Imam Ibn Qajjim El-Džewzijje je spomenuo nekoliko vrijednih savjeta i pouka o obaranju pogleda i sprečavanju vida da gleda u ono što je Allah Uzvišeni zabranio. Zato, odvojite vremena i pročitajte ovaj veoma koristan i poučan tekst.
Vrijednosti obaranja pogleda:
1. Time se primjenjuje Allahova naredba koja predstavlja okosnicu čovjekove sreće u životu i nakon smrti. Najveća blagodat za čovjeka na ovom i na budućem svijetu leži u primjeni naredbi njegovog Uzvišenog Gospodara. Sreća na ovom i budućem svijetu počiva na primjeni ovih naredbi, a uzrok svake nesreće leži u njihovom kršenju.
2. Izbjegava se otrovna strijela koja bi upropastila srce ako bi stigla do njega.
3. Obaranje pogleda budi osjećaj bliskosti sa Allahom i koncentriranosti na Njega. Puštanje pogleda rasijava srce i udaljava ga od Allaha. Ništa za čovjeka nije pogubnije od nekontrolisanog puštanja pogleda, jer ono stvara zastor između njega i njegovog Gospodara.
4. Time srce jača i raduje se, dok ga puštanje pogleda slabi i rastužuju...
5. Obaranje pogleda u srcu stvara svjetlo, kao što nekontrolisano gledanje stvara tamu. Zbog toga Uzvieni nakon naredbe o spuštanju pogleda spominje ajet o nuru (svjetlosti): „Reci vjernicima neka obore poglede svoje i neka vode brigu o stidnim mjestima svojim...“(En-Nur, 30); zatim kaže: „Allah je izvor svjetlosti nebesa i Zemlje! Primjer svjetlosti Njegove je udubina u zidu u kojoj je svjetiljka“ (En-Nur, 35), tj. Njegovo svjetlo u srcu Njegovog roba – vjernika koji slijedi Njegove naredbe i poštuje zabrane. Kada je srce obasjano, njemu sa svih strana prilaze vijesnici dobra; kada je zatamnjeno, onda mu sa svih strana pohrle oblaci nesreća i zala. Koliko god bilo novotarija, zabluda, povlađivanja strasti, izbjegavanja upute i uzroka sreće, slijeđenja uzroka nesreće – svjetlo srca sve to može izbrisati. Kada nestane tog svjetla, čovjek ostaje u mraku kao slijepac koji hoda po mrkloj noći.
6. Obaranje pogleda stvara pravu pronicljivost kojom čovjek može razlikovati iskrenog čovjeka od lažljivca, pozitivca od negativca. Sah b. Sudža' el-Kirmani je govorio: „Ko izgradi svoju vanjštinju slijeđenjem Sunneta, unutrašnjost stalnom samokontrolom, obori pogled od zabranjenih stvari, uzdrži se od strasti i navikne se na halale – imat će nepogrješivu intuiciju“.
Uzvišeni Allah kao nagradu za učinjeno djelo čovjeku daruje sličnu stvar. Ko se odrekne nečega zbog Allaha On će mu dati bolje od toga. Ako obori svoj pogled pred zabranjenim stvarima, Allah, s.v.t., će mu to nadoknaditi tako što će mu proširiti vidike (srčani vid), otvoriti vrata znanja, imana, nauke i istinske i nepogrješive pronicljivosti koja se stiče srčanim vidikom. Npr. Homoseksualci se odlikuju suprotnom osobinom – lutanjem koje je oprečno vidu: „A života mi tvoga, oni su u pijanstvu svome lutali“ (El-Hidzr, 72). Pijanstvo je odsustvo svijesti, a lutanje je odsustvo vida. Vezivanje za slike narušava razum, dok lutanje vida opija srce, kao što kaže pjesnik: Dva su pijanstva: pijanstvo strasti i pijanstvo vina!
Kada će se pijanica osvijestiti?
7. Obaranje pogleda unosi u srce postojanost, hrabrost i snagu. Allah, s.w.t., mu sakuplja kontrolu nad srčanim vidom i argumentima sa kontrolom nad snagom i moći. U jednoj predaji se kaže: „Onaj ko može savladati svoju strast, šejtan bježi od njegove sjenke“. Suprotno od ovoga moze se naći kod onoga ko slijedi svoje strasti. Njegova duša je ponižena, prosta, srozana, sitničava i ništavna. Kao što kaže Hasan: „Oni, i ako ih mazge gaze i konji kopitaju, trag grijeha ne napušta njigove vratove! Allah će neminovno poniziti onoga ko Mu je nepokoran!“. Uzvišeni je snagu združio sa pokornošću, a nemoć sa griješenjem, kao što se kaže u ajetima: „Snaga je u Allaha i Poslanika Njegova i u vjernika“ (El-Munafiqun, 18. ) „I ne gubite hrabrost i ne žalostite se; vi ćete pobijediti ako budete pravi vjernici“ (Ali 'Imran,139).
