petak, 25. siječnja 2013.

Žene u da’wi

Od samog početka, žene su igrale veoma važnu ulogu u propagiranju fundamentalnih istina islamske da’we. Počevši od Sumejjinih žrtvovanja, pa do kolekcije hadisa prenesenih od Aiše r.a., žene su imale krucijalnu ulogu u cvjetanju i širenju ovog dina. Nažalost, danas, u vrijeme ponovnog buđenja islama, nedostaju kvalifikovane osobe, što koči širenje islama i reducira da’wu na malu grupu aktivista, sa ograničenim naporima u smjeru da’we i tarbije za žene.

Da’wa među ženama zaslužuje, i trebalo bi joj se posvetiti daleko više pažnje nego što se čini sada. Uglavnom su žene daleko od polja da’we. Kada pogledamo realno stanje islamske da’we, i poziciju muslimanke u njoj danas, lahko ćemo uvidjeti slijedeće probleme :

1- nedostatak da’wetskih aktivnosti za žene i od strane žena
2-pogrešno korištenje postojećih ograničenih sredstava, u kombinaciji sa manjkom inicijative od strane žena
3-zapostavljanje ili izostavljanje pitanja i problema žena u planiranju da’we
4-odsustvo jakog tarbijaha i nedostatak fundamentalnog islamskog znanja kod žena daija (da’iyat). Samo nekolicina žena ili kćerki muškaraca daija (du’at) posjeduju spomena vrijedno islamsko znanje.
5- većina žena ne pokazuje potrebno razumijevanje za da’wetske obaveze njihovih muževa van kuće, što može postati izvorom povišenih tenzija u kući
6- nivo općenitog islamskog znanja među ženama je nizak
7- da’wetski programi za žene, kao i općenito programi i institucije za dawu su rijetki, i nisu dobro organizovani

Korijeni problema

Mnoge prepreke i kočenja su imala za posljedicu slabost i zapostavljanje da’we među ženama. Potrebno ih je prepoznati i izanalizirati, a zatim pronaći i implementirati odgovarajuća rješenja.

Jedan od glavnih razloga je da mnogi muškarci nisu uvjereni u važnost i potrebu žena na polju da’we. Mnogi su pogrešno razumjeli ajet ‘ … boravite u vašim kućama …’ [33 :33], kao i ‘odlikovanje’ muškaraca iznad žena ili qawama [4 :34]. Često vidimo da muškarci ne odobravaju učestvovanje žena u da’wi i tako ih sprečavaju da ispune svoju obavezu prema muslimanima i prema društvu općenito. Širenje islama je obaveza svih muslimana, muškaraca i žena.

‘Veoma je važno da muževi stimulišu i podstiču svoje supruge da uzmu učešća u da’wi,’ kaže dr Aiša Hamdan, direktorica Islamic Education Foundation, u Minneapolis, Minnesota. Doktor je kliničke psihologije, a uža specijalnost su joj problemi djeteta i familije. Predaje na privatnom univerzitetu u Twin Cities. IEF je osnovan prije dvije godine i jedan od njegovih ciljeva je povećanje nivoa svijesti i uvježbavanje za da’wu među muslimanima, muškarcima i ženama. ‘Trebali bi ih podsticati da šire poruku ove vjere, tako što će ih povesti kada izlaze i davati im instrukcije kako da na ispravan način prezentiraju islam.’

Poseban uzrok je nepostojanje ili konfuzija prioriteta u glavama dou’ata (muškaraca daija). Mnogi od njih su zauzeti i obuzeti stanjem ummeta, čak do te mjere da su prestali posvećivati potrebnu pažnju kući i familiji. Istroše energiju izvan kuće, tako da ništa ne ostaje za njihove familije. Ova neravnoteža ne pogađa samo familiju, nego i društvo u cjelini.

