Hvala Allahu Gospodaru svjetova i salavat i selam na zadnjeg Poslanika i vođu bogobojaznih, velikana svih ljudi, Muhammeda s.a.v.s., njegovu porodicu i ashabe. Kaže rob Allahov, siromašni, potrebni Alaha s.v.t., Muhammed ibn Salih Usejmin, u maloj knjizi o abdestu, gusulu i namazu kako dolazi u Kur’anu i Sunnetu.
ABDEST
Abdest je obavezno čišćenje poslije pojava: male i velike nužde, puštanja vjetra, dubokog sna i jedenja devinog mesa. Način abdestenja: 1. Zanijetiti abdest srcem bez izgovaranja nijeta, jer Poslanik s.a.v.s. nije izgovarao nijet riječima pri abdestu niti namazu niti i jednom od ibadeta, pošto Allah s.v.t. zna šta nam je u srcu, te nema potrebe da Ga obavještavamo. 2. Izgovoriti Bismillah. 3. Oprati šake tri puta. 4. Izaprati usta i nos tri puta vodom. 5. Oprati lice tri puta od uha do uha i od korjena kose do vrha brade. 6. Oprati tri puta ruke od vrhova prstiju do (sa) laktova desnu pa lijevu. 7. Potrti (mesh) glavu vlažnom rukom jedan put počevši sprijeda nazad i obratno. 8. Potrti uši jednim kažiprstom unutrašnjost i palcem vanjski dio. 9. Oprati noge tri puta od vrhova prstiju do (sa) članaka desnu pa lijevu.
GUSUL
Gusul je obavezno čišćenje od velike nečistoće kao od džunupluka i hajza. Način gusula: 1. Zanijeti gusul u srcu bez nijećenja riječima. 2. Reći Bismillah. 3. Uzeti potpuni abdest. 4. Posuti vodu na glavu tri puta. 5. Oprati ostale dijelove tijela.
TEJEMUM
Obavezno čišćenje zemljom umjesto abdesta ili gusula, ako nemamo vode ili štetno upotrijebiti. Način uzimanja tejmuma: Zanijetiti umjesto čega uzimamo tejmum (umjesto abdesta ili gusula), zatim udariti po zemlji ili onom što se računa zemljom, potom potrti lice i šake.
RADNJE PREZRENE U NAMAZU (MEKRUH)
1. Mekruh je pokretanje glave i pogleda u namazu dok je dizanje pogleda u nebo haram. 2. Mekruh je u namazu igrati se ili pokretati bez nužde. 3. Mekruh je pri namazu da bude nešto što će nam odvlačiti pažnju. 4. Mekruh je na namazu stavljati ruke na kukove.
STVARI KOJE KVARE NAMAZ
1. Namaz će biti pokvaren govorom makar bio neznatan. 2. Namaz će biti pokvaren okretanjem cijelog tijela od kible. 3. Namaz kvari ispuštanje vjetra kao i druge pojave poslije kojih treba abdest ili gusul. 4. Namaz kvare učestali pokreti bez potrebe. 5. Kvari namaz smijeh makar neznatan. 6. Kvari namaz ako se učini jedan ili više ruku’a, sedžda, stajanje, sjedenje namjerno. 7. Namaz se kvari namjernim preticanjem imama.
