mr. Abdurreuf Muhammed Usman
Pod ovim tragovima mislimo na odraze koji se pojavljuju na ponašanju i djelima vjernika koji voli Allaha i Njegovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Ovi tragovi pojašnjavaju iskrenost ove ljubavi i uvod su u okorištavanje muslimana ovom ljubavlju. Pošto ljubav pokreće htijenje srca prema postizanju voljenih stvari i otklanjanju onih koje ne voli, ljubav vjernika prema Allahu i Njegovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, podstiče ga na postizanje onoga što voli Allah od djela srca, tjelesnih udova i izbjegavanja onoga što Allah i Njegov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, preziru od govora i djela. Zato, svaka ljubav u srcu mora imati tragove na tjelesnim udovima. Neki tragovi ljubavi prema Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, su vanjski i o njima postoji propis i opis, a neki su unutrašnji na stepenu imanskog ploda.
Neki od vanjskih su: da musliman voli Allahovog poslanika dajući prednost njegovoj ljubavi nad svim što se može voljeti ili nad svime što je vrijedno, da ga često spominje, prisjeća ga se, donosi salavat na njega iz čežnje da ga vidi moleći Allaha, Azze ve Dželle, da ga se sa njim sastane u Džennetu, da priđe njegovom Vrelu i sa njega se napije. U vanjske tragove ove ljubavi spada i respektovanje Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, na šerijatski način koji mu i pristaje uz puno poštivanje i lijepo ponašanje, čuvanje njegove neprikosnovenosti, veličajući njegovu Vjeru i Sunnet i udaljavajući se od novotarija, pretjerivanja i različitih vrsta nepokornosti. U njih spada i slijeđenje Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, u odgovarajućim i teškim okolnostima, javno i tajno, ulažući sve potencijale u slijeđenju njegove Upute i Sunneta i tražeći u svim svojim djelima i izjavama potvrdu u Sunnetu. Tu spada i stalno nastojanje da se za njim povodimo u svim obaveznim i pohvalnim djelima, farzovima i nafilama, uz često spominjanje Allaha, Budućeg svijeta i boreći se na Allahovom putu svim svojim potencijalima.
U tragove ove ljubavi ulazi preuzimanje njegovog načina ponašanja u vidu širokogrudnosti, blagosti i prijaznosti, širenju raspoloženja, sprečavanju uznemiravanja i pokazivanju otvorenosti lijepim izrazom lica. Treba biti strpljiv, blag, blizak dobroti, udaljen od grijeha, voljeti svoju braću, prema njima pravedan biti, stavljati ljude na njihove pozicije, znati one koji zaslužuju posebne vrijednosti, ispuniti srce ljubavlju prema svojoj braći muslimanima bez iznošenja mahana i ružnog govora, te ne tragati za tuđim mahanama i biti skroman u pogledu prolaznog dunjaluka i njegovih ukrasa želeći time Allahovu nagradu. To su neki Poslanikovi, sallallahu alejhi ve sellem, oblici ponašanja, a onaj ko ga zavoli, dužan je da se u njega ugleda u pogledu njih, a ne da se poziva na ljubav dok je njegov moral u suprotnosti sa ponašanjem dobrih i čestitih. Lijepo ponašanje je početak muslimanovog okorištavanja ovom Vjerom i njegovom Uputom. To je osnovni temelj za spas od Vatre i kretanje putem čestitih poslije bogobojaznosti. U to spada da čovjek voli njegove ashabe, rodbinu, porodicu, dobre ljude, učenjake i sve ono što Allah i Njegov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, vole, te da mrzi svakoga onoga ko mrzi Allaha i Njegovog Poslanika, ashabe, Ehlul-bjet, njegovu Vjeru, i priželjkuje njenu pobjedu nad nevjernicima i munaficima.
