utorak, 26. veljače 2013.

Akaid - Temelji islamskog vjerovanja - 17 dio - prof. Safet Durguti

VJEROVANJE U POSLJEDNJI DAN

Iman u Posljednji dan je peti temelj islamskog vjerovanja.

U vjerovanje u Posljednji dan ulazi vjerovanje u njegove predznake koji će se neminovno desiti. Vjerovanje u njega znači i vjerovanje u smrt i ono što je poslije nje, kao što su: iskušenja u mezaru, te patnje i uživanja u njemu, puhanje u rog, izlazak stvorenja iz kabura (proživljenje). To, također, znači vjerovanje u ono što će se desiti na mjestu stajanja na Sudnjem danu kao što su grozote i strahote, okupljanje ljudi na mjestu polaganja računa, dijeljenje knjiga ljudskih djela i stavljanje na vagu. Vjerovanje u njega znači i vjerovanje u sirat, havd i šefa'at, te vjerovanje u Džennet i njegove nagrade kao i vjerovanje u Džehennem i njegove patnje.

Kur'an vrlo često spominje Posljednji dan i u svakoj prilici upozorava na njega. Vjerovanje u Posljednji dan je veoma važan elemenat za ljude, a dokaz tome je to što Kur'an vrlo često veže vjerovanje u Allaha sa vjerovanjem u Posljednji dan: " ...čestiti su oni koji vjeruju u Allaha i u onaj svijet ..."[1] "Borite se protiv onih koji ne vjeruju u Allaha i u onaj svijet."[2]

Musliman vjeruje da život na ovome svijetu ima svoj kraj i da ne traje vječno.

Allah subhanehu ve te'ala kaže: "Sve će, osim Njega propasti! On će suditi i Njemu ćete se vratiti."[3]

Umiranje i nestajanje ljudi svakome je očito i vidljivo. Kao što umiru ljudi, isto tako umiru i nestaju biljke i životinje. Kao što izlazak Sunca vodi njegovu zalasku, tako i rađanje vodi umiranju.

Kao što umiru ljudi, biljke i životinje, isto tako umiru i izumiru čitavi narodi. Koliko naroda znamo iz povijesti svijeta, kojima se ni traga više ne zna, jer ih je davno nestalo.

Kao što biljke i životinje imaju svoj kraj, tako i cijeli svemir ide svom završetku. Sve što je nastalo, što ima svoj početak, prirodno je da će nestati i da ima svoj kraj.

Predznaci Posljednjeg dana

Dužni smo vjerovati u predznake Posljednjeg dana o kojima nam govori Poslanik sallallahu alejhi ve sellem u vjerodostojnim hadisima. Predznake Posljednjeg dana dijelimo na male i velike. Što se tiče malih predznaka, - oni uglavnom govore o pokvarenosti ljudi u zadnje vrijeme, neredima koji će se među njima desiti, a poneki o Allahovoj uputi, dok se velikih predznaka u po­jedinim hadisima spominje deset, kao što je hadis Huzejfe ibn Usejda el-Gaffarija u kome kaže: "Poslanik sallallahu alejhi ve sellem nas je zatekao kako ponavljamo pojedine lekcije, pa je upitao: 'Šta to učite?' - Lekciju o Posljednjem danu!, rekoše. On reče: 'Posljednji dan neće nastupiti sve dok prije njega ne vidite deset predznaka!, pa je spomenuo Duhan, Dedždžala, Ed-Dābe, izlazak Sunca sa zapada, silazak Isaa sina Merjemina, Je'džudž i Me'džudž, tri potresa: na istoku, na zapadu i na arapskom poluotoku, a zad­nja od njih će biti vatra koja će se pojaviti u Jemenu i potjerati ljude na mjesto obračuna."[4]

Mali predznaci Posljednjeg dana

Što se malih predznaka tiče, njih ima jako puno, a mi ćemo navesti neke:

1. Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je rekao: "Ja sam poslan, a do Posljednjeg dana je ostalo samo toliko kolika je razlika između ova dva prsta - pa je ispružio kažiprst i srednji prst."[5]

Kao što vidimo iz ovoga hadisa, i sam Muhammed sallallahu alejhi ve sellem je jedan od predznaka Posljednjeg dana obzirom da je on posljednji poslanik.

