četvrtak, 14. veljače 2013.

Sidk – Istinoljubivost

Ovo je govor o sidku – istinoljubivosti i ovo je kapljica iz mora iskrenih Allahovih subhanehu ve te'ala robova. Želimo da zahvatimo iz tog čistog izvora sidka, kako bi se pomogli na našem putu izgradnje ahlaka i kako bi se svrstali među one kojima će koristiti njihov iman i sidk: "Na Dan kada neće nikakvo blago, a ni sinovi od koristi biti, samo će onaj koji Allahu srca čista dođe spasen biti." (Eš-Šua'ra, 88/89.)

Riječ sidk se mnogo puta spominje u Kur'anu što znači da ima ogromnu važnost na vagi islamskog ahlaka. Kada čitamo Kur'an vidjet ćemo da je sidk povezan sa plemenitim svojstvima kao što su bogobojaznost, pravednost i strpljivost. Život sa iskrenošću i sa iskrenima je blagodat čiju suštinu ne poznaju osim sretnici koji su kušali slast iskrenosti i pili sa tog izvora, živeći čistim i sigurnim životom. Sidk je svojstvo koje se postiže mudžahedom (borba sa samim sobom), odricanjem i odgojem, i obaveza je da se musliman poduči sidku i da podučava druge kako bi takvi bili ljudi budućnosti. Prenosi se od Abdullaha ibn Amira radijallahu anhu da je rekao: ''Zvala me je majka jednog dana, dok je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem sjedio u našoj kući, govoreći: 'Dođi, da ti dam nešto.' 'Šta želiš da mu daš?' – upitao je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem. 'Datulu.' – odgovori moja majka. 'Kada mu ne bi dala ništa, bila bi ti upisana laž u knjigu tvojih djela.'"

Od Abdullaha ibn Omera radijallahu anhuma se prenosi da je Resulullah sallallahu alejhi ve sellem rekao: ''Ako se kod tebe nađu četiri svojstva – ne uznemiravaj se zbog dunjaluka: 'Čuvanje emaneta, sidk, lijep ahlak i poštena zarada.'"

Zaista, sidk je put od puteva opskrbe i put uspjeha širine u prsima i rahatluk srca. Kaže Resulullah sallallahu alejhi ve sellem: ''Iskren i povjerljiv trgovac će biti sa poslanicima, iskrenima i šehidima.'' (Bilježi Tirmizi od Ebu Sei'da el Hudrija radijallahu anhu)

Učenjaci jezika definirali su sidk ovako: ''To je podudarnost riječi i djela i onoga o čemu se govori.'' Ako fali jedan od ovih šartova to više nije sidk, zato se može reći: ''Ovaj čovjek govori istinu, s obzirom na ono o čemu priča,'' ili slagao je zbog toga što njegove riječi nisu u skladu sa djelima, zato Allah sallallahu alejhi ve sellem naziva munafike lažljivcima, iako su potvrdili da je Muhammed sallallahu alejhi ve sellem Allahov Poslanik, ali su svojim srcima poricali njegovo poslanstvo i krivo se zaklinjali da bi im muslimani povjerovali.

Kaže Uzvišeni: ''Kad ti licemjeri dolaze, oni govore: 'Mi tvrdimo da si ti, zaista, Allahov Poslanik!' – I Allah zna da si ti, zaista, Njegov Poslanik, a Allah tvrdi i da su licemjeri pravi lašci.'' (El-Munafikun, 1. ajet)

Allah subhanehu ve te'ala u ovoj suri govori o lošem ahlaku munafika i njihovim lažima i naziva ih munaficima, jer jedno govore, a drugo rade. Sidk je temelj i stup imana u Allaha subhanehu ve te'ala i poslanstvo Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem, a temelj nifaka je laž, njegov stub je spletkarenje, kukavičluk i sljepoća srca, zbog toga se iman, ili sidk i laž ne mogu spojiti u jednom srcu.

Kaže Allah subhanehu ve te'ala: ''Allah će reći: 'Ovo je Dan u kome će iskrenima od koristi iskrenost njihova biti; njima će džennetske bašče, kroz koje teku rijeke, pripasti, vječno i dovijeka će u njima ostati. Allah će zadovoljan njima biti, a i oni Njim. To će veliki uspjeh biti!'" (El-Maide, 119. ajet)

Sidk je temelj vjere i života jednog naroda. On je uzrok uspona i progresa, ljubavi i međusobnog pomaganja. Islam je došao da uredi društvo na temeljima sidka i da ga učini sretnim, kročeći ovim putem, čija je vrlina hrabrost u iznošenju istine. Riječ sidk, zajedno sa svojim izvedenicama spominje se u Kur'anu 154 puta. Neki učenjaci kažu da je es-siddik – onaj kod kojeg ima mnogo sidka, drugi kažu da je to onaj koji nije nikada slagao, a treći kažu to je onaj ko je iskren u riječi i vjerovanju i čiji sidk se potvrdi u djelu.

