ponedjeljak, 14. siječnja 2013.

Tefsir sure El-Ihlas, El-Felek i En-Nas po tefsiru imama Taberija


(Sura El-ihlas)

U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog

1. Reci: »On je Allah – jedan!
2. Allah je Utočište svakom!
3. Nije rodio i rođen nije,
4. i niko Mu ravan nije!


Sura Ihlas je objavljena u Mekki i ima četiri ajeta. Učenjaci kada govore o povodu objave ove sure navode da su mnogobošci upitali Allahovog poslanika,sallallahu alejhi we sellem,o kakvoći i porijeklu Allaha dž.š., pa je objavljena ova sura kao odgovor njima. Drugi kažu da je povod objave ove sure bio to što su jevreji upitali Allahovog poslanika,sallallahu alejhi we sellem,o Allahu,pa su rekli: ''Allah je stvorio sva stvorenja,a ko je stvorio Allaha?“, pa im je kao odgovor objavljena ova sura. Imam Taberi navodi predaje u kojim se navodi da su mnogobošci rekli Allahovom poslaniku,sallallahu alejhi we sellem: ''Obavijesti nas o svom Gospodaru, opiši nam Ga. Šta je u stvari On, i od čega je?'', pa je objavljena ova sura. U jednoj predaji se bilježi da je došla neka skupina jevreja Allahovom poslaniku,sallallahu alejhi we sellem,pa su rekli: ''Muhammede, Allah je stvorio sva stvorenja,a ko je stvorio Allaha?

Poslanik sallallahu alejhi we sellem se na te riječi žestoko naljuti,tako da mu se boja lica promijeni,i on ih za te riječi,koje su o njegovom Gospodaru govorili,ukori. Nakon toga mu dođe Džibril,a.s.,umiri ga i reče mu: ''Smiri se,o Muhammede!''. Nakon toga mu Allah ,dž.š.,objavi odgovor za ono što su ga pitali. Kada im je proučio ovu suru,oni ponovo rekoše: ''Opiši nam svoga Gospodara. Od čega je stvoren, kakvi su Njegovi organi, kakve su Njegove ruke?''. Poslanik,sallallahu alejhi we sellem,se na ove riječi još više naljuti i žestoko ih ukori,pa mu dođe Džibril,a.s.,na isti način ga umiri,a Allah,dž.š.,mu objavi slijedeći ajet: ''Oni ne veličaju Allaha onako kako Ga treba veličati; a čitava Zemlja će na Sudnjem danu u vlasti Njegovoj biti, a nebesa će u moći Njegovoj smotana ostati. Hvaljen neka je On i vrlo visoko iznad onih koje Njemu smatraju ravnim!''. Tumačenje ove sure,na osnovu ovih zapitkivanja, će biti: Reci, Muhammede, onima koji te pitaju o tvome Gospodaru: On,Allah,je Jedini koji zaslužuje da bude obožavan. Obožavati bilo koga drugog osim Njega je zabranjeno i neispravno.

Značenje riječi ''Es-Samed'': Učenjaci se razilaze oko značenja ove riječi. Neki kažu da ona znači:Onaj koji ne jede hranu, niti pije piće. Drugi kažu da ona označava Onog koji nema šupljine u sebi. Treči kažu da ona označava Onog iz koga ništa ne izlazi i Koji nije rodio,niti je rođen''. Ebu Alije kaže: ''Es-Samed'' je Onaj koji nije rodio,niti je rođen jer ne postoji ništa što je rođeno,a da neće biti naslijeđeno,i ništa se nije rodilo a da neće umrijeti''. Drugi kažu da ''Es-Samed'' znači: Jedini istinski Vladar i Posjednik svega. Ibn Abbas o ovoj riječi kaže:''Es-Samed je Onaj čija je vlast potpuna, Ugledni, Čije su odlike savršene i potpune, Veličanstveni, Kome niko nije ravan, Blagi, Koji je savršen u Svojoj blagosti, Neovisni, Koji ni od koga ne zavisi, Znani, Čije je znanje savršeno, Silni, Čija je moć savršena, Mudri, Čija je mudrost potpuna i On je Taj Kome pripada savršenstvo u odlikama, vlasti i On je Allah ,Čija svojstva ne posjeduje niko drugi osim Njega''. Jedni kažu: ''Es-Samed je onaj koji će vječno biti i nikada neće nestati''.

Riječi Uzvišenog ''Nije rodio'' znače: neće nikada nestati jer sve što druge rađa nekada će nestati. ''i rođen nije'' znači: Nije postao nakon što nije postojao ,jer sve što je rođeno postalo je nakon što se rodilo. Allah,dž.š.,je oduvijek i zauvijek i nikada neće nestati.

