“ O vjernici, klonite se mnogih sumnjičenja, neka sumnjičenja su, zaista, grijeh. I ne uhodite jedni druge i ne ogovarajte jedni druge ! Zar bi nekome od vas bilo drago da jede meso umrloga brata svoga, - a vama je to odvratno -, zato se bojte Allaha, Allah, zaista, prima pokajanje i samilostan je.”
U ajetu kojeg smo citirali Allah subhanehu ve te'ala zabranjuje tri stvari. Sve ove stvari su prisutne u ovom ummetu.
Prvo što Allah subhanehu ve te'ala zabranjuje vjernicima u ovom ajetu je sumnjičenje. “O vjernici, klonite se mnogih sumnjičenja, neka sumnjičenja su, zaista, grijeh. Allah subhanehu ve te'ala je zabranio Svojim robovima mnoga sumnjičenja, a u to spada uvreda prema porodici, bližnjima i ljudima, bez ikakvog razloga, jer nešto od toga je čisti grijeh, pa neka se toga klone iz opreza. Mufesiri kažu da se ovo sumnjičenje odnosi na optuživanje ljudi da su uradili neku stvar, a možda oni to nisu uradili. Čovjek će biti odgovoran za ta sumnjičenja, jer Allah subhanehu ve te'ala kaže da su ona grijeh. Allah subhanehu ve te'ala zabranjuje vjernicima da imaju loše mišljenje o mu’minima.
Rekao je Omer ibn el-Hattab radijallahu anhu: "Nikako ne sumnjaj, ni za jednu riječ koja je izišla iz usta tvoga brata vjernika, da je ona nešto drugo osim istina, a ti ćeš joj u dobru pronaći osnovu."
Prenosi Malik od Ebu Hurejre radijallahu anhu koji kaže da je Resulullah sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Čuvajte se sumnjičenja, jer je sumnjičenje najveća laž. Nemojte jedan drugog uhoditi, niti prisluškivati. Nemojte jedan drugom zavidjeti, niti se međusobno mrziti, niti jedan drugom leđa okretati. Budite, o Allahovi robovi braća." Ovo prenose Buharija, Muslim, Ebu Davud.
Drugo što Allah subhanehu ve te'ala zabranjuje vjernicima u ovom ajetu je uhođenje. "Nemojte jedni druge uhoditi...", tj. motriti i špijunirati jedan drugoga, a riječ "uhoditi" najčešće se odnosi ili veže sa zlom. Od toga je izvedena i riječ "uhoda" (špijun), dok se riječ "raspitivanje" većinom odnosi na dobro.
Dozvoljeno špijuniranje je kada muslimani hoće napasti nevjernike, kao što je to radio Resulullah sallallahu alejhi ve sellem šaljući izviđače prije svake bitke da špijuniraju neprijatelje. Međutim špijunaža koja je poznata kod nas je strogo zabranjena.
Prenosi Ebu Davud od Ebu Burdeta el-Belevija koji kaže da je rekao Resulullah sallallahu alejhi ve sellem: "O vi koji vjerujete samo jezikom i u čija srca iman još nije ušao, ne pratite i ne istražujte mahane muslimana, jer onome ko istražuje tuđe mahane Allah će istražiti njegove mahane. A čiju mahanu Allah istraži, razotkrit će ga među njegovim najbližim."
Treće što Allah subhanehu ve te'ala zabranjuje vjernicima u ovom ajetu je ogovaranje. "...i ne ogovarajte jedni druge..." i to je parazit, rak, koji je pogodio ovaj ummet tako da nema sijela na kojem se neko ne ogovara, ne sastanu se dvojica da ne ogovaraju trećeg, ne sastanu se dvije žene, a da ne uzmu globus da ogovaraju pola svijeta. Ova bolest se na žalost raširila i među ulemom, tako da gibete druge učenjake.
Riječ gibet izvedena je od glagola “gabe-jegibu”ili “igtabe-jegtabu” što znači govoriti o nekom odsutnom.
