Prekomjernost u gledanju harama
Kaže Allah subhanehu ve te'ala: "Reci vjernicima neka obore poglede svoje i neka vode brigu o stidnim mjestima svojim; to im je bolje, jer Allah, uisitinu, zna ono što oni rade. A reci vjernicama neka obore poglede svoje i neka vode brigu o stidnim mjestima svojim;…" Nur 30-31
Prekomjerno gledanje u ono što je haram uzrokuje mnoge loše posljedice, od kojih su:
a) Prekomjerno gledanje je nepokornost Allahu subhanehu ve te'ala, a On ne voli one koji su Mu nepokorni,
b) Prekomjerno gledanje uznemiruje srce i misli, a ako se čovjek udalji srcem i mislima od Allaha subhanehu ve te'ala upasti će u sve vrste grijeha koje mu Allah subhanehu ve te'ala zabranio,
c) Prekomjerno gledanje slabi čovjekovu otpornost na griješenje, zbog toga što čovjek, dok čini grijeh, zaboravlja na Allaha subhanehu ve te'ala i otvara vrata šejtanu da usmjerava njegovo srce svojim putem,
d) Prekomjerno gledanje je grijeh, a svaki grijeh je jedna crna tačka na srcu onoga koji je učinio taj grijeh. Što više grijeha čovjek čini, njegovo srce je crnije, tako da njegovo srce postaje bliže zlu, a sve dalje od dobra.
e) Prekomjerno gledanje čini srce krutim i ono gubi osjećaj samilosti i želje da pruži pomoć onima koji su je potrebni, jer kruto srce gleda samo svoj interes i želi da se samozadovolji.
f) Prekomjerno gledanje zatvara puteve nauke, jer ono uznemirava srce i misli, tako da čovjek gubi koncentraciju, a njegove misli bivaju zaokupljene nečim drugim, a ne naukom.
g) Prekomjerno gledanje otvara vrata šejtanu i omogućuje mu da djeluje na ljudsko srce, tako da mu uljepšava onoga koga čovjek gleda, tako da mu ta slika izgleda tako uzvišena, da joj srce pridaje veliku pažnju i predaje joj se.
h) Prekomjerno gledanje vodi u zaborav na Allaha subhanehu ve te'ala, jer ljudske misli postaju zaokupljene haram gledanjem. Zaboravljanje na Allaha subhanehu ve te'ala vodi sljeđenju strasti.
i) Prekomjerno gledanje čini srce lahko ranjivim, tako da ono lahko podlegne bilo kakvom iskušenju s kojim se susretne u životu.
j) Prekomjerno gledanje u ono što je haram čini čovjeka zarobljenikom strasti, a takav lahko pogazi sve one uzvišene norme koje je propisao Allah subhanehu ve te'ala.
Prekomjernost u druženju
Pod prekomjernim druženjem se podrazumjeva druženje s onima koji se ubrajaju u loše društvo kao i nekorisno druženje sa dobrim društvom (vjernicima), kao i udruživanje radi činjenja loših djela. Da bi se izbjeglo ovo nekorisno druženje čovjek treba:
a) da se druži s ljudima u dobrim poslovima (džuma, bajrami, hadždž, sticanje nauke, džihad...)
b) da se druži samo sa dobrim ljudima
c) nastojati da se loše društvo posavjetuje i pokuša mu se ukazati na pravi put.
Prekomjernost u jedenju
Jedan od najjačih, a ujedno i najopasnijih nagona za čovjeka je nagon za jelom. Ljudski stomak je izvor ljudskih strasti, jer pun stomak podgrijava ostale strasti kod čovjeka kao što je spolni nagon, želja za ugledom, imetkom itd. Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je upozorio na ovu opasnost u hadisu gdje je rekao: "Najgoru posudu koju čovjek može napuniti je njegov stomak. Dovoljno je čovjeku nekoliko zalogaja koji će ga održati u snazi, a ako mora više onda jedna trećina treba da bude za hranu, jedna trećinu za piće i jedna trećina za disanje (tj. treba da ostane prazna) Bilježi Tirimizi u "Sunen"
Za ovaj hadis ljekari kažu da je pola medicine, jer većina bolesti koja pogađa ljude prouzrokovana je njihovom nepravilnom ishranom. Iz ličnog iskustva možemo zaključiti koliko se slobodnije, ljepše i odmornije osjećamo kad nam stomaci nisu prepuni.
Prekomjernost u spavanju
Pod ovim podrazumjevamo svaki san koji nije potreban ljudskom organizmu, jer umrtvljuje srce, čini organizam tromim, lijenim i bezbrižnim. Pored toga u prekomjernom spavanju je gubljenje dragocjenog vremena kojeg čovjek nema na ovom dunjaluku u izobilju. Spavanje je korisno kada je organizmu potreban odmor, a svi znamo da Poslanik sallallahu alejhi ve sellem nije puno spavao.
I na kraju, treba istaći da čovjek-vjernik ne treba da pretjeruje bilo čemu i to bi trebalo da bude ostobina vjernika, jer Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je zabranio da pretjerujemo u ibadetu, a što se tiče zabranjenih stvari, za njih možemo reći da su same po sebi pretjerivanje.
