Šejh Muhamed Salih Al-Munajjid
Dobili smo tako puno pitanja na ovu temu. Mnogi ljudi traće dragocijeno vrijeme, time što ostaju sjediti duboko u noć. Istina, ovaj problem nije homogen, već postoje tri vrste ovakvog ostajanja.
1) Ostajanje radi ibadeta. Ovo nosi vrijednost u sebi. U ovo ulazi ostajanje naveče iz razloga od kojeg imaju koristi i drugi muslimani, kao što je džihad i čuvanje granica islama, kao što je noćni namaz, ili učenje Kurana. Kaže Allah:..noću samo malo spavali.(Dharijat,17).
Imamo primjer ashaba, koji je naveče bio na straži, i vrijeme provodio klanjajući. Mušrici su ga pogodili strijelom, ali je on nastavio da klanja, ne prekidajući vezu sa Allahom.
Poznato je da su neki alimi znali diskutovati jedan hadis do sabaha. Neki od iskrenih daija, provode noći u rješavanju problema ummeta i pokušavanju da ga probude. Ovakav jedan primjer, je primjer šejhova AbdelHamid ibn Baadees i AlBašir alIbrahim, osnivači Džamijatu ul Ulema al Muslimin u Alžiru. Za vrijeme njihovog boravka u Medini, oni su ostajali po cjelu noć, do sabaha, pokušavajući rješiti probleme u koje su zapali muslimani, sve novotarije i nazadovanje.
Naravno, ovakvo ostajanje, iako ima opravdan razlog, ne treba da vodi do toga da čovjek ne uradi nešto što je preče, kao na primjer klanja sabah.
2) Ostajanje iz opravdanog razloga. Ovo je u redu dok kod ne vodi u to da čovjek promaši neku obavezu. Ovdje ulaze i putnici, koji na primjer, sjede i razgovaraju, da bi olakšali dosadu puta. Resul savs, bi ostajao i razgovarao sa nekom od svojih žena, ako bi se našli na putu. Ili na primjer, posjediti sa gostom. Isto tako, nema problema ako čovjek radi na mjestima, gdje je i noćna smjena.
3) Ostajanje do kasno u noć da bi se počinio grijeh, haram, kao što je gledanje filmova, igranje haram igri, kao karte, ili ogovaranje i prenošenje tuđih riječi i sl. Ovakvo ostajanje je haram, i oni koji to čine su griješnici koji zaslužuju Allahovu kaznu. Broj ovakvih slučajeva danas, je velik, ali je važno razlikovanje jedne vrste od druge. Na primjer, trgovci ili studenti, koji sjede do kasno da bi trgovali ili učili, bi trebali bolje rasporediti vrijeme, da bi sačuvali vrijeme klanjanja.
Međutim, današnji način života se veoma razlikuje od prijašnjeg. Prije su ljudi išli spavati i smanjivali radne aktivnosti, padanjem mraka. Dok kod mnogi ljudi danas, ne može se vidjeti razlika između dana i noći. Mnogi posjećuju familiju i prijatelje noću i slično. Čak i neki skupovi gdje se uči Islam, se održavaju nakon jacije.
Drugi, pak, su zauzeti beskorisnim govorom i diskusijama, ponekad smetajući druge. Ovu pojevu nalazimo naročito među studentima, gdje se naveče raspravlja ko je rekao šta i slično, smetajuči drugima, i zaboravljajući na svoje dužnosti.
Nesanica,je često uzrokovana nekim grijehom, jer osoba daleko od Allaha, ne može nikad osječati mir. Problemi sa familijom, parama, školom ili poslom uzrokuju nesanicu sve dok se ne otklonu. Isto tako, postoje ljudi, koje briga za Ummetom, i strah od Allaha, drže daleko od mirnog sna.
Nakon što smo svrstali ove grupe, i objasnili njihove uzroke, možemo se dati na njihovo rješavanje.