Šerijatska definicija gibeta izvedena je iz hadisa kojeg prenosi Ebu Hurejre radijallahu anhu da je Resulullah sallallahu alejhi ve sellem rekao: “Znate li šta je gibet?” Prisutni rekoše: “Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju.” (Iz ovog dijela hadisa se izvodi pouka da čovjek koji nema znanje o nečemu treba da kaže Allah najbolje zna, ali ne smije reći Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju, jer Resulullah sallallahu alejhi ve sellem nije živ). “Ogovaranje je da svoga brata muslimana spominješ po onome što on ne voli.” – reče Resulullah sallallahu alejhi ve sellem. “A šta ako pri njemu bude prisutno to što se spominje?” – upitaše. Resulullah sallallahu alejhi ve sellem reče: “Ako pri njemu bude to što spominješ ogovorio si ga, a ako ne bude potvorio si ga.” Bilježi Muslim.
Ogovaranje je sa stanovišta idžma’a grijeh, dok je izuzetak iz toga ono “ogovaranje” kod kojeg preovladava opće društveni interes, kao što je kod iznošenja dobrih i loših osobina prenosioca hadisa i kod ukazivanja savjeta i sl. Sve drugo je strogo zabranjeno.
Zbog ovoga je ogovaranje Uzvišeni usporedio sa jedenjem mesa mrtvog insana, kao što kaže: "Zar bi nekom od vas bilo drago jesti meso umrlog brata svoga - a vama je to odvratno...", tj. prirodno je da vam je to mrsko, pa prihvatite ga kao šerijatsku zabranu, jer je kazna gora od toga. Na ovaj način želi se izazvati odvratnost prema tom činu.
Prenosi Ebu Davud od Enesa ibn Malika radijallahu anhu koji kaže da je rekao Resulullah sallallahu alejhi ve sellem: "Kada sam bio na Mi’radžu, prošao sam pored skupine ljudi koji su imali bakrene nokte kojima su trgali svoja lica i prsa." "Ko su ovi, Džibrile?" - upitao sam ga, a on mi odgovori: "To su oni što su klevetali ljude i kaljali njihovu čast." Ovaj hadis prenosi i Ahmed.
A navodi Ibn Ebi Hatim od Ebu Seida el-Hudrija radijallahu anhu koji kaže: "Rekli smo: 'O Allahov Poslaniče, ispričaj nam šta si vidio u noći Lejletul-Mi’radžu', pa je odgovorio: '...Zatim me je odveo do jednog dijela Allahovih stvorenja. To je narod čiji predstavnici prilaze sa strane jedni drugima i sijeku s njih komadiće tijela, poput obuće; pa kada se nekom od njih stavi u usta, kaže mu se: Jedi, kao što si jeo - a on će u tom jelu nalaziti samo smrt.'" "O Muhammede, i kad bi u tome našao smrt, ona mu je mrska." Pa sam pitao: 'O Džibrile, ko su ovi?' 'To su klevetnici, podrugljivci' - odgovori on. Pa se kaže: 'Zar bi nekom od vas bilo drago jesti meso umrlog brata svoga - a vama je to odvratno.' Ta odvratnost odnosi se upravo na ovo jedenje mesa."
Prenosi hafiz Ebu Ja‘la u svom rivajetu o događaju vezanom za kamenovanje Maiza radijallahu anhu kada kaže: ...Čuo je Resulullah sallallahu alejhi ve sellem dvojicu ljudi kako jedan drugome govore: "Zar ne vidiš ovoga koga je Allah zaštitio, a strast ga je dovela do toga da je kamenovan poput psa?" Zatim je produžio Resulullah sallallahu alejhi ve sellem dok nije naišao do leša od magarca, pa je rekao: "Gdje su ona dvojica, neka dođu i neka jedu ovog magarca?" A njih dvojica povikaše: "Allah ti oprostio, o Allahov Poslaniče, pa zar se ovo jede?" "Ono što ste govorili o svome bratu malo prije gore je od jedenja mrtvog magarca" - odgovori Resulullah sallallahu alejhi ve sellem: "Tako mi Onoga u Čijim je rukama moja duša, on (Maiz) sada uživa u ljepotama dženetskih rijeka." Prenosioci ovog hadisa su pouzdani.
