mr. Abdurreuf Muhammed Usman
Ljubav u čovjekovom srcu vezana je za motive koji bude interes, pokreću srce i vode ga ka onome što voli. Ovi motivi su brojniji i raznovrsniji ukoliko je veći broj stvari koje se vole. Motivi koji podstiču na ljubav mogu bili čulni, razumski i srčani. To biva zbog postojanja svojstava koja se nalaze kod onoga što se voli i epiteta kojima se opisao u vidu savršenstva, ljepote, dobročinstva, ili drugih povoda koji potiču na ljubav. Kada pogledamo u ljubav prema Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, vidjet ćemo da su njeni motivi raznovrsni i mnogobrojni zbog mnoštva odlika i vrijednosti kojima ga je Allah, Azze ve Dželle, počastio i dobara koje je dao da do njegovog Ummeta pređu preko njegovih ruku. Postoji i drugi motivi koji potječu iz skupine specifičnosti Vjerovjesnika i njegovih osobina, a od njih su:
Prvo: Muslimanova ljubav prema Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, slijedi ljubav prema Allahu, Azze ve Dželle. Ljubav prema Uzvišenom Allahu je temelj šerijatske ljubavi, jer je Allah voljen, a sve što je mimo Njega a dužnost ga je voljeti, takva ljubav slijedi ljubav prema Allahu, Azze ve Dželle. Od toga je ljubav prema Njegovim vjerovjesnicima, poslanicima, melekima, dobrim ljudima, a također i ljubav djela i oblika ponašanja koje Allah, Azze ve Dželle, voli i s kojima je zadovoljan. Ljubav prema svemu tome slijedi ljubav prema Allahu, Azze ve Dželle, i sastavni je dio ljubavi prema Njemu, jer ljubav prema Allahu iziskuje ljubav prema onome što Allah voli.
Prema tome, ko zavoli Allaha zavoljet će i Njegovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, zbog ljubavi prema Allahu, Azze ve Dželle. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je voljen radi Allaha, i izražava mu se pokornost radi Allaha, Azze ve Dželle. (Medžmu’ul- fetava, Ibn Tejmijje, 10/249)
Allah, Azze ve Dželle, kaže, u prijevodu značenja ajeta,: „Reci: ‘Ako Allaha volite, mene slijedite, i vas će Allah voljeti i grijehe vam oprostiti.“ (Ali Imran, 31)
Drugo: Allah, Azze ve Dželle, ga je zavolio i odabrao ga između ostalih stvorenja, zato je ljubav prema onome što Allah voli sastavni dio ljubavi prema Njemu. Allah, Azze ve Dželle, ga je odabrao poslanstvom između svih ljudi, učinio ga je pečatom svih vjerovjesnika, najboljim od svih ljudi i miljenikom Gospodara svjetova. Tako Muslim od Vaile ibn El-Eskaa prenosi da je čuo Poslanika,sallallahu alejhi ve sellem, kako govori: „Allah je odabrao Kinanu iz Ismailovog potomstva. Odabrao je Kurejš od Kinane. Od Kurejša je odabrao Benu Hašim, a mene je odabrao od Benu Hašima.“ (Muslim, Kitabul-fedail, 4/1782)
El-Buhari i Muslim (a termini hadisa su iz Muslimove zbirke) prenose od Ebu Hurejre da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Primjer mene i vjerovjesnika prije mene je kao primjer čovjeka koji je sagradio građevinu, lijepo je uredio i uljepšao osim jedne cigle na jednom od ćoškova. Ljudi su počeli kružiti oko nje, čuditi joj se i govoriti: Zašto nisi stavio ovu ciglu? Rekao je: ‘Ja sam ta cigla i ja sam pečat svih vjerovjesnika.“(Buhari, Kitabul-menaqib, 4/226 ; Muslim, Kitabul-fedail, 4/1791)
Muslim od Ebu Hurejre prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Ja ću biti predvodnik Ademovih potomaka na Sudnjem danu, prvi nad kojim će se rascijepiti kabur, prvi zalagač i i prvi čije će se zauzimanje primiti.“ (Muslim, Kitabl- fedail, 4/1782)
U hadisu se prenosi, ‘da kada Allah zavoli Svoga roba, dadne da ga stanovnici nebesa i Zemlje zavole i prihvate.’ El-Buhari od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Kada Allah zavoli roba pozove Džibrila i kaže: “Allah je zavolio tog i tog, pa ga zavoli.“ Džibril ga i zavoli. Zatim Džibril pozove stanovnike nebesa govoreći:“Allah je zavolio tog i tog, pa ga zavolite.“ Zatim ga stanovnici nebesa zavole, a potom bude prihvaćen od stanovnika Zemlje.“ (El-Buhari, Kitabul-adab, 8/17)
Hafiz Ibn Hadžer kaže:„Pod prihvaćanjem se u ovom hadisu misli da ga srca prihvate s ljubavlju, naklonošću i zadovoljstvom s njim. Od njega se uzima, a ljubav ljudskih srca je znak Allahove ljubavi.“ (Fethul-Bari, 10/462) Ako je ovakvo stanje običnih Allahovih robova, toj ljubavi i prihvatanju je najpreči onaj koji je najbolji od svih stvorenja, a to je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem.
