subota, 2. veljače 2013.

Adabi odijevanja

Odijevanje je zaštita i ukras koje je Uzvišeni Allah naredio riječima: "O sinovi Ademovi, dali smo vam odjeću koja će pokrivati stidna mjesta vaša, a i raskošna odijela, ali odjeća čednosti to je ono najbolje."[1]
          
Musliman treba nastojati da se lijepo i pristojno odijeva, da ne oblači osim ono što mu je dozvoljeno i da izbjegava ono što je zabranjeno, kao što je oblačenje svile i nošenje zlata, jer ovo dvoje je zabranjeno muškarcima hadisom Allahovog Poslanika, sallAllahu alejhi ve sellem, u kom stoji da je, uzevši svilu u desnu ruku, a zlato u lijevu, rekao: "Ovo dvoje je zabranjeno muškarcima mog Ummeta."[2]
         
Ne treba nositi odjeću, pantalone ili ogrtač (mantil) duži od članaka na nozi, jer je Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, rekao: "Allah neće gledati u onoga ko iz oholosti pusti da se za njim vuče odjeća"[3], a u drugom hadisu kaže: "Sve što je od odjeće ispod članaka, gorjet će u vatri."[4] Međutim, žena muslimanka se u ovome razlikuje od muškarca, ona treba nositi dugu haljinu tako da prekrije svoja stopala i sa glave spustiti veo kako bi prekrila vrat i grudi, jer Uzvišeni veli: "O vjerovjesniče, reci ženama svojim, i kćerkama svojim, i ženama vjernika neka spuste haljine svoje niza se."[5]
          
Muškarac i žena trebaju izbjegavati da oponašaju jedno drugog, pa tako ne treba muškarac oblačiti žensku odjeću, niti žena mušku, zbog hadisa u kojem stoji: "Prokleo je Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, muškarca koji oblači žensku odjeću i ženu koja oblači mušku odjeću"[6], i drugog vjerodostojnog hadisa: "Prokleo je Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, muškarce koji oponašaju žene i žene koje oponašaju muškarce."[7]
          
Sunnet je pri oblačenju da se počne sa desnom stranom, jer se od Aiše, radijallahu anha, prenosi da je rekla: "Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, je volio u svemu početi sa desnom stranom, pa i u čišćenju, češljanju i obuvanju."[8]
          
Od sunneta je, kada obuče novo odijelo, turban ili bilo šta drugo od nove odjeće, proučiti sljedeću dovu:

( اللهم لك الحمد أنت كسوتنيه، أسألك خيره، وخير ما صنع له، وأعوذ بك من شره، وشر ما صنع له )

"Allahumme leke-l-hamdu, ente kesevtenihi, es'eluke hajrehu ve hajre ma sunia lehu, ve euzu bike min šerrihi ve šerri ma sunia lehu (Allahu moj, Tebi pripada svaka hvala, jer Ti si me njome obukao. Molim Te za dobro u njoj i dobro u onome od čega je napravljena, a utječem Ti se od zla u njoj i zla onoga od čega je napravljena)."[9]


[1]   El-A'raf 26.
[2]   Ebu Davud, Knjiga o odijevanju, Poglavlje o propisu nošenja svile ženama, broj 4057, i Nesai, Knjiga o odijevanju, poglavlje: Zabrana nošenja zlata muškarcima, broj 5159-5162.
[3]   Buharija, Knjiga o odijevanju, poglavlje: Ko pusti da se za njim vuče ogrtač bez oholosti, broj 5784, i Muslim, Knjiga o odijevanju, poglavlje: Zabrana puštanja odjeće da se vuče iz oholosti, broj 2085, a tekst hadisa je od Buharije.
[4]   Buharija, Knjiga o odijevanju, poglavlje: Sve što je ispod članaka gorjet će u vatri, broj 5787.
[5]   El-Ahzab 59.
[6]   Ebu Davud, Knjiga o odijevanju, poglavlje: Odjeća žena, broj 498, a hadis su ocijenili vjerodostojnim Ibn Hibban, broj 5751-5752, i Hakim (4/194).
[7]   Buharija, Knjiga o odijevanju, poglavlje: Muškarci koji oponašaju žene, broj 5885.
[8]   Buharija, Knjiga o abdestu, poglavlje: Počinjati desnom stranom pri abdestu i guslu, broj 168, i Muslim, Knjiga o čistoći, poglavlje: Počinjati desnom stranom prilikom čišćenja i slično, broj 268, a tekst hadisa je od Buharije.
[9]   Tirmizi, Knjiga o odijevanju, poglavlje: Šta se kaže kada se obuče nova odjeća, broj 1767, i kaže Tirmizi:"Ovaj hadis je hasen garib sahih", a šejh Albani je hadis ocijenio kao vjerodostojan.