Džabir, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, rekao: ''Primjer mene i vas je kao primjer čovjeka koji je naložio vatru pa su leptiri i skakavci počeli da upadaju u nju, a on ih odvrača. Ja vas držim za rubove odjeće a vi mi se otimate iz ruku.'' (Muslim)
Od posebnosti kojim je Allah, dželle še'nuhu, počastio svoga Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, jeste jezgrovit, sažet i koncizan govor. To znači da je imao sposobnost da sa malo riječi kaže mnogo. Ko bude isčitavao životopis Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, naći će da je on ljudima objašnjavao islam u nekoliko riječi. Beduini (ljudi koji žive u pustinji) bi mu dolazili i pitali ga o islamu. Ovim ljudima bi to najvjerovatnije bio prvi i posljednji susret sa Allahovim Poslanikom, sallallahu alejhi we sellem, i zato bi im Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, u nekoliko riječi objasnio sav islam i beduin bi odlazio zadovoljan lahkoćom islama, ako ga se bude pridržavao sigurno se spasio na oba svijeta. Od takvog konciznog govora našeg Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, jeste i ovaj hadis koji je pred nama. Nema toga čovjeka koji prvi put pročita ovaj hadis a da se ne zadivi njegovoj sažetosti i veličini značenja i poruka koje u sebi sadrži.
U ovom hadisu Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, želi da nam objasni svoju ulogu u ummetu. Pa je spomenuo da je on u ummetu poput čovjeka koji je u pustinji naložio vatru a leptiri i skakavci, kao što je to njihov običaj kada vide svijetlost, počeli su da uskaču u vatru. Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, kaže: ''Ja vas držim za rubove odjeće a vi mi se otimate iz ruku.'' Znači ja vas držim braneći vam da upadnete u vatru ali mi se vi otimate i isklizivate iz ruku. Iz ovog hadisa se vidi briga Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, da zaštiti svoj ummet od džehennemske vatre. On nas drži za rubove odjeće da ne bi upali u vatru ali se mi otimamo iz njegovih ruku i želimo da upadnemo u nju. Molim Allaha da nas sačuva i da nam oprosti. Zato čovjek treba da se potpuno pokori Poslaniku, sallallahu alejhi we sellem, i njegovom sunnetu, jer Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, upućuje samo na ono što je dobro a odvrača od zla.
On je, sallallahu alejhi we sellem, baš onakav kako ga je Allah, dželle še'nuhu, u Kur'anu opisao: ''Došao vam je Poslanik jedan od vas, teško mu je to što ćete na muke udariti, jedva čeka da pravim putem pođete a prema vjernicima je blag i milostiv.'' (Et-Tewbe, 128.) Kaže Ibn-Kesir r.a. u tefsiru ovog ajeta: ''Teško mu pada ono što je teško njegovom narodu i što mu je nesnosno, i svestrano želi vašu uputu i korist na ovom i budućem svijetu.''
Prenosi Et-Taberi od Ebu Zera da je rekao: ''Ostavio nas je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, (podučivši nas svemu) pa čak i kad ptica mahne svojim krilima podsjeti nas na nešto od znanja koje nam je ostavljeno.'' Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, kaže: ''Nema ništa što približava Džennetu i udaljava od vatre, a da vam nije objašnjeno.'' (Tefsir Ibn-Kesir)
Zato dragi i plemeniti čitaoče ovih redova, savjetujem ti kada čuješ bilo šta od riječi Allahova Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, da istog trenutka uzmeš i radiš po njima i sigurno znaj da te to ili približava Džennetu ili udaljava od vatre, trečeg nema. A također, kada čuješ bilo koga da poziva u Allahovu vjeru, onako kako je Allah, dželle še'nuhu, objavio, znaj da te taj poziva i vuče za odjeću iz vatre prema Džennetskim prostranstvima i ljepotama, pa se nemoj otimati, već ga poslušaj i spasi se!
Od posebnosti kojim je Allah, dželle še'nuhu, počastio svoga Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, jeste jezgrovit, sažet i koncizan govor. To znači da je imao sposobnost da sa malo riječi kaže mnogo. Ko bude isčitavao životopis Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, naći će da je on ljudima objašnjavao islam u nekoliko riječi. Beduini (ljudi koji žive u pustinji) bi mu dolazili i pitali ga o islamu. Ovim ljudima bi to najvjerovatnije bio prvi i posljednji susret sa Allahovim Poslanikom, sallallahu alejhi we sellem, i zato bi im Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, u nekoliko riječi objasnio sav islam i beduin bi odlazio zadovoljan lahkoćom islama, ako ga se bude pridržavao sigurno se spasio na oba svijeta. Od takvog konciznog govora našeg Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, jeste i ovaj hadis koji je pred nama. Nema toga čovjeka koji prvi put pročita ovaj hadis a da se ne zadivi njegovoj sažetosti i veličini značenja i poruka koje u sebi sadrži.