Kaže Allah subhanehu ve te'ala: "Reci vjernicima neka obore poglede svoje i neka vode brigu o stidnim mjestima svojim; to im je bolje, jer Allah, uisitinu, zna ono što oni rade. A reci vjernicama neka obore poglede svoje i neka vode brigu o stidnim mjestima svojim;…" Nur 30-31
Prekomjerno gledanje u ono što je haram uzrokuje mnoge loše posljedice, od kojih su:
a) Prekomjerno gledanje je nepokornost Allahu subhanehu ve te'ala, a On ne voli one koji su Mu nepokorni,
b) Prekomjerno gledanje uznemiruje srce i misli, a ako se čovjek udalji srcem i mislima od Allaha subhanehu ve te'ala upasti će u sve vrste grijeha koje mu Allah subhanehu ve te'ala zabranio,
c) Prekomjerno gledanje slabi čovjekovu otpornost na griješenje, zbog toga što čovjek, dok čini grijeh, zaboravlja na Allaha subhanehu ve te'ala i otvara vrata šejtanu da usmjerava njegovo srce svojim putem,
d) Prekomjerno gledanje je grijeh, a svaki grijeh je jedna crna tačka na srcu onoga koji je učinio taj grijeh. Što više grijeha čovjek čini, njegovo srce je crnije, tako da njegovo srce postaje bliže zlu, a sve dalje od dobra.
e) Prekomjerno gledanje čini srce krutim i ono gubi osjećaj samilosti i želje da pruži pomoć onima koji su je potrebni, jer kruto srce gleda samo svoj interes i želi da se samozadovolji.
f) Prekomjerno gledanje zatvara puteve nauke, jer ono uznemirava srce i misli, tako da čovjek gubi koncentraciju, a njegove misli bivaju zaokupljene nečim drugim, a ne naukom.
g) Prekomjerno gledanje otvara vrata šejtanu i omogućuje mu da djeluje na ljudsko srce, tako da mu uljepšava onoga koga čovjek gleda, tako da mu ta slika izgleda tako uzvišena, da joj srce pridaje veliku pažnju i predaje joj se.
h) Prekomjerno gledanje vodi u zaborav na Allaha subhanehu ve te'ala, jer ljudske misli postaju zaokupljene haram gledanjem. Zaboravljanje na Allaha subhanehu ve te'ala vodi sljeđenju strasti.
i) Prekomjerno gledanje čini srce lahko ranjivim, tako da ono lahko podlegne bilo kakvom iskušenju s kojim se susretne u životu.
j) Prekomjerno gledanje u ono što je haram čini čovjeka zarobljenikom strasti, a takav lahko pogazi sve one uzvišene norme koje je propisao Allah subhanehu ve te'ala.
Prekomjernost u druženju
Pod prekomjernim druženjem se podrazumjeva druženje s onima koji se ubrajaju u loše društvo kao i nekorisno druženje sa dobrim društvom (vjernicima), kao i udruživanje radi činjenja loših djela. Da bi se izbjeglo ovo nekorisno druženje čovjek treba:
a) da se druži s ljudima u dobrim poslovima (džuma, bajrami, hadždž, sticanje nauke, džihad...)
b) da se druži samo sa dobrim ljudima
c) nastojati da se loše društvo posavjetuje i pokuša mu se ukazati na pravi put.
Prekomjernost u jedenju
Jedan od najjačih, a ujedno i najopasnijih nagona za čovjeka je nagon za jelom. Ljudski stomak je izvor ljudskih strasti, jer pun stomak podgrijava ostale strasti kod čovjeka kao što je spolni nagon, želja za ugledom, imetkom itd. Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je upozorio na ovu opasnost u hadisu gdje je rekao: "Najgoru posudu koju čovjek može napuniti je njegov stomak. Dovoljno je čovjeku nekoliko zalogaja koji će ga održati u snazi, a ako mora više onda jedna trećina treba da bude za hranu, jedna trećinu za piće i jedna trećina za disanje (tj. treba da ostane prazna) Bilježi Tirimizi u "Sunen"
Za ovaj hadis ljekari kažu da je pola medicine, jer većina bolesti koja pogađa ljude prouzrokovana je njihovom nepravilnom ishranom. Iz ličnog iskustva možemo zaključiti koliko se slobodnije, ljepše i odmornije osjećamo kad nam stomaci nisu prepuni.
Prekomjernost u spavanju
Pod ovim podrazumjevamo svaki san koji nije potreban ljudskom organizmu, jer umrtvljuje srce, čini organizam tromim, lijenim i bezbrižnim. Pored toga u prekomjernom spavanju je gubljenje dragocjenog vremena kojeg čovjek nema na ovom dunjaluku u izobilju. Spavanje je korisno kada je organizmu potreban odmor, a svi znamo da Poslanik sallallahu alejhi ve sellem nije puno spavao.
I na kraju, treba istaći da čovjek-vjernik ne treba da pretjeruje bilo čemu i to bi trebalo da bude ostobina vjernika, jer Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je zabranio da pretjerujemo u ibadetu, a što se tiče zabranjenih stvari, za njih možemo reći da su same po sebi pretjerivanje.
islambih.org
__________________________________________________________________