utorak, 26. veljače 2013.

Akaid - Temelji islamskog vjerovanja - 21 dio - prof. Safet Durguti

POČETAK NASTUPANJA POSLJEDNJEG DANA

Dužni smo vjerovati u sve ono o čemu nas obavještava Allah subhanehu ve te'ala u Kur'anu o zbivanjima u zadnjem danu ovoga svijeta. Ajeti nas upućuju na to da će Posljednji dan biti strašan: da će se nebo rascijepiti, zvijezde popadati, planete se sudariti, Zemlja se iskomadati i postati potpuno ravna i gola, brda će postati kao raščešljana vuna,- sve će se poremetiti, i sve što su ljudi poznavali na ovom svijetu bit će uništeno.

Allah subhanehu ve te'ala u Kur'anu kaže: "Kada Sunce sjaj izgubi, i kada zvijezde popadaju, i kada se planine pokrenu, i kada steone kamile bez pastira ostanu, i kada se divlje životinje saberu, i kada se mora vatrom napune, i kada se duše s tijelima spare, i kada živa ukopana djevojčica bude upitana zbog kakve krivice je umorena, i kada se listovi razdijele, i kada se nebo ukloni, i kada se Džehennem raspali, i kada se Džennet približi – svako će saznati ono što je pripremio."[1]

Allah subhanehu ve te'ala kaže: "O ljudi, Gospodara svoga se bojte! Zaista će potres, kada Smak svijeta nastupi, veliki događaj biti! Na dan kad ga doživite svaka dojilja će ono što doji zaboraviti, a svaka trud­nica će svoj plod pobaciti, i ti ćeš vidjeti ljude pijane, a oni neće pijani biti, već će tako izgledati zato što će Allahova kazna strašna biti."[2]

Allah subhanehu ve te'ala također kaže: "I u rog će se puhnuti, i umrijeće oni na nebesima i oni na Zemlji, ostaće samo oni koje bude Allah odabrao..."[3]

Berzah

(Vrijeme između smrti i proživljenja)

Kabur je prva ahiretska kuća, a umiranje je za čovjeka mali kijamet. Kad bude ukopan pokaže mu se njegovo mjesto ujutro i uvečer, pa ako je od stanovnika Dženneta pokaže mu se Džennet, a ako je od stanovnika vatre pokaže mu se Džehennem. I proširi se kabur vjerniku na sedamdeset aršina i napuni se zelenilom sve do dana proživljenja. A kafir će biti udaran gvozdenim čekićima i kabur će mu se tako stijesniti da će mu kost kroz kost prolaziti.[4]

Kabursko iskušenje i ispitivanje od strane meleka

Prenosi Enes bin Malik da je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Kad se čovjek postavi u kabur i udalje se prisutni – a on dobro čuje topot njihove obuće – doći će mu dva meleka i postaviti ga da sjedi, a zatim ga upitati: - Šta kažeš za ovog čovjeka? Reče: - Što se vjernika tiče, on će reći: 'Svjedočim da je on Allahov rob i Njegov poslanik.' Reče: 'Zatim će mu se reći: - Pogledaj svoje mjesto u vatri koje ti je Allah subhanehu ve te'ala zami­jenio mjestom u Džennetu.' Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem tada reče: 'Pa će ih oba vidjeti.' Katade veli: 'Rekao nam je da će mu se proširiti njegov kabur i postati širok sedamdeset podlaktica i ispuniće se zelenilom i tako će ostati sve dok ne bude ponovo proživljen.' A što se tiče munafika i kafira, njemu će se reći: 'Šta si govorio za ovog čovjeka?' Pa će odgovoriti: 'Ne znam, govorio sam o njemu ono što je svijet govorio.' Onda će mu se reći: 'Niti si znao, niti govorio; i biće udaren željeznim čekićem tako jako da će nje­gov krik čuti sva stvorenja u njegovoj bli­zini, osim ljudi i džina."[5]

Patnje i užici u kaburu


Mnogi hadisi govore o kaburskoj patnji. Imam Nevevi u svom komentaru na Sahih Muslima kaže: 'Znaj da sljedbenici pravca ehli sunneta kabursku kaznu smatraju istinitom, jer za nju postoje mnogi dokazi iz Kur'ana i sunneta. Allah subhanehu ve te'ala kaže: "Oni će se ujutro i navečer u vatri pržiti",[6] a mnogobrojni su hadisi Allahovog Poslanika sallallahu alejhi ve sellem koje prenose grupe ashaba iz različitih područja u prilog ovome. Isto tako, razumljivo gledajući, nije nemoguće da Allah subhanehu ve te'ala povrati život u jedan dio tijela i da ga kažnjava. A ako se to ne kosi s razumom, a za njega imamo potvrdu u šerijatskom dokazu, onda se to mora prihvatiti i vjerovati.'[7]