Vrijednosti obaranja pogleda:
1. Time se primjenjuje Allahova naredba koja predstavlja okosnicu čovjekove sreće u životu i nakon smrti. Najveća blagodat za čovjeka na ovom i na budućem svijetu leži u primjeni naredbi njegovog Uzvišenog Gospodara. Sreća na ovom i budućem svijetu počiva na primjeni ovih naredbi, a uzrok svake nesreće leži u njihovom kršenju.
2. Izbjegava se otrovna strijela koja bi upropastila srce ako bi stigla do njega.
3. Obaranje pogleda budi osjećaj bliskosti sa Allahom i koncentriranosti na Njega. Puštanje pogleda rasijava srce i udaljava ga od Allaha. Ništa za čovjeka nije pogubnije od nekontrolisanog puštanja pogleda, jer ono stvara zastor između njega i njegovog Gospodara.
4. Time srce jača i raduje se, dok ga puštanje pogleda slabi i rastužuju...
5. Obaranje pogleda u srcu stvara svjetlo, kao što nekontrolisano gledanje stvara tamu. Zbog toga Uzvieni nakon naredbe o spuštanju pogleda spominje ajet o nuru (svjetlosti): „Reci vjernicima neka obore poglede svoje i neka vode brigu o stidnim mjestima svojim...“(En-Nur, 30); zatim kaže: „Allah je izvor svjetlosti nebesa i Zemlje! Primjer svjetlosti Njegove je udubina u zidu u kojoj je svjetiljka“ (En-Nur, 35), tj. Njegovo svjetlo u srcu Njegovog roba – vjernika koji slijedi Njegove naredbe i poštuje zabrane. Kada je srce obasjano, njemu sa svih strana prilaze vijesnici dobra; kada je zatamnjeno, onda mu sa svih strana pohrle oblaci nesreća i zala. Koliko god bilo novotarija, zabluda, povlađivanja strasti, izbjegavanja upute i uzroka sreće, slijeđenja uzroka nesreće – svjetlo srca sve to može izbrisati. Kada nestane tog svjetla, čovjek ostaje u mraku kao slijepac koji hoda po mrkloj noći.
6. Obaranje pogleda stvara pravu pronicljivost kojom čovjek može razlikovati iskrenog čovjeka od lažljivca, pozitivca od negativca. Sah b. Sudža' el-Kirmani je govorio: „Ko izgradi svoju vanjštinju slijeđenjem Sunneta, unutrašnjost stalnom samokontrolom, obori pogled od zabranjenih stvari, uzdrži se od strasti i navikne se na halale – imat će nepogrješivu intuiciju“.
Uzvišeni Allah kao nagradu za učinjeno djelo čovjeku daruje sličnu stvar. Ko se odrekne nečega zbog Allaha On će mu dati bolje od toga. Ako obori svoj pogled pred zabranjenim stvarima, Allah, s.v.t., će mu to nadoknaditi tako što će mu proširiti vidike (srčani vid), otvoriti vrata znanja, imana, nauke i istinske i nepogrješive pronicljivosti koja se stiče srčanim vidikom. Npr. Homoseksualci se odlikuju suprotnom osobinom – lutanjem koje je oprečno vidu: „A života mi tvoga, oni su u pijanstvu svome lutali“ (El-Hidzr, 72). Pijanstvo je odsustvo svijesti, a lutanje je odsustvo vida. Vezivanje za slike narušava razum, dok lutanje vida opija srce, kao što kaže pjesnik: Dva su pijanstva: pijanstvo strasti i pijanstvo vina!
Kada će se pijanica osvijestiti?
7. Obaranje pogleda unosi u srce postojanost, hrabrost i snagu. Allah, s.w.t., mu sakuplja kontrolu nad srčanim vidom i argumentima sa kontrolom nad snagom i moći. U jednoj predaji se kaže: „Onaj ko može savladati svoju strast, šejtan bježi od njegove sjenke“. Suprotno od ovoga moze se naći kod onoga ko slijedi svoje strasti. Njegova duša je ponižena, prosta, srozana, sitničava i ništavna. Kao što kaže Hasan: „Oni, i ako ih mazge gaze i konji kopitaju, trag grijeha ne napušta njigove vratove! Allah će neminovno poniziti onoga ko Mu je nepokoran!“. Uzvišeni je snagu združio sa pokornošću, a nemoć sa griješenjem, kao što se kaže u ajetima: „Snaga je u Allaha i Poslanika Njegova i u vjernika“ (El-Munafiqun, 18. ) „I ne gubite hrabrost i ne žalostite se; vi ćete pobijediti ako budete pravi vjernici“ (Ali 'Imran,139).
Iman se sastoji od riječi i djela, vanjštine i unutrašnjosti. Uzvišeni Allah je rekao: „Ako neko želi veličinu, pa – djelo On prima“ (Fatir, 10), tj. Ko želi veličinu neka je traži u pokornosti Allahu, spominjanju Allaha lijepim riječima i dobrim djelima. U Kunutdovi se kaže: „Nije nemoćan onaj ko je Tebi odan, niti je snažan onaj ko se Tebi protivi“. Ko bude pokoran Allahu on Mu je odan u onome što čini, a bit će nemoćan i slab shodno svojoj nepokornosti.
