Tevhid el esmai ves sifat
Tevhid el esmai ves sifat ukratko znači; čvrsto ubjeđenje da Allahu subhanehu ve te'ala pripadaju sva imena i svojstva savršenstva, da je On daleko od svih atributa nepotpunosti i da se On Svojim svojstvima odlikuje nad svim stvorenjima; svojstvima koja su nama poznata iz Njegovih riječi i riječi Njegovog Poslanika sallallahu alejhi ve sellem, bez ikakve njihove izmjene, bez njihovog cjelokupnog ili pojedinačnog nijekanja, bez pokušaja njihovog potpunog shvatanja i objašnjenja njihove suštine ili uporedbe sa svojstvima stvorenja.
Allah subhanehu ve te'ala u Kur'anu kaže: "I niko Mu ravan nije"[1]
Niko nije u stanju Allaha ljepše i potpunije opisati nego što je On sam Sebe opisao, kao što nije moguće da neko umanji vrijednost nekog od svojstava kojima je Uzvišeni Sebe opisao.
Naše znanje izvan Kur'ana i hadisa nije u stanju obuhvatiti Allaha subhanehu ve te'ala: "A od onoga što On zna, drugi znaju samo onoliko koliko On hoće. Moć Njegova obuhvata i nebesa i Zemlju i Njemu nije teško njihovo održavanje. On je Svevišnji, Veličanstveni!"[2]
Dakle mi Allaha ne možemo spoznati svojim razumom i onako kako bismo mi htjeli, osim pomoću znanja kojim nas je On obdario u Kur'anu i hadisu. Od Allaha nam je došlo objašnjenje i znanje pa smo Ga spoznali tim znanjem. Njegova svojstva nisu kao svojstva stvorenja, Njegova mudrost nije kao mudrost stvorenja, Njegova milost nije kao milost stvorenja.
Allah subhanehu ve te'ala u Kur'anu kaže: "Ništa nije kao On! On sve čuje i sve vidi."[3]
Imam Kurtubi, tumačeći navedeni ajet kaže: "Ovdje se govori da Allahu subhanehu ve te'ala u Njegovoj uzvišenosti, veličanstvenosti, vlasti, lijepim imenima i uzvišenim svojstvima ne sliči niko od Njegovih stvorenja, niti se bilo ko od njih može s Njime porediti, također i svojstva Allaha subhanehu ve te'ala koja su u Kur'anu i sunnetu spomenuta, a ona su zajednička po izgovoru u odnosu na Allaha subhanehu ve te'ala i druga stvorenja, uopće ne sliče u svome stvarnom značenju. Jer, svojstva onoga koji je oduvijek, nisu kao svojstva onih kojih su stvoreni..."[4]
Temelji – principi tevhida el esmai ves sifat
Tevhid el esmai ves sifat se zasniva na tri temelja – principa, pa ko se od njih udalji neće biti vjernik u ovu vrstu tevhida:
1. Vjerovanje da Allah subhanehu ve te'ala ne sliči stvorenjima i da je daleko od svake manjkavosti.[5] Pod ovim principom se podrazumijeva negiranje svake sličnosti između bilo kojeg od svojstava Allaha subhanehu ve te'ala i svojstava stvorenja.
El Vasiti kaže: "Ne postoji biće kao što je Njegovo biće, niti ime kao što je Njegovo ime, niti djelo kao što je Njegovo djelo, niti svojstvo kao što je Njegovo svojstvo, izuzev u jezičkom pogledu (po izgovoru)."[6]
U ovaj temelj spada i vjerovati da je Allah potpuno savršen i poricati svako svojstvo manjkavosti kao; drijemež, spavanje, umor, zamor, smrt, neznanje, nepravdu, nehat, zaborav, nesanicu i sl.
2. Vjerovanje u Allahova subhanehu ve te'ala imena i svojstva koja su spomenuta u Kur'anu i sunnetu, bez ikakvog oduzimanja ili dodavanja i bez iskrivljavanja ili nijekanja.[7]
Ovaj princip zahtijeva obaveznost ograničenja u svemu što se kaže o Allahu na ono što je spomenuto u Kur'anu i vjerodostojnim hadisima.
