utorak, 26. veljače 2013.

Akaid - Temelji islamskog vjerovanja - 18 dio - prof. Safet Durguti

Veliki predznaci Posljednjeg dana

Ibnu Hadžer, po pitanju redosljeda velikih predznaka Posljednjeg dana, kaže: "Iz svih hadisa zajedno se može zaključiti da je prvi veliki znak koji će nastupiti, pojava Dedždžala, kojim će se nagovjestiti ogromna promjena u mnogim stvarima na cijeloj Zemlji. A to će se završiti smrću Isaa, sina Merjemina.

A izlazak Sunca sa zapada je prvi od velikih predznaka kojim će se označiti nastupanje te promjene u svemiru i završiće se nastupom Posljednjeg dana. Što se tiče izlaska životinje iz zemlje, najvjerovatnije će se to desiti istog dana kada Sunce izađe sa zapada. A razlog tome je što će se po izlasku Sunca sa zapada zatvoriti vrata pokajanja.

Prvi predznak kojim će se označiti stvarni početak nastupa Posljednjeg dana je vatra koja će potjerati ljude sa istoka na zapad."[1]

Iz riječi Ibnu Hadžera zaključujemo da se radi o tri vrste velikih predznaka:

a) predznaci kojima se nagovještava početak ogromnih promjena stanja na Zemlji,

b) predznaci kojima se nagovještava početak promjena u svemiru, i

c) predznaci kojima se nagovještava početak nastupa Posljednjeg dana.[2]

Pojava Mehdija

Pri nestanku ovog svijeta pojavit će se čovjek iz ehlul bejta kojim će Allah učvrstiti vjeru. Vladat će sedam godina, ispunit će Zemlju pravdom kao što je ispunjena nepravdom. U njegovo vrijeme dunjalučkih blagodati će biti kao nikada prije: zemlja će davati plodove kao nikada do tada, često će padati kiša i imetak će se dijeliti neograničeno.

Ibnu Kesir u svome djelu " El-bidaje ven-nihaje" kaže slijedeće: "U vrijeme Mehdije bit će mnogobrojna dobra, voće će rađati kao nikada do tad, imetka će biti dosta, vladavina čvrsta, vjera postojana, neprijatelji poraženi, a dobra će biti u tim danima neprestano." U istom djelu Ibnu Kesir navodi da će njegovo ime, kao i ime njegova oca, biti kao i ime Poslanika sallallahu alejhi ve sellem i njegova oca: Muhamed ibn Abdillah.

Ebu Seid El-Hudrijj radijallahu anhu prenosi da je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Mehdi je od mene (mog roda), vedra je čela i kukasta nosa, ispunit će Zemlju pravdom kao što je ispunjena nasiljem i nepravdom, vladat će sedam godina."[3]

Mehdija će se pojaviti na istoku, kao što se navodi u hadisu od Sevbana radijallahu anhu u kome se kaže: "Rekao je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem: 'Borit će se kod Kabe trojica, svi su sinovi halife a neće nijedan od njih pobijediti. A zatim će se podići crne zastave sa istoka, ubijat će vas kao što nije nijedan narod do tada....(zatim je nešto spomenuo i nisam to zapamtio), a zatim je rekao: 'kada ga vidite, slijedite ga makar i pužući po snijegu."[4]

Ebu Seid El-Hudrijj radijallahu anhu prenosi da je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Obavještavam vas o Mehdiji, bit će poslan kada učestaju zemljotresi i poveća se razilaženje među ljudima. Ispunit će Zemlju pravdom kao što je bila ispunjena nasiljem i nepravdom. Bit će sa njim zadovoljni stanovnici nebesa i Zemlje i dijelit će imetak pravedno."[5]

Džabir radijallahu anhu prenosi da je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Sići će Isa sin Merjemin, pa će mu reći njihov emir Mehdi: 'Klanjaj nam kao imam!' 'Ne.' - odgovorit će Isa. 'Vi ste emiri jedni drugima. Allah je učinio plemenitim ovaj ummet.'"[6]

Ebul-Hasan Muhammed Es-Sidžistani kaže: "Preneseno je mutevatir predajom od Poslanika sallallahu alejhi ve sellem u vezi Mehdije: da će biti od porodice Poslanika sallallahu alejhi ve sellem, vladat će sedam godina, ispunit će Zemlju pravdom, da će se pojaviti Isa sin Merjemin i Mehdi će mu pomoći u ubijanju Dedždžala, da će Mehdi biti emir ovoga ummeta, a Isa će klanjati za njim." (El-Menar El-Munir..)

