ponedjeljak, 4. veljače 2013.

Neke od grešaka u namazu !!!

Uzvišeni Allah kaže:

“ A teško onima koji kad namaz obavljaju, namaz svoj kako treba ne izvršavaju, koji se samo pretvaraju. ” (El-Ma’un: 4-6)

Rekao je Allahov poslanik s.a.v.s. :

" Prvo za što će Allahov rob polagati račun na Sudnjem danu jeste namaz, pa ako položi taj ispit (tj. ako mu namaz bude ispravan) moći će položiti i ostale ispite, a ako na tom ispitu padne (tj. ako mu namaz ne bude ispravan), past će i na ostalim. " (Bilježi: Taberani)

Kao što vidimo iz navedenih Kur'anskih ajeta i hadisa Allahovog poslanika s.a.v.s. islam daje veliku važnost pored suštine, formi tj. načinu obavljanja namaza. Primjetno da u zadnje vrijeme u našim džamijama pojedini klanjači čine neke radnje u namazu za koje nemaju nikakvog uporišta u Sunnetu Allahovog poslanika s.a.v.s. tj. čine radnje koje je i sam Allahov poslanik s.a.v.s. zabranio ili pokudio. 

U narednih nekoliko redova želimo ukazati na nekoliko ustaljenih pogrešaka koje se primjećuju u našim džamijama prilikom obavljanja namaza:

1.Obavljanje namaza u uskoj i prozirnoj odjeći;

Često se može primjetiti u našim džamijama prilikom obavljanja namaza kako neki od kljanjača obavljaju namaz u uskoj odjeći, koja ocrtava stidna mjesta, što je u suprotnosti sa šerijatskim stavom po tom pitanju. Nažalost, ovaj problem ostaje otvoren i primjetan kako kod muškaraca tako i kod žena, što je zapravo prestup o kojem većina malo ili nikad ne razmišlja. Oblačenje uske odjeće, koja ocrtava stidna mjesta, je pokazatelj slabih moralnih kvaliteta u samom društvu. 

Pored toga, obavljanje namaza u kućama u odjeći koja ne dolikuje da se u njoj pojavljujemo u javnosti (spavaćice i sl.), predstavlja vid pokuđenog djela. Sigurno je da te osobe u takvoj odjeći ne odlaze na svoja radna mjesta niti takvi izlaze u čaršiju niti sjede sa svojim prijateljima, pa kako onda takvi staju pred Gospodara Koji je preči da Ga se stidimo. 
 
2. Obavljanje namazu u odjeći sa slikama ili okrenut prema nečemu što odvlači pažnju kao šarenilo i slično tome;

Od Aiše - radijellahu anha - se prenosi da je Poslanik - salallahu alejhi ve selleme - klanjao, a ispred njega je bilo neko šareno platno, pa je nakon namaza naredio Aiši -radijellahu anha- da ga skloni zbog toga što je odvraćalo njegovu pažnju u namazu. Stav većine islamskih učenjaka je da je mekruh (pokuđeno) klanjati u odjeći na kojoj su oslikani likovi.

3.  Dizanje pogleda ka nebesima ili gledanje oko sebe;

Praksa nekih klanjača je da nakon izgovorenog početnog tekbira usmjeravaju svoj pogled prema predmetima i ljudima u svojoj blizini, gledajući lijevo-desno ili u pravcu neba. Nažalost, ove navike idu do tog stepena do posmatrač sa strane ima osjećaj da dotična osoba nije u namazu ! Kaže Poslanik s.a.v.s: " Ili će ljudi prestati podizati svoje poglede u namazu pri dovi ili će im biti oduzeti ". (Muslim) Klanjač treba gledati u mjesto sedžde osim na sjedenju kada treba gledati u kažiprst desne ruke, koji je sunnet pomicati na tešehudu.

4.    Neupotpunjavanje namaskih radnji; 

Došao je jedan od ashaba u mesdžid Allahovog Poslanika s.a.v.s, pa klanjao, ne upotpunivši pojedine dijelove namaza, a potom je došao do Poslanika da se poselami, a Poslanik -sallallahu alejhi ve sellem- mu reče: " Vrati se i klanjaj, jer ti nisi klanjao". On ponovi namaz na isti način, pa ga Poslanik ponovo vrati, pa kada on to ponovi i treći put, obrati se Poslaniku: " Allahov poslaniče ja ne znam bolje, pa me poduči ", nakon čega mu on reče: ” Kada htjedneš da obaviš namaz … pa kada učiniš ruku smiri se, pa kada se podigneš sa ruku'a potpuno se ispravi, pa kada učiniš sedždu smiri se… ".

