nedjelja, 24. veljače 2013.

Skraćena zbirka fikhskih propisa - KURBAN I AKIKA, LOV, HRANA I PIĆE, ODJEĆA, SLIKANJE, ŠAH, ZAVJET

Ali Bin Ferid El-Hindi

KURBAN

Kurban je ono što se kolje na Kurban bajram s namjerom približavanja Allahu s.v.t. Klanje kurbana je potvrđeni sunnet za svakog muslimana koji je u stanju da to učini, jer Uzvišeni Allah kaže: “Zato se svome Gospodaru moli i kurban kolji”. [Kevser 2] Neki smatraju da je klanje kurbana vadžib.Svrha kurbana je oživljavanje sunneta Ibrahima a.s. i poboljšavanje ishrane u toku bajramskih dana. Vrijeme klanja kurbana počinje nakon klanjanja Bajram namaza i traje do kraja trećeg dana Bajrama. Starosna dob kurbana: Ako se kolje ovca kurban mora biti star najmanje godinu dana, koza i goveče moraju imati po dvije godine, ili približno toliko, a deva četiri godine.

UVJETI KURBANA


1. Kurban ne smije imati mahane koja bi umanjila vrijednost mesa, 2. Kurban ne smije biti hrom niti bolestan, niti suviše mršav. 3. Dopušteno je da kurban bude prepolovljenog uha, ili slomljenog roga. 4. Goveče i deva mogu se zaklati za sedam osoba, a bravče za jednu osobu uključujući tu i ukućane. Najvrijednije je da se zakolje rogat, mlad ovan. Preporučljivi način podjele kurbana je sljedeći: - kurbansko meso se podijeli na tri dijela, potom se jedna trećina ostavi ukućanima, druga se podijeli siromašnima, a treća pokloni prijateljima. Nije dozvoljeno prodati ništa od kurbana, pa čak i kurbansku kožicu, niti je dozvoljeno kao protuuslugu, onom ko je klao kurban dati dio kurbanskog mesa. Ko odluči dati kurban mekruh mu je da šiša kosu i sječe nokte u toku deset dana zul hidžeta, sve do klanja kurbana. Za hedj (hadžijski kurban) važe propisi običnog kurbana, osim što se on kolje na Minni ili u Mekki.

AKIKA

Akika je klanje kurbana povodom rođenja djeteta, i to je potvrđeni sunnet. [U hadisu se kaže da je svako dijete privezano za svoju akiku, što po mišljenju uleme znači da će djetetu kojem nije priređena akika biti onemogućeno da se zauzima za svoje roditelje, dok neki kažu da će to uticati na njegov odgoj. Ashabu Sunen i Ahmed sahih] Za nju važe propisi kurbana u pogledu: starosne dobi, nepostojanja mahane i podjele. [Za muško dijete se koju dva, a može i jedan kurban, a za žensko jedan kurban.] Mustehab je da se akika priredi sedmi dan od rođenja djeteta (ili isti dan u sedmici kad je dijete rođeno, pa makar to bilo i poslije nekoliko sedmica). Mustehab je da se tada djetetu nadije ime, muškom djetetu da se obrije glava i da se podijeli u zlatu ili srebru onoliko koliko je bila teška dječija kosa. Učenjaci preporučuju da se tom prilikom prouči ezan u desno uho djeteta, a ikamet u lijevo.

