nedjelja, 24. veljače 2013.

Skraćena zbirka fikhskih propisa - NASLJEDNO PRAVO KROZ ŠERIJAT

Ali Bin Ferid El-Hindi
 
NASLJEDNO PRAVO

Kad neko umre: 1. Od ostavštine se izdvoje troškovi sahrane. 2. Zatim se podmire njegovi dugovi.[I izdvoji zekat ukoliko podliježe obavezi zekata.] 3. Potom se sprovedu njegove oporuke. 4. Ostatak imovine se podijeli nasljednicima.

NASLJEDNICI

a) Muški nasljednici su: 1. sin, 2. sinovljev sin i sve niže, 3. otac, 4. očev otac i sve naviše, 5. rođeni brat ili brat po ocu i majci, 6. sin rođenog brata ili brata po ocu, 7. očev rođeni brat ili njegov brat po ocu, 8. kao i sinovi njih dvojice, 9. suprug, 10. oslobođeni rob. b) Ženski nasljednici su: 1. kćerka, 2. sinovljeva kćerka i sve naniže, 3. majka, 4. nana, to jest majčina majka i očeva majka i sve naviše, 5. sestra bila rođena ili po ocu ili po majci, 6. supruga, 7. oslobođena robinja. c) Šest osoba ne nasljeđuje: 1. rob, 2. mudebber, [Mudebber je rob čiji je gospodar oporučio da će biti slobodan nakon gospodarove smrti. Stoga ga gospodar ne može prodati, pokloniti niti staviti kao zalog i kad gospodar umre, rob je slobodan. ] 3. robinja majka djeteta, 4. mukateb, [To je rob koji se sporazumio sa gospodarem da mu u ratama otplati svoju slobodu i kad otplati sve rate postaje slobodan.] 5. ubica, 6. onaj ko je druge vjere. Postoje dvije grupe nasljednika asabe (oni koji mogu uzeti cjelokupni imetak) i oni čiji je udio u nasljeđu strogo određen. Asabe su nasljednici koji uzimaju cijeli imetak ako su sami, (ili je jedan od njih sam), ili ono što ostane iza onih čiji je udio određen, kad se nađu s njima a ako iza ovih ne ostane ništa, asabe otpadaju (od nasljeđa).

NAJBLIŽE ASABE PO REDOSLJEDU


1. sin, 2. zatim sinovljev sin, 3. zatim otac, 4. zatim očev otac, 5. zatim rođeni brat, 6. zatim brat po ocu, 7. zatim sin rođenog brata, 8. zatim sin brata po ocu, 9. zatim amidža...

ONI ČIJI JE UDIO U NASLJEĐU STROGO ODREĐEN (ASHABUL FURUD)

1. kćerka (a ako ima brata ulazi s njim u asabat), 2. rođena sestra, 3. sestra po ocu ako je sama, 4. suprug, 5. supruga, 6. sinovljeva kćerka, 7. majka, 8. otac, 9. brat po majci, 10. nana, ako nema majke, 11. pravi djed i uzlazna loza, 12. sestra po majci... Određenih dijelova u nasljeđu pomenutih u Allahovoj Knjizi ima šest i to: polovina, četvrtina, osmina, dvije trećine, trećina i šestina. 1. Polovinu dobiva petoro: kćerka koja nema braće, rođena sestra ako nema nikog od asabe i od onih koji je sprječavaju u nasljeđu, kao i sestara po ocu pod istim uvjetima, suprug, ako supruga nije imala djece ili sinovljeve djece, i sinovljeva kćerka koja je sama, ako nema rođene djece. 2. Četvrtinu dobiva dvoje: a) suprug ako ima djece ili sinovljeve djece, b) supruga ili supruge ako suprug nema djeteta, niti sinovljevog djeteta. 3. Osminu dobiva: supruga ili supruge, ako suprug ima dijete ili sinovljevo dijete. 4. Dvije trećine dobiva četvoro: a) dvije kćerke, b) dvije sinovljeve kćerke, c) dvije rođene sestre, d) i dvije sestre po ocu ako nemaju braće. 5. Trećinu dobiva dvoje: majka ako s njom nema djeteta ili sinovljevog djeteta, ili dvojica braće ako s njom bude otac sa jednim od supružnika ona će dobiti trećinu onog što ostane iza djela koji pripada suprugu ili supruzi, a dvije trećine toga pripadaju ocu, i dvoje ili više djece po majci. 6. Šestinu dobiva sedmoro: a) majka ako je s njom dijete ili sinovljevo dijete, ili dvoje i više braće i sestara, b) nana, ako nema majke, c) sinovljeva kći kad ima rođena kćerka, d) sestra po ocu kad ima rođenu kćerku, e) sestra po ocu kad ima rođena sestra, f) otac kad ima dijete ili sinovljevo dijete, g) djed ako nema oca, h) jedno dijete po majci.

