Zahvala pripada samo Allahu subhanehu ve te'ala, Njega hvalimo, od Njega tražimo utočište i od Njega tražimo oprost. Utječemo Mu se od zla nas samih i zla naših djela. Koga Allah subhanehu ve te'ala uputi na pravi put niko ga ne može sa tog puta odvesti, a koga Allah subhanehu ve te'ala u zabludi ostavi nema mu upučivaća. Svjedočim da nema drugog istinskog božanstva osim Allaha subhanehu ve te'ala, i svjedočim da je Muhammed sallallahu alejhi we selem Njegov rob i Njegov poslanik. Allah subhanehu ve te'ala je ovu vjeru odabrao kao milost svim svjetovima. On je poslao najblagoslovljenijeg među poslanicima alejhimu salatu we selam, kao posljednjeg poslanika ove uzvišene vjere, da joj izvojevuje pobjedu sabljom i kopljem, nakon što ju je u potpunosti objasnio argumentima. Allahov poslanik sallallahu alejhi we selem u sahih hadisu kojeg bilježe Ahmed i Taberani je rekao: “Poslan sam pred Sudnji dan sa mačem, da se borim protiv ljudi, sve dok se ibadet ne bude činio Allahu subhanehu ve te'ala, ne pridružujući Mu druga. On je dao da sredstva za život budu ispod sjenki kopalja, a za one koji se suprostavljaju mojoj zapovijedi, odredio je poniženje i omalovaženost. I ko god oponaša jedan narod, pa on je od njih.” (Sahih – ul - džamius - sagir 2828 od Albanija). Ova odredba o odbrani i zaštiti ili džihadu obuhvata mnoge strane u knjizi Svemoćnog Allaha, da bi se dalo do znanja da istina zahtijeva snagu da bi je zaštitila. Koliko puta je istina bila poražena zbog nemarnosti njenih nosilaca, i koliko puta je laž trijumfovala zahvaljujući žrtvovanju njenih saveznika i nosilaca. Prenosi se da je Allahov poslanik sallallahu alejhi we selem rekao Ebu Zerru el Gifarijju radijjallahu anhu: “Ebu Zerre, obnovi svoju lađu, jer je more zaista duboko, uzmi svu putnu opskrbu, jer je put dalek, olakšaj teret koji nosiš, jer je uspon težak i budi iskren u svojim postupcima, jer Onaj koji ih posmatra sve vidi.” Ashabi radijallahu anhum i prve generacije selefa su veoma dobro shvatale ovaj i druge hadise, pa su shodno njima kreirali svoj dunjalučki život i svoja razmišljanja, a to opet možemo vidjeti i iz riječi jednog od četvorice pravednih halifa Alije radijallahu anhu, koji je jednom prilikom rekao: "Od svih blagodati ovoga svijeta, zaista ti je islam dovoljan, i uistinu, od svih zauzetosti ovoga svijeta, dovoljna ti je poslušnost Allahu subhanehu ve te'ala, a od svih pouka, dovoljna ti je pouka smrt." Skupina učenjaka tih generacija kaže da je razmišljanje podijeljeno na pet oblika: razmišljanje o Allahovim subhanehu ve te'ala dokazima na Zemlji, koje rađa tevhid i čvrst iman, razmišljanje o Allahovim subhanehu ve te'ala ni’metima rađa ljubav, misliti o Allahovom subhanehu ve te'ala obećanju rađa želju, razmišljanje o Njegovim prijetnjama stvara strahopoštovanje i misliti o svojoj nemarnosti prema Allahu subhanehu ve te'ala, pored Njegovog dobročinstva prema nama stvara stid.” Rekao je Abdullah ibn Amr ibn el As – a on je sin osvajača Egipta, bogobojazan, skroman i pošten. Zapisivao je hadise Allahovog poslanika sallallahu alejhi we selem na svojim listovima, tako da je Ebu Hurejre radijallahu anhu rekao: ”Niko ne posjeduje više hadisa Allahovog poslanika sallallahu