Vjerovjesništvo ima veliko mjesto u dušama vjernika. Uzvišeni Allah je učinio da pokornost Njegovom Poslaniku, sallAllahu alejhi ve sellem, bude dio pokornosti Njemu subhanehu ve te'ala, kaže Uzvišeni: "Onaj ko se pokorava Poslaniku pokorava se i Allahu."[1]
Uzvišeni Allah je naredio da se veliča i poštuje Poslanik sallAllahu alejhi ve sellem, te da se u njegovom prisustvu i prilikom razgovora sa njim stiša glas, rekavši: "O vjernici, ne dižite glasove svoje iznad Vjerovjesnikova glasa i ne razgovarajte s njim glasno, kao što glasno jedan s drugim razgovarate, da ne bi bila poništena vaša djela, a da vi i ne primjetite."[2]
Sabit ibn Kajs radijallahu anhu, ashab Allahovog Poslanika, sallAllahu alejhi ve sellem, je imao snažan glas, i bojeći se da ne bude od onih na koga se odnosi ovaj ajet nije dolazio na sastanke i predavanja Poslanika sallAllahu alejhi ve sellem, pa mu je Poslanik sallAllahu alejhi ve sellem pojasnio da to nije tako. Zabilježeno je Muslimovom Sahihu da je Enes ibn Malik radijallahu anhu rekao: "Nakon što je objavljen ovaj ajet: 'O vjernici, ne dižite glasove svoje iznad Vjerovjesnikova glasa'[3], Sabit ibn Kajs je sjeo u svoju kuću rekavši: 'Ja sam stanovnik vatre', pa se držao daleko od Poslanika, sallAllahu alejhi ve sellem. Upitao je Poslanik sallAllahu alejhi ve sellem S'ad ibn Mu'aza: 'O Ebu 'Amr, šta je sa Sabitom, da nije bolestan?' S'ad odgovori: 'On je moj komšija, a nije mi poznato da je bolestan.' Zatim je S'ad otišao Sabitu i spomenuo mu riječi Poslanika sallAllahu alejhi ve sellem, pa reče Sabit: 'Objavljen je ovaj ajet, a vi znate da sam ja od vas najsnažnijeg glasa u razgovoru sa Poslanikom sallAllahu alejhi ve sellem, zato sam ja stanovnik vatre.' S'ad je ovo prenio Poslaniku, sallAllahu alejhi ve sellem, pa je on rekao: 'Ne, nego je on stanovnik Dženneta.'"[4]
Od učtivog i pristojnog ophođenja prema Poslaniku, sallAllahu alejhi ve sellem, je često donošenje salavata na njaga, sallAllahu alejhi ve sellem, a to je posebno preporučljivo pri spomenu njegova imena. Na ovo upućuju riječi Poslanika, sallAllahu alejhi ve sellem: "Ko donese jedan salavat na mene, Uzvišeni Allah donese deset salavata na njega"[5], i u drugo hadisu: "Ponižen je čovjek u čijem prisustvu se spomene moje ime a ne donese salavat na mene."[6]
Učtivo i pristojno ophođenje prema Poslaniku, sallAllahu alejhi ve sellem, pored spomenutog, se ogleda u mnogim stvarima, od kojih su najvažnije sljedeće:
- Slijediti njegove naredbe, kloniti se zabrana i pridržavati se njegovog sunneta vanjštinom i unutrašnjošću, jer je Uzvišeni rekao: "O vjernici, pokoravajte se Allahu i pokoravajte se Poslaniku, i ne ništite djela vaša"[7], i kaže Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem: "Sav moj ummet ući će u Džennet, osim onih koji to odbiju". Rekoše: "A ko će to odbiti, Allahov Poslaniče?" "Ko mi se pokori ući će u Džennet, a ko mi se suprostavi, taj je odbio", odgovori on.[8]
- Voliti Allahovog Poslanika, sallAllahu alejhi ve sellem, više od samog sebe, rođenog djeteta i cijelog svijeta, jer je Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, rekao: "Tako mi Onoga u čijoj je ruci moj život, niko od vas neće vjerovati sve dok mu ne budem draži od rođenog djeteta i njegovih roditelja."[9]Značenje hadisa je da iman vjernika neće biti potpun osim sa davanjem prednosti pokornosti Posalaniku, sallAllahu alejhi ve sellem, nad pokornosti nekom drugom, a da ne govorimo da mu se ne suprostavlja. Takođe, pokazivanje ljubavi i naklonosti prema onome kome ih je on pokazivao, a nepodnošljivosti prema onome kome ju je on pokazivao, te zadovoljstva sa onim s čim je on bio zadovoljan, a nezadovoljstva sa onim s čim je on bio nezadovoljan, pazeći pri tome da se ne digne iznad nivoa na kojeg ga je Uzvišeni Allah postavio.
