subota, 2. veljače 2013.

Ebu Hanife o Tewhidu



Ebu Hanife o Tewhidu*

Dr.Muhammed ibn Abdurrahman el-Humejis

I'tiqaad al-A'immatil-Arba'ah - Abi Haneefah wa Maalik wash-Shafi'ee wa Ahmad str 8-14. 

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله ربّ العلمين والصلاة والسلام على رسول الله


Tevesul (nastojanje da se približimo Allahu s.w.t.)

Nije dozvoljeno nikome da doziva Allaha s.w.t. ili da mu se obraća osim onim direktno kako nam je Uzvišeni s.w.t. naredio u svojoj časnoj Knjizi:

Allah ima najljepša imena i vi Ga zovite njima, a klonite se onih koji iskreću Njegova imena - kako budu radili, onako će biti kažnjeni! (Al-A'raf, 180) 1

Nije dozvoljeno da neko u svojim molitvama kaže: " Molim te u ime tog i tog, ili u ime Tvojih poslanika i u ime Tvojih vjerovjesnika ili u ime svete kuće ili u ime Meš`ari-l-harama (tj. Muzdelife - Ibn Kesir) 2

Nije pravilno da neko upućuje molitve Allahu osim direktno, i mrzim kad neko kaže 'u ime Ma'aqid , el-Izza (Moći) Min 'Arshik (Tvoga prestolja), ili u ime Tvojih stvorenja. 3

Allahova imena i atributi

Allah s.w.t. nije opisan pomoću atributa i osobina koje posjeduju njegova stvorenja. Njegova Srždba i Njegovo Zadovoljstvo su dvije osobine od njegovih osobina bez kaif (bez ulaženja u zapitkvivanje stanja ovih osobina), i to je stav Ehli Sunneta wel-Džemata. On se naljuti a bude i zadovoljan, i nije rečeno da je Njegova srdžba Njegova kazna, niti da je Njegovo zadovoljstvo Njegova nagrada. Opisujemo Ga kako je On s.w.t. sam Sebe opisao: Jedan, Samed (sam Sebi dovoljan vladar koji nije u potrebi ni za čim, ali svakom On treba) koji ne rađa niti je rođen, i nema niko kao što je On. On je Živi, Svemogući, Sveznajući, koji sve vidi i sve zna. Allahova Ruka je iznad njihovih ruku, ali nije ništa kao ruke Njegovih stvorenja. Njegovo lice nije kao lica njegovih stvorenja. 4

On, Allah, ima Ruku, Lice i Biće, kao sto je On, Uzvišeni to naveo u Kur'anu. Tako, sve što je Allah s.w.t. spomenuo u Kur'anu o Njegovom Licu, Ruci, Biću, onda to su Njegove osobine bez kaif, tj. našeg zapitkivanja kakve naravi je to, i nije rečeno da Njegova Ruka znači Njegova moć ili davanje, udjeljivanje, jer ovo je odbijanje Njegovih Atributa, i ovo je stav ljudi Kadra (onih koji poriču sudbinu, kadr - Kaderije) i al-I'tizaal (Racionalista - al-Mu'tazilah). 5

Nije pravilno nikome da kaže nešto o Allahovom Biću. Već Ga trebamo opisivati onako kako je On sam Sebe opisao. Niko ne smije reći nešto iz svoje pameti o Allahu, Uzvišenom, Gospodaru svih svjetova. 6

Kada je Imam bio upitan o Allahovom porijeklu, odgovorio je:" On potiče bez kaifa." (tj. bez zapitkvinja o tom Njegovom porijeklu, kako, odakle, kad, i tako dalje.) 7

On se naljuti a i zadovoljan je, i nije rečeno da je Njegova Srdžba njegova kazna, niti da je Njegovo zadovoljstvo nagrada. 9

Nije sličan nijednom od Njegovovih stvorenja, niti je neko stvorenje Njemu slično. On je uvijek bio i biće (opisan) sa Svojim Imenima i Atributima. 10

Njegovi atributi (osobine) su drukčiji od atributa (osobina) Njegovih stvorenja. On zna ali nije to kao naše znanje. Ima moć ali to nije kao naša moć. On vidi ali to nije kao kao naš vid. On čuje ali to nije kao naš sluh, i On priča ali to nije kao naš govor. 11

Allah ne može biti opisan osobinama Njegovih stvorenja. 12

Ko god opiše Allaha s.w.t. s osobinama čovjeka, uznevjerovao je (tj. postao je nevjernik op.prev) 13

