subota, 1. lipnja 2013.

Klanjanje sunneta dok džemat klanja farz ?

Pitanje br. 138
 
Ako sam ja počeo klanjati sunnet namaz, a mujezin dok sam ja već na prvom rekatu prouči ikamet i počne se klanjati farz namaz da li ću ja prekinuti sunnet namaz i priključiti se džematu ili ću preklanjati sunnet namaz, pa poslije pristupiti namazu u džematu i poslije nego što imam preda selam da ja ustanem i naklanjam ono što mi je prošlo od farz namaza dok sam ja klanjao sunnet? Da vas Allah nagradi.
 
 Odgovor br. 138
 
Bilježi imam Muslim, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Nakon što počne obavezni namaz nije dozvoljeno klanjati neki drugi namaz." Rahmetli Šejh Muhammed ibn salih el-Usejmin (jedan od najvećih islamskih pravnika današnjice) je, u svjetlu ovog hadisa, promatrao nekoliko važnih fikhskih pitanja, između ostalog i ovo tvoje pitanje.

1. Šta znače riječi Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: "Kada počne namaz"

Ako znamo da je povod zabrane cijepanje džemata ili odvajanje od džemata (onaj ko klanja nafilu dok džemat klanja farz cijepa džemat), lahko nam je zaključiti da riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: "Kada počne namaz", znače "Kada muezzin počne sa učenjem ikameta", jer onaj ko tada počne klanjati nafilu, izvjesno je da će jedan njen dio klanjati za vrijeme obavljanja namaza u džematu. Znači kada počne ikamet obaveza je klanjati u džematu i zabranjeno je odvajati se radi nafile.

2. Da li se zabrana podjednako odnosi na počinjanje nafile u trenutku počinjanja ikameta i nafilu koju je čovjek počeo klanjati prije ikameta?

Neki učenjaci smatraju da se zabrana podjednako odnosi na nafilu koju čovjek počne klanjati kada zauči ikamet i nafilu koju je počeo klanjati prije ikameta. Po njima, onaj ko klanja nafilu, obavezan je istog trenutka kada čuje ikamet prekinuti namaz, pa makar mu od namaza preostalo samo predavanje selama. Šejh Ibn-Usejmin je napravio razliku između onoga ko je klanjao potpun rekat prije početka ikameta i onoga ko je klanjao manje od toga: prvi će nastaviti sa namazom i upotpuniti ga, a zatim se priključiti namazu, dok će drugi prekinuti namaz i odmah se priključiti džematu. Dokaz za to su mu riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: "Ko stigne klanjati jedan rekat namaza, stigao je na čitav namaz". Hadis, između ostalog, upućuje na to da je onaj ko klanja jedan rekat namaza i time dobije status onoga koji je obavio čitav namaz, prije nego počne ikamet, izbjegao zabranu i zbog toga treba nastaviti sa namazom i upotpuniti ga, a onaj ko to nije uspio prekinut će namaz kako bi izvršio naredbu i ostavio ono što je zabranjeno. 
 
Prema tome, dragi brate, onaj ko klanja jedan čitav rekat nafile prije početka ikameta, nastavlja sa njom i upotpunjava je, nastojeći pri tome da rekat koji mu je preostao skrati, a onaj ko ne uspije klanjat kompletan rekat prije ikameta, obavezan je prekinuti nafilu i priključiti se džematu.

Dipl. isl. pravnik - Semir Imamović - islambih.org 2000.-2001. god.