Kaže Resul savs:
" Čuvajte se novih stvari (u vjeri) jer je svaka nova stvar bidat a svaki bidat vodi u zabludu, a svaka zabluda vodi u Džehennem " .
(Abu Davud, Tirmizi i drugi), a nalazi se kod Nevevija pod brojem 28, u njegovoj zbirci 40 hadisa.
Ljudi znaju da riječi "svaki bidat" su potpune, kompletne, univerzalne, potpomognute riječicom "kullu" što zanči "svaki", i ljudi znaju da je onaj koji koristi tu riječ, Muhammed savs, koji zna potpuno značenje te riječi i da je on savs najiskreniji od Allahovih stvorenja. On savs ne bi koristio tu riječ da nije htio sa njom da kaže ono što je rekao. I zato kaže Resul savs "svaki bidat je zabluda", a on je savs znao šta govori i šta želi da kaže, i da on to savs govori zbog svoje velike brige za ummetom.
Ljudi znaju da kad su ove tri osobine spojene u njegovim riječima: njegova savs iskrena briga za ummetom, potpuna jasnoća i potpuno znanje, pa onda nam biva jasno da je on savs rekao to sa ciljem da nas uvjeri. Pa kad znamo sve ovo, zar onda nije čudno kad ima ljudi koji misle da novotarija ima više vrsta? Da li je to moguće? Nikad! I što neka ulema misli da postoje dobri bidati, oni misle na dvije stvari:
- neka stvar nije bidat, ali je oni smatraju bidatom
- neka stvar je bidat i samim tim zlo, ali oni nisu svjesni zla tog bidata.
Oštri mač protiv novotara
Svakom onom koji tvrdi da postoji dobar bidat, odgovor je gore. Sljedbenicima novotarija netreba dati mjesta da tvrde da postoje dobri bidati, kad nam je u ruci oštri mač koji nam je dao Resul savs a to je njegov savs hadis: Svaka novotarija je bidat, a svaki bidat vodi u zabludu.. Zaista je ovaj oštri mač kovan u kovačnici poslanika i vjerovjesnika, i to niko drugi do Resul savs koji je osigurao svakog onog koji nosi ovaj mač, da neće izgubiti od novotara koji tvrde da postoji dobar bidat, jer je on savs rekao: svaki bidat je dalalet.
Šta reći o Omerovim riječima "lijep li je ovaj "bidat""?
Možda u vašim srcima ima crv sumnje koji kaže: Šta reći o Omerovim riječima ra kad je naredio Ubej ibn Kabu i Temimi Dariju da predvode ljude u teraviji? Omer ra je spojio vjernike da klanjaju za jednim imamom i tom prilikom je rekao: Zadovoljan sam sa ovim bidatom, ali je dio noći koji su provodili u spavanju, bolji od onoga u kojem su klanjali. (Buhari).
Odgovor na ovo je sa dva ugla. Prvo, nikome nije dozvoljeno da se suprotstavlja govoru Poslanika savs, time što će uzimati govor nekog drugog, pa makar da je to i Abu Bekr koji je bolji od bilo koga u ovome ummetu nakon Poslanika savs, ili Omera koji je odmah za njim, ili Osmana koji je za Omerom, ili Alijem, jer kaže Allah: Neka se pripaze oni koji postupaju suprotno naređenju Njegovom, da ih iskušenje kakvo ne stigne, ili da ih patnja bolna ne snađe.(24;63). Kaže imam Ahmed: Znate li na kakvo se ovdje misli iskušenje? Iskušenje je ovdje širk - možda se neko suprotstavi Poslanikovim savs riječima, pa njegovo srce zastrani i bude od propalih. Kaže ibn Abbas: Skoro da se kamenje srući sa nebesa! Ja vam kažem ovako je rekao Resul savs, a vi mi kažete Abu Bekr kaže ovako i Omer kaže ovako!.
