subota, 2. veljače 2013.

Adabi lijepog odnosa prema bračnom drugu

Uzvišeni Allah je Svojim robovima milost podario time što im je od njihove vrste stvorio žene da se uz njih smire i da im radost donese. Rekao je Uzvišeni: "Allah za vas stvara žene od vaše vrste, a od žena vaših daje vam sinove i unuke, i ukusna jela vam daje. Pa zašto u laž oni vjeruju, a Allahove blagodati poriču."[1] A u drugom ajetu, veli: "I jedan od dokaza Njegovih je to što za vas, od vrste vaše, stvara žene da se uz njih smirite."[2]
          
Pošto je brak smiraj za dušu i čuvar potomstva, islam je odredio svakom bračnom drugu prava i dužnosti jednog prema drugom, i propisao je adabe kojima treba da se okiti svaki od njih. U tom smislu, Uzvišeni kaže: "One imaju isto toliko prava koliko i dužnosti, prema zakonu."[3]Neka od ovih prava su:
     
Prvo: dužnosti muža prema ženi:

  1. Davanje mehra (vjenčanog dara), a to je šart (uvjet) za sklapanje braka, jer Uzvišeni veli: "I draga srca ženama vjenčane darove njihove podajte."[4]
  2. Hraniti i odijevati ženu i njenu djecu, shodno bogastvu i mogućnosti, jer Uzvišeni veli: "Neka imućan prema bogastvu svome troši, a onaj koji je u oskudici – prema tome koliko mu je Allah dao."[5] I kaže Uzvišeni: "Otac djeteta je dužan da ih prema svojoj mogućnosti hrani i odijeva."[6] Takođe, da njoj i njenoj djeci obezbjedi prikladan stan, jer Uzvišeni kaže: "Njih ostavite da stanuju tamo gdje i vi stanujete, prema svojim mogućnostima."[7]
  3. Ukoliko ne zna, podučiti je osnovnim učanjima vjere, zahtijevati od nje da obavlja namaze i vrši sve vrste pokornosti, zabraniti joj da se otkriva, nepropisno oblači, miješa sa muškarcima koji joj nisu mahremi i da radi bilo šta što je zabranjeno, jer Uzvišeni Allah veli: "O vi koji vjerujete, sebe i porodice svoje čuvajte od vatre."[8]
  4. Da joj ne nanosi nikakvu štetu, zbog općeg značenja riječi Allahovog Poslanika, sallAllahu alejhi ve sellem: "Nema štete ni uzvraćanja štetom."[9]
  5. Pravedno postupati sa ženama (ukoliko je oženjen sa više žena) u hrani, piću, odjeći, stanu i rasporedu noćenja u njihovim posteljama, a ako nije u stanju da pravedno postupa, propisano je da se ograniči na jednu ženu, jer Uzvišeni veli: "A ako strahujete da nećete pravedni biti, onda samo sa jednom."[10]
  6. Lijepo prema njoj postupati, pridržavajući se riječi Uzvišenog: "S njima lijepo živite."[11] I odgajati je postepeno, kao što je došlo u Kur'anu i sunnetu. Čija žena postane neposlušna, muž treba da je posavjetuje, to jest, podsjeti je da se treba Allaha bojati, spomene joj obavezu poslušnosti mužu, te grijeh koji stiče svojim suprostavljanjem, spadanje obaveze izdržavanja i odijevanja koji je snalaze ako ustraje u nepokornosti, i da je podsjeti da mu je dozvoljeno da se od nje u postelji rastavi, i da pribjegne udaranju. Dokaz svega navedenog su riječi Uzvišenog: "A onih čijih se neposlušnosti pribojavate, vi posavjetujte, a onda se od njih u postelji rastavite, pa ih i udarite."[12] Pa ako se na popravi, odvojiće se od nje u postelji, a ako ni to ne pomogne, pribjeći će i udaranju, s tim da joj ne nanese tešku povredu niti da je udara po licu.
  7. Ne treba se odvajati iz ženine postelje više od četiri mjeseca, a prilikom prilaska ženi, treba se pridržavati islamskih adaba. Nije mu dozvoljeno da polno opći u njenu stražnjicu, jer je Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, rekao: "Proklet je onaj ko polno opći sa svojom ženom u njenu stražnjicu."[13] Takođe, nije dozvoljeno da polno opći sa ženom kada je je u stanju hajza, na što ukazuju riječi Uzvišenog: "I pitaju te o mjesečnom pranju. Reci: 'To je neprijatnost.' Zato ne općite sa ženama za vrijeme mjesečnog pranja, i ne prilazite im dok se ne okupaju. A kada se okupaju, onda im prilazite onako kako vam je Allah naredio."[14]
  8. Čuva njenu tajnu i ne spominje je pred drugima, kao što i ona ne treba da otkriva njegovu tajnu, postupajući po riječima Allahovog Poslanika, sallAllahu alejhi ve sellem: "Među najgorim ljudima, kod Allaha na Sudnjem danu, biće onaj kome se povjeri njegova žena (ili priđe svojoj ženi), a zatim razotkrije njenu tajnu."[15]
  9. Da oba bračna druga vrše odgoj djece, jer je Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, rekao: "Svi ste vi pastiri i svi će te biti pitani za svoje stado. Vladar je pastir i biće pitan za svoje stado. Muškarac je pastir u svojoj porodici i biće pitan o svom stadu. Žena je pastirica u kući njenog muža i biće pitana o svom stadu."[16]
    Drugo: dužnosti žene prema mužu:
          