Ovaj hadis je jasan dokaz da namaz sa nepotpunim ili na brzinu obavljenim sastavnim dijelovima, čineći to kao što kokoš kljuca žito, nije ispravan i da je obaveza klanjaču da upotpunjava namaske radnje sa potpunom skrušenošću i bogobojaznosti. U jednom od hadisa rekao je Poslanik -
sallallahu alejhi ve sellem- da je najgori kradljivac onaj koji krade od namaza.

5.   Neispravno obavljanje sedžde;

Prenosi se da je rekao Poslanik -sallallahu alejhi ve sellem-: " Naređeno mi je da činim sedždu na sedam djelova tjela; lice, šake, koljena i stopala". (Muslim i dr.) Također je rekao Poslanik -sallallahu alejhi ve sellem-: " Nije ispravan namaz onome ko ne dodirne zemlju nosom ". (Hakim) Iz navedenih hadisa se vidi greška onih koji ne upotpunjavaju sedždu dižući jedan od navedenih djelova tjela, a naročito je primjetno da dosta klanjača ne stavlja nos na pod u toku sedžde što čini namaz neispravim. 

6.    Učenje bez pomicanja jezika tj. u sebi; 

Primjetna je pojava da pojedini klanjači u toku namaza uče u sebi ne pokretajući jezik. Ovakav način obavljanja namaza nije ispravan i "učenje srcem" ne naziva se učenjem. Kaže Allahov Poslanik -sallallahu alejhi ve sellem-: "Allah je oprostio mome ummetu ono što im duše govore ako to ne urade". (sahih) Značenje hadisa je da ako čovjek u sebi nešto zamišlja od haram stvari da neće biti pitan za to ako to ne bude uradio što znači da se govor duše ne smatra stvarnim govorom, jer je opšte poznato da će ljudi na Sudnjem danu biti pitani za ono što su govorili. Takođe je poznato da je džunupu i ženi u hajdu zabranjeno učenje Kur'ana, a Imam Nevevi kaže:" Dozvoljeno je džunupu i ženi u hajdu i nifasu da uče Kur' an u sebi bez izgovaranja…" On također objašnjava koliko je obavezno da učač podigne glas da bi učenje bilo ispravno, pa kaže: "Učač treba da uči u sebi, a najmanja granica toga je da može sa sebe čuti kako uči". Kaže Muhammed bin Rušd: "Što se tiče učenja čovjeka u sebi to se ne smatra učenjem, nego je učenje izgovor".

7.    Namaz u pravcu kabura;

Rekao je Poslanik -sallallahu alejhi ve sellem: " Ne sjedite na kaburovima i ne obavljajte namaz okrenuti prema njima". (Muslim) Iz hadisa se zaključuje da su kaburovi mjesta na kojima se ne obavlja namaz niti u pravcu njih.

8.   Pokuđeno je da klanjač odabere sebi jedno mjesto u mesdžidu i da na  njemu uvijek klanja;

Kaže Abdurrahman bin Šibl: " Zabranio je Poslanik -
sallallahu alejhi ve sellem- da čovjek odabere sebi mjesto u mesdžidu kao što deva sebi odabere mjesto". (Ahmed, Darimij, Ibn Hiban, Nesai, Ebu Davud i dr. a Hakim kaže da je sahih) Ovo može biti uzrokom rija'a- činjenje djela da bi to drugi vidjeli. Klanjač sam sebi umanjuje broj mjesta na kojima je klanjao, a koja će mu svjedočiti na Sudnjem danu.

Ovo su bile neke od grešaka koje pojedini klanjači čine u namazu. Nadamo se da ćemo iz ovog teksta uzeti koristi i pouke i da ćemo malo više voditi brige o našim namazima.

Molimo Allaha da nam oprosti naše grijehe, da nas uputi na Pravi put i da nas učini od onih koji ispravno i iskreno obavljaju namaz!
_____________________________________________________