Druga stvar je da mi sa sigurnošću znamo da je Omer ibn Hattab bio jedan od onih koji su najviše voljeli Allaha i Njegova Poslanika savs, i on je bio poznat po čuvanju Allahovih granica. Znamo za događaj sa ženom koja mu se usprotivila onda kad je on htio da smanji vrijednost mehra, pa mu je kao dokaz iznijela Allahove riječi: ..i jednoj od njih ste dali mnogo blaga...(4;20). Zbog toga je Omer odusto od smanjenja vrijednosti. Iz ovoga vidimo jednu stvar po kojoj je Omer bio poznat, a to je čuvanje granica propisanih od Allaha. Pa kako onda takav jedan Omer da se suprotstavi govoru Allaha i Njegova Poslanika, riječima: Lijep li je ovaj bidat... Može li to biti isti bidat na koji misli Resul savs kad kaže: Svaki bidat je zabluda..? Nikad. Nego on je sa sigurnošću znao da to što on radi ne potpada pod Poslanikovu savs zabranu: Svaki bidat je zabluda. Zato kaže Omer: Zadovoljan sam ovim "bidatom", a mislio je na zajedničko klanjanje muslimana iza jednog imama u toku Ramazana, dok su prije toga klanjali svak za sebe ili u grupama. A to klanjanje za jednim imamo u toku Ramazana ima svoj korjen u sunetu Resula savs, kao što se prenosi u Buhariji i Muslimu od Aiše ra, da je Resul savs predvodio muslimane u zajedničkoj molitvi u toku tri noći, a zatim odustao od toga četvrtu noć, rekavši: Zaista se bojim da bi vam ovo mogao postati farz, a vi ga nećete biti ustanju ispuniti. (Buhari i Muslim). Znači klanjanje teravije za jednim imamom ima potporu u sunetu Resula savs, jer on je to sam savs radio, a Omer ra to naziva "bidatom" jer je on savs to bio napustio, pa su ljudi klanjali u grupicama ili svako za sebe. Pa kad ih je Omer ra tako vidio, sjetio se, a što je potpuno ispravno, da ih ponovo spoji iza jednog imama. Na taj način ova stvar je bila nova, jer je bila drugčija od načina na koji su ljudi klanjali prije toga (svak za sebe). Zato ova stvar da se ljudi skupe za jednim imamo je u stvari sunet a ne bidat, koji je bio ostavljen od vremena Resula savs, sve dok ga Omer ra nije obnovio. Kao resultat svega ovoga, novotari nemaju nikakvo pravo da se služe riječima Omera da bi opravdali svoje novotarije.
Ima onih koji kažu: Ima mnogo stvari koje su muslimani izmislili od vremena Resula savs kao što su islamske škole, štampanje islamskih knjiga... Ovo su stvari koje su muslimani uveli a koje nisu postojale za vrijeme Poslanika savs. Pa kako onda ovo može ići zajedno sa riječima Poslanika savs: Svaki bidat je zabluda. Odgovor je da ove stvari nisu bidat, nego su sredstva kojim se širi ono što je već iz Šerijata. Ova sredstva se razlikuju u zavisnosti od vremena i prostora, ali imaju svoja pravila. Jedno od takvih pravila je i da njihova dozvoljenost zavisi od cilja, tj stvari koje se koriste da bi se postiglo nešto što je propisano, su same po sebi propisane, one stvari koje se koriste da bi se postiglo nešto vanredno su same po sebi vanredne, one stvari koje se koriste da bi se postiglo nešto haram su same po sebi haram. Čak i nešto dobro može postati loše i zabranjeno, ako to vodi u haram. Allah kaže: Ne grdite one kojima se oni, pored Allaha klanjaju, da ne bi i oni nepravedno i ne misleći šta govore Allaha grdili.(6;108). Iako nema ničeg lošeg u proklinjanju mušričkih "božanstava". Ali je psovanje Allaha veliki grijeh, kufr, vrijeđanje. Zato ako će vrijeđanje učiniti da mušrici psuju Allaha, onda je to zabranjeno. Stvari su prema cilju. Što se tiće škola, zapisivanja znanja u knjige, ove stvari iako su nove, iako nisu postojale u vrijeme Poslanika savs, a one same nisu cilj, već samo sredstvo, a sredstva su prema cilju. Zato ako bi neko otvorio školu da bi učio ljude nečem što je haram, pa sam čin otvaranja škole postaje haram. Ako bi neko otvorio školu za izučavanje Šerijata, pa sam taj čin je dobar i u njemu je hajr.
