utorak, 26. veljače 2013.

Akaid - Temelji islamskog vjerovanja - 5 dio - prof. Safet Durguti

VJEROVANJE U ALLAHOVU subhanehu ve te'ala JEDNOĆU – TEVHID

Musliman vjeruje u Allaha subhanehu ve te'ala u značenju: vjeruje u postojanje Allaha, da je On Stvoritelj nebesa i Zemlje, duhovnog i pojavnog svijeta, Gospodar i Vladar svega, nema drugog božanstva[1] osim Njega, niti ima Gospodara mimo Njega. Zatim vjeruje da je Allah subhanehu ve te'ala u potpunosti savršen, daleko od bilo kakve manjkavosti[2], tj. vjeruje da Allah subhanehu ve te'ala ima Svoja vlastita lijepa imena i savršena svojstva.

Allah subhanehu ve te'ala u Kur'anu kaže: "On je Allah – nema drugog boga osim Njega – On je poznavalac nevidljivog i vidljivog svijeta, On je Milostiv, Samilosni! On je Allah – nema drugog boga osim Njega, Vladar, Sveti, Onaj koji je bez nedostatka, Onaj koji svakog obezbjeđuje, Onaj koji nad svim bdi, Silni, Uzvišeni, Gordi, Hvaljen neka je Allah, On je vrlo visoko iznad onih koje smatraju Njemu ravnim! On je Allah, Tvorac, Onaj koji iz ničega stvara, Onaj koji svemu daje oblik, On ima najljepša imena. Njega hvale oni na nebesima i na Zemlji, On je silni i mudri."[3]

Iman – vjerovanje u Allaha obuhvata tri principa:

- vjerovanje da je samo Allah subhanehu ve te'ala Tvorac i Gospodar svega – tevhid rububijje,

- vjerovanje da se samo Njemu može ibadet činiti – tevhidul uluhijje,

- vjerovanje da samo Njemu pripadaju imena i svojstva savršenstva – tevhid el esmai ves sifat.


Tevhidur rububijje


Tevhidur rububijje je tevhid koji se odnosi na djela Allaha subhanehu ve te'ala kao: stvaranje, opskrba, oživljavanje, usmrćivanje i sl.[4]

Tevhidom rububije priznajemo da je Allah subhanehu ve te'ala jedini Stvoritelj svih stvorenja i njihov vlasnik, da ih samo On oživljava i usmrćuje, da samo Allah donosi korist i nanosi štetu i da samo On može udovoljiti molbi kada se neko nađe u bezizlaznoj situaciji.

Allah subhanehu ve te'ala u Kur'anu kaže: "Samo On stvara i upravlja! Uzvišen neka je On, Gospodar svjetova"[5]

U ovu vrstu tevhida ulazi i vjerovanje u kader, zatim priznanje da jedino Allah propisuje zakone (Šerijat), i jedino On šalje poslanike i objavljuje Objave.

Kur'an veoma jasno govori o ovoj vrsti tevhida, tako da nema ni jedno poglavlje da ne ukazuje na njega. Ukoliko čovjek vjeruje u ovu vrstu tevhida, ali ne i u druge vrste, onda on neće biti ispravan vjernik. Allah subhanehu ve te'ala nam u Kur'anu kazuje da su mušrici vjerovali u tevhid rububbije, međutim to nije bilo dovoljno da budu muslimani:

"A ako ih zapitaš ko ih je stvorio, sigurno će reći: 'Allah!' Pa kuda se onda odmeću?"[6]

"Upitaj: 'Ko vas hrani s neba i iz zemlje, čije su djelo sluh i vid, ko stvara živo iz neživog, a pretvara živo u neživo, i ko upravlja svim'? – 'Allah' – reći će oni -, a ti reci: 'Pa zašto Ga se onda ne bojite?"[7]

Allah subhanehu ve te'ala u Kur'anu kaže: "Većina ovih ne vjeruje u Allaha, nego druge Njemu smatra ravnim"[8]

Čuveni mufesir El-Mudžahid u komentaru ovog ajeta kaže: "Njihov iman u Allaha je priznanje da nas je Allah stvorio i opskrbio, ali oni uz to priznanje ibadet čine i drugima mimo Allaha."[9]
______________________________________________________________________________

[1]Osim Allaha nema božanstva koje zaslužuje da mu činimo ibadet.

[2] Ebu Bekr Džabir el Džezairi, Minhadž el muslim, I izdanje, Kairo 1994, str: 9

[3] El-Hašr: 22-24.

[4] Ahmed Ibn Abdur Rahman ed Duvejš, Fetava el ledžne ed daime lil buhus el alemije vel ifta, Rijad 1411 H, I Tom, str: 20

[5] El-A'raf: 54

[6] Ez-Zuhruf: 87

[7] Junus: 31

[8] Jusuf: 106

[9] Muhammed Nuajm Jasin, Iman, Zagreb 1995, str: 15