ponedjeljak, 14. siječnja 2013.

MUSLIMAN JE MUSLIMANU BRAT - TUMAČENJE HADISA


Prenosi se od Ibn-Omera, radijallahu anhu, da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, rekao: ''Musliman je muslimanu brat, ne čini mu zulum niti ga predaje, ko pomogne brata muslimana kad mu bude potrebno, Allah će njega pomoći kad mu bude potrebno. Ko sakrije mahane muslimana, Allah će sakriti njegove mahane na Sudnjem danu.'' (Mutefekun alejhi)

U predaji koju prenosi Ebu-Hurejre stoji da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, rekao: ''Musliman je muslimanu brat, ne iznevjerava ga, ne laže ga niti ga na cjedilu ostavlja. Svaki musliman muslimanu je haram, haram mu je njegova čast, imetak i krv. Bogobojaznost je ovdje'', a u Muslimovoj predaji stoji: ''Pokazavši na prsa tri puta, dosta je čovjeku zla da ponižava brata muslimana.'' (Et-Tirmizi, Hasen Sahih) Riječi Allahova Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, ''musliman je muslimanu brat'' tj. brat po vjeri, kao što kaže Uzvišeni: ''Vjernici su samo braća.'' (El-Hudžurat, 10.) a u suri veli: ''pa ste postali, Milošću Njegovom, braća.'' (Ali- Imran 103.) Ovo brastvo po vjeri je, kada bude u ime Allaha, jače od brastva po krvi. Ponekad se među braćom po krvi razlikuju potrebe i zahtjevi, tako da ti rođeni brat može postati največi neprijatelj. Dok je bratstvo po vjeri vječno i nikad ne prestaje, ni na dunjaluku pa čak ni na ahiretu, kaže Uzvišeni Allah: ''Tog Dana će oni, koji su jedni drugima bili prijatelji, postati neprijatelji, osim bogobojaznih.'' (Ez-Zuhruf, 67.) Znači, svako će od tebe pobjeći, dragi brate i sestro, toga Dana, majka tvoja, otac, brat, djeca, žena, prijatelji koji su nekada tvrdili da bi za tebe sve dali. Toga dana, o tebi će se raspitivati samo tvoj brat po vjeri kojeg si imao i volio u ime Allaha. On te ni tada, u tim najtežim trenutcima, neće zaboraviti. To pravo i iskreno brastvo.

Zatim kaže Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem: ''Ne čini mu zulum, niti ga predaje.'' tj. ne čini mu zulum u njegovom imetku, tjelu, časti, porodici, jednom riječju rečeno, ne nanosi mu ni najmanji vid nepravde bilo koje vrste. ''I ne predaje ga'', znači ne predaje ga onome ko će mu zulum činiti, već ga brani i štiti od zla. U tom smislu su islamski učenjaci rekli: ''Obaveza je svakom vjerniku da brani svoga brata muslimana, njegovu čast, imetak i tijelo.'' Prema tome, dragi moj brate, na tebi je obaveza da braniš i štitiš čast muslimana, pa ako čuješ da ga neko ogovara ili psuje, stani u njegovu odbranu i ne dozvoli nikome da to sebi priušti. Također, ako ga htjedne neko napasti ili ubiti, tebi je obaveza da ga braniš ukoliko si u mogućnosti. Zatim, ako neko htjedne da mu oduzme imetak, tebi je obaveza da mu ga sačuvaš i zaštitiš.

