بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله ربّ العلمين والصلاة والسلام على رسول الله
الحمد لله ربّ العلمين والصلاة والسلام على رسول الله
Hvaljen neka je Allah.
Musliman treba da čuva svoj jezik i da se kloni onoga što je zabranjeno. U zabranjene stvari spada i nešto što ljudi olahko uzimaju kao gibet (ogovaranje), buthaan (potvaranje) i namimet (prenošenje tuđeg govora).
Gibet ili ogovaranje znači pričanje o Muslimanu u njegovoj odsutnosti i to o stvarima koje on ne bi volio da se šire. Buthan ili potvaranje je pričanje o Muslimanu ono što nije istina, ili drugim riječima laž na njega. Nemimet ili prenošenje govora je reći jednoj osobi šta je druga osoba rekla u cilju da nastane problem između njih.
Ima puno dokaza koji ukazuju da su ove radnje haram. Biće dovoljno navesti neke od njih da se pokaže da su haram.
Allah s.w.t. kaže:
Musliman treba da čuva svoj jezik i da se kloni onoga što je zabranjeno. U zabranjene stvari spada i nešto što ljudi olahko uzimaju kao gibet (ogovaranje), buthaan (potvaranje) i namimet (prenošenje tuđeg govora).
Gibet ili ogovaranje znači pričanje o Muslimanu u njegovoj odsutnosti i to o stvarima koje on ne bi volio da se šire. Buthan ili potvaranje je pričanje o Muslimanu ono što nije istina, ili drugim riječima laž na njega. Nemimet ili prenošenje govora je reći jednoj osobi šta je druga osoba rekla u cilju da nastane problem između njih.
Ima puno dokaza koji ukazuju da su ove radnje haram. Biće dovoljno navesti neke od njih da se pokaže da su haram.
Allah s.w.t. kaže:
" O vjernici, klonite se mnogih sumnjičenja, neka sumnjičenja su, zaista, grijeh. I ne uhodite jedni druge i ne ogovarajte jedni druge ! Zar bi nekome od vas bilo drago da jede meso umrloga brata svoga, - a vama je to odvratno -, zato se bojte Allaha, Allah, zaista,prima pokajanje i samilostan je." (Hudžurat 49; 12)
Prenosi se od Ebu Hurejre r.a. da je Allahov Poslanik s.a.v.s. upitao:" Znate li šta je gibet (ogovaranje)? Prisutni rekoše:" Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju." On reče:" Da kažeš nešto o bratu što mu se ne sviđa." Neko reče:"A šta ako ono što kažem o bratu je istina?"Poslanik s.a.v.s. reče:"Ako je ono što kažeš istina onda si ga ogovorio, a ako nije istina onda si ga potvorio." (Muslim)
Pripovjeda se da je ibn Abbas r.a. rekao:"Allahov Poslanik s.a.v.s. je prošao pored dva groba i rekao:" Oni se sada kažnjavaju, ali ne zbog nečega što je bilo teško izbjeći. Jedan od njih je prenosio tuđi govor (namimet), a drugi se nije čuvao mokraće kad bi mokrio." Zatim zatraži zelenu grančicu, koju popolovi i jednu polovinu u jedan a drugu u drugi grob, i reče:" Nek im se kazna ublaži dok se ove ne osuše." (Buharija, Muslim)
Da neko kaže o drugome:" Ne može kontrolisati jezik, ili ima raspušten jezik " je bez sumnje nešto što se ne bi svidjelo osobi o kojoj se govori. Ako je istina onda je gibet (ogovaranje), a ako nije istina onda je buhtan (potvaranje).
Ukoliko neko bude ogovarao, potvarao, ili prenosio tuđi govor treba da se pokaje zbog svojih grijeha i traži oprost od Allaha s.w.t., i to je između njega i Allaha. Ako zna da su riječi došle do osobe o kojoj je govorio, onda ga treba pitati za oprost. Ali ako ne zna, neka mu ne govori, već nek moli Allaha da mu oprosti i neka upućuje dovu za njega, i neka govori dobro u njegovom odsustvu kao što je govorio protiv njega. Također, ukoliko zna da će ako mu kaže povećati neprijateljstvo, biće dovoljno da uputi Allahu s.w.t. dovu za njega, priča dobro o njemu i moli za njegov oprost.
Prenosi se da je Ebu Hurejre r.a. rekao:"Allahov Poslanik s.a.v.s. je rekao:"Ko god ošteti svoga brata u pogledu njegove časti ili bilo čega drugog, neka zatraži njegov oprost danas, prije nego se izgube dirhemi i dinari, i ako bude imao dobrih djela biće mu uzeta da se nadoknadi loše što je uradio, a ako ne bude imao dobrih djela, onda će se loša djela brata kojem je učinio nažao uzeti i dodati na njegovo breme." (Buharija)
Šejhul Islam Ibn Tejmije je rekao:
Ko god učini nažao bratu potvarenjem, ogovaranje, ili vrijeđanjem, neka se pokaje, Allah s.w.t. će primiti njegovo pokajanje, ali ukoliko onaj kojem je učinjeno nažao sazna o ovome, ima pravo da podmiri račun. Ali ako ga je ogovorio ili potvorio a ovaj ne sazna, onda postoje dva mišljenja učenjaka, koja se prenose od Ahmeda, tačniji od dva je da mu ne govori da je govorio loše u njegovom odsustvu. Rečeno je da je bolje da govori dobro o njemu u njegovom odsustvu isto kao što je govorio loše u njegovom odsustvu, kao što je rekao Hasan el Basri:" Otkup za gibet je traženje oprosta za osobu koju si gibetio."
A Allah s.w.t. zna najbolje !
Izvor: www.islam-qa.com