Ovo se i ostvarilo u mnogim slučajevima, jer dunjaluk nije poznavao čovjeka čijom su ljubavlju bila preplavljena srca i radi koje su se duše žrtvovale svim onim što je vrijedno, kao što je slučaj sa Allahovim Poslanikom, sallallahu alejhi ve sellem. Čak i oni koji su mu bili neprijatelji nisu se mogli suzdržati od zadivljenosti Allahovim Poslanikom, sallallahu alejhi ve sellem. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je dostojan da bude voljen zato što ga Allah voli i zato što ga je odabrao za ovo sveopće dobro.
Manifesti Allahove ljubavi prema Njegovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, su mnogobrojni, a evo nekih:
a) Odabrao ga je za stepen poslanstva i vjerovjesništva, jer Allah za to odabire samo onoga koga voli i s kim je zadovoljan. Uzvišeni kaže: -„Allah odabira poslanike među melekima i ljudima.“ (El-Hadž, 75) -„A Allah dobro zna kome će povjeriti poslanstvo Svoje.“ (En’am, 124) -„O Vjerovjesniče, Mi smo te poslali kao svjedoka i kao donosioca radosnih vijesti, i kao poslanika koji opominje, da – po Njegovu naređenju – pozivaš ka Allahu, i kao svjetiljku koja sija.“ (El-Ahzab, 45-46)
b) Počast Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, objavom Kur’ana. Uzvišeni kaže, u prijevodu značenja ajeta,: -„Ti nisi znao šta je Knjiga, niti si poznavao vjerske propise, ali smo je Mi učinili svjetlom pomoću kojeg upučujemo one robove Naše koje želimo. A ti, zaista, upućuješ na Pravi put.“ (Eš-Šura, 52) -„Mi smo ti objavili sedam ajeta koji se ponavljaju, i Kur’an veličanstveni ti objavljujemo.“(El-Hidžr, 87)
c) Počast data Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, u vidu njegove širokogrudnosti, otklanjanju njegovih tereta i podizanju njegovog spomena i respekta. Uzvišeni kaže,u prijevodu značenja ajeta,: -„Zar grudi tvoje nismo prostranim učinili, i breme tvoje s tebe skinuli, koje je pleća tvoja tištilo, i spomen na tebe visoko uzdigli.“ (El-Inširah, 1-4)
d) Počast Allahovog blagoslova i blagoslova meleka na njega u najvišem društvu sve do Sudnjeg dana, kao što kaže Uzvišeni, u prijevodu značenja ajeta:„Allah i meleki Njegovi blagosiljaju Vjerovjesnika. O vjernici, blagosiljajte ga i vi, i šaljite mu selam.“ (El-Ahzab, 56) Blagoslov od Allaha obuhvata pohvalu, a od meleka dovu za njega.