Šta reći o riječima Poslanika savs: Ko uvede neku dobru stvar....
Ako nas neko zapita: Šta reći na riječi Poslanika savs: Ko god uvede dobru stvar u Islam, biće nagrađen i imaće nagradu svih onih koji ga slijede u toj stvari do Sudnjeg dana? Naš odgovor je: Ko je onaj koji kaže: Ko god uvede dobru stvar u Islam...? To je isti onaj koji kaže: Svaki bidat je zabluda. Nemoguće je da Allahov Poslanik savs sam sebi protivriječi. Ko god tako misli nek ponovo pročita ove hadise, jer samo osoba ograničenog razuma može tako da razumije. Jer zaista nemoguće je naći kontradikciju u riječima Allaha i Njegova Poslanika. Iz toga zaključujemo da hadis: "Svaki bidat je zabluda" ne protivriječi hadisu: "Ko uvede dobar sunet u Islam". Zato što Resul savs kaže: Ko uvede dobar sunet u Islam.. a znamo da bidat nije od Islama. I znamo da bidat nemože biti dobar. Zato Resul savs pravi razliku između bidata i suneta. Druga stvar je da riječi: "Ko uvede neki dobar sunet u Islam" znače: Ko zaživi sunet koji je postojao a zatim zaboravljen. Zato se kaže: "uvede sunet", isto kao i riječi Omera "ovaj naš bidat".
Ima još jedan odgovor na ovo pitanje: Ove riječi: "Ko uvede dobar sunet..." su samo dio hadisa, a cjeli hadis govori o plemenu koje je došlo Poslaniku savs, a bili su izrazito siromašni. Pa je Resul savs tražio od ljudi da im dadnu stvari, pa je jedan od Ansarija došao sa vrećom srebra koje je jedva nosio. Kad ih je stavio pred Poslanika savs, lice mu se ozarilo, pa je on savs rekao sljedeće riječi: Ko uvede dobar sunet u Islam, imaće njegovu nagradu kao i nagradu onih koji ga slijede u tome do Sudnjeg dana. Znači ovdje se ne misli da uvođenje novih stvari u Šerijet. I zato Poslanikove savs riječi dobivaju novo značenje: Ko god radi prema dobrom sunetu, koji nije uvođenje nečeg novog u Šerijat, jer je to zabranjeno hadisom: Svaki bidat je zabluda.
2002 Kulturni Centar Skandinavija
Ljudi znaju da kad su ove tri osobine spojene u njegovim riječima: njegova savs iskrena briga za ummetom, potpuna jasnoća i potpuno znanje, pa onda nam biva jasno da je on savs rekao to sa ciljem da nas uvjeri. Pa kad znamo sve ovo, zar onda nije čudno kad ima ljudi koji misle da novotarija ima više vrsta? Da li je to moguće? Nikad! I što neka ulema misli da postoje dobri bidati, oni misle na dvije stvari:
- neka stvar nije bidat, ali je oni smatraju bidatom
- neka stvar je bidat i samim tim zlo, ali oni nisu svjesni zla tog bidata.
Oštri mač protiv novotara
Svakom onom koji tvrdi da postoji dobar bidat, odgovor je gore. Sljedbenicima novotarija netreba dati mjesta da tvrde da postoje dobri bidati, kad nam je u ruci oštri mač koji nam je dao Resul savs a to je njegov savs hadis: Svaka novotarija je bidat, a svaki bidat vodi u zabludu.. Zaista je ovaj oštri mač kovan u kovačnici poslanika i vjerovjesnika, i to niko drugi do Resul savs koji je osigurao svakog onog koji nosi ovaj mač, da neće izgubiti od novotara koji tvrde da postoji dobar bidat, jer je on savs rekao: svaki bidat je dalalet.
Šta reći o Omerovim riječima "lijep li je ovaj "bidat""?