Njegovi atributi su povezani s Njegovim Bićem (Dhaatiyah) i sa Njegovim Radnjama (Fi'liyah). Osobine Njegovog Bića su Život, Moć, Znanje, Govor, Sluh, Vid i Namjera. Što se tiče Njegovih osobina vezanih za Njegove Radnje, neki primjeri su Stvaranje, Snadbijevanje, Proizvođenje, Obnavljanje , Pravljenje i ostali pored ovih. On je uvijek i zauvijek sa Njegovim imenima i Atributima. (tj. uvijek i zauvijek Njemu s.w.t. pripadaju op.prev) 14

Onaj ko kaže, ne znam je li moj Gosopodar iznad nebesa ili iznad zemlje je uznevjerovao. Ili pak onaj ko kaže On je iznad Svoga Arša ali ne znam je li Arš iznad nebesa ili iznad Zemlje. 16

Jednom prilikom kad ga je jedna žena upitala:" Gdje je tvoj Gospodar Kojem se moliš ?", Imam Ebu Hanife je odgovorio:" Zaista, Allah, Hvaljeni i Uzvišeni, je iznad nebesa a ne iznad zemlje." Pa mu jedan čovjek na to reče:" A zar nisi vidio izjavu Allaha Uzvišenog:

'I on je s vama' (Al-Hadid,4)?"

Imam je odgovorio:" To je isto kao kad napišeš čovjeku (u pismu op. prev) 'Ja sam s tobom,' a nisi u njegovoj prisutnosti. 17

Njegova Ruka je iznad ruku njihovih, nije kao ruke Njegovih stvorenja. 18


Ebu Hanife r.a. je rekao:" Zaista je Allah je na Nebesima a ne na zemlji." Pa mu jedan čovjek reče:"A zar nisi vidio izjavu Allaha Uzvišenog:

'I on je svama' (Al-Hadid,4)?"

Na što mu je Imam odgovorio:" To je isto kao kad napišeš čovjeku (u pismu op. prev) 'Ja sam s tobom,' a nisi u njegovoj prisutnosti.19

On je pričao (Musau a.s.) ali Musa a.s. nije nikad pricao s Njim. 20

On pricao ali ne kao što je naš govor. 22

Musa a.s. je čuo Govor Allaha Uzvišenog, kad mu je On s.w.t rekao: 

"I Allah je pričao Musau direktno." (An-Nisa', 164)

Allah s.w.t. je bio Taj koji je pričao, a Musa a.s. nije pričao s Allahom. 23

Kur'an je Govor Allaha s.w.t. napisan u knjigu, sačuvan u srcima, i učen jezicima dok se je još objavljivao Poslaniku s.a.v.s. 24

Kur'an nije stvorenje. (tj. nije stvoren op. prev) 25

___________________ 

* Tewhid - Jednoca Allaha s.w.t.
1.[ad-Dur al-Mukhtaar Ma'a Haashiya Rad al-MuHtaar 6/396-7]
2.[SharH 'Aqeeda aT-TaHaawiyah p.234, SharH al-Fiqh al-Akbar by al-Qaari' p.198]
3.[at-Tawussul wal-Waseelah p.72, see SharH al-Fiqh al-Akbar p.198]
4.[al-Fiqh al-Absat p.56]
5.[al-Fiqh al-Akbar p.302]
6.[SharH al-'Aqeeda aT-TaHaawiyah 2/427]
7.[al-Asmaa' was-Sifaat by al-Bayhaqi p.456 SharH al-Fiqh al-Akbar by al-Qaari' p.60]
9.[al-Fiqh al-Absat p.56]
10.[al-Fiqh al-Akbar p.301
11.[al-Fiqh al-Akbar p.302]
12.[al-Fiqh al-Absat 56]
13.[al-Aqeeda aT-TaHaawiyah with the commentary by al-Albaani p.25]
14.[al-Fiqh al-Akbar p.301]
16.[al-Fiqh al-Absat p.46, al-'Uloo by adh-Dhahabi p.101-2, al-'Uloo by Ibn Qudaama p.116, and Ibn Abil-'Izz in SharH at-TaHaawiyah p.301]
17.[al-Asmaa' was-Sifaat p.429]
18.[al-Fiqh al-Absat p.56]
19.[al-Asmaa' was-Sifaat p.429]
20.[al-Fiqh al-Akbar p.302]
21.[al-Fiqh al-Akbar p.301]
22.[al-Fiqh al-Akbar p.302]
23.[al-Fiqh al-Akbar p.302]
24.[al-Fiqh al-Akbar p.301]
25.[al-Fiqh al-Akbar]