e) Počast stepenom bliskog prijateljstva, a to je najveći stepen ljubavi kojeg su postigli samo Ibrahim, alejhi sellam, i Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je prijatelj Milostivog, kao što je Ibrahim, alejhis- selam, prijetelj Milostivog. Muslim od Džunduba prenosi da je čuo Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, pet dana prije smrti kako govori: „Utječem se Allahu da od vas imam bliskog prijetelja, jer me je Allah uzeo za bliskoga prijetelja, kao što je uzeo Ibrahima. Da sam ikog od moga Ummeta uzeo za bliskoga prijetelja, uzeo bih Ebu Bekra. Oni koji su bili prije vas, grobove svojih vjerovjesnika i dobrih ljudi uzimali su za bogomolje. Zato ne uzimajte grobove za bogomolje, ja vam to zabranjujem!“ . (Muslim, Kitabul-mesadžid, 375/1)
f) Allah ga je učinio milošću za sve svjetove, džinne i ljude. Milošću za vjernike, s ponosom na dunjaluku i spasom na Ahiretu. On je milost i nevjernicima, jer im se odgađa patnja i kazna do Sudnjeg dana. Uzvišeni kaže, u prijevodu značenja ajeta,: „A tebe smo samo kao milost svjetovima poslali.“ (El-Enbija, 107)
Ibnul-Kajjim kaže: „Ispravnije mišljenje o riječima Uzvišenog jeste da ovaj ajet ostaje općenit i on ima dva tumačenja:
Prvo: Općenito svi svjetovi su se okoristili njegovim poslanstvom, a njegovi sljedbenici su postigli počasti na dunjaluku i na Ahiretu. Njegovi neprijatelji koji su se borili protiv njega su također zadobili koristi. Oni koji su odmah ubijeni ili umrli to im je bolje od njihovog života, jer produžetak njihovog života povećava patnju na budućem svijetu. Njima je propisana nesreća, pa je ubrzana smrt za njih bolja od dugoga života u nevjerstvu. Oni koji su sa njim imali ugovor na dunjaluku živjeli su u njegovom okrilju i pod njegovim garancijama. Oni su manjeg zla zbog tog ugovora od onih koji su se borili protiv njega. Munafici su ispoljavanjem vjerovanja sačuvali svoje živote, imetke i porodice, i u pogledu njih su se primjenjivala pravila za muslimane u nasljedstvu i drugom. Što se tiče udaljenih naroda, Allah im je podigao njegovim poslanstvom opću kaznu za stanovnike Zemlje, pa su tako svi svjetovi zadobili korist od njegovog poslanstva.
Drugo: On je milost za svakoga, ali su vjernici prihvatili ovu milost i njome se okoristili na dunjaluku i na Ahiretu. Nevjernici su je odbacili. On je tako bio milost za njih, ali je oni nisu prihvatili.“ (Dželalul efham, 98)
Muslim od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi da je rekao: „Upitan je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,: Donesi dovu protiv mušrika, pa je rekao: „Ja nisam poslan kao proklinjač, ja sam poslan kao milost.“ (Muslim, Kitabul-adab, 4/2006)
g) Allah, Subhanehu ve Te’ala, odlikovao ga je nad ostalim vjerovjesnicima, tako što mu je dozvolio ratni plijen i pomogao ga strahom na udaljenosti od mjesec dana. U hadisu kojeg prenosi El-Buhari od Džabira, radijallahu anhu, navodi se da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Dato mi je pet stvari i nisu date nikome prije mene: pomognut sam strahom na razdaljini od mjesec dana, zemlja mi je učinjena mjestom klanjanja i sredstvom čišćenja, kojeg god čovjeka iz moga Ummeta zatekne namaz neka klanja; dozvoljen mi je ratni plijen, a on nije bio dozvoljen nikome prije mene; dat mi je šefa’at (zalaganje); prijašnji vjerovjesnik bi bio poslan posebno svom narodu, a ja sam poslan svim ljudima.“ (El-Buhari, 1/91)
h) Počast na Sudnjem danu, tako što će on imati ugledni položaj, a to je veliki šefa’at kada Allah bude sudio među stvorenjima. On je prvi nad kojim će se rascijepiti kabur, prvi zalagač, prvi čije će zalaganje biti primljeno, nosilac Zastave zahvale, bit će na Izvoru s ko-jeg će se piti, prvi kome će se otvoriti vrata Dženneta, uz ostale počasti našem vjerovjesniku Muhammedu, sallallahu alejhi ve sellem, koje se ubrajaju u najjače motive ljubavi prema njemu.