Nuajm ibn Hamad, učitelj Buharije, kaže: "Ko Allaha uporedi s Njegovim stvorenjima, učinio je kufr; ko zaniječe bilo šta od onoga čime je Allah subhanehu ve te'ala Sam Sebe opisao, ili čime Ga je opisao Njegov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem, učinio je kufr i ono čime je Allah subhanehu ve te'ala Sam Sebe opisao i čime Ga je opisao Poslanik sallallahu alejhi ve sellem se ne može ni s čim porediti"[8]
3. Prekidanje svake želje za pokušajem spoznaje istinskog značenja tih svojstava.[9]
Ovaj princip od čovjeka zahtijeva da vjeruje u sva svojstva koja su spomenuta u Kur'anu i vjerodostojnim hadisima, bez pitanja o njihovoj suštini i stvarnom značenju.
Zato se prenosi od velikog broja prvih generacija (selefa) da su, kada su bili upitani o Allahovom subhanehu ve te'ala postavljanju na Aršu rekli: "Allahovo postavljanje na Arš je poznato, a način nepoznat, iman u njega je vadžib, a pitanje o njegovom načinu je bid'at."
Selef se je, dakle, složio da je nama nepoznat način postavljanja Allaha na Aršu i da je pitanje o tome bid'at. Pa, ako bi nas neko upitao: Kako naš Gospodar silazi na dunjalučko nebo?, mi bismo mu rekli: Kako On izgleda? On će naravno reći da ne zna kako Allah izgleda, a mi ćemo mu reći da ne znamo kako silazi, jer da bi znali kako se On kreće morali bi znati kako On izgleda, a to naravno ne možemo ni znati, - zato nam nije ni dozvoljeno da pitamo o nečemu vezano za Allaha ukoliko nema odgovora na to u Kur'anu ili hadisima.
_____________________________________________________________________
[1]El-Ihlas: 4
[2]El-Bekare: 255
[3]Eš-Šura: 11
[4]Iman, str: 22,23
[5] Isto, str: 22
[6] Isto, str: 23
[7] Isto, str: 22
[8] Iman, str: 24
[9] Isto, str: 22
Tevhid el esmai ves sifat ukratko znači; čvrsto ubjeđenje da Allahu subhanehu ve te'ala pripadaju sva imena i svojstva savršenstva, da je On daleko od svih atributa nepotpunosti i da se On Svojim svojstvima odlikuje nad svim stvorenjima; svojstvima koja su nama poznata iz Njegovih riječi i riječi Njegovog Poslanika sallallahu alejhi ve sellem, bez ikakve njihove izmjene, bez njihovog cjelokupnog ili pojedinačnog nijekanja, bez pokušaja njihovog potpunog shvatanja i objašnjenja njihove suštine ili uporedbe sa svojstvima stvorenja.
Allah subhanehu ve te'ala u Kur'anu kaže: "I niko Mu ravan nije"[1]
Niko nije u stanju Allaha ljepše i potpunije opisati nego što je On sam Sebe opisao, kao što nije moguće da neko umanji vrijednost nekog od svojstava kojima je Uzvišeni Sebe opisao.
Naše znanje izvan Kur'ana i hadisa nije u stanju obuhvatiti Allaha subhanehu ve te'ala: "A od onoga što On zna, drugi znaju samo onoliko koliko On hoće. Moć Njegova obuhvata i nebesa i Zemlju i Njemu nije teško njihovo održavanje. On je Svevišnji, Veličanstveni!"[2]
Dakle mi Allaha ne možemo spoznati svojim razumom i onako kako bismo mi htjeli, osim pomoću znanja kojim nas je On obdario u Kur'anu i hadisu. Od Allaha nam je došlo objašnjenje i znanje pa smo Ga spoznali tim znanjem. Njegova svojstva nisu kao svojstva stvorenja, Njegova mudrost nije kao mudrost stvorenja, Njegova milost nije kao milost stvorenja.
