ponedjeljak, 14. siječnja 2013.

SVOJSTVA MELEKA

Krila meleka: Allah, dželle šanuhu, nas je obavijestio u Kur'anu da meleki imaju krila: neki po dva po dva krila, neki po tri, a neki i više od toga. Rekao je Uzvišeni Allah, dželle šanuhu, : «Hvaljen neka je Allah, stvoritelj nebesa i Zemlje, koji meleke sa po dva, tri i četiri krila čini izaslanicima; On onome što stvara dodaje što hoće, On, uistinu, sve može.» (En-Nedžm, 1). Već smo spomenuli da Džbril, alejhi selam, ima šesto krila.

Ljepota meleka: Allah, dželle šanuhu, ih je stvorio u lijepom i plemenitom obliku. Kaže Allah, dželle šanuhu : «Uči ga jedan ogromne snage, razboriti, koji se pojavio u liku svome.» Tumačeći drugi dio ajeta «razboriti koji se pojavio u liku svome», Ibn-Abbas je rekao: «tj. lijepog izgleda», a neki su to protumačili sa snagom. Između ova dva tumačenja nema oprečnosti, jer su meleki i lijepi i snažni. 

Da li se meleki međusobno razlikuju: Meleki nisu istog izgleda – spomenuli smo da neki od njih imaju po dva krila, neki po tri, a neki i više od toga. Također, njihovi stepeni kod Allaha se razlikuju. Rekao je Allah, dželle šanuhu: «Svakome od nas mjesto je određeno.» (Es-Saffat, 164) Najbolji su meleci koji su prisustvovali bici na Bedru, što potvrđuje sljedeći hadis. Prenosi se od Refa'a bin-Rafia da je Džibril, alejhi selam, došao Poslaniku, salallahu alejhi veselem, i rekao mu : «Šta kažete za one koji su prisustvovali bici na Bedru? Odgovorio je: «Oni su najbolji muslimani (ili je rekao nešto slično tome)». Na to će Džibril: «Takav je slučaj i sa melecima koji su prisustovali bici na Bedru.» 

Meleci nisu ni muškog ni ženskog pola: Jedan od uzroka koji je ljudski rod odveo na stranputicu jeste polemisanje o nevidljivim (gajb) svjetovima i nastojanje da se oni pojme shodno ovosvjetskim mjerilima. Neki se čude da je Džibril, nakon što je Poslanik, salallahu alejhi ve selem, bio upitan o nečemu, dolazio sa odgovorom od Allaha za veoma kratko vrijeme. Ne mogu da shvate da je mogao doći takvom brzinom kada svjetlosti neke planete treba i po nekoliko miliona svjetlosnih godina da stigne do drugih najbližih zvijezda na nebu. Ovakvo poimanje nevidljivih svjetova u potpunosti je neispravno; oni se razlikuju od ovog svijeta. I arapski idolopoklonici su imalo pogrešno vjerovanje kada je u pitanju nevidljivi svijet, tvrdili su da su meleki ženskog spola, a veća greška od toga je da su meleke nazvali Allahovim kćerima. Sve njihove tvrdnje Kur'an je pobio, ukazujući da su one neosnovane. Čudno je to, kada znamo da sami nisu voljeli da im se rodi kćer! Toliko im je bilo krivo da su im lica znala pocrnjeti, a na kraju su tu djecu živu zakopavali u zemlju. Rekao je Alllah, dželle šanuhu, : «A upitaj ih: «Zar su za Gospodara tvoga – kćeri, a za njih- sinovi, zar smo u njihovu prisustvu meleke kao žene stvorili? «Eto, oni, zbog toga što lažu, doista govore: «Allah je rodio» - oni oni su, zaista, lažljivci. Zar je on kćeri sinovima pretpostavio? Šta vam je, kako rasuđujete?! Zašto ne razmislite ? Ili, gdje vam je dokaz očiti? (Es-Saffat, 149. – 156.) Kaže Allah, dželle šanuhu, : «Oni meleke koji su robovi Milostivoga ženama nazivaju. Zar su oni prisustvovali stvaranju njihovu ? – Njihova tvrđenja će biti zapisana i oni će odgovarati !» (Ez-Zuhruf, 19).  
Meleki nemaju potrebe za hranom i pićem: Allah, dželle šanuhu, nas je obavjestio da su meleki došli Ibrahimu, alejhi selam, u ljudskom obliku i da ih je on tom prilikom počastio jelom. Kada je vidio da se oni uopće ne primakinju jelu, osjetio je zebnju u srcu, a nakon što su ga obavijestili ko su u stvari oni, nestalo je zebnje i popustila je zategnuta atmosfera. Rekao je Allah, dželle šanuhu, : «Da li je doprla do tebe vijest o uvaženim gostima Ibrahimovim. Kad mu oni uđoše i rekoše: «Mir vama!», i on reče: «Mir vama, ljudi neznani!» I on neprimjetno ode ukućanima i donese debelo tele, i primače im ga: «Zar nećete da jedete?» - upita, osjetivši od njih u duši zebnju. «Ne boj se!» - rekoše, i obradovaše ga dječakom učenim. (Ez-Zarijat, 24–28) A u drugom ajetu se kaže: «A kad vidje da ga se ruke njihove ne dotiču, on osjeti da nisu gosti i obuze ga neka zebnja od njih.» «Ti se ne boj!» - rekoše oni, «mi smo Lutovu narodu poslani.» (Hud, 70) Imam Sujuti je prenio od Fahra Er-Razija da su islamski učenjaci složni oko toga da meleki ne jedu, ne piju i ne žene se.  
Meleki se ne umaraju i nije im dosadno: Meleki obožavaju Allaha i izvršavaju sve ono što im On naredi, bez trunke umaranja i malaksavanja. Kaže Allah, dželle šanuhu, opisujući meleke: «Hvale Ga noću i danju, ne malaksavaju» (El- Enbija, 20.). Tj. ne posustavaju. U drugom ajetu Allah, dželle šanuhu, kaže: «A ako oni neće da te poslušaju, - pa, oni koji su kod Gospodara tvoga hvale Ga i noću i danju i ne dosađuju se.» (Fussilet, 38)


