šejh Sulejman ibn Nasir al-‘Alwaani
Hvaljen neka je Allah.
Gibet (ogovaranje, tračanje) znači da osoba spomene mahane brata Muslimana (sestre Muslimanke) u njegovom (njenom) odsustvu, onako kako on (ona) ne bi volio (voljela) biti spomenuta, ukoliko nema potrebe za tim (spominjanjem).
Kad kačem 'spomene mahane svoga brata', ovo se ne odnosi na slučaj kad osoba kaže nešto fino i pohvalno u vezi brata.
Kad kažem 'brata Muslimana', znači da se ne odnosi na kafira (nevjernika), jer onda to nije gibet u slučaju sa nevjernikom.
Kad kažem 'u njegovom odsustvu', znači da ne uključuje riječi rečene u njegovom pristustvu, što se ne zove gibet po najtačnijem od dva mišljenja učenjaka po ovom pitanju.
Kad kažem 'kako ne bi volio biti spomenut', ovo se ne odnosi na stvari za koje se ne bi ljutio.
Kad kažem 'ukoliko nema potrebe za spominjanjem',ovo isključuje slučajeve ako postoje šerijatski razlozi za to, kao što je upozorenje protiv novotara kako bi se ljudi upozorili na njegovu novotariju (bid'at).
Treba posvetiti veliku pažnju slijedećem u ovakvim slučajevima:
1. Iskrenost prema Allahu i traženje Njegovog zadovoljstva
2. Voditi pažnju o interesima ovakvih postupaka
3. Sta se kaže mora biti ograničeno na samo pitanje i ne bi trebalo da se ide mimo toga, u stvari od kojih nema koristi.
Ulema se složila da je haram pričati osobi iza leđa bez opravdanih (zakonitih) razloga. Većina ih se složila da je ovo jedan od velikih grijehova, te da zavisi o vrstama gdje je jedna vrsta gora od druge. Onaj koji ogovara učenjaka nije isti kao onaj koji ogovara neukog.
Hvaljen neka je Allah.
Gibet (ogovaranje, tračanje) znači da osoba spomene mahane brata Muslimana (sestre Muslimanke) u njegovom (njenom) odsustvu, onako kako on (ona) ne bi volio (voljela) biti spomenuta, ukoliko nema potrebe za tim (spominjanjem).
Kad kačem 'spomene mahane svoga brata', ovo se ne odnosi na slučaj kad osoba kaže nešto fino i pohvalno u vezi brata.
Kad kažem 'brata Muslimana', znači da se ne odnosi na kafira (nevjernika), jer onda to nije gibet u slučaju sa nevjernikom.
Kad kažem 'u njegovom odsustvu', znači da ne uključuje riječi rečene u njegovom pristustvu, što se ne zove gibet po najtačnijem od dva mišljenja učenjaka po ovom pitanju.
Kad kažem 'kako ne bi volio biti spomenut', ovo se ne odnosi na stvari za koje se ne bi ljutio.
Kad kažem 'ukoliko nema potrebe za spominjanjem',ovo isključuje slučajeve ako postoje šerijatski razlozi za to, kao što je upozorenje protiv novotara kako bi se ljudi upozorili na njegovu novotariju (bid'at).
Treba posvetiti veliku pažnju slijedećem u ovakvim slučajevima:
1. Iskrenost prema Allahu i traženje Njegovog zadovoljstva
2. Voditi pažnju o interesima ovakvih postupaka
3. Sta se kaže mora biti ograničeno na samo pitanje i ne bi trebalo da se ide mimo toga, u stvari od kojih nema koristi.
Ulema se složila da je haram pričati osobi iza leđa bez opravdanih (zakonitih) razloga. Većina ih se složila da je ovo jedan od velikih grijehova, te da zavisi o vrstama gdje je jedna vrsta gora od druge. Onaj koji ogovara učenjaka nije isti kao onaj koji ogovara neukog.
Allah s.w.t. kaže u prijevodu značenja:
" O vjernici, klonite se mnogih sumnjičenja, neka sumnjičenja su, zaista, grijeh. I ne uhodite jedni druge i ne ogovarajte jedni druge! Zar bi nekome od vas bilo drago da jede meso umrloga brata svoga, - a vama je to odvratno -, zato se bojte Allaha, Allah, zaista,prima pokajanje i samilostan je." (Hudžurat 49; 12)
U Muslimovom Sahihu se navodi od al-Ala ibn AbduRahmana koji prenosi od svoga oca Ebu Hurejre r.a. da je Allahov Poslanik s.a.v.s. rekao:"Znate li šta je gibet?" Prisutni su odgovorili,"Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju." On reče,"Da kažeš nešto o bratu što mu se ne sviđa." Pa ga upitaše,"A šta ako to što kažem je istina o bratu?" On odgovori,"Ako je istina to što kažeš onda si ga ogovorio, a ako nije istina onda si ga potvorio."
Ebu Davud je zabilježio u svom Sunenu preko Navfal ibn Masahik a on od Sa'id ibn Zejda da je Poslanik s.a.v.s. rekao:" Najrasprostraniji vid kamate (riba) je pretjerivanje u nepravednom govoru protiv Muslimanske časti."
Također je rekao s.a.v.s.:"Vaša krv, vaš imetak, i vaša čast sveti su vam, kao što vam je svet ovaj vaš dan u ovom vašem mjesecu na ovoj vašoj zemlji. Neka oni koji su prisutni prenesu odsutnima; može biti da odsutni razumiju bolje od prisutnoga."
Jedan od najgorih vrsta gibeta koji je ujedno najzabranjeniji je omalovažavati Muslimana i stavljati ga na niže stepene, pokazivati nepoštovanje prema njemu i ismijavati ga. Ovo je osobina koja zaslužuje kaznu i opasna bolest; također je jedan od velikih grijeha i onaj koji ovo čini zaslužuje da bude opomenut i da se kazni.
Izvor: www.islam-qa.com