Izbor Poslanikovih sallallahu alejhi ve sellem hadisa koje prenose i Buhari i Muslim
Hadis br. 1
Čuo sam Poslanika sallallahu alejhi ve sellem kako veli: «Slagati na me nije kao slagati na bilo koga drugog. Ko na me namjerno slaže neka sebi pripremi mjesto u vatri!»[1]
[Hadis prenosi Mugire radijallahu anhu]
[1] Vođeni ovim hadisom, muslimani su razvili čitav niz naučnih disciplina kojima je cilj da ispitaju vjerodostojnost nekog hadisa.
Hadis br. 2
Jednoga dana dok je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem bio sa ljudima došao mu je neki čovjek i rekao: «Šta je iman?»
- Iman je da vjeruješ u Allaha i Njegove meleke, u susret s Njim, Njegove poslanike i proživljenje – reče mu on.
- Šta je islam?
- Islam je da robuješ Allahu i da Mu nikoga ravnim ne smatraš, da obavljaš namaz, daješ propisani zekat i postiš ramazan.
- Šta je ihsan (dobročinstvo)?
- Da Allahu robuješ kao da Ga vidiš, jer ako Ga ne vidiš, On vidi tebe.
- Kada će Sudnji dan?
- Upitani o njemu ne zna više od onoga ko pita, a izvjestiću te o njegovim predznacima: kada robinja rodi svoga gospodara i kada se nepoznati čobani deva budu natjecali u visini svojih građevina. To spada u pet stvari koje ne zna niko osim Allaha. Zatim je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem proučio: «Uistinu je kod Allaha znanje o Času…»[1]
Čovjek se zatim udaljio.
- Vratite ga – reče Poslanik sallallahu alejhi ve sellem.
Ali, ne vidješe ništa, te im on reče: «Ovo je bio Džibril. Došao je da ljude poduči vjeri.»
[Hadis prenosi Ebu Hurejre radijallahu anhu]
[1] Ajet čiji početak je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem proučio je 34. u poglavlju Lukman.
Hadis br. 3
Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je rekao: «Islam je sazdan na pet stavri: svjedočenju da nema boga osim Allaha i da je Muhammed Allahov Poslanik, obavljanju namaza, davanju zekata, hadždžu i postu ramazana.»
[Hadis prenosi Ibn Omer radijallahu anhuma]
Hadis br. 4
Iman ima šezdeset i nekoliko ogranaka, a stid je jedan od ogranaka imana.[1]
[Hadis prenosi Ebu Hurejre radijallahu anhu]
[1] U drugim predajama hadisa spominje sa sedamdeset i nekoliko ogranaka, od kojih je najviši izgovoriti 'la ilahe illallah', a najniži ukloniti sa puta ono što smeta ljudima. Hadis, dakle, upućuje na činjenicu da iman obuhvata cjelokupnu čovjekovu aktivnost. Tek kada su svi ogranci prisutni, stablo je kompletno i može dati plodove.
Hadis br. 5
Jednom su rekli: «'Allahov Poslaniče, čiji je islam najbolji?', a on je rekao: 'Onoga od čijeg jezika i ruke su sigurni muslimani.'»[1]
[Hadis prenosi Ebu Musa radijallahu anhu]
[1] Riječ iSLaM i glagol koji označava sigurnost SeLiMe su kao što se vizualno da primjetiti, istog korijena, što ukazuje na njihovu međuzavisnost. Od riječi muslimana moraju biti mirni drugi muslimani (i riječ SeLaM – mir je istog korijena!)
Hadis br. 6
Ko bude posjedovao tri osobine, osjetiće slast imana: da mu Allah i Njegov Poslanik budu draži od svega mimo njih, da nekog čovjeka voli samo u ime Allaha i da mu bude mrsko vratiti se u nevjerovanje kao što mu je mrsko da bude bačen u vatru.[1]
[Hadis prenosi Enes radijallahu anhu]
[1] Iman, koji ima osobinu da se povećava i smanjuje, postoji i bez ovih osobina, ali mu tek one daju istinsku slast.
Hadis br. 7
Niko od vas neće biti potpuni vjernik sve dok svome bratu ne bude volio ono što voli sebi.[1]
[Hadis prenosi Enes radijallahu anhu]
[1] Ukoliko bi se muslimani pridržavali ovog veličanstvenog pravila, njihovi međusobni odnosi bi bili uzoriti. Svako ko namjerava učiniti neštošto bi moglo povrijediti drugoga, morao bi prethodno pomisliti kako bi se on sam osjećao da neko to isto njemu učini. Tako bi nestalo bluda, mržnje, ogovaranja, zavidnosti i drugih loših osobina koje iznutra nagrizaju ummet.
