petak, 17. svibnja 2013.

Ispravnost braka bez pristanka staratelja ?

Pitanje br. 5
 
Nedavno sam upoznala djevojku koja živi u inostranstvu i u vezi je sa jednim bratom, imaju zaruke. Kada smo razgovarale o udaji rekla mi je da je dobila informacije da, po hanefijskom mezhebu za udaju nije potrebno odobrenje mahrema, niti njegovo prisustvo na vjenčanju, bez obzira na to da li je mahrem vjernik ili ne. To me je jako začudilo, jer sam čula hadis u kojem Poslanik s.a.v.s. kaže da je brak bez mahrema batal, batal, batal... Možete li mi reći nešto više o ovome pitanju.
 
 Odgovor br. 5
 
Vezano za udaju djevojke ili žene mora biti saglasnost i prihvatanje staratelja po redoslijedu: otac, djed, brat, amidža, amidžić itd. Ovo je potvrđeno u Kur'anu i Sunnetu Poslanika sallallahu alejhi ve sellem. Bez obzira, bila ta žena djevojka, hudovica, raspuštenica, i ovo je šart (uslov) za ispravnost braka.

Dokazi: Bilježe Ahmed, Ebu Davud, Ibn Hibban i Hakim i kažu da je sahih od Ebu Musa radijallahu anhu da je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: ''Nema ispravnog braka bez saglasnosti staratelja.'' Komentar ovog hadisa govori Tirmizi da su takvog  mišljenja muhaddisi i učenjaci kao Umer ibn el Hattab, Ali ibn ebi Talib, Ibn Abbas, Ebu Hurejre, Ibn Umer, Ibn Mes'ud, Ai'ša, radijallahu anhum, a od fakiha tabi'ina kao Sei'd ibn Musejjib, El Hasan el Basri, Šurejh, Umer ibn Abdulaziz, također na ovo mišljenje Sufjan Es-Sevri, El-Evzai, Abdullah ibn Mubarek, Šafi'i, Ahmed ibn Hambel, Ishak ibn Rahavi, Ibn Hazm, Taberi, Ebu Sevr itd. A bilježi Buhari vezano za povod objave kur'anskog ajeta Bekare 232.: ''A kada pustite žene i one ispune njima propisano vrijeme za čekanje, ne smetajte im da se ponovo udaju za svoje muževe.” ''Od Ma'kal ibn Jesara se prenosi da je ovaj ajet objavljen povodom slijedećeg: 'Udao sam svoju sestru za jednog čovjeka, pa se razveo sa njom i kada je prošao 'iddet, došao ju je opet prositi, pa sam mu rekao: udala se za tebe, predala se tebi, bila plemenita prema tebi, i na kraju si je razveo, pa sad opet tražiš da je prosiš, tako mi Allaha neću je tebi nikada vratiti, a stvarno bio je čovjek koji nema mahana,’ rekao je Ma'kal. Istovremeno žena (sestra od Ma'kala) je htjela njemu da se vrati, pa je Allah objavio ovaj gore navedeni ajet. Tada sam rekao: ’Odmah ću uraditi Allahov Poslaniče, pa sam je opet udao za njega.'' Komentar na ovaj hadis od Ibn Hadžera koji kaže da je ovaj dokaz najjači argument da mora biti saglasnost staratelja, i da žena ima pravo da sama sebe uda ne bi imala potrebe saglasnosti njenog brata. Primjećujemo da žena u ovoj predaji nije bila djevojka, pa je ovo jasan odgovor za one koji smatraju da je saglasnost staratelja uslov samo za djevojku, a ne za ženu.  Bilježi Ahmed, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi koji je rekao da je hadis hasen od A’iše radijallahu anha da je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: ''Ako se žena uda bez saglasnosti staratelja njezin brak je batal, batal, batal.'' (Kurtubi za njega kaže da je sahih) Što se tiče mišljenja Ebu Hanife po ovom pitanju puno je slabo i ne može se suprotstaviti predhodnom argumentu.

Šejh Imad el-Misri