Nivo obrazovanja žena i svijest o njihovoj poziciji i odgovornostima igra važnu ulogu. Kada se edukacija i svijest smanje, žene postaju nezainteresovane, njihov nivo davanja i požrtvovanja slabi. ‘Nažalost, mali broj muslimanki osjeća da zna dovoljno o islamu i da bi to mogla podijeliti sa drugima. Muslimanke moraju shvatiti da je njihova odgovornost da postignu to znanje i podijele ga sa drugima. Mnoge žene se, također, osjećaju nelagodno u ulozi prezentatora pred grupom ljudi , iz različitih razloga.’ ‘ Zbog toga organizujemo vježbe o tome kako vršiti da’wu. Pokušavamo naoružati ženu potrebnim sposobnostima, koje će im dati pouzdanje da prihvate ovu važnu, ali često zapostavljenu obavezu u svom životu.’

Pretjerivanje u luksuzu i raskoši, čak ako se radi i o halal stvarima, obično prisiljava žene da utroše više vremena na njih, tako da im ostaje manje vremena za da’wu. Ovo se, takođe, dešava kada imaju poteškoća da uravnoteže prava sa obavezama. Ponakad žene gube perspektivu, zaboravljajući da je posao u kući srž njihove misije. Zapostavljajući ovu ulogu, ili kada im ne uspije da usklade prioritete, i obavežu se nekim zahtjevnim poslom, tada one sigurno neće uspjeti ispuniti obaveze ni u kući, ni vani. ‘Za mnoge žene, posao supruge, majke, kuharice i učiteljice unutar kuće, uzmu toliko vremena da glavnu barijeru da’wi izvan kuće često predstavlja nedostatak vremena,‘kaže dr. Hamdan. ‘ Zato je jako važno da muževi potpomažu svoje supruge u ispunjavanju obaveza u i izvan kuće.’

Druga nesretna činjenica je da većina organizacija koje se bave da’wom nisu uspjele da apsorbuju i iskoriste energiju žena, i nisu uspjele da urede svoje planove i programe na način koji bi omogućio ženama da se uključe u da’wu.

Mediji i mnogi drugi elementi u društvu u kojem živimo su imali mnogo uticaja na psihu muslimanki. Ova psihička paraliza je mnoge žene udaljila od njihove misije i izobličila im sliku o islamu.

POŽELJNA uloga MUSLIMANKE

Krucijalna uloga

Najnovija ispitivanja pokazuju da u ovoj zemlji većinom žene prihvataju islam. Isto važi za Kanadu, Englesku i mnoga druga mjesta. Najnovija istraživanja Al Jumu’ah magazina provedena u Dominikanskoj Republici, pokazuju da oko 75 % konvertita u islam čine žene. Zbog ove činjenice postoji enormna potreba za muslimankama na polju da’we. ‘Uloga poziva u ovaj din ne prestaje izgovaranjem šehadeta’, ističe dr. Hamdan. ‘Žene su potrebne da pomognu drugim ženama da dođu u islam, i potrebne su da ih podučavaju nakon što postanu muslimanke.’ Razlozi važnosti učestvovanja žena u da’wi su raznovrsni :

1. Žene su sposobnije od muškarca u komuniciranju sa drugim ženama. Na žene obično ostavljaju jači dojam riječ, djelo i uputstva drugih žena, nego muškaraca. Žene su sposobnije da prepoznaju probleme i detalje vezane za žensku edukaciju i tarbijah.


2. Žene mogu bolje razumjeti pravac u kome žensku da’wu treba usmjeriti. One najbolje mogu razlučiti red prioriteta, jer su više upoznate sa tom sferom života.


3. Žene slobodnije komuniciraju sa drugim ženama nego sa muškarcima, kako u dawetskim aktivnostima tako i u edukaciji za žene, i drugim forumima i mjestima susreta.


4. Mnoge muslimanke kojima je potrebno usmjeravanje i edukacija nemaju muškarce u porodici koji bi to preuzeli na sebe, tako da bi kvalifikovane žene u džematu trebale da to ponude.


5. Potreba edukacije i tarbijaha žena je veća nego kod muškaraca. One zatrudne, rađaju, njeguju i odgajaju djecu. Djeca su više vezana za njih nego za očeve. Žene ostaju kod kuće sa svojim sinovima i kćerkama i mogu ih, dakle odgojiti kako žele. Ako im se ne dozvoli da dijele dawetske napore sa svojim muževima, mnogi od jako potrebnih rezultata neće biti postignuti.