Broj meleka
 
Postoji veliki broj meleka i njihov tačan broj ne zna niko osim Allaha, dželle šenuhu. Kaže Allah, dželle šanuhu, : «A vojske Gospodara tvoga samo On zna.» (El-Muddessir, 31.). Navešćemo nekoliko dokaza koji ukazuju na brojnost meleka. Kada je, u vrijeme Isra'a i Mi'radža, Poslanik, salallahu alejhi ve selem, stigao do Bejtu-l-ma'mura, upitao je meleka Džibrila o čemu se radi, na što mu je Džibril odgovorio: «Ovo je Bejtu-l-ma'mur, u kojem svakog dana klanja 70 000 meleka, ulaze u bejtul-ma'mur i više se nikada ne vraćaju.» (Buhari i Muslim). U hadisu kojeg je zabilježio Muslim kaže se da džehennem ima 70 000 povodaca a svako povodac drži 70 000 meleka. Uz savkog čovjeka bdiju dva meleka koja su zadužena pisanjem njegovih dobrih i loših dijela, melek koji ga čuva i dva meleka koji ga upućuju i usmjeravaju ka dobru. Tako postoje i druge vrste meleka sa raznovrsnim finkcijama i sve to upućuje na njihovu brojnost.

Da li meleki imaju imena? 
 
Meleki imaju imena, od kojih je nama jako mal broj poznat. Neka su spomenuta u Kur'anu i sunnetu, kao što su:

1. Džibril i Mikail

Kaže Allah, dželle šanuhu, : «Reci: «Ko je neprijatelj Džibrilu? a on, Allahovom voljom, tebi stavlja na srce Kur'an – koji potvrđuje da su i prijašnje objave istinite – kao putokaz i radosnu vijest vjernicima. Ko je neprijetelj Allahu i melekima Njegovim i poslanicima Njegovim i Džibrilu i Mikalu – pa, Allah je, doista, neprijatelj onima koji neće da vjeruju.» (El- Bakare, 97. – 98.)

2. Israfil Israfil je melek koji je zadužen za puhanje u rog.

Džibril, Mikail i Israfil su meleki koje je Poslanik, salallahu alejhi veselem, spominjao u početnoj dovi na noćnom namazu: «Allahu moj, Gospodaru Džibrila, i Mikaila, i Israfila, Stvoritelju nebesa i zemlje, Poznavaoče skrivenog i vidljivog, Ti sudiš među robovima svojim u pitanjima u kojima se oni razilaze. Razluči mi istinu od neistine, jer samo Ti na Pravi put upućuješ onoga koga Ti hoćeš.» (Muslim).

3. Malik

Malik je čuvar Džehennema. Kaže Allah, dželle šanuhu, : «Oni će dozivati: «O Malik! Neka Gospodar tvoj učini da umremo!» - a On će reći : «Vi ćete tu vječno ostati!» (Ez-Zuhruf, 77.).

4. Ridvan

Rekao je Ibn-Kesir: «Čuvar Dženneta je melek koji se zove Ridvan, spomenut je u nekim hadisima.»

5. Munker i Nekir

Od meleka koje je Poslanik, salallahu alejhi veselem, spominjao su i Munker i Nekir. Oni su zaduženi, kako je u hadisima spomenuto, za pitanja u kaburu.

6. Harut i Marut

Kaže Allah, dželle šanuhu, : «A Sulejman nije bio nevjernik, - šejtani su nevjernici učeći ljude vradžbini i onome što je bilo nadahnuto dvojici meleka, Harutu i Marutu, u Babilonu. A njih dvojica nisu nikoga učili dok im ne bi rekli: «Mi samo iskušavamo, i ti ne budi nevjernik.» (El-Bakare, 102.). Ono što se može zaključiti iz ajeta jeste da su ova dva meleka bili poslani ljudima kao iskušenje u određenom vremenu.