PRAVILA OKO SEHVI SEDŽDE U NAMAZU
1. Kada se zaboravi u namazu pa se doda ruku, sedžda, kijam, sjedenje, tada se preda selam, zatim učine dvije sedžde radi zaborava (sehv) i opet predamo selam. Primjer: Kad klanjajući podne ustanemo na peti rekat (koga nema), pa se sjetimo ili nam bude napomenuto vraćamo se bez tekbira, sjedamo i završimo tešehud, predajemo selam, učinimo dvije sedžde i opet predamo selam. Tako ćemo postupiti ako ne znamo za dodati dio u namazu sve dok ne završimo namaz, znači učinićemo dvije sedžde, pa predati selam. 2. Ako se preda selam prije kraja namaza (u zaboravu) zatim se prisjetimo ili nas neko podsjeti u kratkom vremenu kako bi smo nadovezali kraj na već klanjano od namaza, tada ćemo završiti preostalo od namaza, predati selam, obaviti dvije sedžde, pa opet predati selam. Primjer: Ako klanjamo podne zaboravimo da smo predali selam na trećem rekatu, zatim se sjetimo ili nam neko napomene ustat ćemo obaviti četvrti rekat, predati selam, potom učiniti dvije sedžde i predati selam. Ako se ne sjetimo kroz duže vremena, onda ćemo ponoviti namaz isponova. 3. Kada izostavimo prvi tešehud ili drugi od vadžiba u namazu (u zaboravu) obavimo dvije sedžde prije selama. Ako se sjetimo prije nego napustimo mjesto tešehuda tada ga obavi. A ako se sjetimo nakon što odemo sa mjesta na kome smo nešto trebali obaviti prije nego što stignemo na navedeni dio namaza opet to obavimo. Primjer: Ako zaboravimo prvi tešehud, pa ustanemo na treći rekat kada se ispravimo na kijamu nećemo se vraćati nego ćemo obaviti dvije sedžde (sehv) prije selama. Dok ako smo sjeli na tešehudu, a ne učinimo tešehud te počnemo ustajati. Kad se sjetimo prije nego budemo bliže stajanju od sjedenja učinit ćemo tešehud i namaz je ispravan. Takođe, ako ustane, a nije sjeo na tešehudu, pa se sjeti prije nego se ispravi na kijam, sjeda, obavlja tešehud i završava namaz. Međutim , ulema navodi da se sedžda obavlja i radi dizanja ko ga učini kao nepotrebnog u namazu. Allah najbolje zna. 4. Kada se pojavi sumnja u namaz da li smo klanjali dva ili četiri rekata, a nismo sigurni ni za jedan ni drugi, temeljimo na najmanjem, ali učinimo dvije sedžde (sehv) prije selama. Primjer: Kada se klanja podne, pa sumnjamo na drugom rekatu da li je to drugi ili treći rekat nismo sigurni ni jedno ni drugo uzimamo da je drugi, završavamo namaz i učinimo dvije sedžde (sehv) prije selama i predamo selam. 5. Kada klanjamo namaza, pa sumnjamo da li je drugi ili treći rekat ako ustanovimo sa ubjeđenjem da je drugi ili treći temeljimo na onaj u koji smo ubjeđeni svejedno da li bio drugi ili treći s tim da ćemo obaviti dvije sehvi sedžde poslije selama i predati selam. Primjer: Kada klanjamo podne, pa na drugom rekatu posumnjamo da li je drugi ili treći klanjamo ga kao treći, završavamo namaz, predamo selam, pa obavimo dvije sehvi sedžde i predamo selam. Ako bude sumnje poslije namaza ne obraćamo na nju pažnju sve dok ne budemo sigurni. Ako čovjek mnogo i često sumnja ne treba da predaje važnost sumnjama, jer on je podložan (vesvesi) šejtanovu priviđenju (napadu). A Allah najbolje zna i neka je salavat i selam na našeg Poslanika s.a.v.s.,i njegove ashabe i porodicu.
KAKO BOLESNIK UZIMA TAHARET ?