6. Žene imaju veliki uticaj na svoje muževe. Ako posjeduju jak iman i karakter, imaju veliku šansu da pomognu svojim muževima da također ojačaju.


7. Mnoge karakteristike žena podvlače važnost njihove dawetske uloge. O njima se treba povesti računa pri planiranju bilo koje dawetske aktivnosti.



Neke od njih su :

- žene posjeduju urođenu sposobnost da prenesu i iznesu ono u što su ubijeđene. Dr. Hamdan također naglasava da ‘ žene općenito posjeduju jace izražene verbalne sposobnosti i osjećajnost.’


- ženama ponekad nedostaje snaga volje i osjećaj za jasan pravac, i zato trebaju podstrek i motivaciju od strane drugih žena

Jasna uloga

Posao muslimanke na polju da’we ojačava rad muškarca, i proširuje da’wu na područja gdje je žena efikasnija od muškarca. Žalosno je da je ova uloga tako previđena i potcijenjena. Kao duhovna i psihološka potpora muškarcu, žena može igrati važnu ulogu u da’wi, zbog toga što muškarac, ako je preokupiran poslovima i ciljevima, ne može sam riješti ni sve svoje probleme, pogotovu ako preuzme na sebe sve napore vršenja da’we. Mnogi nisu uspjeli na polju da’we upravo iz ovih razloga. Hadidžina r.a. potpora i pomoć Poslaniku saavs je najveći dokaz važnosti ove uloge. Ashabi Poslanika saavs su , napuštajući svoje domove da bi prenijeli novu vjeru ljudima hiljadama milja daleko, takođe imali potporu svojih supruga.


Vrlo malo današnjih žena je uopće svjesno te uloge, a da ne govorimo o njenoj realizaciji. Žene misle da je kuća njenog muža mjesto odmora i lagodnosti. One trebaju da shvate da je udaja početak borbe, požrtvovanja, davanja i odgovornosti.

Uloga žene ne prestaje kod kućnih vrata. Ona može biti jako efikasna tako što će nastojati da bude primjer drugima, prijatna, ljubazna. Može ponuditi pomoć, podijeli i brige i radosti sa drugima. Može takođe da koristi sve prigodne prilike da podučava i uči, usmjerava i poziva druge, vodeći računa o stanju i osobenostima onih koje poziva.

Primjeri

Žene koje su razumjele svoju ulogu, počele su se obrazovati i postizati svoje pravo na edukaciju i tarbijah.


Pogledajmo hadis koji prenosi Abu Saiid u kome su žene rekle Poslaniku saavs :’ Zauzet si sa muskarcima i nama ne posvećujes dovoljno pažnje. Bi li želio da odrediš jedan dan za nas, žene ?’ Odredio je dan da ih podučava. (Buhari) Plodovi razumijevanja i interesovanja žena savremenica Poslanika saavs i pažnja koju im je posvetio, su svijetli primjeri i ponos za muslimanku.

Još nekoliko primjera za razmišljanje

Umm Sulaim je podučavala sina Enesa Ibn Malika, iako je njen muž odbio da primi islam. Kada joj je Abu Talha ponudio brak (prije nego što je primio islam) rekla mu je da je njen mehr islam, a on je zatim prihvatio islam i oženio je. Dala je sina Enesa da služi Poslanika saavs.


Umm Hakiim je bila povod svom mužu da primi islam, a Adi ibn Hatema je u islam uvela njegova tetka.


Amra, supruga Habiba Al Ajamija je budila svog muža na noćni namaz.


Esma, kći Ebu Bekrova, zabranila je svom sinu, Abdullahu ibn Az Zubejru da prihvati ponižavajuće izbjegavanje smrti, mada je bila vrlo stara i trebala ga je pored sebe.


Ako pogledamo šire, vidjet ćemo da su muslimanke igrale veliku ulogu u žrtvovanju i službi Allahovoj swt vjeri.


Sumejja je dala svoj život, a ubio ju je Abu Džahl zbog njenog prelaska na islam. Bila je prvi musliman i žena ubijena u islamu.