alejhi we selem od mene, ako se izuzme ono što je Abdullah ibn Amr pisao na njegovim listovima.) pa kaže ovaj plemeniti ashab: “Ko posjeduje ovih pet osobina biće sretan i na ovom i na budućem svijetu. Prva je da što češće govori “la ilahe illallah Muhammedun resulullah”, kada bude iskušan nečim da ponavlja “inna lillahi ve inna ilejhi radži’un” i “ve la havle ve la kuvvete illa billahil alijjil azim”, koji kada ga obaspe kakva blagodat kaže “el hamdulillahi rabbil alemin” iz zahvale Allahu subhanehu ve te'ala na ni’metu, kada započinje neku stvar kaže “Bismillahi rrahmani rrahim” i kada otkloni od njega grijeh kaže: “estagfirullah ve etubu ilejhi” (tražim oprost od Allaha Uzvišenog i Njemu se kajem.) Prenosi se da je Sulejman ed – Darani rekao u svojoj dovi: “Moj Allahu, ako mi budeš sudio zbog mojih grijeha, ja ću tražiti Tvoj oprost; ako mi budeš sudio zbog moje škrtosti, ja ću moliti za Tvoju darežljivost, a ako me uvedeš u vatru, obavijestiću njene stanovnike da Te ja zaista volim.” Od Omera radijallahu anhu se prenose sljedeće riječi: “Četiri stvari su lijepe, ali su četiri ljepše od njih: stid je lijep kod ljudi, ali je kod žena ljepši; pravednost je kod svakog lijepa, ali je kod vođa ljepša; pokajanje kod starih je lijepo, ali je kod mlađih ljepše; darežljivost kod bogatih je lijepa, ali je u siromaha ljepša. Četiri stvari su ružnije od četiri: grijeh je kod mladića ružan, ali je kod starca ružniji; zanimanje za dunjalukom kod neznalice je ružno, ali je kod učenjaka još ružnije; lijenost u pokornosti Allahu je kod svakog ružna, ali je kod naučnika i studenata ružnija; oholost bogataša je ružna, ali je oholost siromaha još ružnija." Bilježi Dejlemi.
1. Ono što žele – vjernici će postići,
Imam Ahmed prenosi od Omera ibn el-Hattaba da je rekao: "Prilikom spuštanja Objave Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., čulo se, kod njegova lica, nešto poput zujanja pčela. Tako, jedne prilike ostali smo neko vrijeme, pa se on okrenuo Kibli, podigao svoje ruke i učio: ’Allahu moj, povećaj nam, a ne okrnji nas, ukaži nam počast, a ne ponizi nas, daj nam, a ne uskrati nam, daj prednost nama, a ne daji je nad nama, budi zadovoljan nama i učini nas zadovoljnim!’, a zatim rekao je: ’Allah mi je objavio deset ajeta koje ako neko primjeni - ući će u Džennet, zatim je proučio: "Uspjeli su vjernici", dok nije završio deset. Nesa'i prenosi u svome "Tefsiru" od Jezida ibn Babinusa da rekao je: "Upitali smo Aišu, Majku pravovjernih: 'Kakve je ćudi i morala bio Allahov Poslanik, s.a.v.s.?' Odgovorila je: 'Kur'an je bio njegov moral.' Onda je proučila: Ono što žele – vjernici će postići, dok nije stigla do: oni koji svoj namaz ponizno obavljaju, pa je zaključila: "Ovakva je bila ćud Allahova Poslanika, s.a.v.s." Prenosi se da je Allahov poslanik sallallahu alejhi we selem izašao jednog dana među svoje ashabe i pitao ih: “Kako ste osvanuli?” – Rekoše: “Osvanuli smo kao vjernici u Allaha subhanehu ve te'ala.” - “A šta je znak vašeg vjerovanja?” – “Strpljivi smo u teškoćama, zahvalni na blagostanju i zadovoljni onim što nam je određeno.” Na to im Allahov poslanik sallallahu alejhi we selem reče: “Vi ste istinski vjernici, tako mi Gospodara Ka’be!”
