Svijet džina
Allah subhanehu ve te'ala spominje u Kur'anu da je On stvorio i druga bića koja naše oči nisu u stanju vidjeti u njihovom pravom obliku, kao što nisu u stanju vidjeti meleke. Ta bića o kojima govori Kur'an su džini. Kur'an objašnjava da su džini stvoreni od vatre, da su stvoreni prije čovjeka, da nas oni vide a mi njih ne vidimo, da imaju obaveze i zaduženja kao i mi, polagaće račun za svoja djela, biće nagrađeni ili kažnjeni, do njih je doprla poslanička misija Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem, kao što je prije toga doprla poslanička misija Musaa alejhi selam. Dalje Kur'an govori o njima da su neki od njih dobri, a neki griješnici i ima ih više vrsta kao i ljudi. Allah subhanehu ve te'ala ih je učinio pokornim Sulejmanu alejhi selamu, oni ne znaju gajb stvari,[1] zato su i radili i nakon smrti Sulejmana alejhi selama.[2] Za razliku od meleka, džini jedu, piju, imaju muški i ženski pol, razmnožavaju se, stare i umiru.
Dokazi iz Kur'ana o postojanju džina
U Kur'anu postoji čitava sura koja govori o džinima. A zna se da je riječ džin spomenuta na dvadeset i dva mjesta u Kur'anu, a ista ta riječ u množini na sedam mjesta.[3] Evo nekih od tih ajeta:
"A još prije smo stvorili džinne od vatre užarene"[4]
"Džine i ljude sam stvorio samo zato da Mi ibadet čine"[5]
"A među nama ima i dobrih i onih koji to nisu, ima nas vrsta različitih... i ima nas muslimana, a ima nas i zalutalih..."[6]
"O skupe džinski i ljudski, zar vam iz redova vas samih poslanici nisu dolazili koji su vam ajete Moje kazivali i upozoravali vas da ćete ovaj vaš dan dočekati? ..."[7]
Dokazi iz hadisa o postojanju džina
Ibni Mes'ud radijallahu anhu kaže: "Jedne noći smo bili zajedno sa Allahovim Poslanikom sallallahu alejhi ve sellem, izgubili smo ga i tražili po dolinama i gudurama, pa smo rekli: 'Nestao je ili je ubijen'. Prenoćili smo tu noć, a bila nam je najgora noć koju može neko doživjeti. Kada smo osvanuli, ugledali smo kako Poslanik sallallahu alejhi ve sellem dolazi iza pećine. Rekli smo: 'O Božji Poslaniče, izgubili smo te i tražili, ali te nismo našli, pa smo prenoćili ovdje najgoru noć koju može iko proživjeti.' Rekao je: 'Došao mi je džin i pozvao da idem s njim. Otišao sam i učio im Kur'an.' Poslanik sallallahu alejhi ve sellem nas je poveo sa sobom i pokazao nam tragove džina i tragove njihove vatre. Kaže da su ga pitali o njihovoj hrani, pa im je rekao: 'Hranite se svakom kosti nad kojom je spomenuto Allahovo ime i balegom od životinja.' Zatim nam je rekao Poslanik sallallahu alejhi ve sellem: 'Nemojte se njima potirati, jer je to hrana vaše braće."[8]
Prenosi Ibnu Seid el-Hudrijj radijallahu anhu pa kaže: "Rekao mi je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem: 'Primjećujem da voliš stoku i pustinju, pa kad budeš sa svojom stokom u pustinji, i proučiš ezan, povisi svoj glas, jer ko god čuje glas mujezina, bio džin, ili čovjek, ili bilo šta drugo, posvjedočit će mu na Sudnjem danu."[9]
Šejtani
Šejtani su džini – nevjernici. Otac im je Iblis. Neki učenjaci tvrde da je Iblis od meleka, ali je tačno i ispravno da je on od džina, iz slijedećih razloga:
1. Allah subhanehu ve te'ala to jasno kaže u Kur'anu: "Svi su sedždu učinili osim Iblisa, on je bio jedan od džina i zato se ogriješio o zapovijest Gospodara svoga".[10]
2. Iblis se ogriješio o zapovijest svoga Gospodara, a meleki... "ne opiru se onome što im Allah naredi". (Et Tahrim: 6)
3. Kur'an jasno kaže da su oni stvoreni od vatre:[11] "Reče Iblis: - Ja sam bolji od njega; mene si od vatre stvorio, a njega od ilovače."[12]
Šejtan je prvi neprijatelj ljudi. Izvadio je njihovog oca iz Dženneta: da bi ih spriječio da ponovo uđu u njega, udaljava ih od puta koji vode njemu, zavodi ih i uljepšava put vatre. I pored toga, oni ga slijede i ostavljaju Allahove subhanehu ve te'ala propise, povodeći se za njegovim zavođenjem. Šejtani se razmnožavaju, imaju porod i svi su oni potomci Iblisa. Allah subhanehu ve te'ala je omogućio i pustio šejtana da radi protiv čovjeka, ali mu nije dao moć koristi ili štete, niti mu je dao snagu koja se ne može spriječiti, nego mu je dao moć spletkarenja. Njegov posao je obmanjivanje, zavođenje, pozivanje zlu i nevaljalim djelima. Navodi ljude na alkohol, kocku i slično. Sav njegov rad se svodi na zlo, nevaljala djela i razmirice. Jedna od Iblisovih rabota je da u očima svojih pristalica uljepša ružno djelo, tako da ga vide lijepim. On potiče svoje prijatelje da vjernicima sumnje u lice bacaju i da ih odvraćaju od pozivanja istini raznim polemikama i raspravama. Šejtan odvraća vjernike od sjećanja na Allaha subhanehu ve te'ala tako da ga zaborave i onda padaju u grijehe. Šejtan ponižava svoje prijatelje i sljedbenike i napušta ih u teškim trenucima.
