nedjelja, 24. veljače 2013.

Skraćena zbirka fikhskih propisa - ABDEST, GUSUL, TEJEMUM, HAJZ I NIFAS

ABDEST

Uzvišeni Allah je rekao: “O vjernici, kad hoćete da namaz obavite, lica svoja i ruke svoje do iza lakta operite - a dio glava svojih potarite - i noge svoje do iza članaka.”Maide 6.

RUKNOVI ABDESTA

1. Nijjet, odluka da će se uzimati abdest, ona se donosi u srcu, tako da nije uopće propisano izgovarati nijjet pri uzimanju abdesta. 2. Pranje lica vrši se odakle je kosa nikla, pa do pod bradu uzduž i od uha do uha u širinu. 3. Pranje ruku do iza laktova. 4. Potiranjem glave nije obavezno obuhvatiti cijelu glavu (nego samo četvrtinu), ali bi bilo bolje obuhvatiti cijelu glavu, jer nam jedan hadis to preporučuje. To će se učiniti na taj način što će se palčevi staviti u uši, a kažiprsti iznad čela, te ih povući prema potiljku, a potom vratiti na početni položaj.5.Pranje nogu do iza članaka. 6. Pridržavanje redosljeda pri pranju pojedinih dijelova tijela. Ovo posljednje se smatra ruknom kod nekih mezheba, dok je po hanefijskom mezhebu sunnet.

SUNNETI ABDESTA

1. Učenje Bismille na početku. 2. Pranje zuba misvakom. Misvak je grubo drvce kojim se čiste zubi. Najbolji je onaj izrađen od eraka koji se donosi iz Hidžaza jer on učvršćuje nepce i odstranjuje zubne bolesti. Ako nema misvaka zubi će se oprati četkicom, ili bar prstom protrljati. Upotreba misvaka se preporučuje i pred obavljanje namaza, pred učenje Kur’ana, nakon buđenja iz sna i prilikom promjene zadaha iz usta. Upotreba misvaka u bilo koje doba dana ne utiče na valjanost posta, jer je Muhammed s.a.v.s. u toku posta upotrebljavao misvak. Sunnet je oprati misvak nakon svake upotrebe. 3. Pranje ruku do iza šaka tri puta na početku abdesta, kao i izapiranje usta i nosa po tri puta. 4. Rastavljanje brade prstima radi boljeg pranja i ukrštenja prstiju pri pranju ruku. 5. Pranje svakog dijela tijela tri puta, osim potiranja glave (jedanput). 6. Počinjanje s desnom stranom prilikom pranja ruku i nogu. 7. Trljanje vodom prilikom pranja. 8. Uzastopnost, to jest da se uzimanje abdesta ne prekida nekim drugim poslom. 9. Potiranje ušiju nakon potiranja glave i to unutrašnjost ušiju kažiprstima, a vanjsku stranu palčevima. Potiranje ušiju se obavlja jedanput bez uzimanja nove vode (nema sigurna hadisa da bi se na njega oslonili u pogledu potiranja šije i vrata.), jer je Muhammed s.a.v.s. potirao glavu i uši jedanput. 10. Kod pranja lica, ruku i nogu oprati više nego što je obavezno. 11. Voditi računa o umjerenosti u trošenju vode, tako da se ne pretjeruje pri upotrebi vode. 12. Učenje dove u toku ili poslije abdesta. Propisana dova glasi: “Subhanekellahume ve bi hamdike. Ešhedu en la ilahe illa ente. Estagfiruke ve etubu ilejk”. (Nije vjerodostojna osim jedna dova u toku abdesta od Ebu Musa el Ešarije: "Allahummagfir li zembi, vevessi' li fi dari, ve barik li fi rizki", dok poslije abdesta postoji više sahih dova kao: "Ešhedu en la ilahe illallahu vahdehu la šerike lehu ve ešhedu enne Muhammeden abduhu ve resuluhu."Bilježi Muslim.) Izostavljanjem nekog od abdeskih sunneta umanjuje se nagrada za abdest.

ŠTA KVARI ABDEST?