Hadidža r.a., prva žena Poslanika saavs, bila je vrlo bogata, i trošila je svoj novac za da’wu.


Umm Salamah je ostavila svog muža i bila svjedok protjerivanja svojih sinova kada je činila hidžru.


Umm Imarah je u borbi branila Poslanika saaws, u bici na Uhudu. Njega ranjenih u džihadu je bila uloga muslimanki kroz istoriju.


Izgradnja USPJEŠNIH programa za da’wu

Postoje uvjeti koji moraju biti ispunjeni da bi da’wa žene bila uspješna i da bi se postigao očekivani razultat. Mnoge od slijedećih tacčaka su općenito važeće, ali je uvijek bitno da se uzmu u obzir i analiziraju i specifične okolnosti u kojima određena osoba radi, kako bi se programi mogli prilagoditi specifičnoj situaciji i potrebama.

Prvo : Važne smjernice

Kada govorimo o važnosti žene u islamskoj da’wi, ne bismo smjeli izgubiti iz vida njenu osobenost, prirodu i prioritete. Bitne smjernice u planiranju i realizovanju da’we su slijedeće :

1- Glavna uloga i posao žene je u njenom domu. To je jasan stav Kur’ana i sunneta. Allah swt kaže : ‘I boravite u vašim kućama.’ [33 :33] Naravno, žena može izlaziti radi obavljanja namaza u džamiji, radi bilo koje aktivnosti koja joj je potrebna i radi obavljanja da’we. Ipak, ni jedna od ovih aktivnosti ne bi trebala da se sukobljava sa njenim esencijalnim obavezama supruge i majke. U mnogim slučajevima, upravo ova neravnoteža između esencijalnih obaveza žene i potreba da’we, je uzrok problema i nesporazuma u porodicama i društvima. ‘Žene mogu naći načina za ispunjavanje svojih obaveza vezanih za da’wu kod kuće, kao naprimjer baviti se administrativnim poslovima u islamskoj organizaciji, odgovarati na telefonske pozive, ili druge mogućnosti, zavisno od sposobnosti i interesovanja svake žene, ‘ kaže dr. Hamdan.

2- Posebna pravila u vezi žene, zatim pravila miješanja muškaraca i žena, koja se trebaju ispoštovati u svakoj da’wetskoj aktivnosti :

a) prikladan hidžab između muškarca i žena
b) žena ne moze putovati bez pratnje mahrema
c) žene se ne mogu slobodno miješati sa muškarcima koji joj nisu mahrem
d) žena može izlaziti samo uz dozvolu onih koji se o njoj brinu i izdržavaju je, dakle muža ili oca.

3- neprijatelji islama obično iskorištavaju ova pravila kako bi diskreditovali islam i predstavili ga kao vjeru koja ponižava žene. Neke daije žene su se dale zavarati ovim potvorama i postale su jako nepromišljene. Istinske daije vođene sunnetom moraju biti oprezne, da ne bi potpale pod uticaj volje i hirova društva.

4- muškarci imaju pravo na vodeću ulogu u aktivnostima da’we, kao što je bio slučaj u vrijeme Poslanika saavs, i generacija koje su slijedile. Uloga žene u da’wi je neosporiva, s tim da se mora pridržavati navedenih pravila.

Drugo : Ciljevi programa

Kao što je Poslanik saavs uvidio potrebu da odredi poseban termin radi potreba i problema žena u njegovom vremenu, tako bi i organizacije trebale pokušati da prilagode i usmjere svoju da’wu ženama i problemima zajednice. Svaki program za da’wu posvećen ženi bi trebao da, u najmanju ruku, sebi postavi slijedeće ciljeve:

Jačanje imana : kroz ibadet, zikrullah, razmišljanje o Allahovim imenima, Njegovoj snazi i stvaranju u nama samima i u univerzumu. Bitnost razmišljanja je ogromna. I njegov pozitivni uticaj na srce i iman je gotovo neograničen. Ovo, ipak ne bi bilo moguće bez pravilnog shvatanja stvari vezanih za akidu. Akcent treba da bude na Tewhidu.