Možda u vašim srcima ima crv sumnje koji kaže: Šta reći o Omerovim riječima ra kad je naredio Ubej ibn Kabu i Temimi Dariju da predvode ljude u teraviji? Omer ra je spojio vjernike da klanjaju za jednim imamom i tom prilikom je rekao: Zadovoljan sam sa ovim bidatom, ali je dio noći koji su provodili u spavanju, bolji od onoga u kojem su klanjali. (Buhari).
Odgovor na ovo je sa dva ugla. Prvo, nikome nije dozvoljeno da se suprotstavlja govoru Poslanika savs, time što će uzimati govor nekog drugog, pa makar da je to i Abu Bekr koji je bolji od bilo koga u ovome ummetu nakon Poslanika savs, ili Omera koji je odmah za njim, ili Osmana koji je za Omerom, ili Alijem, jer kaže Allah: Neka se pripaze oni koji postupaju suprotno naređenju Njegovom, da ih iskušenje kakvo ne stigne, ili da ih patnja bolna ne snađe.(24;63). Kaže imam Ahmed: Znate li na kakvo se ovdje misli iskušenje? Iskušenje je ovdje širk - možda se neko suprotstavi Poslanikovim savs riječima, pa njegovo srce zastrani i bude od propalih. Kaže ibn Abbas: Skoro da se kamenje srući sa nebesa! Ja vam kažem ovako je rekao Resul savs, a vi mi kažete Abu Bekr kaže ovako i Omer kaže ovako!.
Druga stvar je da mi sa sigurnošću znamo da je Omer ibn Hattab bio jedan od onih koji su najviše voljeli Allaha i Njegova Poslanika savs, i on je bio poznat po čuvanju Allahovih granica. Znamo za događaj sa ženom koja mu se usprotivila onda kad je on htio da smanji vrijednost mehra, pa mu je kao dokaz iznijela Allahove riječi: ..i jednoj od njih ste dali mnogo blaga...(4;20). Zbog toga je Omer odusto od smanjenja vrijednosti. Iz ovoga vidimo jednu stvar po kojoj je Omer bio poznat, a to je čuvanje granica propisanih od Allaha. Pa kako onda takav jedan Omer da se suprotstavi govoru Allaha i Njegova Poslanika, riječima: Lijep li je ovaj bidat... Može li to biti isti bidat na koji misli Resul savs kad kaže: Svaki bidat je zabluda..? Nikad. Nego on je sa sigurnošću znao da to što on radi ne potpada pod Poslanikovu savs zabranu: Svaki bidat je zabluda. Zato kaže Omer: Zadovoljan sam ovim "bidatom", a mislio je na zajedničko klanjanje muslimana iza jednog imama u toku Ramazana, dok su prije toga klanjali svak za sebe ili u grupama. A to klanjanje za jednim imamo u toku Ramazana ima svoj korjen u sunetu Resula savs, kao što se prenosi u Buhariji i Muslimu od Aiše ra, da je Resul savs predvodio muslimane u zajedničkoj molitvi u toku tri noći, a zatim odustao od toga četvrtu noć, rekavši: Zaista se bojim da bi vam ovo mogao postati farz, a vi ga nećete biti ustanju ispuniti. (Buhari i Muslim). Znači klanjanje teravije za jednim imamom ima potporu u sunetu Resula savs, jer on je to sam savs radio, a Omer ra to naziva "bidatom" jer je on savs to bio napustio, pa su ljudi klanjali u grupicama ili svako za sebe. Pa kad ih je Omer ra tako vidio, sjetio se, a što je potpuno ispravno, da ih ponovo spoji iza jednog imama. Na taj način ova stvar je bila nova, jer je bila drugčija od načina na koji su ljudi klanjali prije toga (svak za sebe). Zato ova stvar da se ljudi skupe za jednim imamo je u stvari sunet a ne bidat, koji je bio ostavljen od vremena Resula savs, sve dok ga Omer ra nije obnovio. Kao resultat svega ovoga, novotari nemaju nikakvo pravo da se služe riječima Omera da bi opravdali svoje novotarije.