ZAKLANJANJE (HADŽB) U NASLIJEĐU

[Hadžb (zaklanjanje) može biti potpuno, kao što dijete zaklanja brata, i djelimično kao što dijete umanjuje udio supruga ili supruge. U ovom naslovu je riječ o potpunom zaklanjanju.] 1. Otpada nana po majci, ako je živa majka, i nana po ocu, ako je živ otac ili majka. 2. Otpada djed ako je živ otac. 3. Otpada dijete po majci ako ima dijete ili sinovljevo dijete, ili otac ili djed. 4. Otpada rođeni brat ako ima sin, ili sinovljev sin ili otac. 5. Otpada brat po ocu ako ima jedan od trojice prethodno spomenutih ili rođeni brat. 6. Otpada sin od rođenog brata ako ima neko od četvorice, ili djed ili brat po ocu. 7. Otpada sin brata po ocu ako ima neko od šestorice, ili sin rođenog brata. 8. Otpada amidža po ocu i materi ako ima neko od te sedmorice, ili sin brata po ocu. 9. Otpada amidža po ocu ako ima neko od te osmorice, ili amidža po ocu ili materi. 10. Otpada amidžin sin ako ima neko od te devetorice, ili amidža po ocu.

PRELAZAK IZ STATUSA ODREĐENOG DIJELA U STATUS ASABE

[Misli se da neko od asabe bude sa nekim od onih kojima pripada određen dio, pa i on uz ovoga dobije status asabe.] 1. Sa sinom, sinovljenim sinom, rođenim bratom i bratom po ocu, njihove sestre postaju asabe. 2. Sa rođenim bratom ili bratom po ocu, kćerka ili sinovljeva kćerka postaju asabe tako da s njima dvojicom sestra postane asaba poput brata.

POSEBNA STANJA

Amidže, sinovi amidža i sinovi braće (muškarci) nasljeđuju, a njihove sestre ne nasljeđuju.

PROPORCIONALNA PODJELA


Ako imetak ne može podmiriti sve određene dijelove, onda će se imetak proporcionalno podijeliti npr. kad bude suprug i dvije sestre, suprugu pripada polovina, a sestrama dvije trećine, tada će se imetak podijeliti na sedam dijelova i svakom dati kao da se daje na šestine to jest suprugu tri sedmine, a sestrama četiri. [Suprug dobiva 1/2, a dvije sestre 2/3 kad se izjednače djelitelji biće suprugu 3/6, a sestrama 4/6. Onda se djelitelj sa šestice prebaci na sedmicu, pa će suprug dobiti 3/7, a sestre 4/7 što ukupno iznosi 7/7 to jest cjelokupni imetak.]

ZAJEDNIČKO PITANJE


Ako nasljednici budu suprug, majka, rođena braća, i braća po majci, tada sva braća djele jednu trećinu. Ovakva pretpostavka je poznata kao “zajedničko pitanje”. [El-kelala je osoba koja iza sebe nije ostavila dijete niti oca.]