1. Obavezno je bolesniku da se abdesti od male, a gusul (kupa) od velike nečistoće. 2. Ako ne može da se čisti vodom, zbog slabosti ili bojazni da mu se bolest poveća ili bojazni da će otežati ozdravljenje, tada će uzeti tejemum. 3. Uzimanje tejemuma je tako što će udariti rukama po čistoj zemlji jedanput, zatim potrti njima lice i šake jednu drugom. 4. Ako sam ne može da uzima abdest ili tejemum i pri jednom i drugom pomoći će mu ili raditi potpuno drugi čovjek. 5. Ako na nekim dijelovima koji se peru bude rana oprat ćemo je vodom. Ako pranje bude škodilo potrat ćemo vlažnom rukom (mesh), a ako bude škodilo učini ćemo tejemum po tom dijelu. 6. Ako na nekom dijelu bude zavoj ili gips potare se meshom mjesto pranja pri čemu ne treba tejemum obzirom da mesh nije pranje. 7. Dozvoljeno je uzimanje tejemuma na zidu ili sličnoj stvari čistoj i ako sadrži prašinu, a ako bude zid premazan nečim što nije od zemlje, kao boja, ne može se uzimati tejemum, ako je po njemu napadala prašina. 8. Kada nismo u stanju da uzmemo tejemum od zemlju ili zid ili nešto slično što ima prašinu, valjano je uzeti posudu ili krpu u koju ćemo staviti zemlju na kojoj ćemo uzeti tejemum. 9. Kada se čovjek tejemumom pripremi za namaz, pa ostane pri tom stanju čist do sljedećeg namaza, klanjat će sa tejemumom, jer ostao je pri taharetu i nije mu se desilo ništa što bi mu pokvarilo tejemum. 10. Ako bolesnik može odstraniti sa tijela nečistoće obavezan je, a ako nije u stanju klanjat će u stanju u kakvom je i neće ponavljati namaz. 11. Obaveza je bolesniku da klanja u čistoj odjeći, a ako je uprlja treba je oprati ili zamijeniti čistom, a ako nije ni to u mogućnosti klanjat će namaz u stanju u kakvom se našao i ne treba ponavljati namaz. 12. Dužan je bolesnik klanjati na čistom mjestu, a ako se onečisti dužan ga je očistiti, zamijeniti ili na njega prostrti čisto platno, a ako ništa od toga ne može klanjat će tako, namaz mu je valjan i ne treba ga ponavljati. 13. Ne dozvoljava se bolesniku da odlaže obavljanje namaza iza njegova vremena zbog toga što ne može da se potpuno očisti. Učinit će čišćenje onako kako to on može, ako bi u odjeći ili mjestu gdje klanja postojala nečistoća koju on nije u stanju otkloniti.
KAKO ĆE KLANJATI BOLESNIK ?
1. Bolesnik treba klanjati namaz stojeći makar zbog slabosti pri tom se naslanjao na zid ili štap. 2. Ako nije u mogućnosti da stoji klanjat će sjedeći, najbolje da sjedi “turski” na kijamu i ruku’u. 3. Ako bolesnik nije u mogućnosti da klanja sjedeći klanjat će ležeći okrenut Kibli i na desnom boku, a ako ne može tako klanjat će ma gdje bio okrenut, namaz mu je valjan neće ga ponavljati. 4. Ako ne može klanjati ležeći na boku, klanjat će okrenutih nogu Kibli pri čemu je najbolje da malo podigne glavu prema Kibli. Ako ne može usmjeriti ruke ka Kibli, klanjat će kako može i neće ponavljati namaz. 5. Dužan je bolesnik da obavi ruku u sedždu u namazu. Ako to ne može poget će se pri ruku'u i sedždi tako da će mu sedžda biti niža od ruku'a. Ako može obaviti ruku’, a ne može sedždu, obaviće ruku', a pogeti će se na sedždu i obrnuto. 6. Ako čovjek ne može poginjati glavu u znak ruku'a ili sedžde pokazivat će očima, pa će ih sklopiti malo u znak ruku'a, a više u znak sedžde. Dok pokazivanje prstom kao što rade neki bolesnici nije ispravno i nema mu podloge u Kur’anu i sunnetu niti učenjaci podržavaju taj čin. 7. Ako ne može poginjati glavu niti pokazivati pogledom obavljat će namaz srcem. Donosit će tekbire i učiti, a nijetiće ruku', sudžud, kijam, ku'ud [Ruku’u - poginjanje u namazu, sudžud - sedžda, kijam - stajanje u namazu; ku'ud - sjedenje na tešehudu.] srcem jer svakom čovjeku pripada ono što on nijeti. 8. Bolesnik je obavezan da svaki namaz obavlja u njegovo vrijeme i da se oko toga trudi, ako mu je obavljanje namaza u njihovo vrijeme teško, tada može spojiti podne sa ikindijom i akšam sa jacijom, bilo da to učini u vrijeme prvog ili drugog namaza, npr. klanjanje ikindije sa podne u podnevskom vremenu ili podne i ikindije u ikindijskom, tako i akšam i jaciju moguće je obavljati u akšamsko ili jacijsko vrijeme, to ovisno o tome šta je lakše bolesniku. Sabah se ne spaja ni sa jednim namazom bilo prije ili kasnije. 9. Ako bolesnik bude putnik, radi liječenja u drugo mjesto kratit će namaze od četiri na dva rekata i to tako sve dok se vrati u svoje mjesto bez obzira koliko trajalo liječenje.