Što se tiče razilaženja ši'ja i ehlus-sunneta u vezi Mehdije, ispravno o tome je ono što kaže Kur'an i vjerodostojni hadisi. Nije dozvoljeno uzimati bezvrijedne tvrdnje da bi se oborilo ono što je vjerodostojnim hadisima preneseno od Poslanika sallallahu alejhi ve sellem.[7] I sunije i ši'je vjeruju da će se on pojaviti, samo što ši'je vjeruju da je to njihov dvanaesti imam koji je nestao i koji je i danas živ, pa će se pojaviti pred Posljednji dan.

Dedždžal

Jedan od velikih predznaka Posljednjeg dana je pojava osobe koju je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem nazvao Dedždžalom zbog njegove prevelike laži i obmane. Dedždžal u arapskom jeziku znači lažov - koji ima veliku sposobnost obmane. Dedždžal je osoba koja će za sebe tvrditi da je božanstvo, i Allah subhanehu ve te'ala će mu omogućiti stvari koje niko sem Allaha nije u stanju izvršiti, da bi ljude iskušao.

Allah subhanehu ve te'ala će mu dati da oživljava mrtve koje on ubije, zelenu bašću, vatru, dvije rijeke, blago ovodunjalučkih riznica, naredba nebesima da spuste kišu pa će to i učiniti, naređivaće zemlji da proklija pa će ona to i uraditi, - a sve će to činiti Allahovom voljom i odredbom.

Zatim će pri kraju Allah subhanehu ve te'ala to njemu onemogućiti, pa neće biti u stanju da ubije ni jednog čovjeka, niti da uradi bilo šta od onoga što je prije radio. Zatim će ga ubiti Isa alejhi selam, a Allah subhanehu ve te'ala će učvrstiti vjernike u imanu.

Dedždžal neće biti u stanju da zavede nikoga od vjernika, nego će zavoditi totalne neznalice i bijednike koji će povjerovati u njega da bi zadovoljili svoje potrebe za hranom i imet­kom. A jedan broj će povjerovati u njega bojeći se njegove prividne kazne, jer će njegovo iskušenje biti izuzetno teško,- zbunjivaće razum i oduzimati pamet. Sve što će raditi, kao i njegovo brzo kretanje, ima za cilj da zbuni ljude tako da ne mogu sagledati pravo stanje i njegove manjkavosti. Zbog toga su svi poslanici upozoravali na njegova iskušenja, ukazivali na njegove nedostatke i iznosili dokaze o lažnosti njegovih tvrdnji. Mu'mini će biti podržani od Allaha subhanehu ve te'ala i neće ih zavarati tvrdnja Dedždžala, jer će jasno vidjeti njegove manjkavosti kao što je ćoravost, - i svaki će vjernik bio pismen ili nepismen pročitati na njegovom čelu da je on nevjernik.[8]

- Abdullah Ibn Omer radijallahu anhu prenosi da je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem jedne prilike ustao između ljudi, Allahu subhanehu ve te'ala se zahvalio na Njemu dostojan način, a zatim je spomenuo Dedždžala i rekao: "Ja vas upozoravam na njega, i nema ni jednog poslanika, a da nije svoj narod upozoravao na Dedždžala, ali ja ću vam o njemu reći nešto što ni jedan poslanik prije mene nije rekao svom narodu: on je ćorav, a Allah nije ćorav."[9]

- Huzejfe Ibn Jeman radijallahu anhu prenosi da je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Ja više znam o onome što će Dedždžal imati: imaće dvije rijeke koje će teći: jedna od njih će (na pogled očiju) izgledati kao bijele vode, a druga vatra usplamtjela, pa ako nekoga od vas stigne neka odabere rijeku koja izgleda kao vatra, neka zatvori oči, sagne se i napije iz nje, - i vidjeće da je hladna voda. Jedno će Dedždžalovo oko biti potpuno zatvoreno grubom mesnatom izraslinom, a između očiju će mu pisati "kafir" što će pročitati svaki vjernik (mu'min) bio pismen ili nepismen."[10]