Abdest kvari: 1. Sve što izađe na prirodne otvore (prednji i zadnji): mokraća, izmet, vjetar, zatim sperma, vedijja i mezija. Ako se posumnja u puštanje vjetra to ne utiče na valjanost abdesta, osim u slučaju da se čuje ili osjeti smrad. (Pod ovim ne treba shvatiti da se misli bukvalno na glas ili smrad nego se misli da se osoba uvjeri da je izašao vjetar.) 2. Duboki san pri kojem se izgubi svijest, osim u slučaju da se zaspi u takvom položaju, pri kojem uopće nije moguće ispustiti vjetar. 3. Gubljenje svijesti, bez obzira da li se radi o ludilu, padanju u nesvijest, pijanstvu ili gubljenju svijesti zbog upotrebe kakvih lijekova. 4. Dodirivanjem spolnog organa bez ikakva zastora kvari se abdest dok doticanje žene ne kvari abdest kod velikog broja fikhskih učenjaka (Džumhur). Hazreti Aiša r.a. je izjavila da je Muhammed s.a.v.s. poljubio jednu od svojih žena, a potom otišao na namaz ne uzimajući abdest nakon toga, s tim što je on najbolje vladao svojom strašću (zabilježio je Ahmed, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai i Ibn Madže). O tome ima i drugih sahih hadisa. Međutim, ako bi se žensko tijelo dodirnulo sa strašću onda bi to kvarilo abdest. Onaj ko uzme abdest, a kasnije posumnja da li ga je izgubio ili ne, smatraće se da ima abdest. Izlazak krvi, osim iz polnog organa žene pri hajzu i nifasu ne kvari abdest, kao ni povraćanje ni jedenje devina mesa. (Navodi Muslim od Džabira Ibn Semure da je Allahov Poslanik s.a.v.s. naredio abdest poslije jedenja mesa deve.)

KADA JE OBAVEZNO UZIMANJE ABDESTA?


Uzimanje abdesta je obavezno radi obavljanja namaza, bez obzira da li se radi o farz namazu ili nafili, kao i radi tavafa - obilaženje oko Kabe. Neki učenjaci smatraju da nije dozvoljeno dodirivanje mushafa bez abdesta, a kao dokaz za to uzimaju se riječi Uzvišenog Allaha: “Dodirnuti ga smiju samo oni koji su čisti.” Vakia 79, kao i riječi Muhammeda s.a.v.s.: “Kur’an smije dotaknuti samo onaj koji je čist.”(Hadis su zabilježili Malik u Muvetau, Ebu Davud u Merasilu i Darekutni.)

KADA JE MUSTEHAB UZETI ABDEST?

Mustehab je uzeti abdest radi učenja Kur’ana, učenja ezana, pred spavanje i kada je čovjek neokupan (džunup) pa hoće da jede, pije ili ponovo opći i prije kupanja, bez obzira da li se radi o obaveznom ili dobrovoljnom kupanju (gusulu).

NAPOMENE


1. U toku uzimanja abdesta dozvoljen je razgovor i u hadisima nema ništa što bi to zabranjivalo. 2. Nema nikakve osnove u hadisu za učenje posebnih dova prilikom pranja svakog dijela tijela. 3. Ako neko posumnja koliko je puta nešto oprao pri uzimanju abdesta, uzeće manji broj. 4. Ako se na dijelovima tijela koji se moraju oprati prilikom uzimanja abdesta nađe nešto što sprječava dodir s vodom npr. lak na noktima, abdest neće biti ispravan. 5. Što se tiče same boje (kao što je kna) ona ne utiče na valjanost abdesta. 6. Dozvoljeno je zatražiti pomoć od drugog pri uzmanju abdesta. 7. Dozvoljeno je nakon uzimanja abdesta obrisati se čistim peškirom, maramicom i slično. 8. Dozvoljeno je grijanje vode za abdest.

