subota, 2. veljače 2013.

Adabi lijepog odnosa prema životinjama

Od uzvišenih islamskih ciljeva je odgoj Muhammedovog, sallAllahu alejhi ve sellem, Ummeta na plemenitim adabima i pohvalnim svojstvima. Samilost, u Allahovoj vjeri, nije ograničena samo na ljudsku vrstu, nego ona obuhvata i blagonaklonost prema životinjama njihovim hranjenjem i pojenjem. Pa kada su gladne, nahrani ih i kada su žedne, napoji ih, jer je Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, rekao u hadisu kojeg prenosu Ebu Hurejre, radijallahu anhu: " Idući putem neki čovjek jako je ožednio, pa kad nađe bunar, siđe u njega i napi se vode, a zatim izađe. Kad odjedanput pas, od žeđi isplazio jezik i jede vlažno tlo. 'Ovog psa je snašla jaka žeđ kao što je i mene bila snašla', reče taj čovjek, te siđe u bunar i napuni svoju cipelu vodom, a zatim je stavi u svoja usta da bi se popeo, te napoji psa. Uzvišeni Allah mu se zahvali i oprosti grijehe." Rekoše ashabi: "Allahov Poslaniče, zar u činjenju dobročinstva  prema životinjama imamo nagradu?" a on odgovori: "U činjenju dobročinstva svakom živom hajvanu čovjek ima nagradu."[1]
          
Zabranjeno je mučenje životinja na bilo koji način, bilo to zatvaranjem, izgladnjivanjem i sličnim, jer je Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, rekao: "Kažnjena je žena zbog mačke koju je zatvorila sve dok nije umrla, pa je zbog nje ušla u vatru. Nije je hranila ni pojila kada ju je zatvorila, niti ju je pustila da jede gmizavce i insekte."[2]
         
Samilost prema životinjama, u islamu, ide do te mjere da da traži da se bude pažljiv prilikom klanja i da se ubijaju na način kako je prenešeno u sunnetu Allahovog Poslanika, sallAllahu alejhi ve sellem, jer je Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, rekao: "Allah je u svemu propisao da se lijepo postupa. Pa, kada ubijate, ubijajte na lijep način, a kada koljete, prekoljite što spretnije, prethodno dobro naoštrite nož i rasteretite životinju."[3]
          
S tim da ova samilost ne ide dotle da se kod kuće nabavlja ono što je zabranjeno, kao što su psi, osim ako je to nužno, poput psa za čuvanje stoke od vukova ili lovačkog psa. Bilježi Muslim od Ibn-Omera, radijallahu anhuma, da je Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, naredio da se pobiju svi psi osim lovačkog, ovčarskog i  psa-čuvara.[4]Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, je rekao: "Meleci ne ulaze u kuću u kojoj ima pas niti u kojoj ima slika (kip)."[5]
          
Islam je dozvolio ubijanje opasnih i štetnih životinja kao što su: bijesan pas, lutnja (vrsta sokola), zmija, škorpija i miš, jer je Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, rekao: "Pet je štetnih životinja koje dozvoljeno ubiti u Haremu i van Harema: zmija, crnobijeli gavran, miš, bijesan pas i lutnja (vrsta sokola)."[6]


[1]   Muslim, Knjiga o selamu, poglavlje: Vrijednost napajanja i hranjenja životinja, broj 2244. 
[2]   Muslim, Knjiga o selamu, poglavlje: Zabrana ubijanja mačke, broj 2242.
[3]   Muslim, Knjiga o lovu i klanju, poglavlje: Naredba o pažljivosti pri klanju i ubijanju i oštrenju noža, broj 1955.
[4]   Muslim, Knjiga o davanju pod zakup, poglavlje: Naredba o ubijanju pasa, broj 1571, i Pojašnjenje derogiranja tog propisa i zabrana njihovog nabavljanja osim lovačkog, ovčarskog i psa-čuvara, broj 1571.
[5]   Muslim, Knjiga o odjeći i ukrasu, poglavlje: Zabrana crtanja lika životinje, broj 2106.
[6]   Muslim, Knjiga o hadždžu, poglavlje: Životinje koje je dozvoljeno ubiti u Haremu i van Harema onom koji je u ihramu i koji nije, broj 1198.