Navodi Imam Ahmed od Džabira ibn Abdullaha radijallahu anhu koji kaže: Bili smo sa Resulullahom sallallahu alejhi ve sellem kada se začuo smrad lešine, pa reče Resulullah sallallahu alejhi ve sellem: "Znate li vi kakav je ovo smrad?" "To je smrad onih koji ogovaraju ljude."
A riječi Uzvišenog: "I bojte se Allaha", tj. u onome što vam je naredio i u onome što vam je zabranio, te se pazite toga i čuvajte ga se. Allah subhanehu ve te'ala na kraju kaže bojte se Allaha kako bi poslije spominjanja zabrana, naredba bogobojaznosti imala većeg efekta, jer kada bi bilo na početku manje bi uticalo na srca.
"Allah, zaista, prima pokajanje i Milostiv je", znači prima pokajanje onoga ko Mu se pokaje, a Milostiv je prema onome ko Mu se povrati i osloni na Njega.
Veći dio uleme kaže: "Put onih koji ogovaraju ljude kako bi se pokajali i iščupali iz toga jeste da čvrsto odluče da se tome više ne vraćaju, te da se pokaju za ono što je prošlo i da traže halala od onoga koga su ogovorili."
Tako kažu jedni, dok drugi smatraju: "Nije potrebno traženje halala, zato što postoji mogućnost da bi nakon javne izjave moglo doći do još većeg ezijeta od onoga koji se već zbio."
Ima još i način da oštećenog pohvali pred skupinom ljudi pred kojom ga je i ponizio, te da ga pohvali u onolikoj mjeri u kolikoj ga je ranije i ponizio, pa da tako bude jedno za drugo. Tako navodi Imam Ahmed od Muaza ibn Enesa el-Džuhenija radijallahu anhu da je Resulullah sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Ko uzme u zaštitu vjernika od munafika koji ga ogovara, Allah subhanehu ve te'ala će mu na Sudnjem danu poslati meleka koji će štititi njegovo tijelo od džehenemske vatre. A ko napadne muslimana želeći ga tako osramotiti, Allah će ga zadržati na džehenemskoj ćupriji sve dok ne iskusi zasluženu kaznu zbog onoga koga je oklevetao." To isto navodi i Ebu Davud.
Molim Allaha subhanehu ve te'ala da ove riječi budu pouka za razumne i da budu dokaz za nas, a ne protiv nas. Naša posljednja dova neka je hvala Allahu Gospodaru svjetova.
U ajetu kojeg smo citirali Allah subhanehu ve te'ala zabranjuje tri stvari. Sve ove stvari su prisutne u ovom ummetu.
Prvo što Allah subhanehu ve te'ala zabranjuje vjernicima u ovom ajetu je sumnjičenje. “O vjernici, klonite se mnogih sumnjičenja, neka sumnjičenja su, zaista, grijeh. Allah subhanehu ve te'ala je zabranio Svojim robovima mnoga sumnjičenja, a u to spada uvreda prema porodici, bližnjima i ljudima, bez ikakvog razloga, jer nešto od toga je čisti grijeh, pa neka se toga klone iz opreza. Mufesiri kažu da se ovo sumnjičenje odnosi na optuživanje ljudi da su uradili neku stvar, a možda oni to nisu uradili. Čovjek će biti odgovoran za ta sumnjičenja, jer Allah subhanehu ve te'ala kaže da su ona grijeh. Allah subhanehu ve te'ala zabranjuje vjernicima da imaju loše mišljenje o mu’minima.
Rekao je Omer ibn el-Hattab radijallahu anhu: "Nikako ne sumnjaj, ni za jednu riječ koja je izišla iz usta tvoga brata vjernika, da je ona nešto drugo osim istina, a ti ćeš joj u dobru pronaći osnovu."
Prenosi Malik od Ebu Hurejre radijallahu anhu koji kaže da je Resulullah sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Čuvajte se sumnjičenja, jer je sumnjičenje najveća laž. Nemojte jedan drugog uhoditi, niti prisluškivati. Nemojte jedan drugom zavidjeti, niti se međusobno mrziti, niti jedan drugom leđa okretati. Budite, o Allahovi robovi braća." Ovo prenose Buharija, Muslim, Ebu Davud.