Kur'an o šejtanima
"...Pa zar ćete njega i porod njegov,[13] pored Mene, kao prijatelje prihvatiti, kad su vam oni neprijatelji?..."[14]
"Šejtan vas plaši neimaštinom i naređuje vam da radite odvratna djela..."[15]
"Šejtan želi da pomoću vina i kocke unese među vas neprijateljstvo i mržnju, i da vas od sjećanja na Allaha i od namaza odvrati. Pa hoćete li se okaniti?"[16]
"O sinovi Ademovi, neka vas nikako ne zavede šejtan, kao što je roditelje vaše iz Dženneta izveo, skinuvši s njih odjeću njihovu, da bi im stidna mjesta njihova pokazao!..."[17]
"O vjernici, ne idite šejtanovim stopama! Onoga ko bude išao šejtanovim stopama on će na razvrat i odvratna djela navoditi..."[18]
Hadisi o šejtanima
Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je rekao: "Zaista šejtan kola čovjekovim krvnim sudovima kao što kola krv."[19]
Abdullah ibni Omer od svoga djeda Ibni Omera radijallahu anhum prenosi da je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Kada neko od vas jede, neka jede desnom rukom, a kada pije neka pije desnom rukom, jer, zaista, šejtan i jede i pije svojom ljevicom."[20]
Ebu Hurejre radijallahu anhu prenosi da je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Ne postoji ni jedno novorođenče, a da ga šejtan prilikom rađanja ne dodirne. Svako od njih zaplače od dodira šejtana. Jedino sina Merjemina (Isaa alejhi selam) i njegovu majku nije dotakao."[21]
Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je rekao: "Dobar san je od Allaha, a ružan san je od šejtana, pa ko vidi u snu nešto ružno, neka tri puta pljucne na svoju lijevu stranu i neka zatraži zaštitu kod Allaha, taj san mu neće naštetiti."[22]
______________________________________________________________________________
[1] Pošto su za nas oni nevidljivi, znaju neka dešavanja oko nas za koje mi ne znamo, jer mogu boraviti pored nekoga i slušati šta on govori a da taj nije svjestan njihove prisutnosti, ali sigurno je da oni ne znaju gajb stvari jer o tome govori i 14 ajet sure Saba.
[2] Vidi u djelu Ali Attantavija, Opći prikaz islamske vjere, Zagreb 1995, str: 173 - 175
[3] Vehid Abdus Selam Bali, Oštri mač u borbi protiv zlih sihirbaza, Tešanj 1998, str: 14
[4] El-Hidžr: 27
[5] Ez-Zarijat: 56
[6] El-Džinn: 11,14
[7] El-En'am: 130
[8] Muslim: kitab es salah.
[9] Buharija: kitab el ezzan, Nesai: kitab el ezzan, Malik: kitab en nida' lis salah.
[10] El-Kehf: 50
[11] Opći prikaz islamske vjere, str: 176
[12] El-A'raf: 12
[13] Ove riječi upućuju da se šejtani razmnožavaju.
[14] El-Kehf: 50
[15] El-Bekare: 268
[16] El-Maide: 91
[17] El-A'raf: 27
[18] En-Nur: 21
[19] Buharija: kitab el i'tikaf, Muslim: kitab es selam.
[20] Muslim: kitab el ešribe.
[21] Buharija: kitab tefsirul Kur'an, Muslim: kitab el fedail.