Napisao siromah i potrebnik za Allahovom milošću, Muhammed Salih el-Usejmin
ABDEST
Abdest je obavezno čišćenje poslije pojava: male i velike nužde, puštanja vjetra, dubokog sna i jedenja devinog mesa. Način abdestenja: 1. Zanijetiti abdest srcem bez izgovaranja nijeta, jer Poslanik s.a.v.s. nije izgovarao nijet riječima pri abdestu niti namazu niti i jednom od ibadeta, pošto Allah s.v.t. zna šta nam je u srcu, te nema potrebe da Ga obavještavamo. 2. Izgovoriti Bismillah. 3. Oprati šake tri puta. 4. Izaprati usta i nos tri puta vodom. 5. Oprati lice tri puta od uha do uha i od korjena kose do vrha brade. 6. Oprati tri puta ruke od vrhova prstiju do (sa) laktova desnu pa lijevu. 7. Potrti (mesh) glavu vlažnom rukom jedan put počevši sprijeda nazad i obratno. 8. Potrti uši jednim kažiprstom unutrašnjost i palcem vanjski dio. 9. Oprati noge tri puta od vrhova prstiju do (sa) članaka desnu pa lijevu.
GUSUL
Gusul je obavezno čišćenje od velike nečistoće kao od džunupluka i hajza. Način gusula: 1. Zanijeti gusul u srcu bez nijećenja riječima. 2. Reći Bismillah. 3. Uzeti potpuni abdest. 4. Posuti vodu na glavu tri puta. 5. Oprati ostale dijelove tijela.
TEJEMUM
Obavezno čišćenje zemljom umjesto abdesta ili gusula, ako nemamo vode ili štetno upotrijebiti. Način uzimanja tejmuma: Zanijetiti umjesto čega uzimamo tejmum (umjesto abdesta ili gusula), zatim udariti po zemlji ili onom što se računa zemljom, potom potrti lice i šake.
RADNJE PREZRENE U NAMAZU (MEKRUH)
1. Mekruh je pokretanje glave i pogleda u namazu dok je dizanje pogleda u nebo haram. 2. Mekruh je u namazu igrati se ili pokretati bez nužde. 3. Mekruh je pri namazu da bude nešto što će nam odvlačiti pažnju. 4. Mekruh je na namazu stavljati ruke na kukove.
STVARI KOJE KVARE NAMAZ
1. Namaz će biti pokvaren govorom makar bio neznatan. 2. Namaz će biti pokvaren okretanjem cijelog tijela od kible. 3. Namaz kvari ispuštanje vjetra kao i druge pojave poslije kojih treba abdest ili gusul. 4. Namaz kvare učestali pokreti bez potrebe. 5. Kvari namaz smijeh makar neznatan. 6. Kvari namaz ako se učini jedan ili više ruku’a, sedžda, stajanje, sjedenje namjerno. 7. Namaz se kvari namjernim preticanjem imama.
