subota, 5. siječnja 2013.

KOGA UZETI ZA PRIJATELJA ?

Odgoj mladih

 

KOGA UZETI ZA PRIJATELJA?

 

Jedan od problema s kojim se susreće islamska omladina jeste izbor prijatelja.  Ne kažemo da ova potreba dolazi do izražaja samo u mladosti. Naprotiv, ona je prisutna kod djece, pa i kod starijih. Međutim, ova potreba za prijateljem se najviše ističe kod omladine koja je naklonjena druženju sa svojim vršnjacima, i ovakva prijateljstva se najčešće odlikuju kontinuiranošću. Bilo da se radi o prijateljima iz škole, kvarta, biblioteke, mesdžida i slično. Omladinac osjeća smirenost kada se nalazi s njima. Oni mu pomažu u njegovim problemima, otklanjaju od njega tugu i žalost kada je tužan, te ga razgovaraju i savjetuju kada je to potrebno. 

 

On ne želi od njih da mu na silu naturaju svoja mišljenja, jer prezire takvu vezu, već želi prijatelje koji ga razumiju, koji ga vole i koji  istinski saosjećaju s njim. Također, omladina ne voli i prezire prijateljstva koja su im nametnuta. Teško je da otac izabere društvo u kojem će biti njegov sin. Naprotiv, mladić želi da samostalno izabere sebi prijatelje. Međutim, ovdje se javlja problem, a to je da mladić ne zna kako da izabere prijatelje, pa izabere društvo o kojem ima lijepo mišljenje, ali se nakon izvjesnog vremena razočara kada uvidi da oni nisu onakvi kakvim ih je  zamišljao. Jer, istinska ljubav nije u riječima: "Dobro došao? Kako si?", kada djela ukazuju na nepostojanje istinskog prijateljstva i ljubavi. Koliko ljudi izabere sebi prijatelje zbog lijepog mišljenja o njima, a zatim se zbog toga kaje? 

 

Prilikom izbora prijatelja ispravno je da čovjek izabere pobožnu osobu, osobu čije prijateljstvo približava Allahu, dž.š., podsjeća na Njega, dž.š., povećava bogobojaznost i znanje. Koliko je samo omladine koji su lutali u zabludi, shvatilo istinu i prihvatilo je zbog druženja sa dobrim i iskrenim Allahovim robovima? A isto tako, koliko je omladine koji su nakon istine prihvatili laž zbog druženja sa lošim društvom ?

 

Problem islamske omladine jeste i (ne) iskorišćavanje sposobnosti. Kao što smo već spomenuli, omladina se odlikuje različitim sposobnostima. Omladinci postaju skloni čitanju i promatranju mnogih stvari. Sklonost čitanju i slušanju životnih priča, raznih zgoda i nezgoda je veoma izraženo u mladosti. Nažalost, većina današnje tematike ne poziva ka slijeđenju Istine, nego ka slijeđenju zablude. Takve stvari bude u čovjeku životinjske, nekontrolirane strasti. 


Zbog toga je bitno da omladina odabere literaturu koja će joj koristiti, poput tema o Allahovim poslanicima i civilizacijama u kojima su živjeli, tj. o prijašnjim narodima. Zatim teme iz sire Poslanika, s.a.v.s., i njegovih ashaba, te onih koji su dolazili poslije njih. Također, na njima je da iz svakog područja islamskog znanja izaberu, samovoljno ili po savjetu svoga profesora, knjige koje će im povećati stepen njihovog islamskog obrazovanja. Međutim, njima se u ovom periodu javljaju određene vesvese i problemi koje jedan dio islamskih učenjaka naziva "sumnje u vjeri".

 

Treba znati da to u stvari nisu prave sumnje nego jedne od "vesvesa" (spletki) koje šejtan ubacuje u čovjekovo srce. Lijek za ovaj problem je neobaziranje na iste. Kaže Poslanik, s.a.v.s. u hadisu, koji bilježi Muslim od Ebu Hurejre: "Doći će šejtan jednom od vas, pa će mu reći: "Ko je stvorio ovo, te ko je stvorio ovo?" Sve dok mu ne kaže: "Ko je stvorio Allaha, dž.š.?" Pa kada mu to kaže neka se utječe Allahu, dž.š. od šejtana i neka ne obraća pažnju na to." Prema tome Poslanik, s.a.v.s., nas savjetuje da ne obraćamo pažnju na te šejtanove vesvese. 

 

Iskustvo je pokazalo da je najbolji lijek za vesvese nepridavanje velike pažnje tim stvarima te ne uveličavanje istih u svojoj duši - jer šejtan, ako vidi da to utječe na čovjeka i da ga uznemirava, nastoji povećati svoje djelovanje baš na tom polju. Međutim, ako vidi da to ne utiče na čovjeka, ostavlja tu vesvesu i pokušava djelovati na njega sa druge strane. Druga stvar koja je spomenuta u hadisu je "istiaza", tj. utjecanje Allahu, dž.š., od prokletog šejtana. To utjecanje može biti učenjem jutarnjeg i večernjeg zikra, učenje dove kod ulaska i izlaska iz wc-a, te u prilikama kada čovjek osjeća da šejtan pokušava djelovati na njega.

 

Treća stvar koja nam pomaže kod pojave ovih vesvesa je čitanje knjiga koje jačaju akidu (islamsko vjerovanje) u čovjekovom srcu. Naprimjer, ako je vesvesa vezana za Allahovo dž.š. biće, na čovjeku je da čita knjige koje govore o postojanju Allaha, dž.š., navodeći razumske dokaze, dokaze iz svemirskih prostranstava i slično, a sve to iz razloga kako bi se učvrstio i ojačao iman u čovjekovom srcu.

 

Četvrta stvar je da čovjek izabere osobu uz koju nalazi duševni smiraj ili koju uzima sebi za uzor, bilo da se radi o prijatelju ili učenjaku. To bi trebala biti osoba kojoj  može povjeriti svoje probleme ili šejtanove vesvese koje ga opterećuju, kako bi mu pomogao da izađe iz stanja u kojem se nalazi.

 

Adnan Maglić