Proširivanje znanja : bez tog se ne može postići puno. Posebno bi trebalo akcentirati znanje o osnovama islama i stvarima koje su da’iji potrebne u njenoj okolini. Potrebno je upozoravati na devijantna razmišljanja, ideje, grupe i sekte. Treba upozoriti na one koji ne vide rado širenje islama i koji osvajaju srca i umove ljudi.

Izgradnja da’wetske ličnosti : da’wa zahtijeva požrtvovanje, i zato žena mora biti pripremljena da podnosi poteškoće koje prate pozivanje u islam. Trebaju biti svjesne stanja muslimana i nastojanja neprijatelja islama. Treba ih učiti vođstvu, odgovornosti i poduzimanju individualne inicijative. Teoretska i praktična edukacija mora biti ponuđena. Da’iju je neophodno naučiti socijalnim sposobnostima, važnosti da’we kroz dobar primjer. Moraju naučiti vrednovati vrijeme, njegovo korištenje i planiranje, i kako da koriste halal aktivnosti za opuštanje i zabavu u slobodno vrijeme.

Izgradnja otpornosti na grijeh : ovo uključuje prepoznavanje bolesti grijeha, posebno onih specifičnih za ženu, izbjegavanje mijesta i puteva koji vode grijehu.

Treće : Trening

A- Teoretska priprema :

1- Edukativna priprema nuđenjem kvalitenog i prikladnog materijala. Islam je dao pravo ženi da se obrazuje. Stečeno znanje treba biti takvo da bude od pomoći ženi u da’wi, kao npr. šerijatske grane i discipline koje nam pomažu da ih razumijemo. Međutim, traženje znanja ne smije biti prepreka bavljenju da’wom, kao što je danas većinom slučaj. Treba postojati ravnoteža između tog dvoga.

2- Psihološka priprema : žena treba da ima vjeru u Allaha swt, da je puna nade, da posjeduje islamski ponos, strpljenje, znanje o uvjetima i okolnostima onih kojima se obraća. Ovo je vazan aspekt pripreme, jer daija se obraća ljudima različitih karaktera i sklonosti.

3- Socijalna priprema : žene daije treba da praktično primjenjuju islam u životu, u familiji i u društvu. Trebaju se držati etike islama i da’we. Cilj ove pripreme je da pruže osjećaj da je da’wa pravo svih ljudi, i da im treba prići iskreno, pošteno, blago.

B- Adekvatan praktični trening :

Uvježbavanje žena daija pisanju i govorništvu, da bi bile u stanju da prenesu Allahovu swt vjeru ljudima kroz govore, pisanje, predavanja. Ovo su metodi da’we, i oni trebaju da kompletiraju teoretsku pripremu, što bi donijelo postizanje željenih rezultata. Ovaj aspekt je često zapostavljen, sto ima neželjene posljedice za da’wu.

Da’iyat bi kroz predavanja, seminare trebale biti u stanju da ubijede slušaoca dokazima i argumentima. Takoder bi trebale da probude njihove emocije i osjećaje. Trebale bi biti iskusne u govorništvu i pripremati predavanja za džamije, škole i druga mjesta gdje se žene sastaju. Također trebaju usmjeravati žene koje se žele baviti da’wom, i blago ispravljati njihove greške.

Pisanje i publiciranje ne smije biti zapostavljeno u ovom vremenu kada se do ljudi lahko može doći knjigama, brošurama, novinama i tekstovima. Pisanje bi trebalo biti tečno i uvjerljivo, prožeto iskrenošću, jasnoćom i argumentima. Pisanje je sredstvo koje je jako prikladno i važno za ženu. Mogu pisati u kući, dakle u slobodnom vremenu. Na ovakav način mogu doprijeti do svih nivoa društva.

