utorak, 26. veljače 2013.

Akaid - Temelji islamskog vjerovanja - 8 dio - prof. Safet Durguti

Šta će pokvariti tevhid el esmai ves sifat

Tevhid el esmai ves sifat pokvariće slijedeće stvari:

1. Et-tešbih – upoređivati svojstva Allaha subhanehu ve te'ala sa svojstvima stvorenja,[1] kao što kršćani upoređuju Isaa alejhi selam, jevreji Uzejra, a mušrici svoje kipove sa Allahom subhanehu ve te'ala, ili kao što pojedine sekte upoređuju Allahovo subhanehu ve te'ala lice sa licem stvorenja, Njegov sluh sa sluhom stvorenja i sl.

2. Et-tahrif bit-te'vil – iskrivljavanje značenja Allahovih subhanehu ve te'ala svojstava alegoričnim tumačenjima ili bilo kakva zamjena i izmjena u njima.[2] U to spada iskrivljavanje nekog ajeta da bi se dobilo drugačije značenje tako da nešto dodajemo ili oduzimamo ili promjenom hareketa u ajetu da bi dobili drugačije značenje.

Najispravniji put po pitanju Allahovih svojstava je pravac prvih generacija selefus-saliha koji su govorili o Allahu samo ono što je Allah subhanehu ve te'ala o Sebi rekao i šta je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem o Njemu rekao, bez alegorije i bez uporedbe koja ne priliči Allahovom subhanehu ve te'ala veličanstvu i moći. I kažem kao što je rekao imami Šafija: "Vjerujem u Allaha i sve što je došlo od Allaha, onako kako to On želi, i vjerujem u Allahovog Poslanika sallallahu alejhi ve sellem i sve što je od njega došlo onako kako je on to mislio i želio."

3. Et-ta'til[3] – negirati Allahove atribute, i negirati Allahova svojstva i njihovu povezanost s bićem Allaha subhanehu ve te'ala kao što je negiranje Allahovog subhanehu ve te'ala savršenstva putem negiranja Njegovih imena i svojstava, ili negirati vezu između njihovog Stvoritelja kao što neki tvrde da je materija oduvijek i da je Allah subhanehu ve te'ala nije stvorio.

4. Et-tekjif[4] - razmatrati kakvo je neko Allahovo svojstvo i pokušaj ustanovljenja njihove suštine.

Na osnovu ovoga što smo do sada naveli kažemo: vjerujemo u Allahova subhanehu ve te'ala svojstva i imena koja su spomenuta u Kur'anu i hadisima Poslanika sallallahu alejhi ve sellem u njihovom prvobitnom značenju, bez uporedbe, iskrivljenja, nijekanja i razglabanja o tome kakva su to svojstva, jer je to pravac selefa: ashaba, tabiina i tabi tabiina.

Allahova subhanehu ve te'ala svojstva


Kod nas je poznata podjela mutekellimuna[5], - da se Allahova svojstva dijele u dvije grupe: na sifati Zatije i Subutije, i ima ih četrnaest:

Sifati Zatije


Vudžud - Bog ima i postoji

Naš razum kojim nas je Allah subhanehu ve te'ala obdario, upućuje na uvjerenje da mora postojati Najviše biće. Ne može se ni zamisliti da bi Sunce, naša Zemlja i druge planete, Mjesec, nebrojeno mnoštvo zvijezda i razna druga nebeska tijela mogla nastati slučajem i sama od sebe. Kao što ne možemo zamisliti da bi najsitniji proizvod mogao nastati bez proizvođača, isto tako ne možemo zamisliti i da je Svemir sam od sebe ili slučajem nastao. Mora postojati neko ko ga je stvorio, a to je Allah subhanehu ve te'ala.[6]

Allah subhanehu ve te'ala u Kur'anu kaže: "Stvaranje nebesa i Zemlje, smjena noći i dana, lađa koja morem plovi s korisnim tovarom za ljude, kiša koju Allah pušta s neba pa tako u život vraća zemlju nakon mrtvila njezina – po kojoj je rasijao svakojaka živa bića, promjena vjetrova, oblaci koji između neba i Zemlje lebde – doista su dokazi za one koji imaju pameti."[7]

Kidem - Bog je oduvijek, jer nije postao

O ovom sifatu u Tahavinoj[8] poslanici stoji: Allah oduvijek postoji (El Kadimu). Ne spada u Allahova imena kojima je Sebe nazvao. Njime se aludira da Uzvišenom Allahu nije prethodilo ništa, kao i to da je On bez početka.