2. oni koji svoj namaz ponizno obavljaju,
Allah Uzvišeni kaže: Ono što žele – vjernici će postići, tj. domoći će se Dženneta oni koji imaju ove osobine: oni koji svoj namaz ponizno obavljaju, tj. poniznih srca, obarajući svoje poglede i spuštajući tako da im oči ne prelaze mjesta njihova obavaljanja namaza. Poniznost i skrušenost u namazu postignut će Onaj Koji svoje srce usredsrijedi na njega i samo se njemu posveti, dajući mu prednost nad nečim drugim, i tada će mu on biti odmor i radost, kao što je rekao Vjerovjesnik, s.a.v.s., u hadisu kojeg su prenijeli imam Ahmed i Nesa'i od Enesa, a on od Allahova Poslanika, s.a.v.s.: "Omiljen mi je miris i žene, a radost moga oka je u namazu." Imam Ahmed prenio je od Muhammeda ibn Hanefijja da je rekao: "Otišao sam sa babom kod našeg zeta koji je bio ensarija. Nastupilo je namasko vrijeme, pa je on pozvao: ’Djevojčice, donesi mi vodu za abdest da bih klanjao, pa da se (tako) odmorim!’ Primijetio nas je da smo mu mi na to negodovali, pa je rekao: ’Čuo sam Allahova Poslanika, s.a.v.s., da kaže: ’Bilale, ustani i okrijepi nas namazom!’" Prenosi Hakim od Ebu Hurejre radijallahu anhu da je Allahov poslanik sallallahu alejhi we selem kada bi klanjao namaz, svoj pogled usmjeravao prema nebu. Tim povodom je objavljen ovaj ajet, pa je Allahov poslanik sallallahu alejhi we selem, poslije njegove objave, svoj pogled prilikom namaza obarao prema zemlji. Drugi navode da se on u namazu okretao, pa je to bio uzrok objavi ovog ajeta, a treći da su to činili ashabi, pa je zbog toga objavljen ovaj ajet. Prenosi se od Ebu Hurejre radijallahu anhu da ja Allahov poslanik sallallahu alejhi we selem rekao: “Namaz je stub vjere i u njemu je devet vrijednosti: ukras je lica, svjetlost srca, odmor tijela, društvo u kaburu, prebivalište milosti, ključ nebesa, prevaga na tasu, cijena je dženneta i zaštita od vatre. Ko ga sačuva, sačuvao je vjeru, a ko ga ostavi, uništio je vjeru.” Ovo je slučaj sa onima kojima će Allah subhanehu ve te'ala inša’allah primiti njihov namaz, međutim Allahov poslanik sallallahu alejhi we selem nas je obavjestio i o onima kojima on neće biti primljen rekavši: “Allah subhanehu ve te'ala neće primiti namaz od deset osoba: od čovjeka koji klanja sam bez učenja, od onog koji ne daje zekat, od čovjeka što vodi narod, koji nije zadovoljan njime, odbjegla roba, notornog pijanice, od žene koja provede noć, a muž je srdit na nju, slobodne žene koja klanja nepokrivena, korisnika kamate, vladara – tiranina i onoga koga namaz ne sprječava od činjenja loših i pokuđenih djela. Takav čovjek će se samo udaljavati od Allaha subhanehu ve te'ala.”
3. i koji ono što ih se ne tiče izbjegavaju,
Allah Uzvišeni kaže: i koji ono što ih se ne tiče izbjegavaju, tj. od laži i neistine, a to podrazumjeva idolopoklonstvo, neposlušnost spram Stvoritelja i sve riječi i djela od kojih nema nikakve koristi. Prema Bejdaviju “lagv” na ovom mjestu, znači sve ono što ih se ne tiče, pa bilo to da su riječi ili neki posao, djelo, čin.