O muslimani, Allahovi robovi, bojte se Allaha, dželle še'nuhu, i dobro shvatite ove Poslanikove, sallallahu alejhi we sellem, riječi! Znajte da nam je obaveza da odbranimo našeg brata muslimana ma gdje on bio. A danas se na svakom mjestu prolijeva muslimanska krv, bezpravno se uzimaju njihovi imetci, obeščašćuju njihove porodice. Gdje su njihova braća muslimani. Ovo je stvar od koje se insan ne može načuditi i naplakati. Da toliki broj muslimana posmatra sve ovo, ali niko da izusti jednu riječ, što je najmanji vid pomoći, da se pomogne tim ljudima. Danas kafiri slobodno mogu da napadnu bilo koju muslimansku zemlju, pa makar ta zemlja bila u srcu muslimana, a da ostale muslimanske države ne samo da se nesuprostavljaju tome, već dozvoljavaju da se sa njihove teritorije napadaju ti muslimani. Ovo je očiti dokaz da je islamsko brastvo davno isčezlo iz srca muslimana, pa svako gleda da sebe spasi pa makar to bilo i na račun njegovog brata. Nažalost, stvar se ne zaustavlja samo na tome, nego kad kafiri zatraže nekog muslimana da im ga predaju, onda svi muslimani, i učeni i ne učeni, osim onih kome se tvoj Gospodar smilovao, kažu: ''Kad bi smo ga predali spasili bi se, zato ga predajte radi opće koristi.'' Vjernikovo srce krvari, gledajući kako ''musliman'' prodaje ''svoga brata muslimana'' za 1000$ , al' doduše moramo priznati bilo je u kešu. Time ne samo da krše ove jasne riječi Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, nego krše koncenzus cijelog ummeta, jer muslimana nije dozvoljeno prodati kafiru pa makar pobili sve muslimane. Šta nam preostaje, kada vidmo ovakve bolne prizore, osim da kažemo: ''Dovoljan nam je Allah, divan li je On pomagač i nema snage niti moći osim u Allaha, Njemu se žalimo zbog tuge našeg stanja.''

Allahu moj, uputi ummet Muhameda, sallallahu alejhi we sellem, popravi njihovo stanje, povrati im slavu i ugled, i uzdigni ih iznad kafira.

Zatim Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, nastavlja pa kaže: ''Ko pomogne svoga brata kad mu to bude potrebno, Allah će njega pomoći kad mu bude potrebno.'' Znači, ako tvoj brat bude muhtadž, potreban tvoje pomoći, pomozi ga, pa će tebe Allah pomoći kad ti budeš muhtadž i potreban pomoći, a divan li je on pomagać! Iz ovoga možemo razumjeti da onaj ko čini nepravdu svome bratu muslimanu, ili ga prodaje onome ko će mu nepravdu činiti, ne osjeća pravo i iskreno bratstvo prema njemu. Onaj ko ne pomogne svome bratu muslimanu, propušta veliko dobro a to je da Allah bude njegov pomagać onda kada mu je pomoć potrebna.

Zatim Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, kaže: ''Ko otkloni od muslimana jednu brigu, Allah će njemu otkloniti brigu na Kijametskom danu.'' Briga je potištenost i teškoća, zbog čega čovjek osjeća muku i tugu u sebi. Pa ukoliko otkloniš od svog brata muslimana ovakvu brigu, Allah će od tebe otkoniti brigu na Kijametskom danu.

Riječi Poslanika, sallallahu alejhi we sellem: ''Ko sakrije mahane brata muslimana, Allah će sakriti njegove mahane na Sudnjem danu.'' Ovo nije generalno pravilo, jer prikrivanje mahana nekada biva pohvalno a nekada zabranjeno. Pa na primjer, nije dozvoljeno prekrivati velikog griješnika koji javno griješi. Njegove greške, ne da nećemo sakriti, nego ćemo ih objelodaniti i upozoriti na njega, a sve to iz straha da se ljudi ne povedu za njim u činjenju onoga što im je njihov Gospodar zabranio. Međutim, ako čovjek ne griješi javno, i nije ustrajan u tome, i ne postoji mogućnost da će se drugi povesti za njim, onda je njegove greške pohvalno sakriti od drugih ljudi. Ako tako postupiš, Allah će tvoje greške sakriti na dunjaluku i na Ahiretu.

U predaji koju prenosi Ebu-Hurejre, radijallahu anhu, su došle još neke druge riječi, pa kaže Poslanik, sallallahu alejhi we sellem: ''Ne iznevjerava ga, ne laže ga, niti ga na cjedilu ostavlja.'' Znači, ne iznevjerava ga u onome što mu je povjerio, bilo da se radi o imetku, tajnoj, ili bilo kakvom drugom emanetu. Zato, dragi brate, nije ti dozvoljeno da iznevjeriš svoga brata muslimana makar on tebe i iznevjerio, a dokaz za to su riječi Poslanika, sallallahu alejhi we sellem,: '' Ispuni emanet prema onome koji ti ga je povjerio, i ne iznevjeri onoga ko te iznevjerio.''