DODACI


1. Kad se kaže “dijete” misli se na potomke bez obzira da li su muški ili ženski. Ako se želi naglasiti da se radi o mušku kaže se “sin” a za žensko “kći”. 2. Povrat je podjela onog što ostane nakon podmirivanja svih dijelova koji su određeni i to proporcionalno udjelu svakog od njih, a pod uvjetom da postoji neko čiji je udio određen, da od ostavštine nešto ostane i da nema asabe. 3. Rođaci su svi bližnji koji ne pripadaju onim koji imaju određen udio ili asabama. U egipatskom zakonu, ako ne bude nikog do asabe, niti onih čiji je udio u nasljeđu određen, ostavština ili ono što ostane od nje pripada rođacima, kojih ima četiri grupe, a nasljeđe dobivaju ovim redom: U prvu grupu spadaju: djeca po kćerki i njihovo potomstvo kao i djeca od sinova i sinovljevih kćerki i njihovo potomstvo. U drugu grupu spadaju: djed po majci i očev djed po majci te njihova uzlazna linija, nana (majka očeve majke ili majčina majka kao i očeve majke). U treću grupu spadaju: sinovi braće po majci i njihova djeca, djeca rođenih ili nerođenih sestara, kćeri rođene ili nerođene braće i njihova djeca, te kćeri od sinova rođene braće ili braće po ocu i njihova djeca, sva po silaznoj liniji. U četvrtu grupu spadaju: amidže i dajdže umrlog kao i tetka po ocu i majci... Kada rođaci nasljeđuju ostavštinu, onda jednom muškarcu pripada dio koliko za dvije žene. 4. Novorođenče ako se živo odvoji od majke postaje nasljednikom, pa makar ubrzo nakon toga umrlo. Znak života novorođenčeta je glas, disanje ili kihanje. A ako se od majke odvoji kao mrtvo, a u situaciji kad na majci nije učinjen nikakav prestup, ona neće imati nikakva nasljeđa, ali ako je odvojeno od majke zbog prestupa nad njom postaće nasljednik. Ako se dijete ne odvoji, biće zaustavljeno djeljenje cjelokupne ostavštine, osim u slučaju kad se određeni udio nasljednika ne mjenja promjenom stanja novorođenčeta, ili se ne zaklanja ni djelimično ni potpuno. Najkraći period trudnoće od šest mjeseci, sedam ili devet a najduže dvije godine. Međutim, ovom pitanju je najpreče prihvatiti ono mišljenje koje ustanovi medicina. 5. Izgubljena osoba je ona, kojoj se uzgubio svaki trag, to biva u nadležnosti kadije, koji osobu proglašava nestalom ako na to upućuju okolnosti i prođu četiri godine ili je proglašava mrtvim ako to posvjedoče pouzdani svjedoci. Nasljeđe nestale osobe se ne dijeli osim u slučaju ako je kadija proglasi mrtvim. Ako nestala osoba treba da nekog naslijedi njegov dio se zadržava sve dok mu se ne ustanovi pravo stanje. 6. Izlazak iz nasljeđa je po šeriatu dozvoljen u smislu da se nasljednici slože da neke od njih odstrane od učešća u nasljeđu, a da mu na ime naknade dodijele određeni dio ostavštine, ili nešto drugo. Nekad se to desi između dvojice nasljednika, tako da jedan ustupi svoj drugom uz novčanu naknadu koju mu ovaj ponudi. 7. Obavezna oporuka potomstva od djece umrlog, koja su umrla za njegova života ili zajedno s njim tako da im nije oporučio. U tom slučaju obavezno je oporučiti u vrijednosti udjela koji bi pripao potomku umrlog, da je živ, ili trećinu, ili ono što je manje od toga dvoga. To pripada djeci od kćerki i djeci sinova od rođene djece, ako svaki korjen zakloni svoje potomstvo i udio svakog korjena se podijeli na njegove ogranke... Allah najbolje zna.
__________________________________________________________________________