Allah subhanehu ve te'ala kaže: "On je Prvi i Posljednji"[9]

Onaj ko je prvi, nema prije sebe nikoga i ništa.[10]

Beka - Bog je zauvijek, jer Ga neće nestati (Ed Daimu)

Allah subhanehu ve te'ala kaže: "Sve što je na Zemlji prolazno je, ostaje samo Gospodar tvoj, Veličanstveni i Plemeniti."[11]

'Uzvišeni Allah je Svoja stvorenja učinio prolaznim, a Sam je vječan. On ih usmrćuje, a Sam je besmrtan. Uzvišeni Allah je Posljednji, neće nestati i kada sve nestane.'[12]

Vahdanijjet - Zaista je Allah jedan. On nema saučesnika. Allah je jedinstven u svemu. On je jedinstven u Svom Zatu (biću), jedinstven u Svojim djelima, jedinstven u Svojim imenima i Svojim svojstvima, jedinstven u Svojoj dostojnosti za obožavanje (ibadet). On nema saučesnika u Svom stvaranju ni u Svom upravljanju.'[13]

Allah subhanehu ve te'ala kaže: "Samo On stvara i upravlja! Uzvišen neka je Allah, Gospodar svjetova!"[14]

Muhalefetun lil havadis - Bog nije ničemu sličan

I ništa nije kao On. Ova konstatacija je jedan od temelja vjere u Jednog Allaha (tevhida).

Allah subhanehu ve te'ala kaže: "Niko nije kao On! On sve čuje i sve vidi."[15]

Allah ne liči ni na jedno Svoje stvorenje, ni po Svome Zatu (Svom Biću), ni po Svojim djelima, ni po Svojim imenima, ni po Svojim svojstvima, ni po Svojim pravima. [16]

Kijamun bi nefsihi - Bog Sam o Sebi opstoji

Allah subhanehu ve te'ala je potpuno neovisan od bilo koga i bilo čega, dok je sve ostalo ovisno o Njemu.

Allah subhanehu ve te'ala kaže: "O ljudi, vi ste siromasi, vi trebate Allaha, a Allah je nezavisan i hvale dostojan."[17]

Sifati Subutije


Hajat - Bog živi Svojim vječnim životom

Uzvišeni Allah je Živ (El Hajju), ne umire, kao što kaže: "Ti se pouzdaj u Živog, koji neće umrijeti, i veličaj Ga, i hvali!"[18]

Uzvišeni Allah živi, ne može Ga smrt zateći. On je Vječni, budan, ne obuzima Ga drijemež ni san. Da nije tako, pore­metila bi se ravnoteža u cijelom kosmosu. On je taj koji sve održava.

Ilm - Bog sve zna


On je El Alimu – Sveznajući. Allahovo je znanje sveobuhvatno, Njemu ne prethodi neznanje, niti se tom znanju može pojaviti zaborav.

Allah subhanehu ve te'ala kaže: "...Allah znanjem Svojim sve obuhvata!"[19]

Sem' i Besar – Allah sve čuje i sve vidi (Es Semi' i El Besir):

Allah subhanehu ve te'ala kaže: "...Allah sve čuje i sve vidi"[20]

Njegov sluh i vid ne sliče svojstvima Njegovih stvorenja. Allah subhanehu ve te'ala sve čuje i sve vidi Svojim sluhom i vidom.

Kudret - Bog je Svemoćan (El Kadir)

Nema ništa što je Allah nemoćan da učini. To znači da je Uzvišeni Allah moćan da učini ono što hoće. [21]

Allah subhanehu ve te'ala kaže: "I zaista On kada nešto hoće, samo za to rekne: 'Budi!' – i ono bude."[22]

Njemu ništa nije teško i ništa Mu nije nemoguće učiniti: "...On uistinu sve zna i sve može."[23]

Iradet - Bog sve Svojom voljom čini

I biva samo što On hoće. Uzvišeni Allah je moćan da uradi sve što želi. Stoga kaže: "...A da je Allah htio, oni se ne bi međusobno ubijali, ali Allah radi ono što On želi."[24]

Ako Allah želi neku stvar, stvorit će je i protiv volje svih Svojih stvorenja, a ako je ne želi ni sva stvorenja neće biti u stanju da je načine. Ovim se iskazuje univerzalna Allahova volja koja se ne remeti. Svako dobro ili zlo u ovoj vasioni, uis­tinu se događa s Njegovim htijenjem i Njegovom voljom.'[25]