[22]Buharija: kitab et tibb, Muslim: kitab er ru'ja
Allah subhanehu ve te'ala spominje u Kur'anu da je On stvorio i druga bića koja naše oči nisu u stanju vidjeti u njihovom pravom obliku, kao što nisu u stanju vidjeti meleke. Ta bića o kojima govori Kur'an su džini. Kur'an objašnjava da su džini stvoreni od vatre, da su stvoreni prije čovjeka, da nas oni vide a mi njih ne vidimo, da imaju obaveze i zaduženja kao i mi, polagaće račun za svoja djela, biće nagrađeni ili kažnjeni, do njih je doprla poslanička misija Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem, kao što je prije toga doprla poslanička misija Musaa alejhi selam. Dalje Kur'an govori o njima da su neki od njih dobri, a neki griješnici i ima ih više vrsta kao i ljudi. Allah subhanehu ve te'ala ih je učinio pokornim Sulejmanu alejhi selamu, oni ne znaju gajb stvari,[1] zato su i radili i nakon smrti Sulejmana alejhi selama.[2] Za razliku od meleka, džini jedu, piju, imaju muški i ženski pol, razmnožavaju se, stare i umiru.
Dokazi iz Kur'ana o postojanju džina
U Kur'anu postoji čitava sura koja govori o džinima. A zna se da je riječ džin spomenuta na dvadeset i dva mjesta u Kur'anu, a ista ta riječ u množini na sedam mjesta.[3] Evo nekih od tih ajeta:
"A još prije smo stvorili džinne od vatre užarene"[4]
"Džine i ljude sam stvorio samo zato da Mi ibadet čine"[5]
"A među nama ima i dobrih i onih koji to nisu, ima nas vrsta različitih... i ima nas muslimana, a ima nas i zalutalih..."[6]
"O skupe džinski i ljudski, zar vam iz redova vas samih poslanici nisu dolazili koji su vam ajete Moje kazivali i upozoravali vas da ćete ovaj vaš dan dočekati? ..."[7]
Dokazi iz hadisa o postojanju džina
Ibni Mes'ud radijallahu anhu kaže: "Jedne noći smo bili zajedno sa Allahovim Poslanikom sallallahu alejhi ve sellem, izgubili smo ga i tražili po dolinama i gudurama, pa smo rekli: 'Nestao je ili je ubijen'. Prenoćili smo tu noć, a bila nam je najgora noć koju može neko doživjeti. Kada smo osvanuli, ugledali smo kako Poslanik sallallahu alejhi ve sellem dolazi iza pećine. Rekli smo: 'O Božji Poslaniče, izgubili smo te i tražili, ali te nismo našli, pa smo prenoćili ovdje najgoru noć koju može iko proživjeti.' Rekao je: 'Došao mi je džin i pozvao da idem s njim. Otišao sam i učio im Kur'an.' Poslanik sallallahu alejhi ve sellem nas je poveo sa sobom i pokazao nam tragove džina i tragove njihove vatre. Kaže da su ga pitali o njihovoj hrani, pa im je rekao: 'Hranite se svakom kosti nad kojom je spomenuto Allahovo ime i balegom od životinja.' Zatim nam je rekao Poslanik sallallahu alejhi ve sellem: 'Nemojte se njima potirati, jer je to hrana vaše braće."[8]
Prenosi Ibnu Seid el-Hudrijj radijallahu anhu pa kaže: "Rekao mi je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem: 'Primjećujem da voliš stoku i pustinju, pa kad budeš sa svojom stokom u pustinji, i proučiš ezan, povisi svoj glas, jer ko god čuje glas mujezina, bio džin, ili čovjek, ili bilo šta drugo, posvjedočit će mu na Sudnjem danu."[9]
Šejtani
Šejtani su džini – nevjernici. Otac im je Iblis. Neki učenjaci tvrde da je Iblis od meleka, ali je tačno i ispravno da je on od džina, iz slijedećih razloga:
1. Allah subhanehu ve te'ala to jasno kaže u Kur'anu: "Svi su sedždu učinili osim Iblisa, on je bio jedan od džina i zato se ogriješio o zapovijest Gospodara svoga".[10]
2. Iblis se ogriješio o zapovijest svoga Gospodara, a meleki... "ne opiru se onome što im Allah naredi". (Et Tahrim: 6)
3. Kur'an jasno kaže da su oni stvoreni od vatre:[11] "Reče Iblis: - Ja sam bolji od njega; mene si od vatre stvorio, a njega od ilovače."[12]
Šejtan je prvi neprijatelj ljudi. Izvadio je njihovog oca iz Dženneta: da bi ih spriječio da ponovo uđu u njega, udaljava ih od puta koji vode njemu, zavodi ih i uljepšava put vatre. I pored toga, oni ga slijede i ostavljaju Allahove subhanehu ve te'ala propise, povodeći se za njegovim zavođenjem. Šejtani se razmnožavaju, imaju porod i svi su oni potomci Iblisa. Allah subhanehu ve te'ala je omogućio i pustio šejtana da radi protiv čovjeka, ali mu nije dao moć koristi ili štete, niti mu je dao snagu koja se ne može spriječiti, nego mu je dao moć spletkarenja. Njegov posao je obmanjivanje, zavođenje, pozivanje zlu i nevaljalim djelima. Navodi ljude na alkohol, kocku i slično. Sav njegov rad se svodi na zlo, nevaljala djela i razmirice. Jedna od Iblisovih rabota je da u očima svojih pristalica uljepša ružno djelo, tako da ga vide lijepim. On potiče svoje prijatelje da vjernicima sumnje u lice bacaju i da ih odvraćaju od pozivanja istini raznim polemikama i raspravama. Šejtan odvraća vjernike od sjećanja na Allaha subhanehu ve te'ala tako da ga zaborave i onda padaju u grijehe. Šejtan ponižava svoje prijatelje i sljedbenike i napušta ih u teškim trenucima.