PLODOVI LJUBAVI
Jedan od najvećih skrivenih tragova ove ljubavi je da vjernik u svom srcu osjeti slast imana, kao što prenose El-Buharija i Muslim u Sahihu od Enesa, radijAllahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ko bude imao tri osobine osjetiti će slast imana: Da mu Allah i Njegov Poslanik budu draži od svega mimo njih, da zavoli čovjeka samo u ime Allaha, da mrzi vratiti se u nevjerstvo kao što mrzi da bude bačen u Vatru.” Ovaj hadis pojašnjava tragove ljubavi prema Allahu i Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, u srcu vjernika, a on je da nađe slast imana u svome srcu kada se okiti ovim trima osobinama.
Ibn Tejmijje kaže: “Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, obavijestio je, da ove tri stvari, kada se nađu pri određenoj osobi, vjernik će tada osjetiti slast imana, jer da bi se osjetila slast za nečim ono se mora prethodno voljeti. Onaj ko nešto zavoli ili za nečim žudi, kada ga postigne nađe slast i radost u tome. Slast imana podrazumijeva užitak i radost s onim što vjernik nala-zi u srcu slijedeći uslove ljubavi roba prema Allahu i to sa tri stvari, a one su: upotpunjenje, razgranavanje i odbijanje suprotnosti ove ljubavi. Upotpunjenje podrazumijeva da Allah i Njegov Poslanik budu čovjeku draži od svega mimo njih. Ljubav prema Allahu i Poslaniku nije dovoljna samo kao osnova, nego je potrebno da Allah i Poslanik budu draži čovjeku od svega što je mimo njih. Razgranavanje ljubavi znači da čovjek zavoli drugoga čovjeka samo radi Allaha. Odbijanje suprotnosti znači da prezire ono što je nasuprot vjerovanja više nego što mrzi da bude bačen u Vatru.” (Medžmu’u fetava, Ibn Tejmijje, 1/205)
Što se više poveća ljubav vjernika prema Allahu i Njegovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, poveća se i užitak slasti imana, jer iman u srcu ima slast, užitak, radost, što ne može opisati osim onaj ko je to osjetio. Ljudi se uveliko razlikuju po slasti imana, a to samo zna Allah, Azze ve Dželle. Želi se reći da oni koji imaju iman, povodom njihove ljubavi pre-ma Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, osjećaju slast imana kako to i odgovara ovoj ljubavi. (Medžmu’ul-fetava, Ibn Tejmijje,)
Posljedica ove ljubavi je da čovjek bude sa onim koga voli, kao što je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, o tome obavijestio. Ko zavoli Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, bit će sa njim u Džennetu, Allahovom dozvolom, a da nije nikakve druge nagrade zbog ljubavi prema Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, osim druženja sa njim u Džennetu i uživanja u blagodati njegovog viđenja, to bi bilo dovoljno.
