utorak, 26. veljače 2013.

Akaid - Temelji islamskog vjerovanja - 3 dio - prof. Safet Durguti

VJEROVANJE U ALLAHA subhanehu ve te’ala

Iman u Allaha je prvi temelj islamskog vjerovanja. Vjerovanje u Allaha subhanehu ve te’ala znači čvrsto ubjeđenje da je Allah subhanehu ve te’ala jedini Gospodar, Vladar i Stvoritelj svega. Zatim vjerovanje da Allah subhanehu ve te’ala jedini zaslužuje da Mu upućujemo sve vrste ibadeta kao što su: namaz, post, zekat, hadždž, džihad, dova, nada, strah, tevekkul (oslanjanje), ljubav…, i vjerovanje da Allah ima Svoja vlastita lijepa imena i savršena svojstva, te da je daleko od bilo kakve manjkavosti.

Temelji vjerovanja – imana

Allah subhanehu ve te’ala u Kur'anu kaže: "Poslanik vjeruje u ono što mu se objavljuje od Gospodara njegova, i vjernici – svaki vjeruje u Allaha, i meleke Njegove, i knjige Njegove, i poslanike Njegove: 'Mi ne izdvajamo nijednog od poslanika Njegovih.' I oni govore: 'Čujemo mi i pokoravamo se: oprosti nam, Gospodaru naš: Tebi ćemo se vratiti."[1]

"O vjernici, vjerujte u Allaha, i Poslanika Njegova, i u Knjigu koju On Svome Poslaniku objavljuje, i u Knjigu koju je objavio prije. A onaj ko ne bude vjerovao u Allaha, i u meleke Njegove, knjige Njegove, i u poslanike Njegove, i u onaj svijet – daleko je zalutao."[2]

Prenosi Omer ibn El-Hattab radijallahu anhu, pa kaže: "Jednog dana, dok smo sjedili sa Allahovim Poslanikom sallallahu alejhi ve sellem, pomoli se jedan čovjek u izrazito bijeloj odjeći i izrazito crne kose. Na njemu se nije primjećivao trag putovanja, a niko ga od nas nije poznavao. Sjeo je pred Poslanika sallallahu alejhi ve sellem, prislonivši koljena uz Poslanikova koljena, stavivši svoje ruke na Poslanikova stegna, a zatim upitao: 'Muhammede, obavijesti me o islamu'. Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem reče: 'Islam je da svjedočiš da nema drugog boga osim Allaha i da je Muhammed Allahov poslanik, da klanjaš namaz, da daješ zekat, da postiš ramazan i da obaviš hadž ako ti to bude moguće.' 'Istinu si rekao' – reče. Mi smo se čudili, i pita i potvrđuje odgovor! Rekao je: 'Obavijesti me o imanu' Rekao je: 'Iman je da vjeruješ u Allaha, Njegove meleke, Njegove knjige, Njegove poslanike, Posljednji dan i da vjeruješ u određenje dobra i zla.' Rekao je: 'Istinu si rekao. Obavijesti me o ihsanu (dobročinstvu).' Odgovorio je: 'Ihsan je da obožavaš Allaha kao da Ga vidiš, jer ako ti Njega ne vidiš, On tebe vidi..."[3]

U ovome hadisu se navode slijedeći stepeni:

Prvo: Islam je prvi stepen. Termin islam Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je ovdje upotrijebio za vidljiva djela i riječi – a to su: šehadet, obavljanje namaza, davanje zekata, post ramazana i obavljanje hadždža za onoga ko je u mogućnosti.

Drugo: Iman je drugi stepen. Ovaj termin Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je upotrijebio kao vjerovanje u Allaha, Njegove meleke, Njegove knjige, Njegove poslanike, Posljednji dan i određenje dobra i zla.

Treće: Ihsan. Ovo je treći stepen. Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je ovaj termin upotrijebio za uljepšavanje vanjštine činjenjem ibadeta i unu­trašnjosti potpunim ihlasom.[4]

Skup ova tri stepena označava univerzalnu vjeru, koju je Allah subhanehu ve te’ala poslao po plemenitom Vjerovjesniku sallallahu alejhi ve sellem, što je očito iz navedenog hadisa.