MESH PO MESTVAMA

Umjesto pranja nogu kod uzimanja abdesta dozvoljeno je uzeti mesh po mestvama temeljeći to na sahih sunnetu ili mesh po čarapama. Za valjanost mesha šart je da se obuku mestve kad osoba ima abdest. Za valjanost mesha potrebno je ispuniti slijedeće uvjete (ovo su uvjeti koje su postavili učenjaci bez argumenta iz sunneta.): 1. Da pokrivaju svu nogu do iza članka, 2. Da ne propuštaju vodu, 3. Da same stoje na nogama bez posebnih pričvršćenja, 4. Da je moguće u njima hodati... Mesh se uzima s gornje strane mestvi. Nije određeno koliko treba potrati mestvu, pa je obavezno potrati onoliko koliko se može smatrati da je dovoljno za mesh. Vrijeme važenja mesha je dan i noć za onoga ko je kod kuće (mukim) i tri dana i tri noći za onog koje na putu (musafir). Mesh će prestati važiti ako istekne vrijeme važenja, ako se odžunupi, ili ako se skine mestva. U tim slučajevima noge se moraju oprati prilikom uzimanja abdesta.

VJERSKO KUPANJE - GUSUL

Kupanje (gusul) je obavezno u pet slučajeva: 1. Nakon izlaska sperme uz osjećaj strasti, u snu ili na javi, kod muškarca ili kod žene. Ako sperma izađe bez nadražaja (strasti) zbog bolesti npr. onda nije obavezno kupanje. Ako se nešto sanja ali se na odjeći ne nađe ništa, nije se dužno kupati. Kada se probudi iz sna i osjeti vlažnost na odjeći, a ne sjeća se sna, ako ustanovi da se radi o spermi obavezan je da se okupa. 2. Poslije spajanja polnih organa tj. stavljanja glavića u ženski polni organ makar i ne došlo do izlučivanja sperme, obavezni su se okupati i muško i žensko. 3. Nakon prestanka hajza i nifasa. 4. Nakon smrti. Svi se slažu da je obavezno okupati mrtvaca, osim šehida koji pogine na bojnom polju. 5. Primanje Islama, kada nevjernik primi Islam obavezan je da se okupa, što se zaključuje iz hadisa Ebi Sumame.

NAČIN UZIMANJA GUSULA SHODNO POSLANIKOVOJ S.A.V.S. PRAKSI

Nijjet i “bismillah”oprati ruke tri puta, zatim oprati stidna mjesta, zatim uzeti abdest kao što se uzima za namaz, s tim što se pranje nogu može odgoditi do završetka gusula, potom oprati glavu tri puta, uz rastavljanje kose. A onda vodom oprati cijelo tijelo, perući prvo desnu stranu, obraćajući pažnju da se opere ispod pazuha, zatim unutrašnjost ušiju, pupak i nožni prsti kao što je praktikovao Muhammed s.a.v.s. Žena se kupa kao i muškarac, s tim što ona nije obavezna rasplitati pletenice pod uvijetom da voda dopre do korijena kose (da ne ostane nijedan dio glave nepokvašen). Napomena: Kod dijela fekiha raspliće pletenice, a posebno kod gusula zbog hajza.

KADA JE PREPORUČENO OKUPATI SE?

U nekoliko slučajeva poželjno je da se musliman okupa i za takvo kupanje biće nagrađen, ali neće biti kažnjen ako ga izostavi: 1. Kupanje petkom i to u vremenu od pojave zore do džuma namaza, a najbolje bi bilo pred sam odlazak na džumu. 2. Kupanje na ramazanski i kurbanski bajram, iako u tom pogledu nema vjerodostojnih hadisa, ali se prenose čvrste izjave ashaba. 3. Kupanje nakon opremanja mrtvaca, u kom smislu se prenosi hadis hasen (pohvalan). 4. Kupanje pred oblačenje ihrama za hadždž ili umru, što je mendub kod većine učenjaka. 5. Svi učenjaci preporučuju kupanje pred ulazak u Mekku, iako za izostavljanje toga kupanja ne predviđaju fidju, a većina ih smatra da se umjesto kupanja može uzeti abdest. 6. Mendub je okupati se pred polazak na Arefat.

