petak, 22. veljače 2013.

GOVORITI ISTINU - Šejh Salih Al Munedžid

Pitanje:

Da li je važno biti istinoljubiv, kako u trgovačkim tako i u međuljudskim odnosima, šta kaže Islam na to, i da li se laganje može ikad smatrati kao prihvatljiva radnja ?

Odgovor:

Hvala Allahu. Biti istinoljubiv znači govoriti istinu, i govoriti samo stvari koje su stvarne. Biti istinoljubiv je neophodnost u društvu, jedna od vrlina ljudskog ponašanja, koja donosi veliku korist, za razliku od laganja koje je jedan od najvećih razloga iskvarivanja društva, uzrok raspadanja socijalnih veza, jedna od najgorih osobina, koja uzrokuje veliku štetu. Zbog toga Islam zabranjuje laž, a naređuje istinu, kao što vidimo iz ajeta: O vjernici, bojte se Allaha i budite sa onima koji su iskreni!(9:119). Ibn Kesir kaže: Ovo znači: Biti istinoljubiv i držati se istine, pa ćeš biti od takvih ljudi i bićeš spašen nevolje, i to će te izvesti iz problema.

Allah kaže: ...bolje bi im bilo da su prema Allahu iskreni bili.(47;21). Abdullah ibn Mesud kaže: Kaže Resul savs: Morate biti istinoljubivi, jer to vodi dobroti, a dobrota u Džennet. Čovjek govori istinu i bori se za istinu sve dok ga Allah ne upiše među istinoljubive. Čuvajte se laganja, jer laganje vodi u nemoral, a nemoral vodi u Džehennem. Čovjek govori laži i bori se za laži sve dok ga Allah ne upiše među lažljivce.(Muslim).

Ovi hadisi upućuju na to da držanje uz istinu vodi ka dobrom, a tu spadaju sve vrste dobrota. Za razliku od onoga koji se drži laži, koja će ga odvesti sa pravog puta.

Hasan ibn Ali ibn Abi Talib kaže: Zapamtio sam od Resula savs riječi: Ostavite ono što je sumnjivo a držite se sigurnog, jer istinitost je sigurnost, dok je laž sumnjivo i nesigurno. (Tirmizi)

U dugom hadisu od Abu Sufjana, u kojem se govori o njegovom susretu sa Heraklom, se kaže: Heraklo reče: Šta vam on (Muhammed savs) naređuje da radite? Rekoh mu: Da samo obožavamo Allaha, i da mu ne pripisujemo druga, i ostavite ono što su vaši očevi radili. Naređuje nam da klanjamo, da se držimo istine, da budemo čestiti i ne kidamo veze. (Buhari).

Hakim ibn Hizam, prenosi da je rekao Resul savs: Obje strane koje žele da sklope neki ugovor, imaju pravo da se predomisle sve dok se ne raziđu, ako su otvoreni i iskreni, njihov ugovor će biti blagoslovljen, a ako lažu, nestaće bareke iz njihovog ugovora. (Buhari).

U iskrenost, istinitost, spada i iskreno obožavanje samo Allaha, kao i biti iskren prema svojoj duši kad se radi o pridržavanju Allahovih zakona, kao i biti iskren prema ljudima kad se radi o datoj riječi ili obečanju, kao i u trgovini, braku, tako da tu nema mjesta varanju i laganju i podvaljivanju. Ovakva osoba mora da bude jednaka, kako iz vana tako i iznutra.

Što se tiče laganja, to je strogo zabranjeno, i to je grijeh. Najgori vid laganja je iznosti laži na Allaha, i Njegovog Poslanika savs, jer to podrazumjeva izmišljanje laži na ovu vjeru, i to je napad na Allaha. Zbog toga je i jedna od osobina Poslanika savs bila istinoljubivost, jer mu je to Allah naredio. Pa tako Allah kaže: Ima li onda nepravednijeg od onoga koji, ne znajući istinu, izmišlja laži o Allahu, da bi ljude u zabludu odveo. Allah zasigurno neće ukazati na pravi put ljudima koji su nepravedni. (6;144).

Ima li nepravednijeg od onoga koji o Allahu izmišlja laži? Oni će pred Gospodara svoga biti dovedeni, a svjedoci će reći: Ovi su izmišljali laži o Gospodaru svome! Neka Allahovo porkletstvo stigne mnogobošce!(11;18).

Slično ovome zlu je i laganje na Poslanika savs, kao što se prenosi u mutevatir hadisu: Ko na mene svjesno iznese laž, nek sebi pripremi mjesto u Džehennemu.

Osnova u vezi laganja je da je ono zabranjeno, ali postoje određene okolnosti u kojima je prema Islamu dozvoljeno, kad se radi o većim ciljevima ili otklanjanju nekog zla. Jedna od takvih situacija je kad je neko posrednik između dvije zavađene strane, i želi da ih pomiri, a nema drugog načina. Ummu Kulsum ra prenosi da je Resul savs rekao: Nije lažov onaj koji želi da pomiri zavađene, pa kaže nešto dobro.(Buhari).

Drugi slučaj kad je dozvoljeno slagati je kad čovjek, kaže ženi ili žena čovjeku, a radi se o jačanju međusobne ljubavi. Asma bint Jezid kaže: Kaže Resul savs: Nije dozvoljeno lagati osim u tri slučaja: Kad čovjek kaže nešto ženi da je usreći, lagati u vrijeme rata, i kad treba da se pomire zavađeni.(Tirmizi).

Jedan od najboljih mjesta gdje se može vidjeti istinitost i laž je kad se radi o obečanjima i ugovorima. Držati se istine u takvim slučajevima je odlika vjernika. I obečanje i ugovor su garant da češ ti nešto uraditi, a pogotovo kad se radi o obečanju datu Allahu. Allah kaže kad govori o Svojim robovima: I koji o povjerenim amanetima i obavezama svojim brigu brinu.(23:8). I kaže: ...i koji obavezu svoju kad je preuzmu, ispunjavaju..(2:177). I kaže: Ima vjernika koji ispunjavaju zavjet dat Allahu, ima ih koji su poginuli, i ima ih koji to očekuju, nisu ništa izmjenili, da Allah nagradi iskrene za njihovu iskrenost a da ako hoće, stavi na muke licemjere ili da im oprosti, Allah zaista prašta i Samilostan je.(33:28).

Molimo Allaha da nas učini iskrenim i istinitim u riječi i djelu. Amin. A Allah zna najbolje.

Islam Q&A
Šejh Salih Al Munedžid
_________________________________________________________