Prenosi Ibnu Merar od njegova djeda Ebi Bekreta da je rekao: "Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je prošao pored dva kabura i rekao: 'Oni se kažnjavaju, a kazna ih je stigla zbog nevelikih stvari' Zatim je rekao: 'Jedan od njih je prenosio lažne vijesti, kojima je zavađao druge, a drugi se nije podapirao poslije male nužde."[8]

Abdullah ibn Omer radijallahu anhuma prenosi da je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Kada neko od vas umre, njegovo mjesto mu se pokazuje svako jutro i svaku večer. Pa ako je od stanovnika Dženneta, pokazuje mu se mjesto u Džennetu, a ako je od stanovnika Džehennema, pokazuje mu se mjesto u Džehennemu! I kaže mu se: - Ovo je tvoje mjesto koje te čeka nakon Sudnjeg dana."[9]

Ibnul-Kajjim kaže: "Seleful-ummeti (prve generacije) i prvaci u znanju smatraju da čovjek, kada umre, biva u užitku ili patnji i da se to odražava na njegovu dušu ili tijelo. Duša poslije rastanka s tijelom i dalje ostaje u užitku ili patnji i ona se ponekad spaja s tijelom koje zajedno s njom uživa, ili pati. A kad nastupi Kijametski dan, duše će se povratiti svojim tijelima i ljudi će ustati iz kaburova i krenuti prema svome Gospodaru. Proživljenje tijela je pojava o kojoj su saglasni muslimani, jevreji i kršćani."[10]

Opis mjesta u kojem duše borave od časa smrti do Sudnjeg dana i različitost njihovog položaja

Rekao je Ibnul-Kajjim, neka mu se Allah smiluje: "Duše su nejednake u svom boravištu u Berzahu i među njima postoje ogromne razlike:

- Jedna skupina duša zauzima najuzvišenije mjesto koje pripada velikanima, a to su duše vjerovjesnika, neka je salavat i selam na njih, a postoji razlika među njihovim boravištima, onako kako ih je vidio Resulullah sallallahu alejhi ve sellem u noći Israa.

- U drugu skupinu spadaju duše koje će kao zelene ptice letjeti kuda one hoće, a to su duše šehida, ne svih, duše nekih šehida biće zadržane na ulasku u Džennet zato što su umrli pod dugom ili slično tome.[11] Muhammed bin Abdullah bin Džahš prenosi kako je došao neki čovjek Resulullahu sallallahu alejhi ve sellem i pitao ga: "O Božji Poslaniče, šta će biti sa mnom ako poginem na Božjem putu?' Resulullah sallallahu alejhi ve sellem je odgovorio: 'Ući ćeš u Džennet.' Potom se okrenuo i dodao je: 'Osim ako ostaneš pod dugom, upravo mi je Džibril to prenio."[12]

- Neke duše će biti zadržane na vratima Dženneta[13] kao što stoji u slijedećem hadisu: "Vidio sam vašeg druga zadržanog na vratima Dženneta zbog duga koji je imao."[14]

- Neke će skupine biti zadržane u kaburu, kao na primjer: onaj koji je iz oholosti puštao da mu se ogrtač vuče po zemlji, a za­tim je poginuo na Božijem putu,[15] pa su neki ljudi kazali: "Prijatan mu Džennet, a Resulullah sallallahu alejhi ve sellem je na to rekao: 'Tako mi Onog u čijoj je ruci moja duša, zaista njegov ogrtač kojeg je oblačio pod njim će paliti vatru u kaburu."

- Neki će boravište naći na vratima Dženneta, kao što stoji u hadisu Ibn Abbasa: "Šehidi će imati boravište na blještavoj rijeci, na vratima Dženneta u zelenom dvorcu, i izlaziće njihova opskrba iz Dženneta ujutro i uveče."[16]

- Među njima će biti duše koje će biti zadržane na Zemlji i neće se popeti do uzvišenog mjesta; to je svaka niska, zemaljska duša.[17]
______________________________________________________________________

[1] Et-Tekvir: 1 – 14

[2] El-Hadždž: 1,2

[3] Ez-Zumer: 68

[4] Abdul Melik el Kulejjib, Strahote Sudnjeg dana, izdavač Islamski centar Balkan, str: 8

[5] Buharija: kitab el dženaiz, Muslim: el džennetu ve sifetu neimiha.

[6] El-Mu'min: 45

[7] Iman, str:101,102

[8] Ibn Madže: kitab et tahare ve suneniha.

[9]Buharija: kitab el dženaiz, Muslim: kitab el džennetu ve sifetu neimiha.

[10] Iman, str: 104

[11] Strahote Sudnjeg dana, str: 16.

[12] Ahmed: Musned eš šamijjin.

[13] Iman, str: 16

[14] Ahmed: Musned el besarijjin.

[15] Iman, str: 16

[16]Ahmed: musned Ibni Hišam.

[17] Strahote Sudnjeg dana, str:16