4. i koji milostinju udjeljuju,
To su oni koji se ne boje da će sa tim davanjem se umanjiti njima njihova nafaka, to su oni koji su kao što je to bio npr. Alija radijallahu anhu koji bio povod objave ajeta iz sure Insan 7 – 10 ajeta u kojima Allah subhanehu ve te'ala kaže: Oni su zavjet ispunjavali i plašili se Dana čija će kob svuda prisutna biti, i hranu su davali – mada su je i sami željeli – siromahu i siročetu i sužnju. “Mi vas samo za Allahovu ljubav hranimo, od vas ni priznanja ni zahvalnosti ne tražimo! Mi se Gospodara našeg bojimo, onoga Dana kada će lica smrknuta i namrgođena biti.” Rekao je Hatim el – Esam: “Nema jutra, a da me šejtan ne upita: “Čime se hraniš? Šta oblačiš? Gdje stanuješ?” Ja mu odgovaram: “Hranim se smrću, oblačim ćefine, stanujem u grobu.” Ibn Kesir u svom tefsiru kaže: Allah Uzvišeni kaže:i koji zekat udjeljuju, tj. zekat na imetke, prije nego je propisan nisab, jer je ajet mekkanski, a osnov zekat je bio obavezujući i u Mekki. Allah Uzvišeni kaže u suri En’am 141: "...i podajte na dan žetve i berbe ono na što drugi pravo imaju." Međutim zekat sa nisabom i specifičnim mjerama propisan je u Medini. Ima mišljenje da je to zekat (čišćenje) duše od idolopklonstva i prljavštine, kao što su riječi Uzvišenog: "...uspjet će samo onaj ko je očisti, a bit će izgubljen onaj ko je na stranputicu odvodi!", Šems 9-10, a potpuni vjernik je Onaj Koji očisti svoju dušu materijalno i moralno.
5-7. i koji stidna mjesta svoja čuvaju, - osim od žena svojih ili onih koje su u posjedu njihovom, oni, doista, prijekor ne zaslužuju; - a oni koji i pored toga traže, oni u zlu sasvim pretjeruju -
Allah Uzvišeni kaže: i koji stidna mjesta svoja čuvaju, - osim od žena svojih ili onih koje su u posjedu njihovom, oni, doista, prijekor ne zaslužuju; - a oni koji i pored toga traže, oni u zlu sasvim pretjeruju - tj. oni koji čuvaju svoja stidna mjesta od onoga što je zabranjeno, tj. prostitucije i homoseksualizma i ne približavaju se osim svojim ženama i svojim posteljama. Onaj ko prihvati ono što mu je Allah dozvolio nema nikakva prijekora niti grijeha, a oni koji traže nešto pored (svojih) žena i robinja pretjeruju. Šafija, Allah mu se smilovao, uzima ovaj ajet kao argument za zabranu masturbacije rukom. Allahov poslanik sallallahu alejhi we selem je rekao: “Sedam osoba Allah subhanehu ve te'ala neće pogledati na Sudnjem danu, niti će ih očistiti, niti će ih uvesti u džennet: ko vrši i nad kojim se vrši homoseksualni akt, onaj ko onaniše, onaj koji vrši analni odnos sa ženom, ko sastavi ženu i njenu kćerku, ko učini blud sa ženom komšije i ko uznemirava svoga komšiju dok ga ovaj ne prokune.”
8. i koji o povjerenim im amanetima i obavezama svojim brigu brinu,
Allah Uzvišeni kaže: i koji o povjerenim im amanetima i obavezama svojim brigu brinu, tj. kada im se povjeri ne pronevjere, već ih predaju onima kojima pripadaju, a kada se na nešto obavežu ili nešto ugovore to ispune; ne kao licemjeri koji su opisani njegovim, s.a.v.s., riječima: "Munafik (licemjer) ima tri obilježja: kada govori laže, kada obeća ne ispuni i kada mu se povjeri pronevjeri."
9. i koji namaze svoje na vrijeme obavljaju, -
Allah Uzvišeni kaže: i koji namaze svoje na vrijeme obavljaju, - tj. redovno ih obavljaju u njihovim vaktovima, kao što kaže Ibn Mes’ud:"Upitao sam Allahova Poslanika, s.a.v.s.: ’Allahov Poslaniče, koje je djelo najvrednije?’ Odgovorio je: ’Namaz u njegovu vremenu.’ Upitao sam: ’A koje zatim?’ Odgovorio je: ’Dobročinstvo roditeljima.’ Upitao sam: ’A koje zatim?’ Odgovorio je: ’Borba na Allahovom putu.'" Prenose ga Buharija i Muslim. Allah Uzvišeni počeo je nabrajati ove pohvalne osobine sa namazom, a i završio ih je sa namazom ukazujući kako je namaz najvrjedniji. Rekao je Osman r.a.: "Ko bude klanjao pet dnevnih namaza i bude ustrajan u tome Allah s.v.t. će ga udostojiti sa devet počasti: voljeće ga, tijelo će mu biti zdravo, meleki će mu biti čuvari, bereket će mu se spuštati u kuću, na licu će mu biti znak dobrih ljudi, Allah s.v.t. će mu učiniti srce blagim, proći će sirat poput svijetle munje, Allah s.v.t. će ga sačuvati od vatre, i staviće ga u blizinu onih za koje nema straha niti se žaloste."