KLANJE

Pod pojmom klanje misli se na klanje životinje čije je meso dozvoljeno jesti. Način klanja: nakon što se pripremi oštar nož, ovca se povali na lijevu stranu, okrene se prema Kibli [Ovo je mišljenje uleme mada nema hadisa po ovom pitanju. ] i prouči se “Bismillahi vallahu ekber”, a potom se jednim zamahom presiječe grkljan, ždrijelo i vratne žile. Deva se kolje tako što joj se, u stojećem stavu sveže lijeva prednja noga, a potom zabije nož u gornji dio prsa, izgovarajući “Bismillahi vallahu ekber”, te se pokreće nož sve dok deva ne izdahne. Uvjeti za ispravnost klanja: 1. Nož mora biti oštar kako bi što lakše prolila krv. Nokat ili kost ne mogu poslužti za klanje. 2. Neophodno je proučiti Bismillu, jer je Uzvišeni Allah rekao: “Ne jedite ono meso pri čijem klanju nije spomenuto Allahovo ime”. [En’am 121] Ako se zaboravi spomenuti Allahovo ime neće biti umanjena vrijednost klanja. 3. Presijecanje grkljana, ždrijela, vratnih žila mora biti odjedanput. Nije dozvoljeno podizanje ruku prije nego što se završi s klanjem, pa se ponovo povrate (nakon izvjesnog vremena). Ako se ruke odmah vrate, većina učenjaka smatra to dozvoljenim činom. [Da nož ne stigne do kičmene moždine, što je mekruh kod hanefija. Isti je slučaj i sa odsijecanjem i odvajanjem glave od tijela, jer to onesvešćuje životinju i usmrćuje je.] 4. Da bi klanje bilo ispravno mora ga obaviti musliman. [Neki učenjaci dozvoljavaju da klanje obavi krščanin, ili židov (kitabija), ali pod određenim uvjetima.] 5. Ako životinja bježi ili je upala u bunar, ali je još živa dozvoljeno je odstupanje od uobičajenog klanja, dopušteno je klanje na drugom djelu tijela iz kojeg će još oteći krv. 6. Klanjem majke, kolje se i ono što je u njenoj utrobi.

LOV

Sve što se ulovi u moru, dozvoljeno je jesti osim žabe i krokodila. Klanje morskog ulova nije potrebno, jer ono nastaje samom smrću. Što se tiče ulova na kopnu, ako ga zatekne živog, obavezan je preklati ga, ako ga zatekne mrtvog, dozvoljeno ga je jesti pod slijedećim uvjetima: a) Lovac mora biti čovjek kome je dozvoljeno klanje. b) Potrebno je proučiti Bismillu prilikom odašiljanja strijele, metka ili pak slanja kerova. c) Sredstvo za lov mora biti toliko oštro da probija kožu životinje. Prema tome, nije dozvoljen lov štapom, kamenom i slično, jer bi tada životinja bila samo nabodena. d) Životinje koje love kao što su: lovački psi, orlovi, moraju biti dresirani tako da se odazovu kad ih vlasnik pozove i da poslušaju kada budu ukoreni. Sa lovačkim psima se ne smiju družiti drugi psi i ne bi trebali jesti ništa od ulova. e) Ako ulovljena životinja padne u vodu, pa ugine, a i ne zna se da li je uginula od gađanja ili utopa, nije je dozvoljeno jesti. Ako lovački pas odvoji dio životinje taj dio nije dozvoljeno jesti.

