utorak, 26. veljače 2013.

Akaid - Temelji islamskog vjerovanja - 4 dio - prof. Safet Durguti

Uvjeti za ispravnost kelimei-šehadeta

Nije dovoljno samo izgovoriti šehadet da bi čovjek ušao u džennet, nego ga treba izgovoriti, shvatiti u njegovom punom značenju i pridržavati se svega što iz njega proizilazi.

Vehb Ibn Munebbih je upitan: "Zar nisu riječi la ilahe illallah ključ dženneta?', on je odgovorio: 'Svakako, ali, svaki ključ ima zube, i ako budeš došao sa ključem koji ima zube otvorit će ti se (vrata), a ako ne, neće ti se otvoriti."[1]

Obrazlažući ovo, učenjaci kažu da su zubi ključa la ilahe illallah, njegovi uvjeti (šarti).

Uvjeti kelimei-šehadeta


1. EL-ILM – znanje što je suprotno neznanju (džehlu),[2] jer ove riječi neće koristiti onome ko bude znao samo njen prijevod a ne i njeno istinsko značenje. Trebamo znati da izgovaranjem šehadeta čovjek postaje muslimanom, prema tome trebamo znati šta znači biti musliman, kakva su prava i obaveze muslimana, jednostavno naučiti što god više možemo o Islamu da bismo to mogli primjenjivati u praksi.

Allah subhanehu ve te'ala u Kur'anu kaže: "Znaj da nema boga sem Allaha!"[3]

Osman radijallahu anhu prenosi da je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Ko bude umirao s ubjeđenjem da nema drugog boga sem Allaha, ući će u Džennet."[4]

2. EL-JEKIN – sigurno ubjeđenje, koje ne ostavlja nikakva mjesta sumnji, da je onaj ko izgovara kelimei-šehadet i očituje da nema boga osim Allaha, potpuno svjestan šta ove riječi znače, jer vjerovanje podrazumijeva sigurno znanje, a ne nagađanje.[5] Uzvišeni u tom smislu kaže: "Pravi vjernici su samo oni koji u Allaha i Poslanika Njegova vjeruju, i poslije više ne sumnjaju, bore se na Allahovom putu imecima svojim i životima svojim. Oni su iskreni!"[6]

3. EL-KABUL – da se srcem i jezikom iskreno prihvati sve što se pod ovim riječima podrazumijeva. Na više mjesta Uzvišeni Allah navodi primjere i pouku kako je spasio one koji su ih prihvatili a kaznio minule narode koji su odbili da u njih ovako povjeruju.[7]

Uzvišeni Allah kaže: "I eto tako, prije tebe, Mi ni u jedan grad nismo poslanika poslali, a da oni koji su raskošnim životom živjeli nisu govorili: 'Zatekli smo pretke naše kako ispovjedaju vjeru i mi ih slijedimo u stopu. Zar i onda' – govorio bi on - kad vam ja donosim bolju od one koju ste od predaka vaših upamtili? 'A oni bi odgovarali: 'Ne vjerujemo mi u ono što je po vama poslano!' 'I Mi smo ih kažnjavali, pa vidi kako su skončali oni koji su poslanike u laž ugonili."[8]

4. EL-INKIJAD [9] - Da se čovjek potpuno preda onome čime ga šehadet zadužuje, propisima Allaha i Njegova Poslanika sallahu alejhi ve selleme.

Allah subhanehu ve te'ala u Kur'anu kaže: "Kad se vjernici Allahu i Poslaniku Njegovu pozovu, da im On presudi, samo reknu: 'Slušamo i pokoravamo se!' - Oni će uspjeti."[10]

5. ES-SIDK – da se riječi kelimei-šehadeta ne izgovaraju lažno, nego da se ono što se izgovori jezikom u potpunosti slaže sa osjećajem u srcu.[11] Bez iskrenosti ne možemo uspjeti, jer Allah subhanehu ve te'ala će nas dovoditi u razna iskušenja da bi provjerio naš iman. "Elif-lam-mim. Misle li ljudi da će biti ostavljeni na miru ako kažu: 'Mi vjerujemo!' I da u iskušenje neće biti dovedeni? A Mi smo u iskušenje dovodili i one prije njih, da bi Allah sigurno ukazao na one koji govore istinu i na one koji lažu."[12]

6. EL-IHLAS – iskrenost, tj. djela sa ispravnim nijetom i bez ikakvih primjesa širka.[13]

Allah subhanehu ve te'ala u Kur'anu kaže: "A naređeno im je da samo Allahu ibadet čine, da Mu iskreno, kao pravovjerni, vjeru ispovjedaju, i da namaz obavljaju, da zekat daju, - a to je ispravna vjera."[14]

Fudajl ibn 'Ijad, Allah mu se smilovao, kaže: "Ako je djelo iskreno, a nije ispravno neće biti primljeno. Isto tako, ako je ispravno, a nije iskreno, opet neće biti primljeno, sve dok ne bude i iskreno i ispravno. Iskreno, znači da bude urađeno u ime Allaha, a ispravno, da bude urađeno po sunnetu."[15]

7. EL-MEHABET – ljubav prema ovim riječima, prema onome šta one podrazumijevaju i na što upućuju, prema onima koji ih se pridržavaju i po njima postupaju, s jedne, i mržnja prema svemu što se sa njima kosi, s druge strane.[16]

Allah subhanehu ve te'ala u Kur'anu kaže: "Ima ljudi koji su umjesto Allaha druge za bogove prihvatili, vole ih kao što se Allah voli, ali pravi vjernici više vole Allaha…"[17]
_________________________________________________________________________

[1] Buharija: kitab el dženaiz.

[2] Seid el Kahtani, Ljubav prema dobru i mržnja prema zlu u islamu, Zenica 1998, str: 28,29

[3] Muhammed:19

[4] Muslim: kitab el iman.

[5] Ljubav prema dobru i mržnja prema zlu u islamu, str: 29

[6] El-Hudžurat: 15

[7] Ljubav prema dobru i mržnja prema zlu u islamu, str: 30

[8] Ez-Zuhruf: 23 - 25

[9] Ljubav prema dobru i mržnja prema zlu u islamu, str: 31

[10] En-Nur: 51

[11] Ljubav prema dobru i mržnja prema zlu u islamu, str: 32

[12]El-Ankebut: 1-3

[13]Ljubav prema dobru i mržnja prema zlu u islamu, str: 33

[14]El-Bejjineh: 5

[15] Ljubav prema dobru u mržnja prema zlu u islamu, str: 34

[16] Isto, str: 36

[17]El-Bekare: 165