10-11. oni su dostojni nasljednici, koji će džennet naslijediti, oni će u njemu vječno boraviti.
Nakon što ih je Uzvišeni okarakterisao kao one koji prakticiraju ove pohvalne osobine On, neka je Slavljen, kaže: Utvrđeno je kod Buharije i Muslima da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Kada tražite od Allaha Džennet, tražite Firdevs, jer je on najuzvišeniji i on je centralni Džennet, iz njega izviru džennetske rijeke, a iznad njega je Arš (prijesto) Milostivog Allaha." Zabilježio je Ibn Ebi Hatim od Ebu Hurejre, r.a. da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Svako od vas ima dva odredišta: jedno u Džennetu, jedno u Vatri. Ako umre pa uđe u Vatru, stanovnici Dženneta naslijede njegov položaj u Dženetu." Zato su riječi Uzvišenoga: oni su dostojni nasljednici, pošto će vjernici naslijediti položaje nevjernika, jer su oni stvoreni poradi robovanja isključivo Uzvišenom Allahu, Koji nema sudruga, a vjernici nakon što su izvršili ibadet (robovanje) koje im je bilo obaveza, a oni (nevjernici) napustili ono što im je bilo naređeno radi čega su i stvoreni, ovi (vjernici) dobili su njihov udio koji bi oni imali, da su bili pokorni svome Uzvišenom Gospodaru. Još sadržajnija je predaja u Muslimovom "Sahihu" od Ebu Burde, od Ebu Musaa, od njegovog babe, od Vjerovjesnika, s.a.v.s., koji rekao je: "Pojavit će se na Sudnjem danu neki muslimani sa grijesima veličine brda, pa će im ih Allah oprostiti i staviti ih na jevreje i kršćane." U drugoj Muslimovoj predaji je zabilježeno da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Kada bude Sudnji dan, Allah će predati svakom muslimanu jednog jevreja ili kršćanina, pa će se reći: ’Ovaj je tvoj otkup od Vatre.’" Omer ibn Abdulaziz tražio je od Ebu Burde da se zakune tri puta Allahom, osim Kojeg nema nikakva boga, da mu je to njegov babo ispričao od Allahova Poslanika, s.a.v.s., pa je to ovaj i učinio.
Gospodaru, pomozi muslimanima na svakom mjestu ! Ojačaj naše redove, oprosti nam grijehe i budi nam Milostiv na Sudnjem danu!
Predavač: Ebu Abdulvehhab
1. Ono što žele – vjernici će postići,
Imam Ahmed prenosi od Omera ibn el-Hattaba da je rekao: "Prilikom spuštanja Objave Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., čulo se, kod njegova lica, nešto poput zujanja pčela. Tako, jedne prilike ostali smo neko vrijeme, pa se on okrenuo Kibli, podigao svoje ruke i učio: ’Allahu moj, povećaj nam, a ne okrnji nas, ukaži nam počast, a ne ponizi nas, daj nam, a ne uskrati nam, daj prednost nama, a ne daji je nad nama, budi zadovoljan nama i učini nas zadovoljnim!’, a zatim rekao je: ’Allah mi je objavio deset ajeta koje ako neko primjeni - ući će u Džennet, zatim je proučio: "Uspjeli su vjernici", dok nije završio deset. Nesa'i prenosi u svome "Tefsiru" od Jezida ibn Babinusa da rekao je: "Upitali smo Aišu, Majku pravovjernih: 'Kakve je ćudi i morala bio Allahov Poslanik, s.a.v.s.?' Odgovorila je: 'Kur'an je bio njegov moral.' Onda je proučila: Ono što žele – vjernici će postići, dok nije stigla do: oni koji svoj namaz ponizno obavljaju, pa je zaključila: "Ovakva je bila ćud Allahova Poslanika, s.a.v.s." Prenosi se da je Allahov poslanik sallallahu alejhi we selem izašao jednog dana među svoje ashabe i pitao ih: “Kako ste osvanuli?” – Rekoše: “Osvanuli smo kao vjernici u Allaha subhanehu ve te'ala.” - “A šta je znak vašeg vjerovanja?” – “Strpljivi smo u teškoćama, zahvalni na blagostanju i zadovoljni onim što nam je određeno.” Na to im Allahov poslanik sallallahu alejhi we selem reče: “Vi ste istinski vjernici, tako mi Gospodara Ka’be!”
