Odlomci iz knjige "El-esbabu-l-mufide fi iktisabi-l-ahlaki-l-hamide" "Pravim putem do lijepog ahlaka". Od autora Muhammeda bin Ibrahim El-Hameda Ez-Zulefija.
Bez sumnje, promjena ćudi, prirodne svakom biću, jedna je od najtežih promjena prirodi koju svaka individua nosi u sebi. Međutim, nije nemoguća niti se ta promjena smije uzimati izgovorom. Naprotiv, mnogobrojni su činioci i rznovrsna sredsta putem kojih čovjek može steći lijep ahlak. U narednom dijelu knjige pokušat ćemo pobrojati neke od njih.
1. ISPRAVNOST VJEROVANJA (ČISTA AKIDA)
Vjerovanje igra veliku ulogu i ima ogroman značaj jer ponašanje u većini slučajeva je plod onog što čovjek nosi od ideja i dogmi, te religijskih stavova. Te je stoga zastranjivanje u ćudi (ponašanju) posljedica pogrešnog vjerovanja (akide).
-Akida (ubjeđenje) je vjera i vjernik najpotpunije imana je onaj koji je najljepše ćudi. Ako vjersko ubjeđenje (akida) bude ispravno nužno će i ahlak biti lijep. Tako ispravna akida čini onoga koji se odlikuje njom, sklonim plemetim svostvima poput iskrenosti plemenitosti, blagosti, hrabrosti i sl. Kao što ga odvraća i zauzdava od loših svojstava poput laži, škrtosti, lakomislenosti, neznanja i dr.
2. DOVA
Dova; velika vrata koja ako se robu otvore, hajrati slijede jedan za drugim i bude obasut berićetom. Pa ko žudi da se okiti lijepim ahlakom a liši lošeg neka utočište kod svog Gospodara potraži. Neka njemu ruke ponizne podigne da mu On plemeniti ahlak podari a očisti od lošeg.
Stoga je Vjerovjesnik s.a.v.s. bio vrlo ponizan svome Gospodaru i molio Ga da ga oplemeni lijepim ahlakom. Govorio bi u svojoj dovoi na početku namaza: "Gospodaru moj, uputi me ka najboljim vrlinama kojima samo Ti uputiti možes, a ukloni lošu narav od mene a Ukloniti ih samo Ti možeš."
Također, u dovi bi molio: " Gospodaru moj sačuvaj me od opakih osobina, strasti dijela i bolesti," kao što bi dovio: " Gospodaru moj, utječem ti se od nemoći (slabosti) i od lijenosti i kukavičluka i duboke starosti i od škrtosti. Utječem ti se od patnje u kaburu i od iskušenja života i smrti. "
3. SAMOSAVLAĐIVANJE
Samosavlađivanje je od velikog značaja na polju sticanja lijepog ahlaka, iz razloga što je lijep ahlak dio upute,koju osoba stiče samosavlađivanjem. Kaže se u prijevodu značenja ajeta: "One koji se budu zbog nas borili mi ćemo sigurno putevima koji nama vode uputiti, a Allah je zaista na strani onih koji dobra djela čine."
Ko se bude borio sa sobom da bi se oktio vrlinama i bude se borio da bi se očistio od poroka i mahana stekao je veliko dobro a potisnuo prijeteće zlo.
Ahlak je ili prirodni, urođeni ili stečeni koji dolazi praktikovanjem i iskustvom.
Mudžaheda - samosavlađivanje ne znači da se čovjek pokuša savladati jedanput, dvaput ili nešto više od toga ne, ona znači da se bori protiv sebe do smrti, iz razloga sto je mudžaheda ibadet, Allah, dž.š., kaže:
Prijevod znacenja; ,,I sve dok si živ,Gospodaru svome se klanjaj.''
4. OBRAČUN SA SAMIM SOBOM
Biva osudom svoje savijesti kada pođe iskazivati pokuđen ahlak, te spriječavanjem da se vrati, drugi put, na taj ahlak; nagrađivanjem kada postupi lijepo i kažnjavanjem kada pogriješi. Pa kada postupi lijepo razonodi je i pusti da se odmori. Neko vrijeme je ostavi na njenoj ćudi u granicama dozvoljenog. Ako pogriješi i postupi loše s odlučnošću i riješenošću se odnosi spram nje i uskrati joj neke prohtijeve, imajući u vidu da pretjerivanje u sputavanju duše je negativan činilac koji vodi u stanje potištenosti i povlačenja u sebe.
Rekao je Ibnu-l-Mukfi: " Ako to postigneš dolazice ti hajr i tražiti te kao što nabujala voda traži korito.''
5. RAZMIŠLJANJE O TRAGOVIMA KOJE OSTAVLJA LIJEP AHLAK
Zaista, poznavanje plodova dijela, i prisutna svijest što će ona na kraju donijeti jedan je od najvećih motiva činjenja tih dijela i hrlenja ka njima. Kada duši breme postane teško sjeti se onog što lijep ahlak će donijeti i sočnih plodova koje ćes saburom (strpljenjem) ubrati. Tada će se duša raznježiti, pokorit će se krotka i zadovoljna.
Kada osoba žudi za lijepim ahlakom, i shvati da je to najljepši nakit kojim se duše kite, najljepši zgoditak koji dobivaju sretni, lahko joj biva steći lijep ahlak i okititi se njime.
6. RAZMIŠLJANJE O POSLJEDICAMA LOŠEG AHLAKA
Pomno promatranje neprolazne tuge, stalno prisutne brige, jada i kajanja koje nevaljali ahlak sa sobom nosi, kao i antipatije koje drugi iskazuju prema tebi, tjera osobu na sustezanje od lošeg ponašanja, i poticanja na lijepo.
Nastaviće se - ako Allah da-
Muhammed bin Ibrahim El-Hamed Ez-Zulefi 4.1.1418.h.g.
Islamski Univerzitet u Medini