El-Buhari, od Enesa, radijAllahu anhu, prenosi da je neki čovjek upitao Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem,: “Kada će Sudnji čas, Allahov Poslaniče?” Odgovorio je: “A šta si pripremio za njega?” Reče: “Nisam pripremio za njega ni mnogo namaza ni mnogo posta, a ni sadake. Ali, volim Allaha i Njegovog Poslanika.” Rekao mu je, sallallahu alejhi ve sellem: “Ti ćeš biti sa onim koga voliš!” (Buhari, Kitabul-edeb, 8/49)
U drugoj predaji stoji: “A šta si pripremio za njega?” Odgovorio je: “Ništa, osim što volim Allaha i Njegovog Poslanika.” Tada mu je odgovorio: “Ti ćeš biti sa onim koga voliš!” Enes reče: “Nismo se ničemu više obradovali do ovim Poslanikovim, sallallahu alejhi ve sellem, riječima: “Ti ćeš biti sa onim koga voliš!” Enes je rekao: “Ja volim Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, Ebu Bekra i Omera, i nadam se da ću, zbog moje ljubavi prema njima, biti sa njima, iako ne radim djela poput njihovih djela.” (El-Buhari, Kitabu fedailis-sahabe, 5/14 ; Muslim, 4/2032)
El-Buhari od Abdullaha ibn Mes’uda prenosi da je rekao: “Neki čovjek je došao Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, i upitao ga: “Allahov Poslaniče, šta kažeš za čovjeka koji voli neke ljude, ali im se nije priključio?” Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Čovjek će biti sa onim koga voli.” (El-Buhari, Kitabul-edeb, 8/48 ; Muslim, 4/2032)
Ovi hadisi pojašnjavaju da će čovjek biti sa onim koga voli dokle god je ta ljubav razlogom ljubavi prema dobrim djelima i onima koji ih čine. Ispravna ljubav iziskuje da se sa njima zajedno učestvuje u osnovi djela, a to je činjenje obaveza i ostavljanje zabrana, pa makar ne postigli njihov stepen u približavanju Allahu, Azze ve Dželle. Na to nam ukazuju riječi onoga koji je pitao: “Nisam za njega pripremio ni mnogo namaz ni mnogo posta a ni sadake.” Pod tim je mislio na ono što je više od obaveznih djela, u vidu nafila, koje se mogu povećavati, ili da je njegov udio u usporedbi sa djelima Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, i velikim ashabima, veoma mali.
Ovo je potvrđeno riječima Enesa, radijAllahu anhu: “Ja volim Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, Ebu Bekra i Omera i nadam se da ću, zbog moje ljubavi prema njima, biti sa njima, iako ne radim djela poput njihovih djela.” Hafiz Ibn Hadžer kaže: “ Predaja ukazuje da slijeđenje Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem., iako je osnova da slijeđenje biva izvršavanjem svega onoga što je naredio, također se može ostvariti putem posebne vrijednosti uvjerenja, pa makar djelo, koje se iziskuje tim uvjerenjem, ne bilo ispunjeno. Tako je ljubav onoga koji na takav način postupa dovoljna za postizanje osnove spasa i druženje sa onima koji to čine. Ljubav prema njima je zbog njihove pokornosti, a ljubav je djelo srca, pa je Allah nagradio onoga ko ih voli prema njegovom uvjerenju, jer je nijjet osnova, a djelo ga slijedi i nije uslovljeno da u pogledu ljubavi postoji izjednačenost u stepenima.” (Fethul-Bari, Hafiz Ibn Hadžer, 10/558)
Možemo rezimirati sljedeće: Onaj koji zavoli Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, ispravnom ljubavlju uz iskreno slijeđenje, bit će sa njim u Džennetu, Allahovom dozvolom, što će mu biti dato kao posebna vrijednost i počast od Allaha, Subhanehu ve Te’ala. Pozivanjem na ljubav, bez ostvarenja slijeđenja Allahovog Posla-nika, sallallahu alejhi ve sellem, ne može se stići na stepen ove prisnosti sve dok se slijeđenje ne ispuni.
El-Hasan El-Basri kaže: “Sine Ademov, nemoj biti obmanjen onima koji kažu čovjek je sa onim koga voli. Ko zavoli neke ljude slijedi i njihove tragove, a nećeš se priključiti čestitima sve dok ne budeš slijedio njihove tragove, pridržavao se njihove upute, slijedio njihov sunnet, osvanuo i omrknuo na njihovom putu, dok svojski ne budeš nastojao da budeš od njih i kreneš njihovim putem, pa makar i bio nemaran u nekim djelima. Mjerilo je da budeš istrajan. Zar nisi vidio židove, kršćane i sljedbenike niskih strasti kako vole svoje vjerovjesnike, ali neće biti sa njima jer su im se suprostavili u riječima i djelima i krenuli drugim putem. Oni će ući u Vatru, a utječemo se Allahu od toga!” (Istinšak nesimil-unsi, Ibn Redžeb, 87)
__________________________________________________________________________