Njegovi znakovi, sredstva i upozorenja na lošu završnicu
Hvala Allahu džellešanuhu salavat i selam neka su na posljednjeg Božijeg Poslanika -alejihssalatu vesselam :
Zaista, jedna od najvećih blagodati čovjeka na dunjaluku je njegov život, pa ako svoj život provede u radu za onaj svijet - AHIRET- biće od onih čija je trgovina uspjela. A ako bude od onih koji su provodili život u nepokornosti Allahu -džellešanuhu-, i sretnu svoga Gospodara u tom stanju pa zaista su oni od gubitnika. A pametan je onaj ko bude obračunavao svoja dobra i loša djela, prije nego što bude polagao račun svome Gospodaru, i bude se bojao grijeha prije nego budu razlogom njegove propasti.
- Rekao je Abdullah ibn Mes'ud -radijallahu anhu-: " Vjernik vidi svoje grijehe kao prolaznik ispod brda, koji se boji da se to brdo sruši na njega." , a Enes ibn Malik -radijallahu anhu- kaže: "Zaista vi radite grijehe koji su kod vas manji od dlake, a mi smo ih brojali u vrijeme Poslanika –sallallahu alejhi ve seleme- od onih stvari koje uništavaju njihovog počinioca."
Allah -džellešanuhu- opominje vjernike i ukazuje na važnost dobrog završetka, pa kaže:» O vjernici, bojte se Allaha iskrenom bogobojaznošću i ne umirite osim kao vjernici. « -« Obožavaj svoga Gospodara dok ti ne dođe smrtni čas. «
U ovim ajetima iz Kur'ana Allah -džellešanuhu- naređuje pokornost do same smrti, i zaista mnogo ljudi živi u pokornosti Allahu -džellešanuhu- dobar dio svog života, ali pred kraj života posusta i počne sa kršenjem Allahovih propisa i to bude razlogom za loš završetak, baš kako je to rekao Allahov Poslanik –alejhi selam-: »Zaista će čovjek raditi djela stanovnika Dženneta sve dok između njega i Dženneta ne bude razdaljina koliko iznosi jedan aršin, pa će ga preteći njegova knjiga (ono što je već određeno),a zatim će nastaviti raditi djela stanovnika Džehennema sve dok u njega i ne uđe.»
Također u priči o ashabu koji se toliko hrabro borio da su svi mislili da je on od stanovnika Dženneta, ali je Poslanik –sallallahu alejhi ve selem- rekao za njega da će u Džehennem, što je se zaista i dogodilo, jer je nemogavši izdržati bolove zadobijene u borbi oduzeo sebi život što je bio razlog njegovog ulaska u Džehennem.
I tako su se naši ispravni prethodnici bojali lošeg završetka pa kaže Sehlun Etesterij: «Zaista one koji se boje lošeg završetka i strahuju kod svakog učinjenog koraka ili pokreta, to su oni koje Allah -džellešanuhu- opisuje kur'anskim ajetom «... i oni čija su srca puna straha zato što će se vratiti svome Gospodaru,» i potrebno je da strah od lošeg završetka bude prije nego što se uradi djelo kao što je došlo u hadisu od Poslanika –sallallahu alejhi ve selem-: » Ko se bude bojao požuriti će, a ko požuri dostići će visok stepen (deredžu).»
Kada se približi smrtni čas svaki musliman bi trebao da uljepša mišljenje o svome Gospodaru i da prevagne nada u Allahovu milost i želja za susretom sa Gospodarom, jer ko bude volio susret sa Allahom -džellešanuhu- i Allah -džellešanuhu- će voljeti susret sa njim.
-Čovjek u toku svoga života ne bi trebao da dozvoli da nada u Allahovu milost prevagne nad strahom od Allahove kazne, jer puno ljudi čini grijehe sa izgovorom da je Allah -džellešanuhu- Milostivi, u što nema sumnje, ali treba znati da Allah -džellešanuhu-također žestoko kažnjava, pa kaže u Kur'anu: » Reci robovima mojim da sam ja zaista onaj koji prašta i da sam milostiv, ali da je i kazna moja doista bolna kazna. «
A poslije ovih ajeta ukazati ćemo na nekoliko stvari koje vode lošem završetku, s ciljem ostavljanja tih djela:
Odgađanje tevbe (pokajanja)
Na obaveznost pokajanja upućuju mnogi kur'anski ajeti, a i činjenica da je Poslanik –sallallahu alejhi ves eleme-, onaj kome su oprošteni i prošli i budući grijesi, tražio oprosta od Allaha -džellešanuhu- u toku jednog dana i po stotinu puta, a onaj ko se pokaje zbog počinjenih grijeha je kao onaj koji ih i nema.
- Jedan od najuspješnijih načina šejtanovog zavođenja ljudi je odgađanje pokajanja, jer pred čovjekom je vrijeme dugo i ako bi se pokajao, pa ponovo pao u taj grijeh, šejtan ga zavede da ne može više da se vrati svom Gospodaru ili da treba da sačeka sa pokajanjem do poznih godina svoga života ( za koje mu niko ne garantuje da će ih dočekati).
Rekao je jedan od ispravnih prethodnika: » Čuvajte se odgađanja! Zaista je to jedno od najjačih oružja Iblisa. A primjer čvrstog mu'mina, koji se kaje Allahu -džellešanuhu- od svakog grijeha, bojeći se lošeg završetka, i onog nemarnog prema pokajanju kao primjer ljudi koji putuju i zaustavili se u nekom mjestu da se opskrbe za dalje putovanje, pa mu'min požuri da kupi ili nabavi sve za nastavak putovanja, a nevjernik odgađa kupovinu potrebnih stvari za put sve do vremena polaska kada neće biti spreman za put, i to je primjer ljudi na dunjaluku, mu'min je spreman za smrt u svakom času i nemože ga iznenaditi, dok nemarnik kada mu dođe smrt samo kaže: «vrati me o Gospodaru da uradim neko dobro djelo koje sam propustio.»