SASTAVNI DIJELOVI GUSULA


1. Nijjet u srcu 2. Oprati cijelo tijelo.

TEJEMUM


Umjesto abdesta ili gusula može se uzet tejemum zbog slijedećih razloga: 1. Ako se ne nađe voda, ili se nađe količina koja je nedovoljna za čišćenje. 2. Kada je čovjek bolestan ili ranjen, pa se boji da će mu se upotrebom vode pogoršati bolest ili otežati proces izlječenja, pod uvjetom da bude siguran u to na osnovu vlastitog iskustva ili izjave pouzdanog liječnika muslimana. 3. Ako voda bude toliko hladna, i teško je ugrijati, pa se boji da će mu nauditi ako je upotrijebi. 4. Kada je voda u blizini, ali se čovjek plaši za sebe, svoju čast ili svoj imetak, ili izostajanje saputnika ako ode po vodu. 5. Isto tako u slučaju kada mu je potrebna voda za piće, ili piće nekom drugom, makar i psu. Tejemum se uzima zemljom i svim što je od zemlje, poput pijeska ili kamenja.

NAČIN UZIMANJA TEJEMUMA

Prvo se odluči da će se uzeti tejemum (nijjet), potom se prouči Bismillahi, a onda se rukama dotakne čista zemlja te se potre lice, a zatim šake do zgloba iza šaka. Sunnet je da se prilikom uzimanja tejemuma s ruku otrese i opuše prašina i da se ne trlja lice rukama. Dovoljno je da se jednom dotakne zemlja i za lice i za ruke, shodno hadisu u kom je Alejhiselam rekao Ammaru: “Dovoljno ti je ovo”, a potom rukama dotaknuo zemlju, opuhao s njih prašinu, a zatim potrao po licu i šakama. Bilježi Buhari, Kitabu tejemum 1/87. Dozvoljeno je obavljati sa tejemumom ono što je dozvoljeno sa gusulom i abdestom. Tejemum može zamijeniti gusul i abdest. Ulema postavlja uvijet za uzimanje tejemuma na stupanje namazskog vremena. Napomena: Ebu Hanifa se razilazi i ne postavlja uslov nastupa namaskog vremena i dokazi su na njegovoj strani. Jednim tejemumom može se klanjati više farzova.

ŠTA KVARI TEJEMUM?


1. Sve što kvari abdest. 2. Dolazak vode za onog ko je nije imao. 3. Prestanak razloga za nemogućnost upotrebe vode. Kada se neki namaz obavi tejemumom, a potom dođe voda nakon što je namaz obavljen, nije obavezno ponavljati namaz, pa makar još bilo vremena za njegovo ponovno obavljanje. Ako voda dođe prije nego što se završi namaz, tejemum će se pokvariti pa je potrebno ponovo uzeti abdest i klanjati. (Po ovom pitanju postoje oprečna mišljenja).

MESH PO ZAVOJU I RANI


Obavezno je uzeti mesh po zavoju ili gipsu, nakon tejemuma umjesto pranja vodom. a) mesh po zavoju se uzima preko cjelokupnog zavoja, a mesh po obući samo po gornjoj strani obuće, b) za mesh po zavoju nije uvijet da zavoj bude stavljen dok je čovjek pod abdestom, c) zavoj se mora skidati kad se čovjek odžunupi, d) mesh po zavoju nema određenog roka, e) mesh po zavoju je vadžib, mesh po meshvama dozvoljen.

HAJZ I NIFAS


Hajz (menzis) je pojava krvi iz polnog organa žene dok je zdrava, a koju nije prouzrokovalo rađanje djeteta. Prema mišljenju većine učenjaka hajz se ne pojavljuje prije napunjene devete godine, pa ako se ranije primijeti krv, to je zbog nečeg drugog. Boja krvi koja se pojavljuje prilikom hajza, može biti crna, crvena, žuta ili negdje između bijele i crne. Najmanje trajanje hajza nije ograničeno, a za najduže trajanje neki kažu da je deset dana, dok drugi kažu da je petnaest dana. Najduži period čistoće između dva hajza nije ograničen, a najkraći je petnaest dana. Nifas je pojava krvi koju je prouzrokovalo rađanje djeteta. Najkraći period nifasa nije ograničen, a najduži može biti četrdeset dana. Napomena: Kod Malikija i Šafija 60 dana.