Treće: Savršena blagost i milost prema njegovom Ummetu uz nastojanje upute i spasa od propasti. Njegova duša samo što nije presahla od tuge za njegovim narodom iz želje da budu vjernici. Uzvišeni kaže, u prijevodu značenja ajeta: -„Zar ćeš ti sebe uništiti zato što ovi neće da postanu vjernici?“(Šuara, 3) -„Došao vam je Allahov Poslanik, jedan od vas, teško mu je što ćete na muke udariti, jedva čeka da Pravim putem pođete, a prema vjernicima je blag i milostiv.“ (Et-Tevbe, 128) -„Svi se čvrsto Allahova užeta držite i nikako se ne razjedinjujte. I sje-tite se Allahove milosti prema vama kada ste bili jedni drugima neprijatelji, pa je On složio srca vaša i vi ste postali, milošću Njegovom, prijatelji ; i bili ste na ivici vatrene jame, pa vas je On nje spasio. Tako vam Allah objašnjava Svoje dokaze, da biste na Pravom putu istrajali.“ (Ali Imran, 103) -„A tebe smo samo kao milost svjetovima poslali.“ (El-Enbija, 107)
Postoje mnogi hadisi koji potvrđuju ovo značenje. Od njih je hadis kojeg prenose El-Buhari i Muslim od Abdullaha ibn Zejda, koji kaže: „Kada je Allah Svome Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, na Dan Hunejna dao ratni plijen, podijelio ga je među ljudima želeći pridobiti njihova srca, a Ensarijama nije dao ništa. Oni su bili potišteni zato što nisu dobili ono što su i ostali bili dobili. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, im se obratio govoreći: „Skupino Ensarija, zar vas nisam našao kao zalutale, pa vas je Allah putem mene izveo na Pravi put? Bili ste razjedinjeni, pa vas je Allah putem mene ujedinio, a i siromašni, pa vas je Allah putem mene obogatio!“ Kada bi god nešto od ovoga rekao, odgovorili bi: „Allah i Njegov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, su najblagodarniji.“ Rekao je: „Šta vas sprječava da se odazovete Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem,?“ Kada bi god rekao nešto od ovoga, odgovorili bi: „Allah i Njegov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, su najblagodarniji.“ Rekao je: „Da hoćete, rekli biste: ‘Došao si nam tako i tako.’ Zar niste zadovoljni da ljudi odu sa ovcama i devama, a da vi svojim kućama odete sa Vjerovjesnikom? Da nije hidžre, i ja bio bih Ensarija. Kada bi ljudi krenuli jednom dolinom i kotlinom, ja bih krenuo dolinom i kotlinom kojom idu Ensarije. Ensarije su unutrašnja, a ostali ljudi vanjska odjeća. Vi ćete poslije mene naići na davanje prednosti drugima, ali se strpite sve dok me susretnete na Izvoru.“ (Buhari, 5/200 ; Muslim, Kitabuz-zekat, 2/738)
Muslim, od Abdullaha ibn Amra ibn El-Asa prenosi da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, proučio riječi Uzvišenog o Ibrahimu, alejhi sellam: „Oni su, Gospodaru moj, mnoge ljude na stranputicu naveli. Onaj ko bude mene slijedio – moje je vjere.“ (Ibrahim, 36) Isa, alejhi sellam, je rekao: „Ako ih kazniš, robovi su tvoji, a ako im oprostiš, silan i mudar Ti si.“ (El-Maide, 118) Potom je podigao ruke i rekao: „Allahu, moj Ummet! Moj Ummet!“ A potom je zaplakao. Allah, Azze ve Dželle, rekao je: „O Džibrilu, idi Muhammedu, a tvoj Gospodar najbolje zna, pa ga upitaj.“ Džibril, mu je došao, upitao ga, i Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, obavijestio ga je o onome što mu je rekao. Allah je rekao: „O Džibrilu, idi do Muhammeda i reci: ‘Mi ćemo te učiniti zadovoljnim u pogledu tvog Ummeta, a nećemo ti loše dati.“ (Muslim, Kitabul- iman, 2/191)
El-Buhari i Muslim (a tekst je Muslimov) prenose od Ebu Hurejre da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Svaki vjerovjesnik ima uslišanu dovu. Svaki vjerovjesnik je ubrzao svoju dovu, a ja sam svoju dovu pohranio kako bi se zalagao za svoj Ummet na Sudnjem danu. Ona će obuhvatiti, ako Allah dadne, svakoga onoga ko je umro od moga Ummeta, a Allahu nije ništa pripisivao (širk činio).“ (Muslim, Kitabul-iman, 1/189 ; El-Buhari, 8/82)
Postoje i drugi šerijatski tekstovi koji opisuju Vjerovjesnikovu, sallallahu alejhi ve sellem, brižnost i milost prema njegovom Ummetu. Zato je onaj ko predstavlja ovo zalaganje i milost zaslužan da se srca svih muslimana okrenu prema njegovoj ljubavi i da se njegova ljubav postavi kao sredstvo približavanja Allahu, Azze ve Dželle.