Teoretski, možemo zaključiti:
Trebamo biti svjesni koje loše posljedice ovakve stvari vuku za sobom, kao na primjer: zapostavljanje islamskih dužnosti, ne klanjanje sabaha na vrijeme, bilo u džematu ili uopšte, ili klanjanje u džematu, ali bez koncentracije zbog umora. Ima ljudi koji uopšte ne razumiju šta imam uči ili na kojem su rekjatu. Zbog ovakvih stvari, je Resul savs zabranio razgovore nakon jacije.
Dolazi do psihičkih smetnji, jer su aktivnosti dana i aktivnosti noći, zamijenili mjesta, a što je suprotno prirodnom ritmu koje je Allah dao ljudima i universumu. Kaže Allah u suri Naba,10-11: I noć pokrivačem dali, i dan za privređivanje odredili. I kaže Allah: Reci: Kažite vi meni,- ako bi Allah dao da vam noć potraje vječno, do Sudnjeg dana, koji bog vam osim Allaha svjetlo dao? Zar ne čujete? Reci: Kažite vi meni-ako bi Allahdao da vam dan potraje vječno, do Sudnjeg dana, koji bog bi vam osim Allaha, noć dao da u njoj otpočinete? Zar ne vidite? ( Qasas,71).
Zato nalazimo ljude, koji su okrenuvši se od fitre, zapali u različite probleme. Kao što znamo iz iskustva, jedan sat spavanje noću je bolji od dva u neko drugo vrijeme.
Šta reći o onima koji dolaze na posao toliko umorni, pa se loše ponašaju na primjer prema klijentima, toliko loše da se postavlja pitanje da li im je njihova plata halal, zbog loše urađenog posla.
Ili studenti, koji dolaze kasno na univerzitet, ne brinući se zbog izostavljenih časova i jedva razumijevajući one na kojima su prisutni.
Ostajanje kasno u noć, uzrokuje da čovjek spava u drugo doba, a kad to nije poželjno. Selefus salih, ispravne generacije našeg Ummeta, na primjer nisu voljeli spavati nakon ikindije, što ne znači da je to haram ukoliko je ovo neophodno.
Kasno sjedenje otežava noćne ibdadete, kao što su klanjanje u zadnjoj trećini noći, ili ustajanje na suhur radi posta itd. Ovakve osobe jedva ispunjavaju ove stvari, i gube veliku nagradu.
Propuštanje Allahove milosti u ranom ustajanju. Oni koji ustaju nakon sabaha, propuštaju vrijeme za koje kaže Resul savs: Rano jutro je blagoslov mome Ummetu.(Sahih Džamii). Ovakvi ljudi ne mogu sjediti u džamiji nakon sabaha da bi zikrili ili odlaziti rano da bi zaradili za život, u vrijeme Allahove milosti. Ovo je toliko rašireno da se danas jedva može vidjeti neko ko otvara svoju radnju rano.
Osoba koja ima razuma, kad sagleda sve loše stvari koje kasno sjedenje nosi sa sobom, i koje velike stvari on propušta, bez sumnje će pokušati da se promjeni i popravi pokvareno.
Ovdje slijedi nekoliko praktičnih koraka koji mogu pomoći ovakvoj osobi:
- Nek se trudi da ide na spavanje rano. Onaj ko stvarno želi da pobjedi svoj nefs u ovome, može to inšaAllah učiniti u nekoliko dana.
- Nek se oženi. Mnogi koji su neoženjeni su vrlo neorganizovani, sjede do kasno a i druge podržavaju u tome, jer nemaju žene niti djece , da bi imao nekih obaveza prema njima.
- Jačanje osjećaja odgovornosti na svim poljima. Kad neko osjeća odgovornost na svojim ramenima, nema izbora nego da to ispunjava. Ovakav čovjek nema vremena za bacanje, kao oni koji ga traće niti imaju respekta za vrijeme.
- Praktikovanje spavanja nakon podne, umjesto ikindije ili prije jacije. Kaže Resul savs: Praktikujte poslijepodnevni odmor, jer šejtani to ne čine.(Sahih Džamii).
Ovo su neki od savjeta a Allah je Onaj koji izvodi na pravi put.
________________________________________________________