Drugo što Allah subhanehu ve te'ala zabranjuje vjernicima u ovom ajetu je uhođenje. "Nemojte jedni druge uhoditi...", tj. motriti i špijunirati jedan drugoga, a riječ "uhoditi" najčešće se odnosi ili veže sa zlom. Od toga je izvedena i riječ "uhoda" (špijun), dok se riječ "raspitivanje" većinom odnosi na dobro.
Dozvoljeno špijuniranje je kada muslimani hoće napasti nevjernike, kao što je to radio Resulullah sallallahu alejhi ve sellem šaljući izviđače prije svake bitke da špijuniraju neprijatelje. Međutim špijunaža koja je poznata kod nas je strogo zabranjena.
Prenosi Ebu Davud od Ebu Burdeta el-Belevija koji kaže da je rekao Resulullah sallallahu alejhi ve sellem: "O vi koji vjerujete samo jezikom i u čija srca iman još nije ušao, ne pratite i ne istražujte mahane muslimana, jer onome ko istražuje tuđe mahane Allah će istražiti njegove mahane. A čiju mahanu Allah istraži, razotkrit će ga među njegovim najbližim."
Treće što Allah subhanehu ve te'ala zabranjuje vjernicima u ovom ajetu je ogovaranje. "...i ne ogovarajte jedni druge..." i to je parazit, rak, koji je pogodio ovaj ummet tako da nema sijela na kojem se neko ne ogovara, ne sastanu se dvojica da ne ogovaraju trećeg, ne sastanu se dvije žene, a da ne uzmu globus da ogovaraju pola svijeta. Ova bolest se na žalost raširila i među ulemom, tako da gibete druge učenjake.
Riječ gibet izvedena je od glagola “gabe-jegibu”ili “igtabe-jegtabu” što znači govoriti o nekom odsutnom.
Šerijatska definicija gibeta izvedena je iz hadisa kojeg prenosi Ebu Hurejre radijallahu anhu da je Resulullah sallallahu alejhi ve sellem rekao: “Znate li šta je gibet?” Prisutni rekoše: “Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju.” (Iz ovog dijela hadisa se izvodi pouka da čovjek koji nema znanje o nečemu treba da kaže Allah najbolje zna, ali ne smije reći Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju, jer Resulullah sallallahu alejhi ve sellem nije živ). “Ogovaranje je da svoga brata muslimana spominješ po onome što on ne voli.” – reče Resulullah sallallahu alejhi ve sellem. “A šta ako pri njemu bude prisutno to što se spominje?” – upitaše. Resulullah sallallahu alejhi ve sellem reče: “Ako pri njemu bude to što spominješ ogovorio si ga, a ako ne bude potvorio si ga.” Bilježi Muslim.
Ogovaranje je sa stanovišta idžma’a grijeh, dok je izuzetak iz toga ono “ogovaranje” kod kojeg preovladava opće društveni interes, kao što je kod iznošenja dobrih i loših osobina prenosioca hadisa i kod ukazivanja savjeta i sl. Sve drugo je strogo zabranjeno.
Zbog ovoga je ogovaranje Uzvišeni usporedio sa jedenjem mesa mrtvog insana, kao što kaže: "Zar bi nekom od vas bilo drago jesti meso umrlog brata svoga - a vama je to odvratno...", tj. prirodno je da vam je to mrsko, pa prihvatite ga kao šerijatsku zabranu, jer je kazna gora od toga. Na ovaj način želi se izazvati odvratnost prema tom činu.
Prenosi Ebu Davud od Enesa ibn Malika radijallahu anhu koji kaže da je rekao Resulullah sallallahu alejhi ve sellem: "Kada sam bio na Mi’radžu, prošao sam pored skupine ljudi koji su imali bakrene nokte kojima su trgali svoja lica i prsa." "Ko su ovi, Džibrile?" - upitao sam ga, a on mi odgovori: "To su oni što su klevetali ljude i kaljali njihovu čast." Ovaj hadis prenosi i Ahmed.