Četvrto: Potpun i iskren savjetodavni odnos, Uputa i dobročinstvo prema Ummetu. On je svom Ummetu ukazao na svako dobro koje ga približava njegovom Gospodaru, upozorio ga je na svako zlo koje donosi poniženje i prezrenost na dunjaluku i patnju na Ahiretu. Ponos i vladavina na dunjaluku, sreća i blagodat na Ahiretu ovisni su o slijeđenju njegovog puta. Kao što Uzvišeni kaže, u prijevodu značenja ajeta: „Onome ko čini dobro, bio muškarac ili žena, a vjernik je, Mi ćemo dati da proživi lijep život i, doista, ćemo ih nagraditi boljom nagradom nego što su zaslužili.“ (En-Nahl, 97)
Čovjek po svojoj prirodi i urođenosti voli onoga ko prema njemu ima iskren savjetodavni odnos, ili mu je učinio dobro jednom ili dvaput, pa šta tek trebamo misliti o povjerljivom Savjetodavcu, Dobročinitelju, Brižniku prema ovom Ummetu koji je čitav svoj život proveo savjetujući svoj Ummet, podučavajući ga i čisteći njihove duša i tijela. On je dozvolom svoga Gospodara uputio čovječanstvo na Pravi put, nakon što je živjelo u najgorem paganstvu i slijepoj zabludi. Da nije Allahove milosti ljudima u njegovom slanju, ljudi bi živjeli u morima tame, pa bi ih talasi bacali ne nalazeći izlaza ka kopnu. Uzvišeni kaže, u prijevodu značenja ajeta:
-„Allah je vjernike milošću Svojom obasuo kad im je jednog između njih kao poslanika poslao, da im riječi Njegove kazuje, da ih očisti i da ih Knjizi i mudrosti nauči, jer su prije bili u očitoj zabludi.“ (Ali Imran, 164)
-„Mi smo vam jednog od vas kao Poslanika poslali, da vam riječi Naše kazuje i da vas očisti i da vas Knjizi i mudrosti pouči i da vas ono što niste znali nauči. Sječajte se vi Mene, i Ja ću se vas sjetiti, i zahvaljujte Mi, i na blagodatima Mojim nemojte neblagodarni biti!“ (El-Beqare, 151-152)
Zbog ovoga je blagodat slanja Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, uistinu velika i ogromna. Veličinu ove blagodati zna samo onaj koji uočava razliku između Upute i zablude, paganstva i Islama, Allahovog zadovoljstva i Njegove srdžbe.
Ko bude spoznao ovu razliku i čvrsto je sa uvjerenjem bude shvatio, znat će i veličinu ove blagodati kojoj nije ravna nijedna blagodat na Zemlji. Zavoljet će Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, svim srcem i dati prednost ljubavi Allahu i Njegovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, nad svime drugim mimo njih. Zbog toga su ashabi najviše voljeli Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, jer su živjeli u paganstvu i gledali ga iz blizine. Kada je Islam došao, shvatili su razliku između tame i svjetlosti, njihovo pridržavanje za Islam se povećalo, a ljubav iz dana u dan prema ovom velikom Vjerovjesniku je bila sve veća. Njegovo veliko dobročinstvo prema Ummetu ogleda se u tome što je on bio razlog da se ovaj Ummet okoristi svojim životom, dušama i tijelom.