HRANA I PIĆE

Sve vrste hrane, u osnovi su dozvoljene, shodno sveobuhvatnosti Kur’anskog ajeta: “On je za vas sve što postoji na Zemlji stvorio”. [Bekare 29.] Prema tome, nikakva vrsta hrane nije zabranjena, osim one za čiju zabranu postoji dokaz u Kur’anu, hadisu ili kijasu. Uzvišeni Allah je zabranio neke vrste hrane, jer su one štetne po organizam ili razarajuće za pamet. Zabranjeno je jesti: 1. Mrljinu, to jest životinje koje su uginule. 2. Meso udavljene životinje, bilo da je udavljena užetom, bili da je uginula zavrtanjem glave. 3. Meso ubijene životinje ili životinje koja je umorena tupim predmetom kao što je štap, kamen i slično. 4. Meso životinje koja se strmoglavila u bunar ili kakvu rupu, pa uginula prije nego što su je uspjeli preklati. 5. Meso životinje koju je druga žvotinja nabola rogom i usmrtila je. 6. Meso životinje koju je ulovila zvijer i načela je, što je prouzrokovalo smrt životinje. 7. Krv koja ističe za razliku od jetre i slezene. 8. Svinjsko meso zbog njegove nečistoće kao i svinjska mast, jer ona nastaje od nečistih stvari. 9. Ono što je zaklano u nečije drugo a ne u Allahovo ime, to jest ono pri čijem je klanju spomenuto nečije drugo ime, mimo Allahovog imena. 10. Ono što je zaklano na žrtvenicima, tu spada i ono što je zaklano na: grobovima, turbetima i svim mjestima, gdje postoje znakovi obožavanja nekog drugog mimo Allaha s.v.t. ili posredovanja kod Njega. 11. Domaći magarci i mazge. 12. Meso svih zvijeri koje imaju kanđe poput: lava, tigra, medvjeda, slona, vuka, psa, šakala, lisice, lasice i drugih životinja koje imaju kanđe za ujedanje i kidanje mesa. 13. Meso svih ptica koje love kljunom, kao što su: orao, soko, kobac, sova i drugi. 14. Prljave žvotinje koje su ogavne, kao što su insekti. 15. Svaka hrana ili piće u koju je upalo nečistoće. 16. Sve što je samo po sebi nečisto kao što je izmet. 17. Zabranjeno je jesti meso životinje koja jede nečist, tzv. dželala. Njeno meso će biti dozvoljeno, ako se izvjesno vrijeme zatvori i hrani čistom prirodnom hranom. [Kokoš kojoj je većina hrane nečist odvojiće se tri dana da jede čistu hranu i onda će se zaklati.] Ako se meso lešine izmiješa sa dozvoljenim mesom zabranjeno je jesti oboje kako navodi Buharija. Sve vrste pića u osnovi, su dozvoljene, osim onih koje su Kur’anom, hadisom, ili kijasom zabranjene, a to su: 1. alkohol i sve što opija, 2. mlijeko životinje čije meso nije dozvoljeno jesti, 3. sva pića koja su nečista. Onom ko je u nuždi, dozvoljeno je da uzme zabranjenu hranu i piće, ali samo u količini koja mu je dozvoljena da sačuva život.

ODJEĆA, NAKIT I SLIKANJE

Odjeća je jedna od Allahovih s.v.t. blagodati i ona treba da bude uredna, čista i lijepa. Obavezno je nositi od odjeće onoliko koliko može pokriti ono što se mora pokriti, i što može zaštititi od vrućine, hladnoće, od neugodnosti. Poželjno je da odjeća bude takva da predstavlja ljepotu i ukras, a posebno prilikom ibadeta, džume, bajrama i javnih skupova. Zabranjeno je muškarcima (haram) nositi odjeću od svile i zlato, kao i oblačenje karakteristične ženske odjeće, kao što je ženama zabranjeno da oblače karakterističnu mušku odjeću, te nošenje profesionalne odjeće i svako pretjerivanje u nošnji. Muškarcima je zabranjeno sjedenje na svili, dok neki smatraju da je to mekruh. Ženama je dozvoljeno nošenje svile i zlata, dopušteno je nošenje svile i muškarcima, ako za to imaju neki razlog, poput svrabeži i sl. Prostor od tri ili četiri prsta svile na odjeći takođe ne smeta. Ako je svila pomiješana s drugom tkaninom onda se računa da je tkanina svilena, ako ima više svile nego druge tkanine. Šafije dozvoljavaju muškoj djeci da na Bajram obuku svilenu odjeću kao i izvan Bajrama, ako se radi o mlađoj djeci koja još ne razumiju. Muškarcima je zabranjeno nositi crvenu odjeću, osim kad je pomiješana sa drugim bojama. Muškarcima je zabranjeno nositi zlatno prstenje, a ženama nije. Zabranjeno je jesti i piti iz srebrenog i zlatnog posuđa. Kada je u pitanju posuđe od dragog kamenja, nema nikakvog dokaza da je ono zabranjeno. Ako je neophodno, čovjek može napraviti zub ili nos od zlata. Zabranjeno je nositi neku profesionalnu odjeću, po kojoj bi se raspoznavao među ljudima, kao i sve po čemu će biti poznat, osim u slučaju kad nosi odjeću koju je sunnet nositi, a svijet nosi odjeću koja se razlikuje od nje. Haram je da žena produži svoju kosu tuđom kosom, kao i da pojača svoju kosu nečim što nije ljudska kosa poput: svile, vune ili lana. Dozvoljeno je vezati kosu šarenim svilenim koncima koji nisu slični dlaci. Ženi je zabranjeno odstranjivanje ili čupanje dlaka s lica, osim u slučaju ako joj naraste brada ili brkovi. U tom slučaju preporučuje joj se da to odstrani. Ženama je dozvoljena upotreba kne, podvlačenje surme, muškarcima se dopušta da koriste bezbojne diskretne mirise, a žene mogu upotrebljavati posebne ženske mirise samo kod kuće. [U vjerodostojnom hadisu kojeg prenosi Tirmizi i Nesai stoji: “Šminka muškaraca je miris čija se boja ne vidi, a šminka žene je boja bez mirisa”. ] Zabranjeno je kniti se crnom bojom. Zabranjeno je smanjivanje zuba kako bi se povećao razmak od jednog do drugog zuba, jer je to mijenjanje lika kojeg je Allah s.v.t. dao. To je dozvoljeno samo u slučaju ako gustoća zuba prouzrokuje štetu i bol pri upotrebi. Zabranjeno je tetoviranje i muškarcu i ženi. Zabranjeno je slikanje svega što ima dušu, bez obzira da li se radi o kipu ili slici, osim dječijih igračaka. Neki fikhski učenjaci to dozvoljavaju. Ako je slikanje zbog opšte koristi onda je dozvoljeno pod uvjetom da slika ne bude posebno poštovana i da ne bude postavljena na mjesto na koje šeriat ne dozvoljava postavljanje slika. [Pod slikanje od opšte koristi spada slikanje radi putnih isprava poput lične karte, pasoša i slično.]

