subota, 2. veljače 2013.

Adabi lijepog odnosa prema roditeljima

Islam je podigao mjesto roditelja do stepena kojeg čovječanstvo nije poznavalo. Obavezu dobročinstva i pažnje prema roditeljima, Uzvišeni je stavio odmah iza obaveze vjerovanja u Njega, subhanehu, i obaveze da se samo On obožava i da se samo Njemu ibadet čini, u tom smislu Uzvišeni kaže: "I Allaha obožavajte i nikoga Njemu ravnim ne činite, a roditeljima dobročinstvo činite."[1]
          
Jedno od najdražih djela Uzvišenom Allahu je dobročinstvo i pažnja prema roditeljima. Abdullah ibn Mes'ud, radijallahu anhu, je rekao: "Upitao sam Allahovog Poslanika, sallAllahu alejhi ve sellem: 'Koje je Allahu djelo najdraže?', rekao je: 'Namaz u njegovo vrijeme.' 'A koje onda?' – upitao sam, pa mi je rekao: 'Dobročinstva prema roditeljima.' Rekao sam: 'A koje onda?' 'Borba na Allahovom putu' – odgovorio je."[2]
          
Mudri Zakonodavac poziva na pridržavanje pravila lijepog odnosa prema roditeljima u svim stanjima i okolnostima: naređuje pokornost njihovim naredbama bez uzrujavanja i srdžbe, pa čak ne reći im ni: ''Uh'', podstiče na poniznost prema njima i pažljivost i blagost u ophođenju sa njima daleko od oholosti. U tom smislu veli Uzvišeni: "Gospodar tvoj zapovjeda da se samo Njega obožavate i da roditeljima dobročinstvo činite. Kad jedno od njih dvoje, ili oboje, kod tebe starost dožive, ne reci im ni: 'Uh' – i ne podvikuj na njih, i obraćaj im se riječima poštovanja punim. Budi prema njima pažljiv i ponizan i reci: 'Gospodaru moj, smiluj im se, oni su mene, kad sam bio dijete, njegovali!'"[3]
         
Obaveza je činiti dobročinstvo prema roditeljima riječima i djelom, pri uzimanju i davanju, davati im prednost nad samim sobom i suprugom, njihovu naredbu i zahtjev stavljati ispred i ulagati trud u onome što ih čini zadovoljnim a nije grijeh prema Allahu iako nisu muslimani. Kaže Uzvišeni: "A ako te budu nagovarali da drugog Meni ravnim smatraš, onoga o kome ništa ne znaš, ti ih ne slušaj i prema njima se, na ovom svijetu, velikodušno ponašaj."[4]
          
Treba posebno voditi računa o roditeljima kada dožive starost, pažljivo se ophoditi prema njima, unositi radost u njihova srca i izdržavati ih, ako za to ima potrebe.
         
U tom smislu Uzvišeni kaže: "Pitajute kome će udljelivati: Reci: 'Imetak koji udjeljujete neka pripadne roditeljima, i rođacima, i siromasima, i putnicima-namjernicima; a za dobro koje učinite Allah sigurno zna.'"[5]
          
Djeca koja vode brigu o svojim roditeljima obavezna su, ako žele putovati, tražiti dozvolu od njih prije putovanja, i tražiti saglasnost čak i kada žele ići u džihad na Allahovom putu, ukoliko džihad nije fard ajn[6], jer moguće je da roditelje treba služiti ili imaju potrebu za određenom njegom koju oni sami ne mogu vršiti bez pomoći djeteta.
          
Majci treba posvetiti naročitu pažnju u dobročinstvu kao nagradu za njenu njegu i odgoj djece, jer je Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, kada je bio upitan od nekog čovjeka, ko je najpreči da prema njemu lijepo postupa, rekao: "Tvoja majka." Reče: "A ko onda?" – odgovorio je: "Tvoja majka." Pa upitan: "A ko onda?" – odgovorio je: "Tvoja majka." Upitan: "A ko onda?" – odgovorio je: "Tvoj otac."[7]
          
U dobročinstvo i pažnju prema roditeljima se ubraja i upućivanje dove Allahu za njih poslije njihove smrti, pažnja prema njihovim prijateljima i izvršenje njihovih oporuka, jer Uzvišeni veli: "I reci: 'Gospodaru moj, smiluj im se, oni su mene, kad sam bio dijete, njegovali!"[8]I jer je Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, rekao: "U najbolju vrstu dobročinstva spada da čovjek poslije svoga oca, pazi na njegove prijatelje."[9]


[1]   En-Nisa 36.
[2]   Buharija, Knjiga o adabima, poglavlje: Dobročinstva prema roditeljima i održavanje rodbinskih veza, broj 5970, i Muslim, Knjiga o imanu, poglavlje: Vjerovanje u Allaha je najbolje djelo, broj 85, a tekst hadisa je od Buharije.
[3]   El-Isra' 23-24.
[4]   Lukman 15.
[5]   El-Bekare 215.
[6]   fard ajn – je stroga dužnost koju mora izvršiti svaki vjernik
[7]   Buharija, Knjiga o adabima, poglavlje: Ko je najpreči da se prema njemu lijepo postupa, broj 5971, i Muslim, Knjiga o dobročinstvu prema roditeljima i održavanju rodbinskih veza, poglavlje: Dobročinstvo prema roditeljima, broj 2548.
[8]   El-Isra' 24.
[9]   Muslim, Knjiga o dobročinstvu prema roditeljima i održavanju rodbinskih veza, poglavlje: Vrijednost pažnje prema prijateljima oca, broj 2552.