U ovom hadisu Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, želi da nam objasni svoju ulogu u ummetu. Pa je spomenuo da je on u ummetu poput čovjeka koji je u pustinji naložio vatru a leptiri i skakavci, kao što je to njihov običaj kada vide svijetlost, počeli su da uskaču u vatru. Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, kaže: ''Ja vas držim za rubove odjeće a vi mi se otimate iz ruku.'' Znači ja vas držim braneći vam da upadnete u vatru ali mi se vi otimate i isklizivate iz ruku. Iz ovog hadisa se vidi briga Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, da zaštiti svoj ummet od džehennemske vatre. On nas drži za rubove odjeće da ne bi upali u vatru ali se mi otimamo iz njegovih ruku i želimo da upadnemo u nju. Molim Allaha da nas sačuva i da nam oprosti. Zato čovjek treba da se potpuno pokori Poslaniku, sallallahu alejhi we sellem, i njegovom sunnetu, jer Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, upućuje samo na ono što je dobro a odvrača od zla.
On je, sallallahu alejhi we sellem, baš onakav kako ga je Allah, dželle še'nuhu, u Kur'anu opisao: ''Došao vam je Poslanik jedan od vas, teško mu je to što ćete na muke udariti, jedva čeka da pravim putem pođete a prema vjernicima je blag i milostiv.'' (Et-Tewbe, 128.) Kaže Ibn-Kesir r.a. u tefsiru ovog ajeta: ''Teško mu pada ono što je teško njegovom narodu i što mu je nesnosno, i svestrano želi vašu uputu i korist na ovom i budućem svijetu.''
Prenosi Et-Taberi od Ebu Zera da je rekao: ''Ostavio nas je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, (podučivši nas svemu) pa čak i kad ptica mahne svojim krilima podsjeti nas na nešto od znanja koje nam je ostavljeno.'' Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, kaže: ''Nema ništa što približava Džennetu i udaljava od vatre, a da vam nije objašnjeno.'' (Tefsir Ibn-Kesir)
Zato dragi i plemeniti čitaoče ovih redova, savjetujem ti kada čuješ bilo šta od riječi Allahova Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, da istog trenutka uzmeš i radiš po njima i sigurno znaj da te to ili približava Džennetu ili udaljava od vatre, trečeg nema. A također, kada čuješ bilo koga da poziva u Allahovu vjeru, onako kako je Allah, dželle še'nuhu, objavio, znaj da te taj poziva i vuče za odjeću iz vatre prema Džennetskim prostranstvima i ljepotama, pa se nemoj otimati, već ga poslušaj i spasi se!
POUKE IZ OVOG HADISA
Čovjek treba da slijedi sunnet Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, u svemu onome što je naredio i zabranio i u svakom drugom njegovom djelu. Sve što je on, sallallahu alejhi we sellem, ostavio, ostavi i ti vjerujući da je on, sallallahu alejhi we sellem, vođa koji se slijedi. Poznato je da u šerijatu ima nešto što je vadžib čije je ostavljanje grijeh, dok su neke stvari haram i njihovo činjenje je grijeh, a neke stvari su pohvalne, ko ih učini ima nagradu a ko ih ostavi nema grijeha. A također ima stvari koje su pokuđene-mekruh, pa ko ih ostavi to je dobro za njega a ko ih učini nema grijeha. Ali važno je da se čovjek pridržava sunneta Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, i da vjeruje da je njegov vođa koji treba da se slijedi Muhammed, sallallahu alejhi we sellem, i da nema drugog puta do uspjeha i spasa osim, slijeđenjem njegovog sunneta i pridržavanjem njegove upute. U ovom hadisu se jasno vidi koliko Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, ima prava kod ummeta. On nije žalio truda i napora u odvraćanju i zabranjivanju svega onoga što škodi njihovoj vjeri i dunjaluku. Prema tome kada vidiš da je Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, zabranio nešto, znaj da je činjenje toga zlo, i nikako ne reci: ''Je li to mekruh ili haram (pokuđeno ili zabranjeno)?'' Ostavi sve što je on, sallallahu alejhi we sellem, zabranio, bez obzira da li je to mekruh ili haram. Nemoj se raspitivati, jer je u osnovi zabrana Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, haram, sve dok ne dođe dokaz koji upućuje da je mekruh. Također, kada naredi nešto ne reci: ''Je li to vadžib ili nije vadžib'', već uradi to jer je u tome svako dobro za tebe. Molimo Allaha, dželle še'nuhu, da nas opskrbi slijeđenjem Njegova Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, u svemu. Hvala Allahu Gospodaru svih svjetova.
Priredio: Abdurrahman M. Kujević
Islamski Univerzitet, Medina
Islamski Univerzitet, Medina