Pitanje:
Poznato mi je da normalni ljudi pitaju ulemu o stvarima koje ne znaju iz Islama i da treba slijediti mišljenje priznate uleme. Pitanje je kako da kao obični ljudi selektujemo različita mišljenja dva ili tri alima, ako su sva tri priznata, ako su poznati po taqvi, i koji jedni druge poštuju. I smije li se uzeti lakša fetva ?
Odgovor:
Hvala Allahu. Nije dozvoljeno slijediti lakšu fetvu, nego se treba bojati Allaha i ne slijediti svoje prohtjeve. Istinu moraš slijediti pa makar ti se i ne sviđala. Što se tiče muftija, onih koji su ovlašteni da daju fetve, treba paziti na dvije stvari:
- Njihova taqva (bogobojaznost)
Poznato mi je da normalni ljudi pitaju ulemu o stvarima koje ne znaju iz Islama i da treba slijediti mišljenje priznate uleme. Pitanje je kako da kao obični ljudi selektujemo različita mišljenja dva ili tri alima, ako su sva tri priznata, ako su poznati po taqvi, i koji jedni druge poštuju. I smije li se uzeti lakša fetva ?
Odgovor:
Hvala Allahu. Nije dozvoljeno slijediti lakšu fetvu, nego se treba bojati Allaha i ne slijediti svoje prohtjeve. Istinu moraš slijediti pa makar ti se i ne sviđala. Što se tiče muftija, onih koji su ovlašteni da daju fetve, treba paziti na dvije stvari:
- Njihova taqva (bogobojaznost)
- Ispravnost njihova znanja.
Ove dvije stvari su najvažnije osobine jednog muftije. To su kao krila na ptici: jedno je beskorisno bez drugog. Ako vidiš vidljive tragove pravednosti na muftiji, i ako možeš vidjeti dovoljno da je on svjestan Allaha i njegova bogobojaznost, koji te uvjere da on neće dozvoliti sebi da govori po svome hiru, nego sa dokazima. Znači njegova bogobojaznost i dokazi iz Islama bi trebali da budu dovoljni da bi se njegova fetva mogla uzeti. Ako postoji jedan drugi muftija, sličan ovome prvom, ili koji mu je približan po bogobojaznosti i znanju, a njegova fetva se razlikuje od fetve prvog muftije, onda trebaš potražiti nešto što će te uvjeriti da je istina na strani jednog ili drugog, kao na primjer kad jedan ili drugi donesu dokaze koji su jači.
Muftija je kao doktor. Jasno nam je da ima doktora koji imaju više znanja od drugih. Kod nekih se osjećaš sigurnije za razliku od drugih, jer ih vidiš da su pažljiviji sa dijagnozom od drugih, postavljaju pitanja itd. Dok ima doktora koji se žure sa dijagnozom, pa se ti ljutiš na njih a on ti daju lijek koji nema veze sa tvojom bolesti. Baš kao što tražiš pažljivo doktora, tako moraš isto pažljivo tražiti muftiju, koji će ti pomoći pa makar ti se njegova fetva i ne dopala.
Islam Q&A
Shaykh Sa'd al-Humayd
Ove dvije stvari su najvažnije osobine jednog muftije. To su kao krila na ptici: jedno je beskorisno bez drugog. Ako vidiš vidljive tragove pravednosti na muftiji, i ako možeš vidjeti dovoljno da je on svjestan Allaha i njegova bogobojaznost, koji te uvjere da on neće dozvoliti sebi da govori po svome hiru, nego sa dokazima. Znači njegova bogobojaznost i dokazi iz Islama bi trebali da budu dovoljni da bi se njegova fetva mogla uzeti. Ako postoji jedan drugi muftija, sličan ovome prvom, ili koji mu je približan po bogobojaznosti i znanju, a njegova fetva se razlikuje od fetve prvog muftije, onda trebaš potražiti nešto što će te uvjeriti da je istina na strani jednog ili drugog, kao na primjer kad jedan ili drugi donesu dokaze koji su jači.
Muftija je kao doktor. Jasno nam je da ima doktora koji imaju više znanja od drugih. Kod nekih se osjećaš sigurnije za razliku od drugih, jer ih vidiš da su pažljiviji sa dijagnozom od drugih, postavljaju pitanja itd. Dok ima doktora koji se žure sa dijagnozom, pa se ti ljutiš na njih a on ti daju lijek koji nema veze sa tvojom bolesti. Baš kao što tražiš pažljivo doktora, tako moraš isto pažljivo tražiti muftiju, koji će ti pomoći pa makar ti se njegova fetva i ne dopala.
Islam Q&A
Shaykh Sa'd al-Humayd