Allah subhanehu ve te'ala u Kur'anu kaže: "Ništa nije kao On! On sve čuje i sve vidi."[3]
Imam Kurtubi, tumačeći navedeni ajet kaže: "Ovdje se govori da Allahu subhanehu ve te'ala u Njegovoj uzvišenosti, veličanstvenosti, vlasti, lijepim imenima i uzvišenim svojstvima ne sliči niko od Njegovih stvorenja, niti se bilo ko od njih može s Njime porediti, također i svojstva Allaha subhanehu ve te'ala koja su u Kur'anu i sunnetu spomenuta, a ona su zajednička po izgovoru u odnosu na Allaha subhanehu ve te'ala i druga stvorenja, uopće ne sliče u svome stvarnom značenju. Jer, svojstva onoga koji je oduvijek, nisu kao svojstva onih kojih su stvoreni..."[4]
Temelji – principi tevhida el esmai ves sifat
Tevhid el esmai ves sifat se zasniva na tri temelja – principa, pa ko se od njih udalji neće biti vjernik u ovu vrstu tevhida:
1. Vjerovanje da Allah subhanehu ve te'ala ne sliči stvorenjima i da je daleko od svake manjkavosti.[5] Pod ovim principom se podrazumijeva negiranje svake sličnosti između bilo kojeg od svojstava Allaha subhanehu ve te'ala i svojstava stvorenja.
El Vasiti kaže: "Ne postoji biće kao što je Njegovo biće, niti ime kao što je Njegovo ime, niti djelo kao što je Njegovo djelo, niti svojstvo kao što je Njegovo svojstvo, izuzev u jezičkom pogledu (po izgovoru)."[6]
U ovaj temelj spada i vjerovati da je Allah potpuno savršen i poricati svako svojstvo manjkavosti kao; drijemež, spavanje, umor, zamor, smrt, neznanje, nepravdu, nehat, zaborav, nesanicu i sl.
2. Vjerovanje u Allahova subhanehu ve te'ala imena i svojstva koja su spomenuta u Kur'anu i sunnetu, bez ikakvog oduzimanja ili dodavanja i bez iskrivljavanja ili nijekanja.[7]
Ovaj princip zahtijeva obaveznost ograničenja u svemu što se kaže o Allahu na ono što je spomenuto u Kur'anu i vjerodostojnim hadisima.
Nuajm ibn Hamad, učitelj Buharije, kaže: "Ko Allaha uporedi s Njegovim stvorenjima, učinio je kufr; ko zaniječe bilo šta od onoga čime je Allah subhanehu ve te'ala Sam Sebe opisao, ili čime Ga je opisao Njegov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem, učinio je kufr i ono čime je Allah subhanehu ve te'ala Sam Sebe opisao i čime Ga je opisao Poslanik sallallahu alejhi ve sellem se ne može ni s čim porediti"[8]
3. Prekidanje svake želje za pokušajem spoznaje istinskog značenja tih svojstava.[9]
Ovaj princip od čovjeka zahtijeva da vjeruje u sva svojstva koja su spomenuta u Kur'anu i vjerodostojnim hadisima, bez pitanja o njihovoj suštini i stvarnom značenju.
Zato se prenosi od velikog broja prvih generacija (selefa) da su, kada su bili upitani o Allahovom subhanehu ve te'ala postavljanju na Aršu rekli: "Allahovo postavljanje na Arš je poznato, a način nepoznat, iman u njega je vadžib, a pitanje o njegovom načinu je bid'at."
Selef se je, dakle, složio da je nama nepoznat način postavljanja Allaha na Aršu i da je pitanje o tome bid'at. Pa, ako bi nas neko upitao: Kako naš Gospodar silazi na dunjalučko nebo?, mi bismo mu rekli: Kako On izgleda? On će naravno reći da ne zna kako Allah izgleda, a mi ćemo mu reći da ne znamo kako silazi, jer da bi znali kako se On kreće morali bi znati kako On izgleda, a to naravno ne možemo ni znati, - zato nam nije ni dozvoljeno da pitamo o nečemu vezano za Allaha ukoliko nema odgovora na to u Kur'anu ili hadisima.
_____________________________________________________________________
[1]El-Ihlas: 4
[2]El-Bekare: 255
[3]Eš-Šura: 11
[4]Iman, str: 22,23
[5] Isto, str: 22
[6] Isto, str: 23
[7] Isto, str: 22
[8] Iman, str: 24
[9] Isto, str: 22