A navodi Ibn Ebi Hatim od Ebu Seida el-Hudrija radijallahu anhu koji kaže: "Rekli smo: 'O Allahov Poslaniče, ispričaj nam šta si vidio u noći Lejletul-Mi’radžu', pa je odgovorio: '...Zatim me je odveo do jednog dijela Allahovih stvorenja. To je narod čiji predstavnici prilaze sa strane jedni drugima i sijeku s njih komadiće tijela, poput obuće; pa kada se nekom od njih stavi u usta, kaže mu se: Jedi, kao što si jeo - a on će u tom jelu nalaziti samo smrt.'" "O Muhammede, i kad bi u tome našao smrt, ona mu je mrska." Pa sam pitao: 'O Džibrile, ko su ovi?' 'To su klevetnici, podrugljivci' - odgovori on. Pa se kaže: 'Zar bi nekom od vas bilo drago jesti meso umrlog brata svoga - a vama je to odvratno.' Ta odvratnost odnosi se upravo na ovo jedenje mesa."
Prenosi hafiz Ebu Ja‘la u svom rivajetu o događaju vezanom za kamenovanje Maiza radijallahu anhu kada kaže: ...Čuo je Resulullah sallallahu alejhi ve sellem dvojicu ljudi kako jedan drugome govore: "Zar ne vidiš ovoga koga je Allah zaštitio, a strast ga je dovela do toga da je kamenovan poput psa?" Zatim je produžio Resulullah sallallahu alejhi ve sellem dok nije naišao do leša od magarca, pa je rekao: "Gdje su ona dvojica, neka dođu i neka jedu ovog magarca?" A njih dvojica povikaše: "Allah ti oprostio, o Allahov Poslaniče, pa zar se ovo jede?" "Ono što ste govorili o svome bratu malo prije gore je od jedenja mrtvog magarca" - odgovori Resulullah sallallahu alejhi ve sellem: "Tako mi Onoga u Čijim je rukama moja duša, on (Maiz) sada uživa u ljepotama dženetskih rijeka." Prenosioci ovog hadisa su pouzdani.
Navodi Imam Ahmed od Džabira ibn Abdullaha radijallahu anhu koji kaže: Bili smo sa Resulullahom sallallahu alejhi ve sellem kada se začuo smrad lešine, pa reče Resulullah sallallahu alejhi ve sellem: "Znate li vi kakav je ovo smrad?" "To je smrad onih koji ogovaraju ljude."
A riječi Uzvišenog: "I bojte se Allaha", tj. u onome što vam je naredio i u onome što vam je zabranio, te se pazite toga i čuvajte ga se. Allah subhanehu ve te'ala na kraju kaže bojte se Allaha kako bi poslije spominjanja zabrana, naredba bogobojaznosti imala većeg efekta, jer kada bi bilo na početku manje bi uticalo na srca.
"Allah, zaista, prima pokajanje i Milostiv je", znači prima pokajanje onoga ko Mu se pokaje, a Milostiv je prema onome ko Mu se povrati i osloni na Njega.
Veći dio uleme kaže: "Put onih koji ogovaraju ljude kako bi se pokajali i iščupali iz toga jeste da čvrsto odluče da se tome više ne vraćaju, te da se pokaju za ono što je prošlo i da traže halala od onoga koga su ogovorili."
Tako kažu jedni, dok drugi smatraju: "Nije potrebno traženje halala, zato što postoji mogućnost da bi nakon javne izjave moglo doći do još većeg ezijeta od onoga koji se već zbio."
Ima još i način da oštećenog pohvali pred skupinom ljudi pred kojom ga je i ponizio, te da ga pohvali u onolikoj mjeri u kolikoj ga je ranije i ponizio, pa da tako bude jedno za drugo. Tako navodi Imam Ahmed od Muaza ibn Enesa el-Džuhenija radijallahu anhu da je Resulullah sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Ko uzme u zaštitu vjernika od munafika koji ga ogovara, Allah subhanehu ve te'ala će mu na Sudnjem danu poslati meleka koji će štititi njegovo tijelo od džehenemske vatre. A ko napadne muslimana želeći ga tako osramotiti, Allah će ga zadržati na džehenemskoj ćupriji sve dok ne iskusi zasluženu kaznu zbog onoga koga je oklevetao." To isto navodi i Ebu Davud.
Molim Allaha subhanehu ve te'ala da ove riječi budu pouka za razumne i da budu dokaz za nas, a ne protiv nas. Naša posljednja dova neka je hvala Allahu Gospodaru svjetova.