2. U poznatom hadisu Džibrila alejhi selam u kojem je on upitao Allaho­vog Poslanika sallallahu alejhi ve sellem o Posljednjem danu, na šta je on odgovorio: "Upitani ne zna ništa više od onoga koji ga pita, ali ću te obavjestiti o njegovim predznacima: kada žena (majka) rodi sebi zapovjednika, kada vidiš bosonoge, neobučene, siromašne pastire da se natječu u gradnji visokih zgrada."[6]

3. Poslovanje kamatom:[7]

Ebu Hurejre radijallahu anhu prenosi da je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Doći će vrijeme kada niko od ljudi neće ostati, a da neće jesti kamatu, i onaj ko je ne bude jeo zahvatiće ga prašina od nje."[8]

4. Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je rekao: "Neposredni predznaci Posljednjeg dana su: - pozdravljanje posebnih ljudi, naglo širenje trgovine, tako da će žena morati pomagati čovjeku u poslu, kidanje rodbinskih veza, često upotrebljavanje olovke, pojava krivog i skrivanje istinitog svjedočenja."[9]

5. Pozdravljanje uz prokletstvo i međusobno oponašanje muškaraca i žena:[10] Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je rekao: "Moj će ummet imati lijep sistem sve dok se u njemu ne pojavi troje: - nestanak znanja, pojava kopiladi (vanbračne djece) i pojava prokletnika! A ko su prokletnici – upitaše prisutni. To su ljudi koji će se pojaviti u predkijametsko vrijeme, a pozdravljaće se prokletstvom! - odgovori Poslanik sallallahu alejhi ve sellem.[11]

6. Enes radijallahu anhu kaže: "Ispričaću vam jedan hadis koji vam ne može ispričati niko osim mene. Čuo sam Allahova Poslanika sallallahu alejhi ve sellem da kaže: "Od predznaka Posljednjeg dana je: da će biti malo znanja, a pojaviće se neznanje i, zinaluk (lopovluk i nepoštenje) i biće mnogo žena, a malo muškaraca, tako da će na pedeset žena biti jedan čovjek."[12]

7. Ebu Hurejre radijallahu anhu prenosi da je jedan čovjek rekao Allahovom Poslaniku sallallahu alejhi ve sellem: "Kada će nastupiti Posljednji dan? 'Poslanik sallallahu alejhi ve sellem odgovori: 'Kad nestane povjerenja među ljudima, očekuj Posljednji dan.' Čovjek opet upita: 'Kako će nestati povjerenja među njima?' 'Kad se odgovorne funkcije povjere onima koji ih ne zaslužuju, očekuj Posljednji dan."[13]

8. Ebu Hurejre radijallahu anhu također prenosi da je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Neće nastupiti Posljednji dan dok muslimani ne povedu bitku protiv jevreja, kada će ih muslimani tako pobiti da će se jevreji sakrivati za drvo i kamen, ali će svako drvo i kamen progovoriti: 'O muslimanu, o Božiji robe, evo jevreja, sakrio se za mene, dođi pa ga ubij, izuzev drveta garkad, jer je ono jevre­jsko drvo!'"[14]
________________________________________________________________________

[1] El-Bekare: 177

[2] Et-Tevbe: 29

[3] El-Kasas: 88

[4] Muslim: kitab el fitn ve ešratis sa'ah.

[5] Buharija: kitab et tefsir el Kur'an, Muslim: el fiten ve ešratis sa'ah.

[6] Buharija: kitab el iman.

[7] Iman, str: 28,29

[8] Ebu Davud: kitab el buju', Ibn Madže: kitab et tidžarat.

[9] Ahmed: musned el mukessirin min es sahabe.

[10] El Iman, str: 49

[11]Ahmed: musned el mukejjijin.

[12]Buharija: kitab el ešribe, Tirmizi: kitab el fiten, Ahmed: baki musned el mukessirin.

[13]Buharija: kitab el ilm.

[14]Muslim: kitab el fiten ve ešratis sa'ah.