Hadis br. 8
Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je rekao: «Ko vjeruje u Allaha i Sudnji dan, neka ne uznemirava svoga komšiju, ko vjeruje u Allaha i Sudnji dan, neka ugosti svoga gosta, ko vjeruje u Allaha i Sudnji dan, neka govori što je dobro ili neka šuti!»
[Hadis prenosi Ebu Hurejre radijallahu anhu]
Hadis br. 9
Ko bude imao četiri osobine, biće potpuni munafik, a ko bude imao neku od njih, imaće osobinu munafika, sve dok je ne napusti: da iznevjeri kada mu nešto bude povjereno, da laže kada govori, da prekrši kada se obaveže i da pretjera i odstupi od istine kada se spori.[1]
[Hadis prenosi Abdullah ibn Omer radijallahu anhuma]
[1] Ni licemjerstvo nije nepromjenjiva osobina, i ono kao i iman, ima različiti intenzitet i nivo. Na osnovu ovog i drugih hadisa i ajeta koji govore o ovoj ružnoj osobini, svako može 'naći' sebe i blagovremeno korigovati svoje ponašanje. Ne zaboravimo, Kur'an munaficima u suri Nisa' 145 obećava najdublji dio džehennemske vatre.
Hadis br. 10
Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je rekao: «Kada čovjek rekne svome bratu po vjeri: 'Nevjerniče!', onda se to odnosi na jednoga od njih.»[1]
[Hadis prenosi Abdullah ibn Omer radijallahu anhuma]
[1] Istinski vjernik je pronicljiv i može pravilno ocijeniti drugoga, te je njegov stava mjerodavan. Ukoliko se, međutim, olahko poteže kvalifikacija nevjernika i primjenjuje na nekoga ko je ne zaslužuje, onda onaj koji je za njom posegao biva izložen opasnosti da se ona odnosi na njega. Stoga se moramo uzdržavati ishitrenih ocjena drugih ljudi.
Hadisi iz knjige Biseri i merdžani
Hadis br. 1
Čuo sam Poslanika sallallahu alejhi ve sellem kako veli: «Slagati na me nije kao slagati na bilo koga drugog. Ko na me namjerno slaže neka sebi pripremi mjesto u vatri!»[1]
[Hadis prenosi Mugire radijallahu anhu]
[1] Vođeni ovim hadisom, muslimani su razvili čitav niz naučnih disciplina kojima je cilj da ispitaju vjerodostojnost nekog hadisa.
Hadis br. 2
Jednoga dana dok je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem bio sa ljudima došao mu je neki čovjek i rekao: «Šta je iman?»
- Iman je da vjeruješ u Allaha i Njegove meleke, u susret s Njim, Njegove poslanike i proživljenje – reče mu on.
- Šta je islam?
- Islam je da robuješ Allahu i da Mu nikoga ravnim ne smatraš, da obavljaš namaz, daješ propisani zekat i postiš ramazan.
- Šta je ihsan (dobročinstvo)?
- Da Allahu robuješ kao da Ga vidiš, jer ako Ga ne vidiš, On vidi tebe.
- Kada će Sudnji dan?
- Upitani o njemu ne zna više od onoga ko pita, a izvjestiću te o njegovim predznacima: kada robinja rodi svoga gospodara i kada se nepoznati čobani deva budu natjecali u visini svojih građevina. To spada u pet stvari koje ne zna niko osim Allaha. Zatim je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem proučio: «Uistinu je kod Allaha znanje o Času…»[1]
Čovjek se zatim udaljio.
- Vratite ga – reče Poslanik sallallahu alejhi ve sellem.
Ali, ne vidješe ništa, te im on reče: «Ovo je bio Džibril. Došao je da ljude poduči vjeri.»
[Hadis prenosi Ebu Hurejre radijallahu anhu]
[1] Ajet čiji početak je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem proučio je 34. u poglavlju Lukman.
Hadis br. 3
Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je rekao: «Islam je sazdan na pet stavri: svjedočenju da nema boga osim Allaha i da je Muhammed Allahov Poslanik, obavljanju namaza, davanju zekata, hadždžu i postu ramazana.»
