utorak, 26. veljače 2013.

Akaid - Temelji islamskog vjerovanja - 22 dio - prof. Safet Durguti

PROŽIVLJENJE POSLIJE SMRTI

Mi vjerujemo da će nakon prvog puhanja u sur Allah subhanehu ve te'ala narediti Israfilu da puhne drugi put, i nakon toga će biti oživljeni mrtvi: "I u rog će se puhnuti, i umrijeće oni na nebesima i oni na Zemlji, ostaće samo oni koje bude Allah odabrao; poslije će se u rog po drugi put puhnuti i oni će, odjednom, ustati i čekati."[1]

To je dan proživljenja kada će ljudima biti vraćene njihove duše i tijela kao što su bili i na dunjaluku, zatim će Allah izvesti ljude iz kaburova: "I puhnuće se u rog, pa će oni iz grobova prema Gospodaru svome pohrliti, govoreći: 'Teško nama! Ko nas iz naših grobova oživi?' - Eto ostvaruje se prijetnja Milostivog, poslanici su istinu govorili!' Biće to samo jedan glas i oni će se svi pred Nama obreti."[2]

Sudnji dan

Sudnji – Kijametski dan, je vrijeme poslije proživljenja, kada će ljudi pred Allahom polagati račun za svoja djela i kada će biti izrečene konačne presude; za vjerovanje i dobra djela – nagrade, a za nevjerovanje i grijehe – kazne.

Na Sudnjem danu će svakome biti predočena njegova knjiga u kojoj će biti registrovana učinjena djela.

Pored knjige, na Sudnjem danu će se mjeriti ljudska djela. Džennetom će biti nagrađeni oni čija dobra i plemenita djela pretegnu, dok će oni, čija ružna i negativna djela pretegnu, dospjeti u Džehennem.

Na vjerovanje u Sudnji dan ukazuje Kur'an, hadis Poslanika sallallahu alejhi ve sellem i zdrav ljudski razum.

1. Dokaz iz Kur'ana:

Allah subhanehu ve te'ala kaže: "Allah će vas - nema drugog boga osim Njega - sigurno sabrati na Sudnjem danu, u to nema nimalo sumnje! A čije su riječi od Allahovih riječi istinitije?"[3]

"Nevjernici izjavljuju da neće biti proživljeni! Reci, svakako, tako mi moga Gospodara, bićete proživljeni a zatim ćete biti obaviješteni o svemu što ste radili, a to je Allahu lahko!"[4]

2. Dokaz iz hadisa:

Poslanik sallallahu alejhi ve sellem nam je prenio ono što mu je rekao Džibril alejhi selam kada ga je upitao: "Šta je iman? Odgovorio mu je: 'Da vjeruješ Allaha, Njegove meleke, Njegove knjige, Njegove poslanike, u Posljednji dan i u Allahovo određenje, bilo ono dobro ili zlo!" Takvih primjera je vrlo mnogo.

3. Zdrav razum:

Ako čovjek razmisli o tome kako ga je Allah sačuvao kad je bio kapljica tečnosti ili jedan mali zakvačak na zidu maternice, ili kako ga Allah čuva i štiti tokom čitavog života, ako razmisli o tome, neminovno će doći do uvjerenja da Allah čovjeka neće napustiti ni prilikom njegove smrti niti dozvoliti da ode u nepovrat i nestanak. Mudri Stvoritelj koji čuva i štiti najsitnije djeliće zasigurno neće dozvoliti nestanak najsavršenijeg stvorenja. Allah kaže: "Zar čovjek misli da će biti prepušten sam sebi, da neće odgovarati?"[5]

Odgovor na sumnje nevjernika

Allah subhanehu ve te'ala često spominje vjerovanje u budući svijet i donosi dokaze za njega i na mnogo mjesta uzvraća na sumnje nevjernika u budući svijet. Isto tako je Kur'an do u detalje opisao događaje Kijametskog dana. Oni koji poriču proživljenje i uopće sve vezano za Sudnji dan, nemaju nikakav dokaz za to, jer ove stvari spadaju u gajb i ne možemo ih znati nikako drugačije nego preko Allahove objave.