Riječi Uzvišenog: ''i niko Mu ravan nije!''. Učenjaci se razilaze oko značenja ovog ajeta. Jedni kažu da ovaj ajet znači: Niko Mu nije sličan i ništa nije poput Njega. Gejlan Es-Sekafi prenosi da je Ka'b rekao: ''Allah ,dž.š., je spomenuo ono na čemu počiva sedam nebesa i sedam zemalja u slijedećim ajetima: ''Nije rodio i rođen nije i niko Mu nije ravan'',a Allahu ,dž.š., niko od Njegovih stvorenja nije ravan''. Ibn Abbas o ovim riječima kaže: ''Ništa nije poput Njega, pa neka je slavljen Allah Jedini i Moćni''. Drugi kažu da ovaj ajet znači da Allah dž.š. nema suprugu. Ovo mišljenje zastupa Mudžahid.

(Sura El-Felek)

U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog

1. Reci: »Utječem se Gospodaru svitanja
2. od zla onoga što On stvara,
3. i od zla mrkle noći kada razastre tmine,
4. i od zla smutljivca kad smutnje sije
5. i od zla zavidljivca kad zavist ne krije!


Sura El-Felek je objavljena u Mekki. Mufessiri kada govore o povodu objave sura El–Felek i En-Nas navode da je bio jedan dječak, jevrej, koji služio kod Allahovog Poslanika ,sallallahu alejhi we sellem. Njemu je došla skupina jevreja i neprestano su ga nagovarali, sve dok im nije dao nekoliko zubaca od Poslanikovog, sallallahu alejhi we sellem, češlja na koje su oni- Allah ,dž.š., ih prokleo - napravili sihr Allahovom Poslaniku ,sallallahu alejhi we sellem. Onaj koji se prihvatio tog gnusnog posla je bio Lubejd bin Easam El-Jehudi. Taj sihr su zakopali u bunar Benu Zurejka ,koji se zvao ''Zervan''. Poslanik ,sallallahu alejhi we sellem, se razboli, kosa sa glave mu poče opadati ,i činilo mu se da je prilazio svojim ženama a u stvari se to nije dešavalo. Tako provede izvijesno vrijeme, ne znajući šta ga je zadesilo. Jednom,dok je spavao,došla su mu dva meleka. Jedan je sjeo kod Poslanikove, sallallahu alejhi we sellem, glave ,a drugi kod njegovih nogu. Onaj koji mu je sjeo kod glave upita: ''Šta je sa ovim čovjekom?“Drugi reče: ''Napravljen mu je sihr''. Ovaj kod glave ponovo upita: ''Ko mu je to uradio?“A drugi melek reče: ''Lubejd Easam El- Jehudi''. Reče: ''Na koji način mu je načinio sihr?” Drugi melek odgovori: ''Pomoću njegovog češlja i dlaka''. Melek upita: ''Gdje se nalazi taj sihr?“Drugi odgovori: ''Nalazi se pod jednim kamenom u bunaru Zervan''. Poslanik sallallahu alejhi we sellem se na te riječi probudi i reče: ''Aiša, zar nisi primjetila, Allah, dž.š., me je obavjestio o uzroku moje bolesti!''. Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, zatim posla Aliju, Zubejra i Ammara bin Jasira koji se spustiše u bunar, čija se voda bila ustajala i požutila. Oni podigoše kamen i izvadiše kožni mjeh, u kojem se nalazio vrh češlja i njegovi zubci, a dlake iz kose su bile svezane u jedanest čvorova ,i u njih je pobodena igla. Nakon toga je Allah, dž.š.,objavio sure ''Mu'avizetejni'', Suru El-Felek i En-Nas. Kad god bi Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, proučio jedan ajet, odvezao bi se jedan čvor. Kad je proučio zadnji ajet Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, osjeti olakšanje i ustade sasvim zdrav i raspoložen. Džibril, a.s., mu je govorio: ''Sa Allahovim imenom tražim za tebe zaštitu od svega što te uznemirava i od svakog zavidljivca i oka urokljivog''. Ashabi rekoše: ''Allahov poslaniče, zar nećemo ubiti poganca?” Allahov Poslanik ,sallallahu alejhi we sellem, im odgovori: ''Što se mene tiče Allah me je izliječio, a ne bih ni volio da ikome učinim nešto loše''.