Žena prema svome mužu dužna je sljedeće:

  1. Pokoravati mu se, osim u slučaju ako bi to bila nepokornost prema Uzvišenom Allahu, čuvati čast i obraz muža, kako u njegovom prisustvu tako i u odsustvu, voditi brigu o njegovom imetku, uzimajući u obzir da muškarci vode brigu o ženama, takođe, da vodi računa o njegovom djetetu i ostalim kućnim poslovima. Na sve ovo upućuju riječi Uzvišenog: "Muškarci vode brigu o ženama zato što je Allah dao prednost jednima nad drugima i zato što oni troše imetke svoje. Zbog toga su čestite žene poslušne i za vrijeme muževljeva odsustva vode brigu o onome o čemu treba da vode brigu, jer i Allah njih štiti."[17] I hadis Allahovog Poslanika, sallAllahu alejhi ve sellem: "Žena je pastirica u kući njenog muža i biće pitana o svom stadu."[18]
  2. Boraviti u kući svoga muža i iz nje izlaziti samo sa njegovim znanjem i dozvolom, obarati pogled, govoriti spuštenim glasom, čuvati ruke od nevaljalih djela, jezik od bestidna govora i prostakluka i biti učtiva i pažljiva prema muževim rođacima, na što ukazuju riječi Uzvišenog: "A reci vjernicama neka obore poglede svoje i neka vode brigu o stidnim mjestima svojim, i neka ne dozvole da se od ukrasa njihovih vidi išta osim onoga što je ionako spoljašnje:"[19] 
  3. Lijepo prema njemu postupati, pridržavajući se riječi Uzvišenog: "One imaju isto toliko prava kolko i dužnosti, prema zakonu – samo, muževi imaju prednost pred njima za jedan stepen."[20] Biti nježna prema njemu, riječju, djelom i u zabavi.
  4. Ne odbijati muža u postelji, kada želi da joj priđe, jer je Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, rekao: "Kada žena zanoći odvojivši se od muža u postelji, proklinju je meleci sve dok ne svane."[21] Žena treba da se uljepša svome mužu kao što se i on treba za njoj da se uljepša.
 

[1]   En-Nahl 72.
[2]   Er-Rum 21.
[3]   El-Bekare 228.
[4]   En-Nisa 4.
[5]   Et-Talak 7.
[6]   El-Bekare 233.
[7]   Et-Tahrim 6.
[8]   Et-Tahrim 6.
[9]   Malik u svom Muvtt'u, Knjiga o suđenju, poglavlje: Suđenje u općekorisnom dobru, broj 36.
[10]   En-Nisa 3.
[11]   En-Nisa 19.
[12]   En-Nisa 34.
[13]   Ebu Davud, Knjiga o braku, Poglavlje o općim pitanjima braka,broj 2162.
[14]   El-Bekare 222.
[15]   Muslim, Knjiga o braku, poglavlje: Zabrana otkrivanja ženine tajne, broj 1437.
[16]   Buharija, Knjiga o džuma namazu, poglavlje: Džuma u selima i gradovima, broj 893.
[17]   En-Nisa 34.
[18]   Buharija, Knjiga o džuma namazu, poglavlje: Džuma u selima i gradovima, broj 853, i Muslim, Knjiga o upravi, poglavlje: Vrijednost pravednog imama, broj 1829, u sklopu dugog hadisa, a tekst hadisa je od Buharije.
[19]   En-Nur 31.
[20]   El-Bekare 228.
[21]   Muslim, Knjiga o braku, poglavlje: Zabrana odbijanja muža u postelji, broj 1436.