7. Azrail

Iako je u narodu rasprostranjeno vjerovanje da se melek smrti zove Azrail, to nije potvrđeno Kur'anom niti vjerodostojnim hadisima i predajama.

Da li meleki umiru? 
 
Meleki umiru kao što umiru ljudi i džinni. Kaže Allah, dželle šanuhu, : «I u rog će se puhnuti, i umrijeće oni na nebesima i oni na Zemlji, ostaće samo oni koje Allah bude odabrao; poslije će se u rog po drugi put puhnuti i oni će, odjednom, ustati i čekati.» (Ez-Zumer, 68.). Meleki su obuhvaćeni značenjem ovoga ajeta. Kaže Ibn-Kesir, tumačeći ovaj ajet: «Ovo je drugo puhanje, puhanje smrti, i tom prilikom će umrijeti sve živo na Nebesima i na Zemlji, osim oni koje Allah bude odabrao, kao što stoji u poznatom hadisu koji govori o puhanju u rog, zatim će Allah uzeti ostale duše i zadnji koji će umrijeti biće melek smrti, a ostaće Živi, Vječni koji je Prvi i Zauvijek i reči će: «Kome danas pripada vlast?» Reči će to tri puta, zatim odgovoriti: «Allahu, Jedinom i Svemočnom» (El-Mu'min, 16.). Da li će neko od njih umrijeti prije puhanja u rog, o tome ne možemo ništa sa sigurnošču reći, jer nemamo dokaza koji to potvrđuju ili negiraju.

Veličina meleka
 
Govoreći o melekima koji su zaduženi za Džehennem, Allah, dželle šanuhu, u Kur'anu kaže: «O vi koji vjerujete, sebe i porodice svoje čuvajte od vatre čije će gorivo ljudi i kamenje biti, i o kojoj će se meleki strogi i snažni brinuti, koji se onom što im Allah zapovjedi neće opirati, i koji će ono što im se naredi izvršiti.» (Et-Tahrim, 6).

Spomenut ćemo nekoliko hadisa koji govore o dvojici plemenitih meleka, Džibrilu i jednom od nosilaca Allahovog Uzvišenog prijestolja (Arša).

Džibril-alejhi selam
 
Poslanik, salallahu alejhi ve selem, je vidio Džibrila dva puta u njegovom pravom liku, a potvrdu za to nalazimo u Kur'anu.

Prvo viđenje se spominje u 23. ajetu sure Et-Takvir : «On ga je na obzorju jasnom vidio», a drugo viđenje se spominje u 13., 14. i 15. ajetu sure En-Nedžm: «On ga je i drugi put vidio, kod Sidretu-l muntehaa, kod kojeg je Džennetsko prebivalište.» Drugo viđenje je bilo u vrijeme Israa i Mi'radža.

Bilježi Muslim da je Aiša, radijallahu anha, pitala Poslanika, salallahu alejhi ve selem, o ova dva ajeta, a on joj je odgovorio : «Zaista je to bio Džibril, nisam ga vidio u njegovom pravom liku osim u ova dva slučaja. Vidio sam ga kako silazi sa nebesa, i njegova veličina je obuhvatila sve sto je između nebesa i zemlje.

Upitana je Aiša, radijallahu anha, o značenju 6. ajeta sure An-Nadžm: «razboriti, koji se pojavio u liku svome», pa je odgovorila: «Zaista je to bio Džibril koji je dolazio Poslaniku, salallahu alejhi ve selem, u liku čovjeka, a tada mu je došao u njegovom pravom liku čija je veličina prekrila horizont nebesa (Muslim).

Bilježi Buharija da je Abdullah ibn-Mesud rekao: «Poslanik, salallahu alejhi ve selem, je vidio meleka Džibrila i na njemu šesto krila.» Tumačeći 8.ajet sure En-Nadžm: «Vidio je najveličanstvenija znamenja svoga Gospodara», ibn Mes'ud je rekao: «To jest,vidio je zelena krila koja su prekrila horizont.» (Buharija).

Ovdje se misli na Džibrilova krila.

Opisujući meleka Džibrila, alejhi selam, Allah, dželle šanuhu, u Kur'anu kaže: «Kur'an je, zaista kazivanje Izaslanika plemenitog, moćnog, od Gospodara Arša snažnoga.» (Et-Takvir, 19, 20). Pod «plemenitim izaslanikom» se misli na na Džibrila, alejhi selam.

Melek koji nosi Arš
 
U hadisu kojeg bilježi Ebu-Davud od Džabira ibn-Abdullaha, radijallahu anhu, se kaže da je Poslanik, salallahu alejhi ve selem, rekao: «Dozvoljeno mi je da govorim o jednom od meleka koji nose Arš: zaista ono što je između njegove resice uha i ramena je udaljenost sedamsto godina.»

Isti hadis je spomenuo i Ibn ebi Hatim, koji je rekao da se pod udaljenošću sedamsto godina podrazumijeva udaljenost koju preleti ptica za to vrijeme.
Priredio: Emir Ganić
Fakultet Dawe i Usul-Dina
Islamski Univerzitet, Medina