Prenoseći riječi ovih nevjernika Allah subhanehu ve te'ala kaže: "Postoji samo život naš zemaljski, živimo i umiremo, jedino nas vrijeme uništi' - govore oni. A oni o tome baš ništa ne znaju, oni samo nagađaju."[6]

Na drugom mjestu u Kur'anu Allah subhanehu ve te'ala kaže: "Oni govore: 'Zar kad se i kosti u prašinu pretvore, zar ćemo, kao nova bića, doista biti oživljeni?' Reci: 'Hoćete, i da ste kamenje ili gvožđe ili bilo kakvo stvorenje za koje mislite da ne može biti oživljeno.' - A ko će nas u život vratiti?- upitaće oni, a ti reci: 'Onaj koji vas je i prvi put stvorio', a oni će prema tebi odmahnuti glavama svojim i upitati: 'Kada to?' Ti reci: 'Možda ubrzo!"[7]

Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je upitan: "Kako će Allah oživjeti mrtve? I šta je dokaz tome u njegovim stvorenjima? Poslanik sallallahu alejhi ve sellem odgovori: 'Zar nisi prolazio pored doline koja je stradala od suše? 'Reče: 'Jesam'. 'Zatim si poslije toga naišao pored nje, a ona se već njiše od zelenila?'. Reče: 'Jesam.' 'Tako će Allah oživjeti mrtve i to je Njegov znak među Njegovim stvorenjima."[8]

El-Hašr

Hašr je dovođenje svih ljudi na mjesto obračuna, gdje će čekati dok im se ne presudi. Toga dana će situacija biti veoma teška.[9]

Prenosi Sehl bin Sa'd radijallahu anhu da je Resulullah sallallahu alejhi ve sellem rekao: 'Ljudi će na Sudnjem danu biti sakupljeni na zemlji koja će biti potpuna bijela[10] kao disk od najbljeljeg brašna[11] i neće na njoj biti znamenja ni za koga."[12]

U sahih hadisu se bilježi da je Aiša radijallahu anha rekla: "Čula sam Resulullaha sallallahu alejhi ve sellem da kaže: 'Ljudi će na Sudnjem danu biti skupljeni bosi, goli i neobrezani, a ja sam upitala: 'O Božji Poslaniče, zar skupa žene i muškarci, da gledaju jedni druge?' A Resulullah je odgovorio: 'O, Aiša, stanje će biti tako teško da jedni u druge neće ni pomisliti da gledaju."[13]

Toga dana će sve veze među ljudima biti prekinute.

Allah subhanehu ve te'ala kaže: "Pa kad se u rog puhne, tada rodbinskih veza među njima neće biti i jedni druge neće ništa pitati."[14]

Čovjek će vidjeti svog najvećeg prijatelja, pa neće za njega brigu pokazivati, svako će se samo o sebi brinuti. Bježat će od brata svoga, od oca i majke, od žena i od sinova svojih, čak sve bi ih žrtvovao i ponudio za svoj otkup kada bi se otkup od njega primio. Toga dana će biti posebno teško.

Mikdad Ibn El-Esved prenosi da je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Sunce će se približiti ljudima na Kijametskom danu, tako da će doći na udaljenost samo jedne milje, pa će ljudi biti u znoju, shodno svojim djelima. Nekome od njih će znoj dostizati do nožnih članaka, nekome do koljena, nekome do grla, a nekome će zapljuskivati usta, kao da je zauzdan. Poslanik sallallahu alejhi ve sellem pokaza svojom rukom na svoja usta."[15]

Za to vrijeme pojedini će ljudi biti u hladovini Allaha subhanehu ve te'ala kako se navodi u hadisu.