Traženje pomoći od Poslanika, sallAllahu alejhi ve sellem, upućivanje dove njemu mimo Allaha i druge vrste ibadeta koji se ne čine osim Uzvišenom Allahu, nisu izraz ljubavi prema Poslaniku, sallAllahu alejhi ve sellem, niti spadaju u učtivo i pristojno ophođenje prema njemu. Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, je upozorio od svega ovoga u hadisu u kojem kaže: "Nemojte me uzdizati kao što su kršćani uzdigli sina Merjeminog, uistinu, ja sam Njegov rob, i zato recite: Allahov rob i Njegov Poslanik."[10] Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, je to rekao zato da se ne bi nekim od tih puteva unosile novotarije u vjeru, poput novotarija mevluda i njemu slično, jer je Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, rekao: "Onaj ko unese u našu vjeru ono što nije od nje, to mu se odbija."[11]Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, je na najsavršeniji način upotpunio vjeru, dostavio poslanicu, izvršio emanet i dao pouku ummetu, kao što kaže Uzvišeni: "Sada sam vam vjeru vašu usavršio i blagodat Svoju prema vama upotpunio i zadovoljan sam da vam islam bude vjera."[12]
[1] En-Nisa 80.
[2] El-Hudžurat 2.
[3] El-Hudžurat 2.
[4] Muslim, Knjiga o imanu, poglavlje: Strah vjernika da mu se ne poništi djelo, broj 119.
[5] Muslim, Knjiga o namazu, poglavlje: Preporučljivost ponavljanja za mujezinom, broj 14.
[6] Tirmizi, Kjniga o dovama, poglavlje: Riječi Allahovog Poslanika, sallahu alejhi ve sellem: "Ponižen je čovjek ...",broj 3545, i u njemu je dodatak, kaže Tirmizi: "Ovaj hadis je hasen garib".
[7] Muhammed 33.
[8] Buharija, Knjiga o čvrstom držanju Kitaba i sunneta, poglavlje: Slijeđenje sunneta Poslanika, sallahu alejhi ve sellem, broj 728.
[9] Buharija, Knjiga o imanu, poglavlje: Voliti Poslanika je dio imana, broj 14, a hadis prenosi Ebu Hurejre radijallahu anhu, i Muslim, Knjiga o imanu, poglavlje: Obaveza ljubavi prema Allahovom Poslaniku, sallahu alejhi ve sellem, broj 44, hadis prenosi Enes, radijallahu anhu, i u njemu je dodatak: "... i cijelog svijeta".
[10] Buharija, knjiga: Hadisi o vjerovjesnicima, poglavlje: Riječi Uzvišenog: "I spomeni u Knjizi Merjemu", broj 3445.
[11] Buharija, Knjiga o dogovoru, poglavlje: Kada se dogovore na nepravednom ugovoru, broj 2697, i Muslim, Knjiga o suđenju, poglavlje: Ništavnost neispravnih propisa, broj 1718.
[12] El-Maide 3.