NATJECANJE

U Islamu je propisano natjecanje, to jest korisne vježbe koje su u osnovi dozvoljene, nekad natjecanje može postati i preporučeno, shodno nijjetu i namjeri. Natjecanje može biti u trčanju više osoba, gađanju strijelom ili pak oružjem, te u trci konjima, mazgama i magarcima. Sva ulema je jednoglasna u tome da je dozvoljeno natjecanje bez stavljanja uloga. Što se tiče natjecanja pod ulogom, ono je dozvoljeno u slijedećim slučajevima: 1. Ako vladar ili neko drugi kaže natjecateljima: “Ko od vas utekne dobiće toliku i toliku nagradu”. 2. Ako jedan od natjecatelja položi ulog i kaže drugom natjecatelju: “Ako me pretekneš, dobićeš to, a ako ja tebe preteknem nećeš ništa dobiti niti ćeš šta biti dužan” (ulog samo sa jedne strane). 3. Ako ulog bude od dvojice ili više natjecatelja, ako s njima bude i natjecatelj koji nije ništa uložio, a koji ima pravo uzeti sav ulog ako pobijedi, ali ako izgubi neće ništa biti dužan. Zabranjeno je natjecanje kada svaki natjecatelj, ako pobijedi dobija ulog, a ako izgubi, biva dužan isti toliki ulog onom koje pobijedio, to je vrsta kockanja, koje je zabranjeno. Ovo je veliki grijeh. [Pod ovim se podrazumijevaju igre novijeg datuma poput flipera i drugih kockarskih aparata.] Postoje tri vrste konja: konji koji se drže u ime Allaha (za džihad), konji koji se drže radi čovjeka (da mu obavljaju poslove) i konji koji se drže radi šejtana (oni na koje se kocka i ulaže novac). Zabranjeno je mučenje životinje u bilo kom obliku, a dozvoljeno je obilježavanje (žigosanje) životinja, osim u predjelu lica. Dozvoljeno je uškropljenje konja, ovnova i mazgi, dok uškropljenje čovjeka nije dozvoljeno. Nije dozvoljeno zavađanje životinja, niti podsticanje jednih da se bore protiv drugih ili protiv čovjeka. [Koride koje se priređuju na nekim mjestima u Bosni ili zavađanje pijetlova su od ove vrste i zabranjene su. ]

