subota, 12. siječnja 2013.

ISLAMSKI AHLAK I EDEB - DEFINICIJA

Pod pojmom ahlaka podrazumijevaju se unutrašnja svojstva čovjeka – pozitivna i negativna. Drugim riječima, to je cjelokupni duhovni život čovjeka. Pokuđena svojstva su uglavnom krajnost ili suprotnost pohvalnim svojstvima, ili sami nedostatak pohvalnog svojstva. 


Jezički, ahlak je množina od arapske riječi huluk što znači : ćud, narav, priroda, karakter. Čovjekova unutrašnja svojstva, najvećim dijelom odražavaju se na njegove vanjske postupke i njegovo ponašanje, odnosno na njegov vanjski život. Skup propisa u ponašanju čovjeka izraženih kroz vanjski život naziva se edeb čovjeka. Edeb je takođe arapska riječ ( njena množina je riječ adab ) i znači : odgoj, lijepo ponašanje, obrazovanje. Oblast koju obuhvata islamski edeb, islamski bonton, je obimna, jer ukazuje vjerniku na ono što mu je dozvoljeno i zabranjeno, preporučeno ili pokuđeno, ili, pak naređeno, upoznaje ga sa ličnim pravima i obavezama, i pravima i obavezama prema drugima.


Ahlak i edeb su međusobno povezani i nužno uslovljeni, jedno utiču na drugo, tako da je teško uspostaviti preciznu razliku između ova dva pojma. Ponekad jedno podrazumijeva drugo i obratno. Zbog toga islam obavezuje na oboje :


1. islamski ahlak koji teži ka ostvarenju i izgradnji plemenitih unutrašnjih svojstava, a izbjegavanju loših;


2. islamski edeb koji teži činjenju dobrih, a ostavljanju loših djela, podstiče na pohvalne postupke, a odvraća od pokuđenih, da bismo takvim edebom upotpunili i očuvali lijepi ahlak, jer se ćud lošim ponašanjem kvari.


Islamski ahlak i edeb su, dakle, skup plemenitih, lijepih i pozitivnih postupaka, i kao takvi u širem smislu obuhvataju čitavu vjeru.To se može razumjeti iz hadisa Džibrila, alejhi-s-salatu ve-s-selam, kada je došao Poslaniku, sallAllahu alejhi ve selleme, i upitao ga za ihsan ( lijepo postupanje, dobročinstvo ). Poslanik, sallAllahu alejhi ve selleme, mu je odgovorio : "... da obožavaš Allaha kao da Ga vidiš, jer ako ti Njega ne vidiš On tebe sigurno vidi. " Iz hadisa se može zaključiti da islamski ahlak i edeb rezultiraju jednim od najviših stupnjeva vjerovanja, snažnim poput osvjedočenja.


Allah, subhanehu ve teala, kaže za Poslanika, sallallahu alejhi ve selleme :
" A ti si, zaista, najljepše ćudi. " A kroz brojne ajete, u Svojoj plemenitoj Knjizi, naređuje nam da slijedimo Poslanika, sallallahu alejhi ve selleme.
 

Brojne su izreke Poslanika, sallAllahu alejhi ve selleme, koje pozivaju na lijep ahlak, ističući njegovu vrijednost :


" Uistinu su među najboljim od vas oni koji su najljepšeg ahlaka."


" Uistinu su među vjernicima najpotpunijeg imana oni koji su najljepšeg ahlaka. "


" Na mizan-tereziji neće ništa biti teže od lijepog ahlaka. "

______________________________