Duga nada
To je takođe jedan od razloga ljudske nesreće na dunjaluku, tako što šejtan prilazi ljudima i zavarava ih lažnim nadama o dužini života, došaptava čovjeku o planovima u budućnosti, o sakupljanju novca i izgradnji zgrada, tako da zaboravi na ahiret i na smrt koja ga neminovno čeka i kada čovjek zavoli onaj život i da mu prednost nad ahiretom i zabavi se dunjalučkim ukrasima i potrebama, dok ga to ne odvede od rada za kuću na ahiretu koja je vječna.
Kaže Abdullah bin Omer:» Uzeo me je Poslanik-sallallahu alejhi ve seleme- za ramena i rekao: «Budi na dunjaluku kao da si stranac ili putnik» i govorio bi Abdullah: « kada osvaneš ne očekuj da ćes omrknuti, a kada omrkneš ne očekuj da ćes osvanuti i uzmi od svoga zdravlja za svoju bolest i od svoga života za svoju smrt.
Sada ćemo navesti par savjeta koje je Poslanik -sallallahu alejhi ve seleme- uputio svome ummetu u borbi protiv šejtanskih spletki o dugom životu.
Ti savjeti su sjećanje na smrt, posjeta mezarlucima, gusul preminulih, prisustvo dženazi namaz, posjeta bolesnim, posjeta dobrih ljudi, i svaka ova stvar može da bude razlogom buđenja srca koje je nemarno prema Ahiretu.
Slast prilikom činjenja zabranjenih stvari i njihovo neprestano činjenje
-Kada čovjek zavoli činjenje grijeha i ne osjeća strah od Allaha i ne kaje se zbog toga, šejtan zavlada njegovim srcem zbog činjenja tih grijeha i zavlada njegovim razmišljanjima, pa tako kada mu dođe smrtni čas i prisutni oko njega počnu da ga podstiču na šehadet kao zadnje riječi u svom životu, on ne može već govori ono čime je bio zaokupljen tokom svog života.
Primjer čovjeka koji je bio na samrti i kada su mu rekli da izgovori šehadet počeo je da pjeva pjesme i u takvom stanju je otišao u susret svome Gospodaru, a u tom stanju će biti i proživljen na Sudnjem danu kao što je došlo u hadisu: » Čovjek će biti proživljen u stanju u kome je preselio na Ahiret.»
Samoubistvo
Kada čovjeka muslimana zadesi nesreća pa se strpi na tome tražeći time Allahovo zadovoljstvo, Allah -džellešanuhu- će ga nagraditi za njegovo strpljenje.
Ako ipak čovjek vidi da je najbolji put ka rješenju tih problema samoubistvo, pa izabrao je najbrži način izazivanja Allahove srdžbe zbog toga što je izvršio samoubistvo na koje nije imao pravo kao što je došlo u hadisu Božijeg Poslanika -sallallahu alejhi ve seleme- o nekom čovjeku u bitci na Hajberu, za kojeg je rekao da će u vatru, pa kada je nastupila borba taj čovjek se borio sa velikom hrabrošću i prilikom borbe zadobio je mnoge teške rane, pa je rečeno Poslaniku -sallallahu alejhi ve seleme-: » O Poslaniče!Onaj za koga si rekao da će u vatru danas se veom hrabro borio i preselio, a Poslanik -sallallahu alejhi ve seleme- je potvrdio da je u vatri, pa neki muslimani samo što nisu počeli da sumnjaju u ovu izjavu, ali u tom trenutku dolazi čovjek koji ih obavještava da pomenuti nije preselio od rana, nego da nije mogao da se strpi od bolova i izvršio je samoubistvo.
ZNAKOVI KOJI UPUĆUJU NA DOBAR ZAVRŠETAK –
Poslanik -sallallahu alejhi ve seleme- nas je obavijestio o nekim znacima dobrog i lijepog završetka, pa ako čovjek umre sa jednim od njih biva znakom njegove dobre završnice to su:
1. Izgovaranje riječi šehadeta na samrti na što nas upućuju riječi Poslanika -sallallahu alejhi ve seleme-: » Čije zadnje riječi budu –LA ILAHE ILELLAH- (Nema boga sem Allaha) ući će u Džennet.»
2. Da čovjek preseli kao šehid sa ciljem uzdizanja Allahove vjere.
3. Da čovjek preseli kao borac na Allahovom putu ili kao hodočasnik.
4. Da zadnji njegov posao bude pokornost Allahu -džellešanuhu-.
5. Ko umre braneći pet stvari koje čuva islamski zakon (šerijat): vjera, život, imetak, čast, pamet.»
6. Čija smrt bude uzrokovana jednom od sljedećih bolesti: kuga, tuberkuloza, stomačne bolesti.
7. Žena koja umre na porodu.
8. Čovjek čiji razlog smrti budu: požar, tušenje, ili u ruševinama.
9. Smrt u noći uoči petka.
10. Znoj na čelu čovjeka koji umire.
A naša zadnja dova je: Hvala Allahu dž. š. , Gospodaru Svih svjetova !
Preveo: Pezić Elvedin
fakultet šerijatskog prava, Islamski Univerzitet u Medini
________________________________