Propisi i'tikafa
I'tikaf može biti potvrđeni sunnet, a to je i'tikaf u posljednjih deset dana ramazana, može biti mustehab, a to je i'tikaf u vrijeme mimo toga, i može biti vadžib, a to je zavjetni i'tikaf.
Dokaz za propisivanje i'tikafa je to što Vjerovijesnik sallallahu alejhi ve sellem nije izostavljao i'tikaf od kako je ušao u Medinu pa sve dok mu Allah subhanehu ve te'ala nije uzeo život. Međutim, on sallallahu alejhi ve sellem nije onome ko ga ne bi činio osporavao to, pa zbog toga ustrajnost Poslanika sallallahu alejhi ve sellem u tome nije dokaz za obaveznost i'tikafa. U dvije sahih hadiske zbirke se prenosi od Aiše radijallahu anha da je Vjerovijesnik sallallahu alejhi ve sellem boravio u i'tikafu zadnjih deset dana ramazana sve dok mu Uzvišeni Allah nije uzeo život, a poslije njega su u i'tikafu boravile njegove žene.
Također se prenosi da je Aiša radijallahu anha rekla: “Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem bi, kada uđe u zadnjih deset dana ramazana, oživio noć, budio svoje ukućane, zalagao bi se i pritegao bi ogrtač.[1] I nije se trudio mimo zadnjih deset dana koliko se je u njima trudio.”
I rekao je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem: “Tražite 'Lejletul-kadr' u neparnim noćima, zadnjih deset dana ramazana”.[2]
Definicija i'tikafa
Jezičko značenje: Boravak i ostajanje na nečemu.
Značenje u fikhu: Boravak s namjerom obožavanja u džamiji u kojoj se pet dnevnih namaza obavlja u džematu. A rekli su Ebu Jusuf i Muhammed da je i'tikaf ispravan u bilo kojoj džamiji, što su prihvatili i neki drugi učenjaci, zato što je to lakše u današnjem vremenu, pa treba da se, kao što kaže Ibn Abidin, postupa po tome.[3] A žena boravi u i'tikafu u svojoj kući gdje je predviđeno da ona obavlja namaz, i pokuđeno joj je (mekruh tenzihi) da i'tikaf obavlja u džamiji.[4]
Koristi i'tikafa
Onaj ko boravi u i'tikafu (mu'tekif) se posvećuje obožavanju svoga Gospodara, pa vrijeme provodi iščekujući da nastupi vrijeme namaza, i prisustvujući društvo u kojem se uči, čini zikr ili uči Kur'an. I on klanjajući provodi noći, pa će ga možda Allah počastiti da tako zatekne i 'Lejletul-kadr' u kojoj se povećava nagrada za pobožnost za stepen nagrade za pobožnost tokom hiljadu mjeseci u kojima nema noći 'Kadr'.
U i'tikafu ima i koristi za dušu, jer se u njemu srce ispražnjava od ovosvjetskih stvari, i duša se odmara od zaokupljenosti ovosvjetskim problemima. U i'tikafu se posvećuje obožavanju Svevišnjeg Gospodara, tako što se provodi period duševnog odmora, u kojem se duša smiruje i odmaraju živci, i u kojem srce nalazi smirenje u činjenju zikra Allahu subhanehu ve te'ala, “A srca se doista, kada se Allah spomene smiruju!”[5]
Stvari koje kvare i'tikaf
I'tikaf će biti pokvaren izlaskom iz džamije bez propisne potrebe, kao što je namaz u džematu u slučaju da se u toj džamiji ne obavlja namaz u džematu. Ili izlaskom iz džamije bez neke prirodne potrebe, kao što je obavljanje male ili velike nužde, ili kupanje ako se je džunup od polucije tokom sna a ne može se kupati u toj džamiji. Ili izlaskom iz džamije bez neke krajnje potrebe, kao što je obrušavanje džamije, ili bojazan za sebe ili za svoje stvari koje su u toj džamiji.[6]
Pa ako izađe bez neke od ovih potreba, time će mu zavjetni i'tikaf biti pokvaren, a i'tikaf koji je sunnet ili mustehab će se time završiti. I ako se i'tikaf koji je sunnet u zadnjih deset dana ramazana završi njegovim izlaskom iz džamije prije nego što se utvrdi mlađak mjeseca ševvala, na njemu je da nadoknadi taj dan u kojem je izašao.[7]
I'tikaf će, također, biti pokvaren i spolnim općenjem, kao i stvarima koje predhode tome ako dođe do ejakulacije, zbog riječi Uzvišenog Allaha: “Sa ženama ne smijete imati snošaja dok ste u i'tikafu u džamijama”.[8]
Napomena: Post je uslov za ispravnost zavjetnog i'tikafa, pa ako bi se zavjetovao da boravi u i'tikafu određeni broj dana, obavezan je i da posti te dane uzastopno.[9]
__________________________________________________________________
[1] Tj. povukao se je i posvetio ibadetu.
[2] Prenosi ga El-Buhari od Aiše r.a.
[3] Pogledaj Reddul-muhtar”.
[4] Ibid.
[5] Er-Ra’d 28.