''Niti ga laže''; laž je haram, i nije dozvoljeno lagati ni pod kojim uslovom, pa makar bila i šala, osim u onim stvarima koje je šeria't izuzeo, a to su tri slučaja: kada je u pitanju izmirenje muslimana, u ratu i da čovjek slaže ženi ukoliko bude mnogo zahtjevala.

Dalje kaže Poslanik, sallallahu alejhi we sellem: ''Ne ostavlja ga na cjedilu.'' Ovo znači da ga ne ostavlja bez pomoći onda kada mu je pomoć najpotrebnija.

Riječi Poslanika , sallallahu alejhi we sellem,: ''Svaki musliman je muslimanu haram, haram mu je njegova čast, imetak i krv.'' Haram ti je da narušavaš čast muslimana pa da pričaš o njemu među ljudima, bez obzira bila to istina ili ne, jer je Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, kada je upitan o ogovaranju rekao: ''Da spomeneš svoga brata po onome što on nevoli.'' Rekoše prisutni: ''Allahov Poslaniče, a ako se to bude nalazilo pri njemu?'' Na to Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, reče: ''Ako to bude pri njemu, ogovorio si ga, a ako ne bude, onda si ga potvorio.''

Zatim, muslimanu je zabranjeno da bespravno uzme imetak drugog muslimana bilo krađom, otmicom, prevarom ili na bilo koji drugi način. Također je zabranjena krv svakog muslimana, tako da ti nije dozvoljeno da ga ubiješ, raniš ili na bilo koji način povrjediš.

Zatim kaže Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem: ''Bogobojaznost je ovdje''. A u Muslimovoj predaji stoji: ''pokazavši u prsa tri puta''. Šta znači da je bogobojaznost u srcu? Prema tome, ako srce bude čisto i bogobojazno, to će se odraziti i na čovjekova djela, a ako srce bude pokvareno i daleko od Allaha, dželle še'nuhu, onda ni na djelima nećemo primjetiti tragove bogobojaznosti, iz razloga što čovjekova spoljašnja djela slijede ono što je u srcu. Imamo mnogo ljudi koji pogrešno shvataju i zloupotrebaljavaju ovaj hadis, pa kada ga savjetuješ i kažeš mu: ''Zašto ne klanjaš?'' On ti odgovori: ''Bogobojaznost je u srcu, važno je da je srce čisto.'' Zaista je on očiti lažac i u njegovom srcu nema ni truna bogobojaznosti, niti mu je srce čisto, jer da u njegovom srcu ima imalo bogobojaznosti i čistoće, istinski bi se pobojao Allaha, što bi se pokazalo na njegovim djelima. Ne samo da bi obavljao namaz, koji je farz, nego bi tražio da obavlja i neka druga dobrovoljna djela. Jer, kada se srce boji Allaha, onda se i udovi tjela boje Allaha, dželle še'nuhu, a kada srce griješi onda griješe i udovi tjela.

Na kraju Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, završava ovaj hadis riječima: ''Dosta je čovjeku zla da ponižava brata muslimana.'' Ponižavati brata muslimana, na bilo koji način, je haram. O tome da je to velika stvar dovoljno govori ovaj hadis, tako da onaj ko to bude radio, radi zlo koje će ga uništiti, pa makar ne činio ni jednu drugu vrstu zla. Zato nije dozvoljeno da ponižavaš muslimana i da umanjuješ njegovu vrijednost makar on bio mlađi, siromašniji i manjeg znanja od tebe. Ponižavanje ljudi je oholost, da nas Allah sačuva toga, a Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, kaže: ''Oholost je odbijanje istine i ponižavanje ljudi.'' Stoga musliman poštuje svoga brata muslimana i uvažava ga, a u narodu se kaže: ''Poštuj ljude, poštovat će te, ponižavaj ljude, ponižavat će te.'' Svi smo mi svjedoci istinitosti ovih riječi. Naći ćeš sigurno da ljudi poštuju blagog, skromnog čovjeka a mrze i ponižavaju oholog i gordog čovjeka, i kad ne bi imali kakvu potrebu kod njega niko ne bi ni pričao sa njim. Molim Gospodara svjetova da nas okoristi ovim mudrim riječima našeg Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, i da nam pomogne da poruke ovog hadisa prihvatimo srcem i prenesemo u našu praksu. Naša poslednja dova je hvala Allahu, Gospodaru svih svjetova.

Priredio: Abdurahman ibn Mustafa Kujević

Islamski Univerzitet, Medina