PRAVILA OKO SEHVI SEDŽDE U NAMAZU
1. Kada se zaboravi u namazu pa se doda ruku, sedžda, kijam, sjedenje, tada se preda selam, zatim učine dvije sedžde radi zaborava (sehv) i opet predamo selam. Primjer: Kad klanjajući podne ustanemo na peti rekat (koga nema), pa se sjetimo ili nam bude napomenuto vraćamo se bez tekbira, sjedamo i završimo tešehud, predajemo selam, učinimo dvije sedžde i opet predamo selam. Tako ćemo postupiti ako ne znamo za dodati dio u namazu sve dok ne završimo namaz, znači učinićemo dvije sedžde, pa predati selam. 2. Ako se preda selam prije kraja namaza (u zaboravu) zatim se prisjetimo ili nas neko podsjeti u kratkom vremenu kako bi smo nadovezali kraj na već klanjano od namaza, tada ćemo završiti preostalo od namaza, predati selam, obaviti dvije sedžde, pa opet predati selam. Primjer: Ako klanjamo podne zaboravimo da smo predali selam na trećem rekatu, zatim se sjetimo ili nam neko napomene ustat ćemo obaviti četvrti rekat, predati selam, potom učiniti dvije sedžde i predati selam. Ako se ne sjetimo kroz duže vremena, onda ćemo ponoviti namaz isponova. 3. Kada izostavimo prvi tešehud ili drugi od vadžiba u namazu (u zaboravu) obavimo dvije sedžde prije selama. Ako se sjetimo prije nego napustimo mjesto tešehuda tada ga obavi. A ako se sjetimo nakon što odemo sa mjesta na kome smo nešto trebali obaviti prije nego što stignemo na navedeni dio namaza opet to obavimo. Primjer: Ako zaboravimo prvi tešehud, pa ustanemo na treći rekat kada se ispravimo na kijamu nećemo se vraćati nego ćemo obaviti dvije sedžde (sehv) prije selama. Dok ako smo sjeli na tešehudu, a ne učinimo tešehud te počnemo ustajati. Kad se sjetimo prije nego budemo bliže stajanju od sjedenja učinit ćemo tešehud i namaz je ispravan. Takođe, ako ustane, a nije sjeo na tešehudu, pa se sjeti prije nego se ispravi na kijam, sjeda, obavlja tešehud i završava namaz. Međutim , ulema navodi da se sedžda obavlja i radi dizanja ko ga učini kao nepotrebnog u namazu. Allah najbolje zna. 4. Kada se pojavi sumnja u namaz da li smo klanjali dva ili četiri rekata, a nismo sigurni ni za jedan ni drugi, temeljimo na najmanjem, ali učinimo dvije sedžde (sehv) prije selama. Primjer: Kada se klanja podne, pa sumnjamo na drugom rekatu da li je to drugi ili treći rekat nismo sigurni ni jedno ni drugo uzimamo da je drugi, završavamo namaz i učinimo dvije sedžde (sehv) prije selama i predamo selam. 5. Kada klanjamo namaza, pa sumnjamo da li je drugi ili treći rekat ako ustanovimo sa ubjeđenjem da je drugi ili treći temeljimo na onaj u koji smo ubjeđeni svejedno da li bio drugi ili treći s tim da ćemo obaviti dvije sehvi sedžde poslije selama i predati selam. Primjer: Kada klanjamo podne, pa na drugom rekatu posumnjamo da li je drugi ili treći klanjamo ga kao treći, završavamo namaz, predamo selam, pa obavimo dvije sehvi sedžde i predamo selam. Ako bude sumnje poslije namaza ne obraćamo na nju pažnju sve dok ne budemo sigurni. Ako čovjek mnogo i često sumnja ne treba da predaje važnost sumnjama, jer on je podložan (vesvesi) šejtanovu priviđenju (napadu). A Allah najbolje zna i neka je salavat i selam na našeg Poslanika s.a.v.s.,i njegove ashabe i porodicu.
KAKO BOLESNIK UZIMA TAHARET ?
1. Obavezno je bolesniku da se abdesti od male, a gusul (kupa) od velike nečistoće. 2. Ako ne može da se čisti vodom, zbog slabosti ili bojazni da mu se bolest poveća ili bojazni da će otežati ozdravljenje, tada će uzeti tejemum. 3. Uzimanje tejemuma je tako što će udariti rukama po čistoj zemlji jedanput, zatim potrti njima lice i šake jednu drugom. 4. Ako sam ne može da uzima abdest ili tejemum i pri jednom i drugom pomoći će mu ili raditi potpuno drugi čovjek. 5. Ako na nekim dijelovima koji se peru bude rana oprat ćemo je vodom. Ako pranje bude škodilo potrat ćemo vlažnom rukom (mesh), a ako bude škodilo učini ćemo tejemum po tom dijelu. 