Kur'an o šejtanima
"...Pa zar ćete njega i porod njegov,[13] pored Mene, kao prijatelje prihvatiti, kad su vam oni neprijatelji?..."[14]
"Šejtan vas plaši neimaštinom i naređuje vam da radite odvratna djela..."[15]
"Šejtan želi da pomoću vina i kocke unese među vas neprijateljstvo i mržnju, i da vas od sjećanja na Allaha i od namaza odvrati. Pa hoćete li se okaniti?"[16]
"O sinovi Ademovi, neka vas nikako ne zavede šejtan, kao što je roditelje vaše iz Dženneta izveo, skinuvši s njih odjeću njihovu, da bi im stidna mjesta njihova pokazao!..."[17]
"O vjernici, ne idite šejtanovim stopama! Onoga ko bude išao šejtanovim stopama on će na razvrat i odvratna djela navoditi..."[18]
Hadisi o šejtanima
Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je rekao: "Zaista šejtan kola čovjekovim krvnim sudovima kao što kola krv."[19]
Abdullah ibni Omer od svoga djeda Ibni Omera radijallahu anhum prenosi da je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Kada neko od vas jede, neka jede desnom rukom, a kada pije neka pije desnom rukom, jer, zaista, šejtan i jede i pije svojom ljevicom."[20]
Ebu Hurejre radijallahu anhu prenosi da je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Ne postoji ni jedno novorođenče, a da ga šejtan prilikom rađanja ne dodirne. Svako od njih zaplače od dodira šejtana. Jedino sina Merjemina (Isaa alejhi selam) i njegovu majku nije dotakao."[21]
Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je rekao: "Dobar san je od Allaha, a ružan san je od šejtana, pa ko vidi u snu nešto ružno, neka tri puta pljucne na svoju lijevu stranu i neka zatraži zaštitu kod Allaha, taj san mu neće naštetiti."[22]
______________________________________________________________________________
[1] Pošto su za nas oni nevidljivi, znaju neka dešavanja oko nas za koje mi ne znamo, jer mogu boraviti pored nekoga i slušati šta on govori a da taj nije svjestan njihove prisutnosti, ali sigurno je da oni ne znaju gajb stvari jer o tome govori i 14 ajet sure Saba.
[2] Vidi u djelu Ali Attantavija, Opći prikaz islamske vjere, Zagreb 1995, str: 173 - 175
[3] Vehid Abdus Selam Bali, Oštri mač u borbi protiv zlih sihirbaza, Tešanj 1998, str: 14
[4] El-Hidžr: 27
[5] Ez-Zarijat: 56
[6] El-Džinn: 11,14
[7] El-En'am: 130
[8] Muslim: kitab es salah.
[9] Buharija: kitab el ezzan, Nesai: kitab el ezzan, Malik: kitab en nida' lis salah.
[10] El-Kehf: 50
[11] Opći prikaz islamske vjere, str: 176
[12] El-A'raf: 12
[13] Ove riječi upućuju da se šejtani razmnožavaju.
[14] El-Kehf: 50
[15] El-Bekare: 268
[16] El-Maide: 91
[17] El-A'raf: 27
[18] En-Nur: 21
[19] Buharija: kitab el i'tikaf, Muslim: kitab es selam.
[20] Muslim: kitab el ešribe.
[21] Buharija: kitab tefsirul Kur'an, Muslim: kitab el fedail.
[22]Buharija: kitab et tibb, Muslim: kitab er ru'ja