IGRANJE TAVLE I ŠAHA


Zabranjeno je igranje tavle i sličnih igara. Neki učenjaci to dozvoljavaju, pod uvjetom da u igri ne bude zabranjena uloga, niti ikakvog vida kockanja. [Tu još spadaju i karte, domine, ne ljuti se čovječe i druge slične igre. U Muslimovu sahihu stoji: “Ko igra sa kockom (nerdešir) kao da je obojio ruke krvlju i svinjskim mesom”. Malik u svom Muvettau prenosi od Ebu Musa’a El-Ešarije da je Allahov Poslanik s.a.v.s. rekao: “Ko igra sa kockom nepokoran je Allahu i Poslaniku”.] Što se tiče igranja šaha, neki ga zabranjuju, a neki dozvoljavaju, ali većina smatra da je šah zabranjen poput tavle, s tim što je zabrana tavle strožija. Šafija i neki tabiini smatraju da je šah samo mekruh, ali pod sljedećim uvjetima: 1. Da igranje šaha ne ometa obavljanje neke vjerske obaveze. 2. Da u igri ne bude prisutan nikakav vid kockanja. 3. Da se u toku igranja ne desi ništa što je u suprotnosti sa Allahovim s.v.t. propisima. Ako je šah u obliku figura onda je igra šaha zabranjena.

ZAVJET

Zavjet je da musliman postavi sebi obavezu nešto što predstavlja pokornost prema Allahu s.v.t., a što prije zavjetovanja nije bilo obavezno, kao kad bi rekao: “Neka sam dužan, u ime Allaha, postiti jedan dan ili klanjati dva rekata namaza”. 1. Dozvoljeno je uopšteno zavjetovanje s kojim se želi postići Allahovo s.v.t. zadovoljstvo i takav zavjet je obavezno ispuniti. Ako se zavjetuje nešto potpuno neodređeno, kao kad bi se reklo: “Ja se zavjetujem, u ime Allaha.”, u tom slučaju dužnost je izvršiti keffaret (iskup) za zakletvu, a neki kažu da bi bilo dovoljno izvršiti ono najmanje što se može smatrati zavjetom, kao što su dva rekata namaza. 2. Mekruh je uvjetno zavjetovanje. a) Ako svoj zavjet neko uvjetuje Allahovim djelo npr. da kaže: “Ako Allah da ozdravljenje mom bolesniku postiću toliko dana”, pa mu Allah ispuni želju, dužan je i onaj koji se zavjetovao ispuniti zavjet. b) Ako se uvjetuje zavjet za neki ljudski postupak, kao kad bi se reklo: “Ako učinim to i to, postiću mjesec dana”, onda se može birati da li će se ispuniti zavjet, ili će se izvršiti keffaret zakletve, ako se ne izvrši ono za što je neko vezao svoj zavjet. 3. Zabranjeno je (haram) zavjetovanje u ime nekog drugo mimo Allaha, kao što je zavjetovanje prema kaburovima evlija, u smislu da se kaže: “Ako Allah dadne ozdravljenje mome bolesniku, ja ću podijeliti sadaku na kabur evlije, ili toga i toga u tolikom iznosu”. 4. Ako se neko zavjetuje da će učiniti nešto što bi bilo grijeh, kad bi se zavjetovao da će počiniti neki haram, ili izostaviti neki vadžib, haram mu je ispuniti takav zavjet. Ako se zavjetuje da će sebi zabraniti ono što je Allah s.v.t. dozvolio, kao kad bi se neko zavjetovao da će sebi zabraniti neku dozvoljenu hranu, on time neće ništa učiniti zabranjenim, a dužan je izvršiti keffaret zakletve, osim u pogledu supruge, jer ko se zavjetuje da mu je supruga zabranjena (haram) dužan je izvršiti keffaret za zihar (vidjeti poglavlje o ziharu). Ko se zavjetuje da će podijeliti sav svoj imetak, dovoljno je da podijeli trećinu imetka, ako je u pitanju općeniti zavjet, a ako je zavjet vezan za ljudski postupak onda mu je dozvoljen samo keffaret za zakletvu. Keffaret (iskupljenje) zakletve sastoji se u tome da se nahrani deset siromaha tako što im se da po jedan mudd hrane, ili da se odjenu, ili da svakom dadne po jedno odijelo u kome se može klanjati, ili pak da oslobodi jednog roba, muslimana, a ako sve to ne mogne, onda je dužan da posti tri dana.
______________________________________________________________