2. oni koji svoj namaz ponizno obavljaju,
Allah Uzvišeni kaže: Ono što žele – vjernici će postići, tj. domoći će se Dženneta oni koji imaju ove osobine: oni koji svoj namaz ponizno obavljaju, tj. poniznih srca, obarajući svoje poglede i spuštajući tako da im oči ne prelaze mjesta njihova obavaljanja namaza. Poniznost i skrušenost u namazu postignut će Onaj Koji svoje srce usredsrijedi na njega i samo se njemu posveti, dajući mu prednost nad nečim drugim, i tada će mu on biti odmor i radost, kao što je rekao Vjerovjesnik, s.a.v.s., u hadisu kojeg su prenijeli imam Ahmed i Nesa'i od Enesa, a on od Allahova Poslanika, s.a.v.s.: "Omiljen mi je miris i žene, a radost moga oka je u namazu." Imam Ahmed prenio je od Muhammeda ibn Hanefijja da je rekao: "Otišao sam sa babom kod našeg zeta koji je bio ensarija. Nastupilo je namasko vrijeme, pa je on pozvao: ’Djevojčice, donesi mi vodu za abdest da bih klanjao, pa da se (tako) odmorim!’ Primijetio nas je da smo mu mi na to negodovali, pa je rekao: ’Čuo sam Allahova Poslanika, s.a.v.s., da kaže: ’Bilale, ustani i okrijepi nas namazom!’" Prenosi Hakim od Ebu Hurejre radijallahu anhu da je Allahov poslanik sallallahu alejhi we selem kada bi klanjao namaz, svoj pogled usmjeravao prema nebu. Tim povodom je objavljen ovaj ajet, pa je Allahov poslanik sallallahu alejhi we selem, poslije njegove objave, svoj pogled prilikom namaza obarao prema zemlji. Drugi navode da se on u namazu okretao, pa je to bio uzrok objavi ovog ajeta, a treći da su to činili ashabi, pa je zbog toga objavljen ovaj ajet. Prenosi se od Ebu Hurejre radijallahu anhu da ja Allahov poslanik sallallahu alejhi we selem rekao: “Namaz je stub vjere i u njemu je devet vrijednosti: ukras je lica, svjetlost srca, odmor tijela, društvo u kaburu, prebivalište milosti, ključ nebesa, prevaga na tasu, cijena je dženneta i zaštita od vatre. Ko ga sačuva, sačuvao je vjeru, a ko ga ostavi, uništio je vjeru.” Ovo je slučaj sa onima kojima će Allah subhanehu ve te'ala inša’allah primiti njihov namaz, međutim Allahov poslanik sallallahu alejhi we selem nas je obavjestio i o onima kojima on neće biti primljen rekavši: “Allah subhanehu ve te'ala neće primiti namaz od deset osoba: od čovjeka koji klanja sam bez učenja, od onog koji ne daje zekat, od čovjeka što vodi narod, koji nije zadovoljan njime, odbjegla roba, notornog pijanice, od žene koja provede noć, a muž je srdit na nju, slobodne žene koja klanja nepokrivena, korisnika kamate, vladara – tiranina i onoga koga namaz ne sprječava od činjenja loših i pokuđenih djela. Takav čovjek će se samo udaljavati od Allaha subhanehu ve te'ala.”