Učenjaci se razilaze u značenju riječi ''felek'' spomenutoj u drugom ajetu ove sure. Neki kažu da je ova riječ ime jednog od Džehennemskih zatvora. Prenosi se da je ibn Abbas rekao: '' ''Felek'' je jedan od Džehennemskih zatvora.“ Avam bin Abdu-l- Džebbar El-Džejlani kaže: ''Jedan od drugova Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, je došao u Še'mu, i kad je vidio kako lagodnim životom žive kršćani u tom mjestu, u izobilju i raskoši ,rekao je: ''Nemoj da te to zavara, zar njih ne očekuje ''felek''“? Neko upita: ''A šta je to ''felek''?“ Taj ashab reče: ''Kuća u Džehennemu, kada se otvori stanovnici vatre od straha zacvile''. Sedijj kaže: ''Felek je Džehennemska jama''. Ebu Hurejre prenosi da je Allahov Poslanik sallallahu alejhi we sellem, rekao: ''Felek je pokrivena i mračna Džehennemska jama''. Ebu Ubejd prenosi da je Ka'b ušao u jednu crkvu i njezina unutrašnja ljepota ga zadivi, pa on reče: ''Nisam vidio ljepšu građevinu ,niti naroda da je u većoj zabludi. Ali ja sam zadovoljan da vi budete ti kojima će pripasti ''felek''. Neko upita: ''A šta je to ''felek''?“ Ka'b reče: ''Kuća u Džehennemu ,kada se otvori svi njegovi stanovnici zaviču i zacvile od žestine njezine vatre''.

Drugi, pak, kažu da je ova riječ jedno od imena Džehennema. Hajsem bin Abdullah je upitao Abdu-r-Rahmana El-Hubelija o značenju riječi ''felek'' pa mu je on odgovorio: ''Felek je, u stvari, Džehennem''. Jedni kažu da riječ ''felek'' znači– svitanje. Ovog mišljenja su Džabir bin Abdullah, Sei'd bin Džubejr, ibn Abbas, Mudžahid, Katade, i dr. Drugi, pak, smatraju da riječ ''felek '' označava sva Allahova dž.š. stvorenja tako da bi značenje ovog ajeta bilo: ''Reci: Utječem se Gospodaru svih stvorenja. Na kraju bi bilo ispravno da kažemo da je Allah, dž.š., naredio Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi we sellem ,da kaže:“ Utječem se Gospodaru ''Feleka''“, a ova riječ u arapskom jeziku može značiti: jutarnje svjetlo, kao što može značiti da u Džehennemu postoji zatvor po imenu ''Felek'', a pošto nam Allah, dž.š., nije dao dokaz koje značenje je podrazumijevao u ovom ajetu, onda se ova riječ može odnositi na sva značenja koja smo ovdje spomenuli, jer Allah dž.š. je Gospodar svega toga.

Uzvišeni kaže u slijedećem ajetu: ''od zla onoga što On stvara''. Ovdje je Allah dž.š.naredio svom Poslaniku ,sallallahu alejhi we sellem, da traži utočište od zla svega što je stvorio ,a sve drugo mimo Allaha je ono što je On stvorio.

''i od zla mrkle noći kada razastre tmine'' - kažu da ovaj ajet znači: Od zla tmine kada se spusti na nas i kada nas opkoli''. Međutim, razilaze se u značenju riječi ''tmina'', koja se spominje u ovom ajetu i od koje je naređeno Poslaniku, sallallahu alejhi we sellem ,da se utječe. Jedni kažu da je to noć ,i u prilog svom mišljenu navode predaju od ibn Abbasa koji je rekao: ''Min šerri gasikin iza vekab'',znači od noći''. El-Hasen u tumačenju ovog ajeta kaže: ''Gasikun iza vekab '' je početak spuštanja noći- prvi sumrak''. Kurezijj kada tumači ovaj ajet kaže: ''To je dan kada ulazi u noć''. Muhammed bin Ka'b kaže: ''Gasikun iza vekab'' je zalazak Sunca i trenutak kada nas noć obavija svojom tminom''. Jedan broj učenjaka kaže da se '' Gasikun iza vekab'' odnosi na zvijezdu. A drugi kažu da se pod tom zvijezdom misli na sazviježđe- Plejade ili na arapskom ''Surejja''. Taberi navodi predaju od Ebu Hurejre, koji je rekao:“ ''Gasikun iza vekab'' je zvijezda.'' Ebu Hurejre prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem ,rekao: ''Gasikun iza vekab“je zvijezda koja pada''. Jedni kažu da je ''Gasikun iza vekab'' Mjesec ,i za to navode predaju od Allahovog Poslanika ,sallallahu alejhi we sellem, koju prenosi Aiša, r.a.,a koja kaže: ''Jedne noći me je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem ,uzeo za ruku, zatim je pogledao u Mjesec i rekao: ''Aiša, traži utočište kod Allaha od ''Gasikin iza vekab'' ,a ovo je (Mjesec) ''Gasikin iza vekab''. Imam Taberi kaže: ''Po mom mišljenju je ispravno da kažemo da je Allah, dž.š., naredio svom Poslaniku da traži utočište od svega što ova riječ podrazumjeva''.