Ebu Hurejre radijallahu anhu prenosi da je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Sedmoricu će Allah zaštititi Svojim hladom, na dan kada neće biti drugog hlada sem Njegovog: pravednog imama, mladića kojeg je odrastao u pokornosti Allahu, čovjeka čije je srce vezano za džamije, dvojicu ljudi koji su se zavoljeli u ime Allaha, na tom se sastali i na istom se rastali, čovjeka kojeg je pozvala ugledna i lijepa žena, a on odgovorio: Ja se bojim Allaha!, čovjeka koji je udijelio sadaku i sakrio je tako da njegova ljevica nije znala šta udjeljuje desnica i čovjeka koji se iskreno sjetio Allaha, pa su mu oči zasuzile."[16]

Kad se ljudi namuće i kada im postanu tegobe ovog teškog dana nesnosne, oni će zatražiti od poslanika da mole Allaha subhanehu ve te'ala da ih spasi tih patnji i da požuri s presudom, pa će ih svaki poslanik upućivati na poslanika poslije sebe, dok ne dođu do Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem, pa će se zauzeti za njih, a Allah subhanehu ve te'ala će primiti njegov šefa'at (ovo je veliki šefa'at koji je odobren samo našem poslaniku Muhammedu sallallahu alejhi ve sellem) i ljudi će se uputiti ka konačnoj presudi.[17]

Polaganje računa

Stajanje radi polaganja računa je neophodno. Biće postavljen Mizan - vaga apsolutne pravde, koja neće propustiti ni koliko težinu zrna gorušice.

Allah subhanehu ve te'ala u Kur'anu kaže: "Mi ćemo na Sudnjem danu ispravne terezije postaviti, pa se nikome krivo neće učiniti: ako nešto bude teško koliko zrno gorušice, Mi ćemo za to kazniti ili nagraditi. A dosta je što ćemo Mi račune ispitivati."[18]

Allah subhanehu ve te'ala također kaže: "Ti ćeš o čovječe, koji se mnogo trudiš, trud svoj pred Gospodarom svojim naći: onaj kome bude knjiga njegova u desnu ruku njegovu data lahko će račun položiti i svojima će se radostan vratiti: a onaj kome bude knjiga njegova iza leđa njegovih data, propast će prizivati i u ognju će gorjeti, jer je sa čeljadi svojom radostan bio i mislio da se nikada neće vratiti - a hoće! Gospodar njegov o njemu, zaista, sve zna!"[19]

Postavlja se pitanje: Kako će se naša djela vagati na Mizanu, kad su djela akcidenti, a akcidente nije moguće vagati, nego se vagaju samo supstance?!

Prenosi se od Ibni Abbasa radijallahu anhuma da će Allah subhanehu ve te'ala naša djela pretvoriti u materijalni oblik, pa će se onda vagati.[20]

U hadisu kojeg prenosi Ebu Hurejre radijallahu anhu se spominje da će biti dovedena smrt između Dženneta i Džehennema u obliku ovna, pa će se zaklati. Smrt je na dunjaluku također akcident, međutim Allah subhanehu ve te'ala će joj na Sudnjem danu dati materijalni oblik (lik ovna), pa će biti zaklana. Isto tako i našim djelima će biti dat materijalni oblik.[21]

Sva djela čovjekova će biti obračunata, procijenjene sve okolnosti, ukazane sve lijepe namjere i skrušenost srca, - pa će predstavljati težinu na strani dobrih djela. Kao što će biti ukazano i na ono što je u srcu munafika, pa će predstavljati težinu na strani njihovih loših djela. To će biti pravedno suđenje na kome čovjeku neće koristiti ništa osim djela koje je učinio. Neće mu pomoći imetak koji je posjedovao, osim onoga što je u ime Allaha i na Njegovom putu dijelio, - niti će mu pomoći ugled koji je imao, osim ako ga u pokornosti Allahu bude koristio. Niko, nikome, nimalo neće moći pomoći niti će iko naći nekoga da se za njega zauzme osim poslije dozvole Allaha subhanehu ve te'ala. A šefa'at (zauzimanje) na budućem svijetu nije kao zauzimanje na dunjaluku. Tako se zna desiti na dunjaluku da posrednik uđe kod sudije ukazujući mu na svoju naklonost ili ljubav prema njemu, ili ugled koji ima kod njega obavezujući ga da posreduje za njega, - pa izađe u susret radniku ili oslobodi optuženog.

Što se pak tiče šefa'ata na ahiretu, ono će biti onda kada Gospodar naš milošću Svojom bude htio nekome oprostiti a plemenitošću Svojom nekome počast ukazati pa ga učiniti vidljivim uzrokom oprosta i dozvoliti mu da posreduje, - pa on to učini sa Allahovom milošću i odredbom.