[Hadis prenosi Ibn Omer radijallahu anhuma]
Hadis br. 4
Iman ima šezdeset i nekoliko ogranaka, a stid je jedan od ogranaka imana.[1]
[Hadis prenosi Ebu Hurejre radijallahu anhu]
[1] U drugim predajama hadisa spominje sa sedamdeset i nekoliko ogranaka, od kojih je najviši izgovoriti 'la ilahe illallah', a najniži ukloniti sa puta ono što smeta ljudima. Hadis, dakle, upućuje na činjenicu da iman obuhvata cjelokupnu čovjekovu aktivnost. Tek kada su svi ogranci prisutni, stablo je kompletno i može dati plodove.
Hadis br. 5
Jednom su rekli: «'Allahov Poslaniče, čiji je islam najbolji?', a on je rekao: 'Onoga od čijeg jezika i ruke su sigurni muslimani.'»[1]
[Hadis prenosi Ebu Musa radijallahu anhu]
[1] Riječ iSLaM i glagol koji označava sigurnost SeLiMe su kao što se vizualno da primjetiti, istog korijena, što ukazuje na njihovu međuzavisnost. Od riječi muslimana moraju biti mirni drugi muslimani (i riječ SeLaM – mir je istog korijena!)
Hadis br. 6
Ko bude posjedovao tri osobine, osjetiće slast imana: da mu Allah i Njegov Poslanik budu draži od svega mimo njih, da nekog čovjeka voli samo u ime Allaha i da mu bude mrsko vratiti se u nevjerovanje kao što mu je mrsko da bude bačen u vatru.[1]
[Hadis prenosi Enes radijallahu anhu]
[1] Iman, koji ima osobinu da se povećava i smanjuje, postoji i bez ovih osobina, ali mu tek one daju istinsku slast.
Hadis br. 7
Niko od vas neće biti potpuni vjernik sve dok svome bratu ne bude volio ono što voli sebi.[1]
[Hadis prenosi Enes radijallahu anhu]
[1] Ukoliko bi se muslimani pridržavali ovog veličanstvenog pravila, njihovi međusobni odnosi bi bili uzoriti. Svako ko namjerava učiniti neštošto bi moglo povrijediti drugoga, morao bi prethodno pomisliti kako bi se on sam osjećao da neko to isto njemu učini. Tako bi nestalo bluda, mržnje, ogovaranja, zavidnosti i drugih loših osobina koje iznutra nagrizaju ummet.
Hadis br. 8
Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je rekao: «Ko vjeruje u Allaha i Sudnji dan, neka ne uznemirava svoga komšiju, ko vjeruje u Allaha i Sudnji dan, neka ugosti svoga gosta, ko vjeruje u Allaha i Sudnji dan, neka govori što je dobro ili neka šuti!»
[Hadis prenosi Ebu Hurejre radijallahu anhu]
Hadis br. 9
Ko bude imao četiri osobine, biće potpuni munafik, a ko bude imao neku od njih, imaće osobinu munafika, sve dok je ne napusti: da iznevjeri kada mu nešto bude povjereno, da laže kada govori, da prekrši kada se obaveže i da pretjera i odstupi od istine kada se spori.[1]
[Hadis prenosi Abdullah ibn Omer radijallahu anhuma]
[1] Ni licemjerstvo nije nepromjenjiva osobina, i ono kao i iman, ima različiti intenzitet i nivo. Na osnovu ovog i drugih hadisa i ajeta koji govore o ovoj ružnoj osobini, svako može 'naći' sebe i blagovremeno korigovati svoje ponašanje. Ne zaboravimo, Kur'an munaficima u suri Nisa' 145 obećava najdublji dio džehennemske vatre.
Hadis br. 10
Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je rekao: «Kada čovjek rekne svome bratu po vjeri: 'Nevjerniče!', onda se to odnosi na jednoga od njih.»[1]
[Hadis prenosi Abdullah ibn Omer radijallahu anhuma]
[1] Istinski vjernik je pronicljiv i može pravilno ocijeniti drugoga, te je njegov stava mjerodavan. Ukoliko se, međutim, olahko poteže kvalifikacija nevjernika i primjenjuje na nekoga ko je ne zaslužuje, onda onaj koji je za njom posegao biva izložen opasnosti da se ona odnosi na njega. Stoga se moramo uzdržavati ishitrenih ocjena drugih ljudi.
Hadisi iz knjige Biseri i merdžani