Kako kaže Uzvišeni subhanehu ve te'ala: ''Oni koji su poslušni Allahu i Poslaniku bit će u društvu vjerovjesnika, i pravednika, i šehida, i dobrih ljudi, kojima je Allah milost Svoju darovao. A kako će oni divni drugovi biti!'' (En-Nisa', 69. ajet)

Postoji pet stanja sidka o kojima govori Kur'an, kaže Allah subhanehu ve te'ala: ''I reci: 'Gospodaru moj, učini da umrem, da si Ti zadovoljan mnome i učini da iz mrtvih ustanem, a da si Ti zadovoljan mnome, i daruj mi od Sebe snagu koja će mi pomoći!'" (El-Isra', 80. ajet) ''I učini da me po lijepom spominju oni što će poslije mene doći.'' (Eš-Šua'ra, 84. ajet)

Pet stanja sidka

1. Mudhale sidkin (ulazak)

2. muhradže sidkin (izlazak)

3. El-lisanu sidkin – lijep spomen. ''I učini da me po lijepim spominju oni što će poslije mene doći.'' (Eš-Šua'ra, 84. ajet)

4. Kademe sidkin: ''Zašto je čudno ljudima što Mi objavljujemo jednom između njih: 'Opominji ljude! A vjernike obraduj divnom nagradom kod Gospodara njihova!' Nevjernici govore: 'Ovaj je, zaista, pravi čarobnjak!'" (Junus, 2. ajet)

5. Makade sidkin: ''Oni koji su se Allaha bojali bit će u džennetskim baščama i pored rijeka na mjestu u kome će biti zadovoljni, kod Vladara Svemoćnoga.'' (El-Kamer, 54-55. ajet)

- Prvo i drugo stanje da ulazak sa istinom budu sa istinom i na istini, zatim na Allahovom subhanehu ve te'ala putu i sa Njegovim zadovoljstvom radi uzdizanja Allahove vjere, kao što je bio Poslanikov sallallahu alejhi ve sellem izlazak na Bedr i kao što je bila hidžra Poslanika sallallahu alejhi ve sellem.

- Treće stanje znači pohvalu i lijep spomen kod drugih ljudi zbog sidka, kao što kaže Uzvišeni: ''I darovasmo im svako dobro i učinismo da budu hvaljeni i po dobru spominjani.'' (Merjem, 50. ajet)

- Četvrto stanje, neki učenjaci prevode kao Džennet: ''Zašto je čudno ljudima što Mi objavljujemo jednom između njih: 'Opominji ljude! A vjernike obraduj divnom nagradom kod Gospodara njihova!' Nevjernici govore: 'Ovaj je, zaista, pravi čarobnjak!'" (Junus, 2. ajet)

Neki kažu da se to odnosi na Šefa'at Poslanika sallallahu alejhi ve sellem za vjernike, a neki kažu da su to dobra djela s kojima se želi Allahovo subhanehu ve te'ala zadovoljstvo i Džennet.

- Peto stanje znači Džennet ili mjesto koje će postići bogobojazni, to je sigurno mjesto u kojem će uživati mu'mini i dušom i tijelom kod Gospodara subhanehu ve te'ala Milostivog.

Sidk ima šest stepeni i upotrebljava se u šest značenja:

1. Sidk jezika i govora.

2. Sidk u nijjetu i namjeri.

3. Sidk u odluci.

4. Sidk u provođenju odluke.

5. Sidk u djelima.

6. Sidk u svim vjerskim obavezama.

- Sidk jezika ili govora – odnosi se na informaciju ili vijest koju neko saopći bez obzira bila ona vezana za prošlost ili budućnost.

- Sidk u nijjetu i želji – vraća se na iskrenost prema Allahu subhanehu ve te'ala u svim situacijama i ako se s njim pomiješa bila šta drugo, to više nije sidk.

- Sidk u odluci – koja u sebi sadrži dobro. Nekada čovjek donese odluku da će učiniti nešto, pa kaže: Ako mi Allah subhanehu ve te'ala podari imetak, podijelit ću ga kao sadaku, ili ako mi Allah subhanehu ve te'ala podari znanje, radit ću po njemu i druge podučavati itd.

- Sidk u provođenju djela – ovdje znači da nema kolebljivosti. Nekada duša odluči da nešto izvrši, ali kod izvršavanja dolazi do kolebanja, jer poteškoća nije u obećanju i odluci već u izvršavanju i tada čovjeka često puta nadvladaju strasti i ne dođe do izvršenja odluke, zbog toga Allah subhanehu ve te'ala hvali one koji su ostali pri svojoj odluci. ''Ima vjernika koji ispunjavaju zavjet dat Allahu, ima ih koji su poginuli, i ima ih koji to očekuju – nisu ništa izmijenili.'' (El-Ahzab, 23. ajet)

Rekao je Ebu Seid Ahmed ibn Isa Haraz: "Vidio sam u snu dva meleka koji su sišli sa nebesa i upitali me: 'Šta je sidk?' Rekao sam: 'To je ispunjavanje ugovora.' A oni su odgovorili: 'Istinu si rekao, i digli su se ka nebu.'"