POLJE da’we za ŽENE

Edukativno polje : usmjereno duhovnom uzdizanju i čišćenju duše vjerom. Dakle, obraćanje razumu i duši. Mjesta da’we bi bila : džamije, škole, asocijacije, da’wetske grupe, …

Socijalno polje : povezano sa fizičkim i psihičkim zdravljem, kao i sa socijalnim razvojem i interakcijom među ljudima, sto ima pozitivan uticaj na realizaciju duhovne edukacije i formiranje islamskog karaktera. Oboje, fizičko i psihičko su povezani, i moraju biti uravnoteženo zadovoljeni. Dati prednost duši vodi asketizmu, a prednost tijelu hedonizmu. Zadovoljavanje fizičkih potreba je često bilo uzrokom da ljudi prihvate islam. Kršćanski misionari se danas koncentrisu na ovaj pristup. Teško je gladnom, golom , ili bolesnom i beskućniku da sluša propovjedi.

Specifični primjeri ženskih da’wetskih aktivnosti:

1. Kod kuće: sigurno najplodniji i najefikasniji način. Allah swt je naredio i ženi i mužu da odgajaju jedno drugo i porodicu. Majka dijeli sa ocem odgovornost u edukaciji i odgoju djece, u fizičkom, moralnom i socijalnom aspektu odgoja. Članovi familije provode sate zajedno u kući i to kreira harmoniju, a daje i priliku za pruzanje lijepih primjera i usmjeravanje.


2. Zajednica muslimana : pomoć, sadaka ili savjet rođacima, susjedima, i onim kojima je to potrebno.


3. Islamska škola : edukacija i predavanja učenicama i nastavnicama.


4. Džamija : ženama treba biti omogućeno da prisustvuju i okoriste se predavanjima u džamijama. Džamija je prikladno mjesto za pojedine aktivnosti, kao studiranje Kur’ana i slično.


5. Bolnice, zatvori, ženski univerziteti, socijalne ustanove.

‘Organizovanje konferencija za žene, u vrijeme većih konferencija, tako da imaju s kim da putuju,’ predlaže Dr. Hamdan. ‘Da’wa se isto tako može činiti na individulnom nivou ; sa prijateljima, familijom, kolegama, posebno onima koji nisu muslimani,’ kaže dr. Hamdan. ‘Mnoge žene koje su konvertirale u islam imaju porodice koje nisu muslimanske, i to je izvanredna i jako izazovna, prilika za da’wu.’

Šta kažu Kur’an i Sunnah

Muslimanke , koje pozivaju i koje su pozvane u vjeru

Pravila islama u Kur’anu i sunni obuhvataju oboje, i muško i žensko. Većinom su koristene muške imenice, i to samo radi lingvističkih razloga. Ipak, postoje pravila koja se odnose isključivo na muškarce, a istovremeno i ona samo za žene. To ukazuje da žene imaju karakter i ličnost nezavisnu od muškarca. Ovo podvlači potrebu da im se obrati edukacijom, da’wom, usmjerenjem, na nacin specifičan njima. Ne smiju biti ignorisane. Poslanik saavs se stoga obraćao ženama na specifičan način, posebno nakon obraćanja muškarcima, i odredio je specijalan dan u sedmici da ih podučava.

Kur’an nas uči da je čovjek odgovoran za svoju kuću i porodicu : ‘O vi koji vjerujete, sebe i porodice svoje čuvajte od vatre čije će gorivo ljudi i kamenje biti, i o kojoj će se meleki strogi i snažni brinuti, koji se onome što im Allah zapovjedi neće opirati, i koji će ono što im se naredi izvršiti.’[66 :6] A Poslanik saavs je rekao : ‘Čovjek je pastir svoje familije, i odgovoran je za svoje stado.’ (Buhari i Muslim) U drugom hadisu Poslanik saavs je govorio o duploj nagradi za covjeka koji poduči, nauči lijepim manirima pa zatim oslobodi svoju ropkinju. (Buharija) Ovo sigurno podvlači potrebu edukacije i brige za žene.