3. i koji ono što ih se ne tiče izbjegavaju,
Allah Uzvišeni kaže: i koji ono što ih se ne tiče izbjegavaju, tj. od laži i neistine, a to podrazumjeva idolopoklonstvo, neposlušnost spram Stvoritelja i sve riječi i djela od kojih nema nikakve koristi. Prema Bejdaviju “lagv” na ovom mjestu, znači sve ono što ih se ne tiče, pa bilo to da su riječi ili neki posao, djelo, čin.
4. i koji milostinju udjeljuju,
To su oni koji se ne boje da će sa tim davanjem se umanjiti njima njihova nafaka, to su oni koji su kao što je to bio npr. Alija radijallahu anhu koji bio povod objave ajeta iz sure Insan 7 – 10 ajeta u kojima Allah subhanehu ve te'ala kaže: Oni su zavjet ispunjavali i plašili se Dana čija će kob svuda prisutna biti, i hranu su davali – mada su je i sami željeli – siromahu i siročetu i sužnju. “Mi vas samo za Allahovu ljubav hranimo, od vas ni priznanja ni zahvalnosti ne tražimo! Mi se Gospodara našeg bojimo, onoga Dana kada će lica smrknuta i namrgođena biti.” Rekao je Hatim el – Esam: “Nema jutra, a da me šejtan ne upita: “Čime se hraniš? Šta oblačiš? Gdje stanuješ?” Ja mu odgovaram: “Hranim se smrću, oblačim ćefine, stanujem u grobu.” Ibn Kesir u svom tefsiru kaže: Allah Uzvišeni kaže:i koji zekat udjeljuju, tj. zekat na imetke, prije nego je propisan nisab, jer je ajet mekkanski, a osnov zekat je bio obavezujući i u Mekki. Allah Uzvišeni kaže u suri En’am 141: "...i podajte na dan žetve i berbe ono na što drugi pravo imaju." Međutim zekat sa nisabom i specifičnim mjerama propisan je u Medini. Ima mišljenje da je to zekat (čišćenje) duše od idolopklonstva i prljavštine, kao što su riječi Uzvišenog: "...uspjet će samo onaj ko je očisti, a bit će izgubljen onaj ko je na stranputicu odvodi!", Šems 9-10, a potpuni vjernik je Onaj Koji očisti svoju dušu materijalno i moralno.
5-7. i koji stidna mjesta svoja čuvaju, - osim od žena svojih ili onih koje su u posjedu njihovom, oni, doista, prijekor ne zaslužuju; - a oni koji i pored toga traže, oni u zlu sasvim pretjeruju -
Allah Uzvišeni kaže: i koji stidna mjesta svoja čuvaju, - osim od žena svojih ili onih koje su u posjedu njihovom, oni, doista, prijekor ne zaslužuju; - a oni koji i pored toga traže, oni u zlu sasvim pretjeruju - tj. oni koji čuvaju svoja stidna mjesta od onoga što je zabranjeno, tj. prostitucije i homoseksualizma i ne približavaju se osim svojim ženama i svojim posteljama. Onaj ko prihvati ono što mu je Allah dozvolio nema nikakva prijekora niti grijeha, a oni koji traže nešto pored (svojih) žena i robinja pretjeruju. Šafija, Allah mu se smilovao, uzima ovaj ajet kao argument za zabranu masturbacije rukom. Allahov poslanik sallallahu alejhi we selem je rekao: “Sedam osoba Allah subhanehu ve te'ala neće pogledati na Sudnjem danu, niti će ih očistiti, niti će ih uvesti u džennet: ko vrši i nad kojim se vrši homoseksualni akt, onaj ko onaniše, onaj koji vrši analni odnos sa ženom, ko sastavi ženu i njenu kćerku, ko učini blud sa ženom komšije i ko uznemirava svoga komšiju dok ga ovaj ne prokune.”
8. i koji o povjerenim im amanetima i obavezama svojim brigu brinu,
Allah Uzvišeni kaže: i koji o povjerenim im amanetima i obavezama svojim brigu brinu, tj. kada im se povjeri ne pronevjere, već ih predaju onima kojima pripadaju, a kada se na nešto obavežu ili nešto ugovore to ispune; ne kao licemjeri koji su opisani njegovim, s.a.v.s., riječima: "Munafik (licemjer) ima tri obilježja: kada govori laže, kada obeća ne ispuni i kada mu se povjeri pronevjeri."