6. Ako na nekom dijelu bude zavoj ili gips potare se meshom mjesto pranja pri čemu ne treba tejemum obzirom da mesh nije pranje. 7. Dozvoljeno je uzimanje tejemuma na zidu ili sličnoj stvari čistoj i ako sadrži prašinu, a ako bude zid premazan nečim što nije od zemlje, kao boja, ne može se uzimati tejemum, ako je po njemu napadala prašina. 8. Kada nismo u stanju da uzmemo tejemum od zemlju ili zid ili nešto slično što ima prašinu, valjano je uzeti posudu ili krpu u koju ćemo staviti zemlju na kojoj ćemo uzeti tejemum. 9. Kada se čovjek tejemumom pripremi za namaz, pa ostane pri tom stanju čist do sljedećeg namaza, klanjat će sa tejemumom, jer ostao je pri taharetu i nije mu se desilo ništa što bi mu pokvarilo tejemum. 10. Ako bolesnik može odstraniti sa tijela nečistoće obavezan je, a ako nije u stanju klanjat će u stanju u kakvom je i neće ponavljati namaz. 11. Obaveza je bolesniku da klanja u čistoj odjeći, a ako je uprlja treba je oprati ili zamijeniti čistom, a ako nije ni to u mogućnosti klanjat će namaz u stanju u kakvom se našao i ne treba ponavljati namaz. 12. Dužan je bolesnik klanjati na čistom mjestu, a ako se onečisti dužan ga je očistiti, zamijeniti ili na njega prostrti čisto platno, a ako ništa od toga ne može klanjat će tako, namaz mu je valjan i ne treba ga ponavljati. 13. Ne dozvoljava se bolesniku da odlaže obavljanje namaza iza njegova vremena zbog toga što ne može da se potpuno očisti. Učinit će čišćenje onako kako to on može, ako bi u odjeći ili mjestu gdje klanja postojala nečistoća koju on nije u stanju otkloniti.
KAKO ĆE KLANJATI BOLESNIK ?
1. Bolesnik treba klanjati namaz stojeći makar zbog slabosti pri tom se naslanjao na zid ili štap. 2. Ako nije u mogućnosti da stoji klanjat će sjedeći, najbolje da sjedi “turski” na kijamu i ruku’u. 3. Ako bolesnik nije u mogućnosti da klanja sjedeći klanjat će ležeći okrenut Kibli i na desnom boku, a ako ne može tako klanjat će ma gdje bio okrenut, namaz mu je valjan neće ga ponavljati. 4. Ako ne može klanjati ležeći na boku, klanjat će okrenutih nogu Kibli pri čemu je najbolje da malo podigne glavu prema Kibli. Ako ne može usmjeriti ruke ka Kibli, klanjat će kako može i neće ponavljati namaz. 5. Dužan je bolesnik da obavi ruku u sedždu u namazu. Ako to ne može poget će se pri ruku'u i sedždi tako da će mu sedžda biti niža od ruku'a. Ako može obaviti ruku’, a ne može sedždu, obaviće ruku', a pogeti će se na sedždu i obrnuto. 6. Ako čovjek ne može poginjati glavu u znak ruku'a ili sedžde pokazivat će očima, pa će ih sklopiti malo u znak ruku'a, a više u znak sedžde. Dok pokazivanje prstom kao što rade neki bolesnici nije ispravno i nema mu podloge u Kur’anu i sunnetu niti učenjaci podržavaju taj čin. 7. Ako ne može poginjati glavu niti pokazivati pogledom obavljat će namaz srcem. Donosit će tekbire i učiti, a nijetiće ruku', sudžud, kijam, ku'ud [Ruku’u - poginjanje u namazu, sudžud - sedžda, kijam - stajanje u namazu; ku'ud - sjedenje na tešehudu.] srcem jer svakom čovjeku pripada ono što on nijeti. 8. Bolesnik je obavezan da svaki namaz obavlja u njegovo vrijeme i da se oko toga trudi, ako mu je obavljanje namaza u njihovo vrijeme teško, tada može spojiti podne sa ikindijom i akšam sa jacijom, bilo da to učini u vrijeme prvog ili drugog namaza, npr. klanjanje ikindije sa podne u podnevskom vremenu ili podne i ikindije u ikindijskom, tako i akšam i jaciju moguće je obavljati u akšamsko ili jacijsko vrijeme, to ovisno o tome šta je lakše bolesniku. Sabah se ne spaja ni sa jednim namazom bilo prije ili kasnije. 9. Ako bolesnik bude putnik, radi liječenja u drugo mjesto kratit će namaze od četiri na dva rekata i to tako sve dok se vrati u svoje mjesto bez obzira koliko trajalo liječenje.
Napisao siromah i potrebnik za Allahovom milošću, Muhammed Salih el-Usejmin
____________________________________________________________________________