[6] “Murakil-felah”.
[7] “El-Hedijje”.
[8] El-Bekare 187.
Dokaz za propisivanje i'tikafa je to što Vjerovijesnik sallallahu alejhi ve sellem nije izostavljao i'tikaf od kako je ušao u Medinu pa sve dok mu Allah subhanehu ve te'ala nije uzeo život. Međutim, on sallallahu alejhi ve sellem nije onome ko ga ne bi činio osporavao to, pa zbog toga ustrajnost Poslanika sallallahu alejhi ve sellem u tome nije dokaz za obaveznost i'tikafa. U dvije sahih hadiske zbirke se prenosi od Aiše radijallahu anha da je Vjerovijesnik sallallahu alejhi ve sellem boravio u i'tikafu zadnjih deset dana ramazana sve dok mu Uzvišeni Allah nije uzeo život, a poslije njega su u i'tikafu boravile njegove žene.
Također se prenosi da je Aiša radijallahu anha rekla: “Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem bi, kada uđe u zadnjih deset dana ramazana, oživio noć, budio svoje ukućane, zalagao bi se i pritegao bi ogrtač.[1] I nije se trudio mimo zadnjih deset dana koliko se je u njima trudio.”
I rekao je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem: “Tražite 'Lejletul-kadr' u neparnim noćima, zadnjih deset dana ramazana”.[2]
Definicija i'tikafa
Jezičko značenje: Boravak i ostajanje na nečemu.
Značenje u fikhu: Boravak s namjerom obožavanja u džamiji u kojoj se pet dnevnih namaza obavlja u džematu. A rekli su Ebu Jusuf i Muhammed da je i'tikaf ispravan u bilo kojoj džamiji, što su prihvatili i neki drugi učenjaci, zato što je to lakše u današnjem vremenu, pa treba da se, kao što kaže Ibn Abidin, postupa po tome.[3] A žena boravi u i'tikafu u svojoj kući gdje je predviđeno da ona obavlja namaz, i pokuđeno joj je (mekruh tenzihi) da i'tikaf obavlja u džamiji.[4]
Koristi i'tikafa
Onaj ko boravi u i'tikafu (mu'tekif) se posvećuje obožavanju svoga Gospodara, pa vrijeme provodi iščekujući da nastupi vrijeme namaza, i prisustvujući društvo u kojem se uči, čini zikr ili uči Kur'an. I on klanjajući provodi noći, pa će ga možda Allah počastiti da tako zatekne i 'Lejletul-kadr' u kojoj se povećava nagrada za pobožnost za stepen nagrade za pobožnost tokom hiljadu mjeseci u kojima nema noći 'Kadr'.
U i'tikafu ima i koristi za dušu, jer se u njemu srce ispražnjava od ovosvjetskih stvari, i duša se odmara od zaokupljenosti ovosvjetskim problemima. U i'tikafu se posvećuje obožavanju Svevišnjeg Gospodara, tako što se provodi period duševnog odmora, u kojem se duša smiruje i odmaraju živci, i u kojem srce nalazi smirenje u činjenju zikra Allahu subhanehu ve te'ala, “A srca se doista, kada se Allah spomene smiruju!”[5]
Stvari koje kvare i'tikaf
I'tikaf će biti pokvaren izlaskom iz džamije bez propisne potrebe, kao što je namaz u džematu u slučaju da se u toj džamiji ne obavlja namaz u džematu. Ili izlaskom iz džamije bez neke prirodne potrebe, kao što je obavljanje male ili velike nužde, ili kupanje ako se je džunup od polucije tokom sna a ne može se kupati u toj džamiji. Ili izlaskom iz džamije bez neke krajnje potrebe, kao što je obrušavanje džamije, ili bojazan za sebe ili za svoje stvari koje su u toj džamiji.[6]
Pa ako izađe bez neke od ovih potreba, time će mu zavjetni i'tikaf biti pokvaren, a i'tikaf koji je sunnet ili mustehab će se time završiti. I ako se i'tikaf koji je sunnet u zadnjih deset dana ramazana završi njegovim izlaskom iz džamije prije nego što se utvrdi mlađak mjeseca ševvala, na njemu je da nadoknadi taj dan u kojem je izašao.[7]
I'tikaf će, također, biti pokvaren i spolnim općenjem, kao i stvarima koje predhode tome ako dođe do ejakulacije, zbog riječi Uzvišenog Allaha: “Sa ženama ne smijete imati snošaja dok ste u i'tikafu u džamijama”.[8]
Napomena: Post je uslov za ispravnost zavjetnog i'tikafa, pa ako bi se zavjetovao da boravi u i'tikafu određeni broj dana, obavezan je i da posti te dane uzastopno.[9]
__________________________________________________________________
[1] Tj. povukao se je i posvetio ibadetu.
[2] Prenosi ga El-Buhari od Aiše r.a.
[3] Pogledaj Reddul-muhtar”.
[4] Ibid.
[5] Er-Ra’d 28.
[6] “Murakil-felah”.
[7] “El-Hedijje”.
[8] El-Bekare 187.
[9] “El-Hedijje”.