Kelam - Bog govori Svojim božanskim govorom


Allah subhanehu ve te'ala je govorio s nekim Njegovim poslanicima, kao npr, s Musaom na Sinaju, s Muhammedom sallallahu alejhi ve sellem na Mi'radžu itd. U Kur'anu se kaže: "Neke od tih poslanika odlikovali smo više nego druge. S nekima od njih je Allah govorio, a neke je na više stepene uzdigao."[26]

Tekvin - Bog sve stvara, održava i rastvara


On je El Halik – Stvoritelj.


Allah subhanehu ve te'ala kaže: "Allah je Stvoritelj svega i On upravlja svim."[27]

Allah subhanehu ve te'ala je stvorio Svemir (kosmos) tj. čitav svijet koji nas okružuje. Allah subhanehu ve te'ala je stvorio i prvog čovjeka, a isto tako i prvu ženu, a iz toga se bračnog para razvilo čitavo čovječanstvo. I životinjski i biljni svijet je djelo Allaha subhanehu ve te'ala.[28]

Neki navode četrnaest Allahovih svojstava, neki sedam, a neki opet samo dva - u stvari hoće da kažu da su to matični sifati koji obuhvataju sva ostala.

Mnogi iz neznanja misle da Allah ima samo navedena svojstva, što nije tačno, nego kažemo da Allah ima svojstva čiji broj samo On zna. Šejh Zindani navodi neka svojstva Allaha subhanehu ve te'ala koja nisu spomenuta u ovih četrnaest,[29] npr:

El-Hakimu – Mudri


Allah subhanehu ve te'ala kaže: "On vas oblikuje u matericama kako On hoće; nema boga osim Njega, Silnog i Mudrog."[30]

"On je Bog i na nebu i na Zemlji; On je Mudri i Sveznajući!"[31]

Er Rezzak – Onaj koji daje neizmjernu opskrbu

Allah subhanehu ve te'ala kaže: "O ljudi, sjetite se milosti kojom vas Allah obasipa. Postoji li osim Allaha, ikakav drugi stvoritelj koji vas sa neba i iz zemlje opskrbljuje?"[32]

U stvari svako Allahovo ime je istovremeno i Njegovo svojstvo, a neka od Njegovih imena sadrže u sebi i više svojstava.
_______________________________________________________________________________

[1] Iman, str: 25

[2] Isto, str: 26

[3] Isto, str: 26

[4] Isto, str: 27

[5]Podjela Allahovih sifata na ovakav način nije bila poznata u vrijeme Allahovog Poslanika sallallahu alejhi ve sellem, ashaba i tabiina,- ova podjela je produkt neke akaidske škole koja je osnovana u kasnijem periodu. Selefije zato odbacuju ovu podjelu govoreći da ona nema osnove, i o sifatima govore općenito bez podjele na ova ili ona, jer, svako Allahovo subhanehu ve te'ala ime je istovremeno i Njegovo svojstvo.

[6] Hadžić Kasim, Akaid, skripta za I razred GH – medrese, Sarajevo 1978/79, str: 8

[7]El-Bekare: 164

[8] Imami Tahavija nije na ovakav način podijelio Allahova svojstva, međutim koristim njegovo djelo samo u objašnjenju pojedinih sifata.

[9]El-Hadid: 3

[10] Tahavijeva poslanica, str: 12

[11]Er-Rahman: 26,27

[12] Tahavijeva poslanica, str: 13

[13] Isto, str: 8,9

[14]El-A'raf: 54

[15]Eš-Šura: 11

[16]Tavijeva poslanica, str: 10

[17]Fatir: 15

[18]El-Furkan: 58

[19]Et-Talak: 12

[20]El-Hadždž: 75

[21] Tahavijeva poslanica, str: 10

[22]Jasin: 82

[23]Fatir: 44

[24]El-Bekare: 253

[25]Tahavijeva poslanica, str: 12,13

[26]El-Bekare: 253

[27]Ez-Zumer: 62

[28]Hadžić Kasim, Akaid, skripta za I razred GH – medrese, str: 17

[29] Vidi više u knjizi El Iman, str: 19 - 26

[30]Ali Imran: 6

[31]Ez-Zuhruf: 84

[32]Fatir: 3