ŠTA SE NE SMIJE ČINITI U TOKU HAJZA I NIFASA?


1. Dok je žena u hajzu i nifasu smatra se nečistom (džunup), pa joj je zabranjeno sve ono što je zabranjeno džunupu. 2. Zabranjeno joj je da posti i da klanja s tim što je obavezna napostiti one dane koje nije postila u toku hajza ili nifasa, dok izostavljene namaze nije dužna naklanjavati, jer je Alejhiselam naredio da se naposti propušteni post, a nije naredio da se naklanjaju namazi. Napomena: Ako prestane krvarenje u doba ikindije, klanja se podne i ikindija, a ako prestane u doba jacije klanja se akšam i jacija. Ovo je stav ashaba i većine uleme, kao Malika, ŠAfije i Ahmeda. 3. Zabranjeno je polno općiti sa ženom koja ima hajz ili nifas, sve dok se ne očisti, jer Uzvišeni Allah je rekao: “I pitaju te o mjesečnom pranju. Reci: To je neprijatnost. Zato ne općite sa ženama za vrijeme mjesečnog pranja i ne prilazite im dok se ne okupaju. A kada se okupaju onda im prilazite.” Svi se slažu da je dozvoljeno dodirivanje žene u takvom stanju, radi naslađivanja iznad pupka i ispod koljena. Većina smatra da je zabranjeno naslađivanje tijelom žene u stanju hajza ili nifasa na dijelu između pupka i koljena, dok neki smatraju da je i to dozvoljeno, jer je Muhammed s.a.v.s. rekao: “Radite što god hoćete osim spolnog općenja.”

ISTIHAZA

Istihaza je izlazak krvi izvan određenog perioda hajza - menstruacije, pa ako je period hajza bio uobičajen i poznat prije istihaze, taj period će se smatrati hajzom, a krvarenje izvan toga je istihaza. Ako se mogne razlikovati krv hajza od ostale onda će se postupiti na osnovu te razlike. Žena nije obavezna da se kupa zbog istihaze da bi mogla klanjati u bilo koje doba, osim onda kad joj prestane hajz, ali je obavezna da uzima abdest za svaki namaz. Isto tako je obavezna da prije uzimanja abdesta opere svoj spolni organ i zaštiti ga krpom ili vatom od izlaska nečistoće. Većina smatra da je istihaza poput sahibi uzura i da ne treba uzimati abdest za neki namaz prije nastupanja vakta toga namaza. Njenom mužu je dozvoljeno općenje s njom. Ona se smatra čistom, pa je obavezna klanjati i postiti, a može boraviti i u itikafu.

SAHIBI UZUR

Ko bude imao neki uzur, kao što je: nemogućnost držanja mokraće, nekontrolisan izlazak vjetra ili istihazu, da bi bio čist namaz mora ispuniti slijedeće uvjete: 1. Oprati mokraću ili krv nakon nastupanja namaskog vremena. 2. Zaštiti se krpom koja će spriječiti odlijevanje krvi, ili zamotati polni organ nečim što će spriječiti izlazak mokraće. 3. Kad nastupi namasko vrijeme uzeti abdest za dotični namaz, a potom ne obraćati pažnju hoće li nešto isteći ili se ispustiti. 4. Ako se desi da bude između dva pojavljivanja mokraće ili krvi toliko vremena da se može očistiti, uzeti abdest i obaviti namaz, onda je sahibi uzur dužan u tom vremenu očistiti se i klanjati.

NAMAZ ONOG KO NE MOŽE NAĆI NI VODE NI ZEMLJE


Onaj ko ne mogne naći vode za abdest niti zemlje za tejemum, obaviće namaz bez abdesta i tejemuma. Takav namaz nije dužan ponavljati.

___________________________________________________________________________