Ima onih koji kažu: Ima mnogo stvari koje su muslimani izmislili od vremena Resula savs kao što su islamske škole, štampanje islamskih knjiga... Ovo su stvari koje su muslimani uveli a koje nisu postojale za vrijeme Poslanika savs. Pa kako onda ovo može ići zajedno sa riječima Poslanika savs: Svaki bidat je zabluda. Odgovor je da ove stvari nisu bidat, nego su sredstva kojim se širi ono što je već iz Šerijata. Ova sredstva se razlikuju u zavisnosti od vremena i prostora, ali imaju svoja pravila. Jedno od takvih pravila je i da njihova dozvoljenost zavisi od cilja, tj stvari koje se koriste da bi se postiglo nešto što je propisano, su same po sebi propisane, one stvari koje se koriste da bi se postiglo nešto vanredno su same po sebi vanredne, one stvari koje se koriste da bi se postiglo nešto haram su same po sebi haram. Čak i nešto dobro može postati loše i zabranjeno, ako to vodi u haram. Allah kaže: Ne grdite one kojima se oni, pored Allaha klanjaju, da ne bi i oni nepravedno i ne misleći šta govore Allaha grdili.(6;108). Iako nema ničeg lošeg u proklinjanju mušričkih "božanstava". Ali je psovanje Allaha veliki grijeh, kufr, vrijeđanje. Zato ako će vrijeđanje učiniti da mušrici psuju Allaha, onda je to zabranjeno. Stvari su prema cilju. Što se tiće škola, zapisivanja znanja u knjige, ove stvari iako su nove, iako nisu postojale u vrijeme Poslanika savs, a one same nisu cilj, već samo sredstvo, a sredstva su prema cilju. Zato ako bi neko otvorio školu da bi učio ljude nečem što je haram, pa sam čin otvaranja škole postaje haram. Ako bi neko otvorio školu za izučavanje Šerijata, pa sam taj čin je dobar i u njemu je hajr.
Šta reći o riječima Poslanika savs: Ko uvede neku dobru stvar....
Ako nas neko zapita: Šta reći na riječi Poslanika savs: Ko god uvede dobru stvar u Islam, biće nagrađen i imaće nagradu svih onih koji ga slijede u toj stvari do Sudnjeg dana? Naš odgovor je: Ko je onaj koji kaže: Ko god uvede dobru stvar u Islam...? To je isti onaj koji kaže: Svaki bidat je zabluda. Nemoguće je da Allahov Poslanik savs sam sebi protivriječi. Ko god tako misli nek ponovo pročita ove hadise, jer samo osoba ograničenog razuma može tako da razumije. Jer zaista nemoguće je naći kontradikciju u riječima Allaha i Njegova Poslanika. Iz toga zaključujemo da hadis: "Svaki bidat je zabluda" ne protivriječi hadisu: "Ko uvede dobar sunet u Islam". Zato što Resul savs kaže: Ko uvede dobar sunet u Islam.. a znamo da bidat nije od Islama. I znamo da bidat nemože biti dobar. Zato Resul savs pravi razliku između bidata i suneta. Druga stvar je da riječi: "Ko uvede neki dobar sunet u Islam" znače: Ko zaživi sunet koji je postojao a zatim zaboravljen. Zato se kaže: "uvede sunet", isto kao i riječi Omera "ovaj naš bidat".
Ima još jedan odgovor na ovo pitanje: Ove riječi: "Ko uvede dobar sunet..." su samo dio hadisa, a cjeli hadis govori o plemenu koje je došlo Poslaniku savs, a bili su izrazito siromašni. Pa je Resul savs tražio od ljudi da im dadnu stvari, pa je jedan od Ansarija došao sa vrećom srebra koje je jedva nosio. Kad ih je stavio pred Poslanika savs, lice mu se ozarilo, pa je on savs rekao sljedeće riječi: Ko uvede dobar sunet u Islam, imaće njegovu nagradu kao i nagradu onih koji ga slijede u tome do Sudnjeg dana. Znači ovdje se ne misli da uvođenje novih stvari u Šerijet. I zato Poslanikove savs riječi dobivaju novo značenje: Ko god radi prema dobrom sunetu, koji nije uvođenje nečeg novog u Šerijat, jer je to zabranjeno hadisom: Svaki bidat je zabluda.
2002 Kulturni Centar Skandinavija