Zapravo, on je bio povod, s dopuštenjem svoga Gospodara, za životnost ovoga Ummeta, kao što kaže Uzvišeni, u prijevodu značenja ajeta:
-„O vjernici, odazovite se Allahu i Poslaniku kad od vas zatraži da činite ono što vas oživljava; i neka znate da se Allah upliće između čovjeka i srca njegova, i da ćete se svi pred Njim sakupiti.“ (El-Enfal, 24)
Pošto čovjek voli roditelje, jer su oni sredstvo njegovog postojanja, jer su mu dali zaštitu i posvetili pažnju sve dok ne mogne kročiti na životni put, tada je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, preči toj ljubavi, jer je on povod okorištavanja čovjeka svojim životom, tijelom i dušom. Da nije vjerovanja u njega i slijeđenja njegove Vjere, čovjek bi bio na stepenu životinja ili čak niže, kao što je bilo stanje u paganstvu, prije nego što ih je obasjalo sunce vjerovjesništva, a takvo je stanje sa svakim paganstvom, u starom ili savremenom dobu.
Peto: Allah, Azze ve Dželle, odlikovao ga je lijepim odlikama i visokim moralom, što ga razlikuje od svih ostalih stvorenja. Da nije bilo druge nadnaravnosti osim njegovog velikog morala, to bi bio dokaz da istinitost njegovog vjerovjesištva i uzvišenost učenja njegovog poslanstva. Onaj koji čita biografiju Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i njegove mnogobrojne stavove, naći će da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, zadobio najviši stepen od svake vrste ponašanja. Prikupio je sve moralne osobine i sa njima se uzvisio. Njegov Gospodar ga je opisao sljedećim riječima, u prijevodu značenja ajeta: „Jer ti si, zaista najljepše ćudi.“ (El-Qalem, 4)
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je bio najčasniji ponašanjem, najširokogrudniji i najistinoljubiviji u svome govoru, najbolji prema svo-jim bližnjima, najbolje je ispunjavao ugovore, najbolje je čuvao rodbinske odnose, bio je blizak svakom dobru a udaljen od svakog grijeha. Govorio je samo istinu, obećavao je samo istinu, bio je darežljiv, nikome nije uskraćivao, davao je ne bojeći se siromaštva, bio je hrabar tako da su se njegovi drugovi iza njega skrivali u žestokoj borbi. Bio je strpljiv nadajući se Allahovoj blizini u svakoj neugodnosti. Njegova blagost je prestizala njegovu srdžbu, praštao je kada je mogao da se osveti, bio je milostiva srca, lijepe duše, Allah mu je dao savršenstvo morala i fizičke ljepote, djela i govora. Ukrasio ga je spokojom i dostojanstvom, zaodjenuo ga je lijepim prihvatanjem, srca su mu postala naklona, a on ih je uzeo za njihove uzde, duše su se podredile u suglasnosti s njim, srca su se učvrstila u ljubavi pre-ma njemu, pa su se duše žrtvovale za njega svime onim što je bilo vrijedno i dragocjeno. Zato su se neizostavno srca okretala ljubavi prema onome koji je bio na ovom stepenu. Kada god čovjek sazna za njegove oblike časnoga ponašanja poveća se i njegova ljubav prema njemu, sallallahu alejhi ve sellem,. Zato su ashabi, neka je Allah s njima zadovoljan, najpotpunije od cijeloga Ummeta izražavali ljubav prema njemu, zato što su bili svjedoci i što su vidjeli njegova časna stanja i ponašanja, sallallahu alejhi ve sellem. Ovo je jedna od najvažnijih stvari i motiva koji iziskuju ljubav prema Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem. Ova ljubav u srcu muslimana može oslabiti zbog nepokornosti i grijeha ili predanosti prolaznom dunjaluku. Zato je musliman dužan da uzme za povode koji povećavaju njegovu ljubav prema Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem.
POVODI POVEĆANJA LJUBAVI
Ljubav u srcu je povezana sa onim što je pokreće u vidu podsjećanja ili razmišljanja, te gledanja tragova i slušanja vijesti. Sa postojanjem ovih pokretača, ljubav u srcu čovjeka se povećava i duša traži postizanje voljenih stvari. Ljubav muslimana prema Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, pokreće u njegovom srcu mnoge stvari, a od njih su:
1. Prisjećanje na Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i njegova stanja. Spoznaja ima veoma jaku vezu sa ljubavlju. Ako musliman ne poznaje svoga poslanika Muhameda, sallallahu alejhi ve sellem, ili se nije upoznalo sa njim, njegovom veličinom, stepenom i vlastitim stepenom kod njegova Gospodara, njegova ljubav će biti slaba i neizražena u emocijama. Ako musliman želi da se njegova ljubav prema Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, poveća, mora ga spoznati, spoznati domene njegove ličnosti i ponašanja i to: putem iščitavanja njegove biografije, fizičkog opisa, života sa preciznim izučavanjem, kako bi izvukao pouke i poruke, te način života sa Allahovim Poslanikom, sallallahu alejhi ve sellem, događaje u kojima je bio, stavove koje je zauzimao, te djela koja je činio. Treba pogledati i na stanje ashaba sa njim, tj., kakav je bio njihov život i džihad protiv njihovog neprijatelja, kao i njihovu ljubav prema Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem. Što više čovjek izučava biografiju Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i pomno je analizira, shvata veličinu Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem,. Tako se povećava njegova ljubav i čežnja prema njemu. Ovaj aspekt će se upotpuniti onim događajima koje je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, doživio na putu dostavljanja Vjere i velikom nastojanju da uputi sve ljude, te brižnosti i samilosti prema njegovom Ummetu. Kada musliman shvati ovo, njegova ljubav prema Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, će se povećati.