''i od zla smutljivca kad smutnje sije'' Kaže: ''Od zla sihirbaza kada pušu u čvorove od konaca kada vračaju''. U jednoj predaji ibn Abbas kaže: ''Od čarolija sihirbaza''.

''i od zla zavidljivca kad zavist ne krije!'' Mufessiri se razilaze od kojeg zavidnika je naređeno Poslaniku ,sallallahu alejhi we sellem, da traži utočište. Neki kažu da se to odnosi na to da traži utočište od njegovog urokljivog oka i od njega samog. Katade kaže: ''Tj. Da traži utočište od njegovog oka i od njega samog''. Tawus prenosi da je njegov otac rekao: ''Urok je istina. Da postoji išta što može prestići Allahov kader, tj. Njegovu odredbu bio bi to urok. Kada vas neko urekne tražite od njega da se okupa, a zatim se i vi okupajte sa tom istom vodom''. Drugi kažu da je u ovom ajetu naređeno Poslaniku, sallallahu alejhi we sellem , da traži utočište kod Allaha ,dž.š., od jevreja koji su mu zavidjeli. Oni koji zastupaju ovo mišljenje navode predaju od ibn Zejda koji je rekao: ''Tj. naređeno mu je da traži utočište od jevreja jer njih nije ništa drugo spriječilo da vjeruju Muhammedu, sallallahu alejhi we sellem ,osim zavist prema njemu''. Imam Taberi kaže: ''Smatram da su ispravna oba mišljenja, jer Allah dž.š. nije imenovao nekog zavidljivca posebno, nego je općenito naredio svome Poslaniku sallallahu alejhi we sellem, da traži utočište od zla svakog zavidljivca.

(Sura En-Nas)

U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog

1. Reci: »Tražim zaštitu Gospodara ljudi,
2. Vladara ljudi,
3. Boga ljudi,
4. od zla šejtana-napasnika,
5. koji zle misli unosi u srca ljudi –
6. od džinova i od ljudi!«


Sura En-Nas je objavljena u Mekki. U ovim ajetima Allah, dž.š., je naredio svome Poslaniku, sallallahu alejhi we sellem, da traži zaštitu kod Gospodara ljudi i Vladara ljudi koji je Vladar svih stvorenja, ljudi i džinna i dr. Njegovih robova, podučavajući ga da je On Vladar koga svi veličaju i da je sve u Njegovoj vlasti i moći te da je Muhammed ,sallallahu alejhi we sellem ,preči da Ga veliča i obožava od drugih ljudi koji obožavaju Allaha ,dž.š.

''Boga ljudi'' tj. Onaj Koga obožavaju i Kome jedino i pripada obožavanje.

''Od zla šejtana-napasnika'' tj. od zla šejtana koji bježi (Hannas u arapskom jeziku znači: onaj koji bježi kada se Allahovo ime spomene, opp. prev.) i koji ljudima ružne misli donosi. Ibn Abbas kaže: ''Nema nikoga ko se rodio da mu u srce nema pristup onaj ko ružne misli donosi. Kada odraste i stekne sposobnost da razlučuje razumom, ako spomene Allaha taj napasnik pobjegne, a ako bude nemaran tada mu u srce ružne misli donese. Na to se odnose riječi Allaha džellešanuhu: ''Od zla šejtana- napasnika''. Katade kaže: ''Vesvas je šejtan, a ''hannas'' se odnosi na šejtana koji pobjegne kada čovjek spomene svoga Gospodara tako da je on taj koji donosi ružne misli i koji bježi''.

''koji zle misli unosi u srca ljudi'' Ebu Sevr prenosi da je njegov otac rekao: ''Šejtan donosi čovjeku ružne misli kada je u kakvoj brigi ili veselju ,a kada čovjek spomene Allaha on pobjegne''.

''od džinova i od ljudi!'' Neki kažu da su šejtani od ljudi gori po ljude od šejtana od džinna. Šejtan od džinna ti donosi ružne misli ,ali ga ne vidiš dok ti čovjek- šejtan otvoreno prilazi.

Priređeno prema tefsiru:
''Džami'u–l-Bejan an Te'vili aji–l-Kur'an''
Imam Taberi rhm.

Priredio: hfz. Zijad Dervić

Fakultet Plemenitog Kur'ana
Islamski Univerzitet, Medina