9. i koji namaze svoje na vrijeme obavljaju, -
Allah Uzvišeni kaže: i koji namaze svoje na vrijeme obavljaju, - tj. redovno ih obavljaju u njihovim vaktovima, kao što kaže Ibn Mes’ud:"Upitao sam Allahova Poslanika, s.a.v.s.: ’Allahov Poslaniče, koje je djelo najvrednije?’ Odgovorio je: ’Namaz u njegovu vremenu.’ Upitao sam: ’A koje zatim?’ Odgovorio je: ’Dobročinstvo roditeljima.’ Upitao sam: ’A koje zatim?’ Odgovorio je: ’Borba na Allahovom putu.'" Prenose ga Buharija i Muslim. Allah Uzvišeni počeo je nabrajati ove pohvalne osobine sa namazom, a i završio ih je sa namazom ukazujući kako je namaz najvrjedniji. Rekao je Osman r.a.: "Ko bude klanjao pet dnevnih namaza i bude ustrajan u tome Allah s.v.t. će ga udostojiti sa devet počasti: voljeće ga, tijelo će mu biti zdravo, meleki će mu biti čuvari, bereket će mu se spuštati u kuću, na licu će mu biti znak dobrih ljudi, Allah s.v.t. će mu učiniti srce blagim, proći će sirat poput svijetle munje, Allah s.v.t. će ga sačuvati od vatre, i staviće ga u blizinu onih za koje nema straha niti se žaloste."
10-11. oni su dostojni nasljednici, koji će džennet naslijediti, oni će u njemu vječno boraviti.
Nakon što ih je Uzvišeni okarakterisao kao one koji prakticiraju ove pohvalne osobine On, neka je Slavljen, kaže: Utvrđeno je kod Buharije i Muslima da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Kada tražite od Allaha Džennet, tražite Firdevs, jer je on najuzvišeniji i on je centralni Džennet, iz njega izviru džennetske rijeke, a iznad njega je Arš (prijesto) Milostivog Allaha." Zabilježio je Ibn Ebi Hatim od Ebu Hurejre, r.a. da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Svako od vas ima dva odredišta: jedno u Džennetu, jedno u Vatri. Ako umre pa uđe u Vatru, stanovnici Dženneta naslijede njegov položaj u Dženetu." Zato su riječi Uzvišenoga: oni su dostojni nasljednici, pošto će vjernici naslijediti položaje nevjernika, jer su oni stvoreni poradi robovanja isključivo Uzvišenom Allahu, Koji nema sudruga, a vjernici nakon što su izvršili ibadet (robovanje) koje im je bilo obaveza, a oni (nevjernici) napustili ono što im je bilo naređeno radi čega su i stvoreni, ovi (vjernici) dobili su njihov udio koji bi oni imali, da su bili pokorni svome Uzvišenom Gospodaru. Još sadržajnija je predaja u Muslimovom "Sahihu" od Ebu Burde, od Ebu Musaa, od njegovog babe, od Vjerovjesnika, s.a.v.s., koji rekao je: "Pojavit će se na Sudnjem danu neki muslimani sa grijesima veličine brda, pa će im ih Allah oprostiti i staviti ih na jevreje i kršćane." U drugoj Muslimovoj predaji je zabilježeno da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Kada bude Sudnji dan, Allah će predati svakom muslimanu jednog jevreja ili kršćanina, pa će se reći: ’Ovaj je tvoj otkup od Vatre.’" Omer ibn Abdulaziz tražio je od Ebu Burde da se zakune tri puta Allahom, osim Kojeg nema nikakva boga, da mu je to njegov babo ispričao od Allahova Poslanika, s.a.v.s., pa je to ovaj i učinio.
Gospodaru, pomozi muslimanima na svakom mjestu ! Ojačaj naše redove, oprosti nam grijehe i budi nam Milostiv na Sudnjem danu!
Predavač: Ebu Abdulvehhab