- Nevas Ibn Sem'an radijallahu anhu prenosi, pa kaže: "Jedne prilike je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem spomenuo Dedždžala, pa ga je tako potcijenio govoreći o vidljivim znakovima njegove laži kao što je ćoravost, a zatim ga tako podigao govoreći o veličini iskušenja kojima će kušati ljude da smo pomislili da je već stigao do palminjaka Medine. Kada smo poslije otišli do Allahovog Poslanika sallallahu alejhi ve sellem on je to prepoznao na nama, pa nas je upitao: 'Šta je sa vama?', a mi odgovorismo: 'O Allahov Poslaniče, danas si spomenuo Dedždžala i tako ga potcijenio, a zatim podigao da smo mislili da je stigao do palminjaka Medine'. On reče: 'Ja se za vas ne bojim ničeg drugog sem Dedždžala. Ako se pojavi dok sam ja sa vama, ja ću vas zaštititi, a ako se pojavi, a ja ne budem među vama, neka svako od vas čuva sebe, a ja Allaha molim da od njega sačuva svakog muslimana. On je mladić izuzetno kovrdžave kose, slijep na jedno oko, sličan Abdul Uza Ibn el-Katimu. Ko ga od vas doživi nek mu prouči početak sure El-Kehf. On će se pojaviti između Šama i Iraka, i počeće pre­nositi svoje smutnje lijevo i desno, zato se, o robovi Božji, čvrsto držite.' Mi tada rekosmo: 'Allahov Poslaniče, ko­liko dugo će ostati na Zemlji? On odgovori: 'Četrdeset dana: dan kao godinu, dan kao mjesec, dan kao sedmicu, a ostali dani će mu biti kao vaši dani.' Mi tada rekosmo: 'Hoće li nam biti dovoljno da klanjamo namaze samo jednog dana u danu koji će biti kao godina?' On reče: 'Ne, nego ćete određivati namaska vremena'. Rekosmo: O Allahov poslaniče: kako brzo će ići po zemlji? 'Kao kiša koju nosi vjetar, - reče. Doći će do naroda pa će ih pozvati da ga vjeruju, pa će mu se oni odazvati i povjerovati mu, pa će on narediti nebu te će ono spustiti kišu zemlji koja će odmah proklijati, pa će im stoka postati krupnija nego ikada, sa najvećim vimenima i stomacima. A zatim će doći narodi koje će pozvati da ga vjeruju, pa će ga odbiti. On će ih ostaviti pa će postati bijedni bez ičega od svojih imetaka. Proći će pored starih ruševina pa će im reći: Izvadite svoje blago, pa će za njim krenuti riznice blaga poput rojeva pčela. A zatim će pozvati zdravog, punog mladića i udariće ga sabljom i prepoloviće ga na dva dijela, - zatim će ga pozvati i on će ustati idući prema njemu sa osmjehom na licu. On će to tako činiti dok Allah subhanehu ve te'ala ne pošalje Isa sina Merjemina koji će sići kod bijelog minareta i to istočno od Damaska, u bijeloj odjeći, držeći se rukama za krila meleka. Kada spusti glavu zakapaju mu suze, a kada je podigne, sa njegovog lica se spuste dragulji kao biseri. Nijedan nevjernik koji osjeti miris njegova daha neće moći preživjeti, a njegov dah će se prostirati sve dokle se vidi ispred njega. On će tražiti Dedždžala dok ga ne nađe na Babulud (u Kudsu, Palestini) gdje će ga ubiti.[11]

Silazak Isa alejhi selama

Postoje dokazi u Kur'anu i hadisu, kao i saglasnost islamske uleme u tome da će u zadnjem periodu ovoga svijeta sići Isa alejhi selam u vrijeme Dedždžala i da će ga ubiti, a zatim će vladati svijetom po šerijatskim zakonima, oživjeti sve ono što su ljudi bili zapostavili od Allahovih zakona, da će provesti na Zemlji od Allaha određeni period, a zatim će umrijeti i muslimani će mu dženazu klanjati i ukopati ga. O tome nam govore mnogi sahih hadisi.