S druge strane, postoji puno dokaza iz Kur’ana i sunne koji ukazuju na činjenicu da su i žene obavezne činiti da’wu :

1- Postoje mnogi ajeti koji obavezuju muškarca i ženu da čine da’wu, preporučuju dobro i zabranjuju zlo. Npr. Allah swt kaže : ‘ Neka među vama bude jedna skupina koja će pozivati na dobro, i naređivati lijepa a zabranjivati ružna djela. To su oni koji će biti spašeni.’[3 :104]

2- Ženama se posebno ukazalo na obavezu da’we, jer Allah swt kaže : ‘O žene Vjerovjesnikove, vi niste kao druge žene! Ako se Allaha bojite, na sebe pažnju govorom ne skrecite, pa da u napast dode onaj čije je srce bolesno, i govorite pristojan govor![33 :32] Ibn Abbas je shvatio da riječi upućene Poslanikovim saavs ženama ‘govorite pristojan govor (marauf)’ znače da one trebaju naređivati dobro i zabranjivati zlo. Ovo bi se moglo odnositi na sve žene muslimanke. Allah swt, također kaže : ‘A vjernici i vjernice su prijatelji jedni drugima: traže da se čine dobra djela, a od nevaljalih odvraćaju, i molitvu obavljaju i zekat daju, i Allahu i Poslaniku Njegovu se pokoravaju. To su oni kojima će se Allah, sigurno, smilovati. - Allah je doista silan i mudar. [9 :71] Jasno je da se ovim ajetom to daje u zadatak ženama kao i muškarcima, kada god su u mogućnosti da to čine. Poslanik saavs je rekao da je žena čuvar muževe kuće i djece, i da je odgovorna za njih.

3- Dalje, slijedeće tačke nam također pomažu da shvatimo da su žene trebaju da vrše da’wu, kao i muškarci :

a) islam zabranjuje slobodno miješanje muškaraca i žena, i zato je neophodno da imamo žene sposobne da vrše da’wu medu ženama
b) pojedina šerijatska pravila su prenesena od Poslanika saavs isključivo preko žena
c) ponekad je teško muškarcu daiji da iznese ženama sve ono sto da’wa zahtijeva, jer žene imaju privatne stvari o kojima bi im bilo nelagodno pričati pred muškarcima, i radije bi o njima samo sa drugim ženama.

Šta posijemo to ćemo požnjeti

1. Spriječiti neznanje, proširiti intelektualne vidike, napraviti kvalifikovan ženski kadar za da’wu. Ovo bi imalo dugoročan i koristan uticaj, ne samo na žene muslimanske zajednice, nego i na čitavo društvo.
2. Ispraviti mnoge pogrešne prakse i radnje koje su postale socijalni fenomeni u mnogim društvima.
3. Žene daije treba da pokažu veću zrelost i disciplinu. Ovo bi rezultiralo jačim relacijama između žena i muškaraca (u da’wi).
4. Status i mjesto žene u islamu treba biti rasvijetljeno i muslimanke trebaju da imaju veću svijest o svojim pravima i obavezama.
5. Napori bi trebali biti usmjereni na mlade ljude, kako bi ummet obezbijedili sposobnim muslimanima u generacijama koje dolaze.
6. Stimulisati i jačati osjećaj pripadnosti islamu , i održati kljucnu obavezu muslimana : naređivanje dobrog i zabranjivanje lošeg.
7. Osigurati financijsku potporu za da’wu, sadaku.

Vrijeme je da muslimani koji se smatraju sljedbenicima sunneta ponovo razmisle o da’wi među ženama i od strane žena.
Sjetimo se Hadidže r.a., Aiše r.a., Sumejje r.a., i mnogih drugih žena muslimanki kroz historiju, i šta su one odradile za islam, i učimo iz tih primjera. Moramo biti svjesni da sama priča i emocije su beskorisni.
Potrebno je da uradimo nešto sada, na našoj sadašnjoj situaciji. Edukacija, priprema, osposobljavanje žena će biti ključ našeg uspjeha u budućnosti.

Kroz historiju, stanje žena u nekom društvu je bilo mjerilo blagostanja u tom društvu. Zato pokušajmo poboljšati intelektualno, duhovno i emocionalno stanje muslimanke tako što će joj biti omogućeno da ispuni sve odgovornosti kojim ju je obavezao Allah swt.

Da’wa: poziv (u islam)
Terbija: podučavanje, trening, odgoj
Abdul Latif M. Al-Hassan i Sumeja bint Joan

Al-Jumu’ah magazin