Dokazi vjerovanja u Allaha subhanehu ve te’ala

Allah subhanehu ve te’ala je o Svome postojanju dao mnoge dokaze u stvorenjima koje je On stvorio i u okolini koja nas okružuje. Ako razmišljamo o stvorenjima koja svakodnevno dolaze na svijet, - kao što su čovjek, razne vrste životinja i biljki.., te ako razmišljamo o svim pojavama u svijetu kao što su: vjetrovi, kiša, noć, dan.., i kada bismo posmatrali neprekidno i precizno kretanje zvijezda, smjenu Mjeseca i Sunca, te ostale usklađene promjene koje se događaju svakog trena, - naš razum bi došao do čvrstog zaključka da sve ovo nije stvoreno bez Stvoritelja, već su to stvorenja Uzvišenog, Svemoćnog, Vječnog Allaha subhanehu ve te’ala.

Allah subhanehu ve te’ala u Kur'anu kaže: "Zar su oni bez Stvoritelja stvoreni, ili su oni sami sebe stvorili?! Zar su oni nebesa i Zemlju stvorili?! Ne, nego oni neće da vjeruju."[5]

Ukoliko čovjek razmišlja o stvorenjima, onda će ga takvo razmišljanje uputiti na veličinu i moć Stvoritelja te na nužnost Njegova postojanja. Npr. ako čovjek posmatra jedan predmet koji je lijep i precizno napravljen, onda ga to upućuje da je: neko napravio taj predmet, i ljepota tog predmeta ukazuje na sposobnost onoga koji je to napravio.

Allah subhanehu ve te’ala u Kur'anu kaže: "Na nebesima i na Zemlji, zaista, postoje dokazi za one koji vjeruju! I stvaranje vas i životinja koje je razasuo dokazi su za ljude koji su čvrsto ubijeđeni. I smjena noći i dana i kiša koju Allah s neba spušta da pomoću nje zemlju, nakon mrtvila njezina oživi, i promjena vjetrova - dokazi su za ljude koji imaju pameti."[6]

Šehadet


Pripadnost islamu očituje se u vjerovanju i izgovaranju šehadeta.

Šehadet glasi: "Svjedočim da nema boga sem Allaha i svjedočim da je Muhammed Allahov rob i poslanik"

Kao što vidimo šehadet se sastoji iz dva dijela: Svjedočiti da nema boga sem Allaha, i svjedočiti da je Muhammed sallallahu alejhi ve sellem Njegov rob i poslanik.

Značenje riječi "La ilahe illallah"


Posvjedočiti da nema drugog boga sem Allaha znači: "Osim Allaha, ništa što postoji ne zaslužuje obožavanje."[7]

Ove riječi u sebi sadrže negaciju i potvrdu:

1. Negacija - odbaciti svako božanstvo mimo Allaha subhanehu ve te’ala.

2. Potvrda - potvrditi da je samo Allah Bog.

Allah subhanehu ve te’ala u Kur'anu kaže: "Znaj da nema boga osim Allaha"[8]

Muhammed sallallahu alejhi ve sellem je trinaest godina proveo u Mekki pozivajući mušrike da izgovore šehadet, međutim oni su to uporno odbijali, jer su znali da ako izgovore šehadet onda moraju odbaciti kipove i ibadete upućivati samo Allahu.

Značenje riječi "Muhammedun Resulullah"

Svjedočiti da je Muhammed Allahov Poslanik znači: pokornost u onome što je on naredio, vjerovati da je istina sve o čemu nas je obavijestio, udaljiti se od onoga što je zabranio, činiti Allahu ibadet samo na način kako je on (Poslanik) propisao, - a ne po svojoj volji, niti činiti bid'ate.[9]

Riječ abduhu znači da je i on čovjek od krvi i mesa, Božiji rob,- a resuluhu znači da je on Allahov Poslanik.

Što znači: da bi čovjek bio musliman, mora izgovoriti pot­puni šehadet i u potpunosti prihvatiti njegovo značenje.
_________________________________________________________________________

[1] El-Bekare: 285

[2] En-Nisa': 136

[3] Buharija: Kitab el iman, Muslim: Kitab el iman.

[4] Jednoća Stvoritelja, str: 333-335

[5] Et-Tur: 35, 36

[6] El-Džasije: 3-5

[7] Ahmed b. Hadžer, Tathirul džinan vel erkan an derni-š-širki vel kufran, Rijad 1994, str. 29

[8] Muhammed: 19

[9] Tathirul džinan vel erkan an derni-š-širki vel kufran, str: 30