- Sidk u djelima – to znači da čovjek ne laže u djelima, tako da mu njegova djela nisu u neskladu sa njegovom nutrinom. Kaže Jezid ibn Haris: ''Kada se kod čovjeka izjednače vanjsko i unutrašnje stanje, to je adl, a kada njegova unutrašnjost bude bolja od vanjštine, to je fadl (dobrota), a ako njegova vanjština bude bolja od unutrašnjosti to je dževl (nepravda).''

Rekao je Ukbe ibn Abdulgafir: ''Kada se kod čovjeka slažu vanjština i unutrašnjost Allah se hvali melekima govoreći: 'Ovo je Moj istinski rob.'''

Abdulvahid ibn Zejd Basri kaže za Hasana el-Basrija, rahimehullah: ''Ako bi nešto naređivao, on je bio najrevnosniji u činjenju tog djela, a ako bi nešto zabranjivao, bio bi najudaljeniji od toga, i nisam vidio čovjeka da su mu unutrašnjost i vanjština sličniji kao kod Hasana.''

- Sidk u svim stvarima vjere – što predstavlja najveći stepen sidka kao što je sidk u strahu, nadi, zuhdu, zadovoljstvu, ljubavi, tevekkulu itd.

Jedan od islamskih učenjaka je rekao: ''Sidk je reći istinu u situaciji kada prijeti smrt.''

A Ebu Se'id el-Kureši kaže: ''Iskren je onaj koji je pripravan za smrt, a ne stidi se da njegova tajna bude otkrivena.''

Rečeno je: ''Stvarno značenje sidka jeste da budeš iskren na mjestima gdje te ne može spasiti ništa osim laž.''

Najbolje sredstvo za ulazak u Džennet jeste sidk, zato kaže Resulullah sallallahu alejhi ve sellem: ''Ja jamčim kuću u donjem dijelu Dženneta onome ko ostavi svađu makar bio u pravu i kuću u srednjem dijelu Dženneta ko ostavi laž makar i u šali, i kuću u centralnom dijelu Dženneta ko bude lijepog ahlaka.''

* Upitan je Lukman: '''Čime si postigao to što imaš (od mudrosti)?' Odgovorio je: 'Istinitim govorom, ispunjavanjem emaneta i ostavljanjem onoga što me se ne tiče.'" (Kurtubi Behdžetul-medžalis)

* Ashabi su se trudili koliko su god mogli da budu od iskrenih i sidk je bio temelj njihovog govora, 'ilma, djela i međusobnih odnosa, znali su dobro da se kod mu'mina mogu naći neka loša svojstva, ali su bili sigurni da mu'min ne može biti lažov. Safvan ibn Muslim prenosi da je upitan Poslanik sallallahu alejhi ve sellem: '''Može li mu'min biti kukavica?' 'Da.' Odgovorio je. A može li biti lažov? 'Ne.' (Bilježi Malik u svom Muvettau)

* Ubade ibn Samit radijallahu anhu prenosi od Poslanika sallallahu alejhi ve sellem da je rekao: ''Obavežite mi se na šestoro, ja vam garantiram Džennet! Istinitost u govoru, ispunjavanje obećanja, izvršavanje povjerenih zadataka, čuvanje stidnih mjesta, obaranje pogleda i suzdržavanje ruku.'' (Bilježi Ahmed)

Kako god su ashabi znali vrijednost sidka, također su znali opasnost laži i licemjerstva zato su bježali od toga bojeći se da ne upadnu u grijeh. Prenosi se od Huzejfe ibn Jemana radijallahu anhu da je rekao: ''Zaista, bi čovjek u vrijeme Poslanika izgovorio samo jednu riječ s kojom bi postao munafik, a je čujem od vas u jednom danu na desetine puta.''

Sidk je vrhunac kreposti i pohvalnih djela, dok je laž temelj grijeha i poroka, kaže Er-Ragib el-Isfahani: ''Sidk je jedan od ruknova opstanka svijeta. On je osnova dobrih djela, temelj poslanstva i posljedica bogobojaznosti. Da nije sidka nevažeći bi bili propisi. Onaj ko je poznat po laži taj je lišen čovječnosti i u njegov govor se ne može pouzdati, a ako se ne može pouzdati u njegov govor, onda je on beskoristan, a ako ne koristi, onda postaje kao stoka ili gori, jer stoka ako ne može koristiti svojim jezikom, ne može ni štetiti, a lažov štetu donosi, a ne koristi.'' Jedan od književnika je rekao: ''Nema sablje bolje od istine, niti podrške bolje od sidka.''