Sirat ćuprija

Vjerujemo da će nakon obračuna i vaganja djela ljudi krenuti ka Siratu (ćupriji) koji je postavljen preko Džehennema. Prelazak preko Sirata obuhvata sve ljude: poslanike, vjernike, nevjernike. U vjerodostojnim hadisima se prenosi da će ljudi prelaziti preko njega i da će lahkoća i brzina njihova prelaska zavisiti od dobrih djela na ovom svijetu. Među njima će biti onih koji će proći brzinom svjetlosti, neki brzinom vjetra, neki brzinom treptaja oka, neki trčeći, a neki tako što će jednom nogom koračati, a drugom posrtati. A kada prijeđu reći će: "Hvala Allahu koji nas je spasio od tebe (vatre) nakon što nam te je pokazao. Zaista nam je Allah subhanehu ve te'ala podario što nije nikom drugom."[22]

U hadisu kojeg prenosi Ebu Hurejre radijallahu anhu Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "...tada će se postaviti Sirat ćuprija preko Džehennema, pa ću biti ja i moj ummet prvi koji će preći. Toga dana će govoriti samo poslanici. Njihova dova će biti: - Allahu moj, spasi, spasi! Na Ćupriji će biti velike bodljikave kuke kao trnje na sa'danu. Jeste li vidjeli sa'dan?[23] 'Jesmo Allahov Poslaniče!' - odgovoriše ashabi. One su kao bodlje Sa'dana, izuzev što njihovu veličinu ne zna niko drugi osim Allaha. One će ljude kačiti shodno njihovim lošim djelima. Među njima će biti vjernika koji će, zbog svojih grijeha ostati na njemu, a biće i onih koji će i pored toga preći i biti spašeni."[24]

Svi će preći preko Ćuprije iznad Džehennema, a Allah će spasiti vjernike, a nevjernike će ostaviti da u njemu na koljenima kleče. A kada vjernici pređu Ćupriju, zastaće na jednoj uzvišici između Dženneta i Džehennema, pa će se poravnati računi između njih. Tek kada se potpuno očiste, biće im dozvoljeno da uđu u Džennet.[25]

Ebu Seid el Hudri radijallahu anhu prenosi da je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Vjernici će proći opasnost od vatre, pa će biti zaustavljeni na uzvišici između Dženneta i Džehennema, gdje će se izravnati sve što je bilo među njima od nepravde na dunjaluku, a kada budu potpuno očišćeni i spremni, dozvoliće im se da uđu u Džennet. Tako mi Allaha, svako od njih će prepoznati svoje mjesto u Džennetu bolje nego što je prepoznavao svoju kuću na dunjaluku ."[26]
_______________________________________________________________________________

[1] Ez-Zumer: 68
[2] Jasin: 51 - 53
[3] En-Nisa': 87
[4] Et-Tegabun: 7
[5] El-Kijame: 36
[6] El-Džasije: 24
[7] El-Isra: 49 - 51
[8] Ahmed: Musned el medenijjin.
[9] Strahote Sudnjeg dana, str: 30
[10] Afra' tj. bijela do crvenila, a ne snježno bijela.
[11] Disk bijel kao brašno i potpuno čist.
[12] Muslim: kitab sifetul kijame, vel džennetu ven nar.
[13] Muslim: kitab el džennetu ve…
[14] El-Mu'minun: 101
[15] Muslim: kitab el džennetu ve…
[16] Buhari: kitab el ezzan, Muslim: kitab ez zekah, Nesai: kitab el kudah.
[17] Vidi Iman, str: 123 - 125
[18] El-Enbija: 47
[19] El-Inšiqaq: 6 - 15
[20] Vidi Usul ed-din el islami, dr. Kahtan Abdur Rahman ed Devri, Amman, Jordan, I izdanje 1996, str: 414
[21] Isto, str: 414,415
[22] Iman, dr. Nuajm Jasin, str: 136
[23] Sa'dan je drvo koje ima izuzetno velike trnje sa svih strana.
[24] Buharija: kitab el-ezan, Muslim: kitab el-iman.
[25] Vidi više u knjizi Iman, str: 135-138
[26] Buharija: kitab el mezalim.