Zato je dužnost svakog muslimana da vjeruje u njegov silazak i u ono o čemu nam Kur'an jasno govori da ga jevreji nisu ubili, nego da ga je Allah subhanehu ve te'ala uzdigao sebi i da on neće umrijeti, prije nego što siđe na Zemlju pred nastup Posljednjeg dana.

Allah subhanehu ve te'ala kaže: "I zbog riječi njihovih: - Mi smo ubili Mesiha, sina Merjemina, Allahova poslanika'... A nisu ga ni ubili ni raspeli, već im se pričinilo. Oni koji su se o njemu u mišljenju razilazili, oni su sami o tome u sumnji bili: o tome nisu ništa pouzdano znali, samo su nagađali: a sigurno je da ga nisu ubili, već ga je Allah uzdigao Sebi. - A Allah je silan i mudar."[12]

Dakle, neistinita je tvrdnja jevreja da su ubili Isa alejhi selama i da su ga razapeli, što im je povjerovao jedan broj kršćana. Allah subhanehu ve te'ala nas obavještava da to nije tako, nego da se to njima samo pričinilo, pa su ubili mladića sličnog Isau alejhi selam a da nisu ni bili svjesni.

O silasku Isa alejhi selama pred Posljednji dan, Allah subhanehu ve te'ala u Kur'anu kaže: "Zaista je (Isa) navještaj očekivanog časa (Posljednjeg dana),[13] u koji nemojte nipošto sumnjati..."[14]

Ebu Hurejre radijallahu anhu prenosi da je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Tako mi Allaha, nije daleko vrijeme kada će među vas sići sin Merjemin i pravedno suditi, zatim će razbiti križ,[15] ubiti svinju i osloboditi džizje,[16] tada će se umnožiti imetak tako da ga niko neće htjeti primiti.[17] Tada će jedna sedžda biti vrednija nego sve na ovome svijetu."[18]

I na kraju zaključujemo da Isa neće doći sa novim šerijatom, nego će on suditi po šerijatu poslanika Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem i oživjeti sve ono što je svijet zapostavio od njegovih zakona.
____________________________________________________________________________

[1] Buharija: kitab el fiten.

[2] Prema navodu dr. Nuajm Jasina u fusnoti – Iman, str: 109

[3] Ebu Davud: kitab el Mehdi.

[4] Ibn Madždže: kitab el fiten.

[5] El Hakim

[6] El Haris Ibn Ebi Usame u svome Musnedu i Ibnul Kajjim u svome djelu El Mennar...

[7] Vidi Ešratus-sa'ah, str: 249 - 273

[8] Iman od dr. Nuajm Jasina, str: 113

[9] Buharija: kitab el fitn, Muslim: el fitn ve ešratis sa'ah.

[10] Muslim: el fiten ve ešratis sa'ah.

[11] Muslim: kitab el fiten ve ešratis sa'ah.

[12] En-Nisa: 157,158

[13] Vidi u prijevodu Džemaludin Čauševića, jer Besim Korkut ovaj ajet prevodi drugačije. Ibnu Kesir u svome tefsiru također kaže da se ovaj ajet odnosi na silazak Isa alejhi selama pred Posljednji dan. Tefsir el Kur'anil azim od Ibnu Kesira, Rijad 1994, prvo izdanje, IV tom, str: 169

[14] Ez-Zuhruf: 61

[15] Pod ovim se misli da će konačno srušiti teoriju križa i opovrgnuti njegovo veličanje od strane kršćana.

[16] Isa a.s. će ukinuti džizju prema ehli kitabijama i od njih se neće primiti nego samo Islam. To ne znači da će on ukinuti jedan šerijatski propis.

[17] To znači da svijet neće težiti imetku zbog bliskosti sudnjeg Dana, - nego će sve više željeti da učine koje dobro djelo.

[18]Buharija: kitab el buju', Muslim: kitab el iman.