8. Ovaj postupak zatvara šejtanu pristup srcu. Jer, on ulazi preko pogleda i izlazi putem njega u srce brže nego što zrak ulazi u prazan prostor. On otjelovljuje čovjeku sliku gledane stvari i uljepšava je. Pretvara je u kip za koji se srce veže. Zatim mu obećava i primamljuje ga paleći u srcu plamen strasti nalažući ga drvima grijeha kojima ne bi imao pristupa bez te slike. Srce se tada pretvara u plamen i otuda otiču udisaji u kojima se osjeti plamen vatre i vreli uzdasi. Jer, sreće je sa svih strana okruženo vatrom i podsjeća na ovcu usred furune. Zbog toga, one koji slijede strasti kroz zabranjene slike u Berzahu čeka furuna od Vatre; u njoj će im se pržiti duše sve dok ne budu proživljeni. To je Uzvišeni Allah pokazao Svome Poslaniku,s.a.v.s., u snu, prema vjerodostojnom (muttefequn 'alejhi) hadisu.
9. Srce je slobodno za razmišljanje o svojim dobrobitima i za zanimanje njima. Puštanje pogleda razbija ovu koncentraciju i sprječava srce da o tome razmišlja. Stvari mu se miješaju i čovjek neminovno pada u ropstvo strastima i nemar prema spominjanju Allaha: „... i ne slušaj onoga čije smo srce nehajnim prema Nama ostavili, koji strast svoju slijedi i čiji su postupci daleko od razboritosti.“ (El-Kehf, 28. )
10. Između oka i srca postoji prolaz ili put. Zahvaljujući tome prolazu, svaka aktivnost se prenosi sa jednog organa na drugi. Tim putem se srce uz oko popravlja ili kvari. Ako je srce iskvareno, iskvaren je i pogled; ako je iskvaren pogled, to dovodi do kvarenja srca. Ista stvar je i sa popravljanjem. Ako se oko pokvari, i srce će se pokvariti i razvaliti tako da će postati poput smetljišta na kojem se skupljaju sve nečistoće i otpaci. Ono neće biti pogodno za prihvatanje spoznaje Allaha, ljubav i povratak Njemu, bliskost sa Njime, radost u Njegovoj blizini; u takvom srcu samo suprotne stvari mogu boraviti.
Izvor: Bolest i lijek
8. Ovaj postupak zatvara šejtanu pristup srcu. Jer, on ulazi preko pogleda i izlazi putem njega u srce brže nego što zrak ulazi u prazan prostor. On otjelovljuje čovjeku sliku gledane stvari i uljepšava je. Pretvara je u kip za koji se srce veže. Zatim mu obećava i primamljuje ga paleći u srcu plamen strasti nalažući ga drvima grijeha kojima ne bi imao pristupa bez te slike. Srce se tada pretvara u plamen i otuda otiču udisaji u kojima se osjeti plamen vatre i vreli uzdasi. Jer, sreće je sa svih strana okruženo vatrom i podsjeća na ovcu usred furune. Zbog toga, one koji slijede strasti kroz zabranjene slike u Berzahu čeka furuna od Vatre; u njoj će im se pržiti duše sve dok ne budu proživljeni. To je Uzvišeni Allah pokazao Svome Poslaniku,s.a.v.s., u snu, prema vjerodostojnom (muttefequn 'alejhi) hadisu.
9. Srce je slobodno za razmišljanje o svojim dobrobitima i za zanimanje njima. Puštanje pogleda razbija ovu koncentraciju i sprječava srce da o tome razmišlja. Stvari mu se miješaju i čovjek neminovno pada u ropstvo strastima i nemar prema spominjanju Allaha: „... i ne slušaj onoga čije smo srce nehajnim prema Nama ostavili, koji strast svoju slijedi i čiji su postupci daleko od razboritosti.“ (El-Kehf, 28. )
10. Između oka i srca postoji prolaz ili put. Zahvaljujući tome prolazu, svaka aktivnost se prenosi sa jednog organa na drugi. Tim putem se srce uz oko popravlja ili kvari. Ako je srce iskvareno, iskvaren je i pogled; ako je iskvaren pogled, to dovodi do kvarenja srca. Ista stvar je i sa popravljanjem. Ako se oko pokvari, i srce će se pokvariti i razvaliti tako da će postati poput smetljišta na kojem se skupljaju sve nečistoće i otpaci. Ono neće biti pogodno za prihvatanje spoznaje Allaha, ljubav i povratak Njemu, bliskost sa Njime, radost u Njegovoj blizini; u takvom srcu samo suprotne stvari mogu boraviti.
Izvor: Bolest i lijek
______________________________________________________________