2. Pridržavanje za njegovu Uputu i zaokupiranje Sunnetom u govoru i djelu. Pridržavanje za njegovu Uputu, pomno analiziranje njegovog Sunneta i slijeđenje svake vjerske stvari, kako bi imao dokaza i uvjerenja da je na putu slijeđenja Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, musliman će stavit ispred sebe u svakoj stvari koju radi u pogledu Vjere kao da je on jedan od njegovih ashaba koji prihvata njegovu naredbu i izbjegava njegovu zabranu. Što se više musliman pridržava njegove Upute i Sunneta, i što više sa njima živi svojim srcem i bićem, sve je to veći razlog da se više prisjeća Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i ljubavi prema njemu. Pošto je ljubav vezana za spoznaju i podsjećanje, većina ljudi koji ga vole sljedbenici su njegovog Sunneta, zaokupirani su njime, znanjem i djelom, prenošenjem i shvatanjem predaja, jer oni su najbolji znalci iz ovog Ummeta o njegovim izrekama, djelima, ponašanju i fizičkom izgledu. Da nema drugog udjela u ljubavi prema njemu mimo salavata i selama na njega, to bi bilo dovoljno kao počast.
3. Spoznaja Allahove blagodati prema Njegovim robovima u pogledu Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem. Od najvećih povoda ove spoznaje jeste razmišljanje o koristi koju postiže ovaj Ummet povodom slanja Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, i objave Kur’ana. On je povod spasa ovog Ummeta na dunjaluku i Ahiretu, a svako dobro, ponos i sreća koja se desila ili bila određena ovom Ummetu dogodila se povodom slijeđenja njega. Svaka nedaća koja se desila Ummetu ili će se desiti povodom je suprostavljanja onome s čime je došao od svoga Gospodara. Da bi se ova spoznaja upotpunila,treba zamisli kakvo bi bilo stanje ovog Ummeta da mu nije poslan Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ili kakvo je bilo stanje prije njegovog slanja, a zatim treba razmisliti kakvo je bilo stanje poslije njegovog slanja i objave Kur’ana. Neka razmisli kako je putem njega Allah ujedinio nakon razdora, putem njega podigao ugled ovog Ummeta i izveo ga iz tmina na svjetlo. Uzvišeni kaže, u prijevodu značenja ajeta: „A od Allaha vam dolazi svjetlost i Knjiga jasna, kojom Allah upućuje na puteve spasa one koji nastoje da steknu zadovoljstvo Njegovo i izvodi ih, po volji Svojoj, iz tmina na svjetlo i na Pravi put im ukazuje.“ (El-Maide, 16)
4. Mnogo donošenje salavata i selama na Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Ovo je jedan od najvećih razloga veze muslimanovog srca sa Allahovim Poslanikom, sallallahu alejhi ve sellem. Salavat i selam ga stalno podsjećaju na njega. Uzvišeni kaže, u prijevodu značenja ajeta: „Allah i meleki Njegovi blagosilju Vjerovjesnika. O vjernici, blagosiljate ga i vi, i šaljite mu pozdrav!“ (El-Ahzab, 56) Navodi se podstrek na salavat i selam i naredba za što više donošenje salavata i selama u mnogim hadisima, a od njih je hadis koji prenosi imam Muslim od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Ko na mene donese jedan salavat, Allah na njega donese deset.“ (Muslim, Kitabus-salati, 1/306)
________________________________________________________________