Allah subhanehu ve te’ala je pomenuo riječ nifak (licemjerstvo) i riječi sa istim korijenom 37 puta u različitim surama: Ali Imran, Hašr, Tevbe, Ahzab, Feth, Hadid, Enfal, Munafikun, Nisa i Tahrim. Takve riječi su pomenute ponovo i ponovo, pokazujući opasnost licemjerstva u društvu i u slijeđenju Islama. Mi molimo Allaha subhanehu ve te'ala da nas očisti i oslobodi od licemjerstva i da nam ukaže na opasnosti ove bolesti i da nam lijek. Uistinu, On je u stanju da to učini. Postoje dvije vrste licemjerstva:
Licemjerstvo u vjerovanju
Ova vrsta licemjerstva vodi čovjeka van Islama i u najdublji dio džehennema. To su ljudi koji odbijaju Poslanstvo Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem, unutra i tajno, čak iako tvrde suprotno. Oni potvrđuju svoje licemjerstvo jasno negirajući Knjige, meleke ili bilo koje od osnovnih vjerovanja. Dokaz je u riječima Allaha subhanehu ve te’ala: "Ima ljudi koji govore: “Vjerujemo u Allaha i u onaj svijet!” - a oni nisu vjernici. Oni nastoje da prevare Allaha i one koji vjeruju, a oni, i ne znajući, samo sebe varaju. Njihova srca su bolesna, a Allah njihovu bolest još povećava; njih čeka bolna patnja zato što lažu." Bekare 8-10
Licemjerstvo u djelima
Ovo licemjerstvo ne čini čovjeka kafirom. Međutim, opasnost da čovjek napusti Islam i dalje postoji. Dokaz je u riječima Muhammeda sallallaahu alejhi ve selama, kao što je zapisano u Buhariji i Muslimu. "Znakovi (licemjera) su tri: Kada govori, laže, kada obeća, ne ispuni obećanje, i kada mu je nešto povjereno, nepouzdan je." Također, riječi Muhammeda sallallahu alejhi ve selam koje čine stvari jasnijim, kako prenosi Umer: "Postoje četiri stvari, ko god ih posjeduje je istinski licemjer i ko god posjeduje jednu od te četiri stvari posjeduje karakteristiku licemjera sve dok je ne napusti. Kada mu je nešto povjereno, nepouzdan je, kada govori, laže, kada obeća, ne ispuni obećanje i kada diskutuje, ponaša se uvredljivo i drsko." "O vjernici! Ako neko od vas od vjere svoje otpadne, pa - Allah će sigurno mjesto njih dovesti ljude koje On voli i koji Njega vole." Maide 54. Jedna od očiglednih karakteristika vjernika je da oni ispituju svoj nijjet, svoja djela i ponašanje i svoje generalno stanje, razmišljajući kako će proći na Sudnjem danu. "Onoga dana kad svaki čovjek pred sobom nađe dobro djelo koje je uradio i loše djelo koje je učinio - poželjeće da se između njih i njega nalazi udaljenost velika." Ali Imran 30 Umer je imao običaj da kaže kad bi drugom dao savjet:"Izvagajte svoja djela prije nego što budu pozvana na vaganje (na Sudnjem danu), mjerite svoje duše prije nego što vam budu mjerene i pripremite se za dan kada će sva djela biti izložena i otkrivena." Licemjerstvo koje se očituje u djelima se uvlači u muslimansku zajednicu kao što vatra pali drvo i uništava ga. Licemjerstvo ulazi u srce iz smjerova koje mi ne zapažamo. Zato, preduslov za zaštitu je da čovjek bude budan i da zatvori sva vrata kroz koja licemjerstvo može ući u njegovo srce. Jedan pjesnik je rekao: Upoznao sam zlo, ne zbog zla, već da bih ga izbjegao. Ko god ne pozna zlo, zaslužuje da u njega upadne. Dakle, zaštita ne može biti potpuna osim ako čovjek zna znakove, karakteristike i najsitnije detalje o licemjerstvu, jer znanje o neprijatelju je potrebno da se on savlada. Umer je rekao: "Uistinu, Islam će od vas biti odstranjen, od prvog do zadnjeg koji je rođen kao musliman, a ne pozna džahilijet i njenu stvarnost." Slično, onaj koji ne pozna stvarnost nifaka (licemjerstva) napustit će karakteristike iskrenosti, jednu po jednu, dok na kraju ne upadne u laži i licemjerstvo. Mnogo je rečeno o znakovima licemjerstva, kao opomena muslimanima. Muslimani iz najboljih generacija nisu prestajali da intenzivno strahuju od licemjerstva. Zato je Umer insistirao u ispitivanju Huzejfe (kojeg je Muhammed sallallahu alejhi ve sellem zadužio da zapiše imena licemjera): "Je li me Resulullah ubrojio među licemjere?" Ovo je velika lekcija za one koji se smatraju sigurnim, koji misle da su njihova djela učinjena iskreno za Allaha mnogobrojna. Umer je jedan od poznatih deset ashaba kojima je obećan džennet u hadisu Muhammeda sallallahu alejhi ve selem, ali se opet bojao licemjerstva. Zato se iduće pitanje mora postaviti: Šta, onda, sa onima koji su manje pobožni od Umera i koji se manje Allaha boje? ”Uistinu Allah zna sve što je u srcima.”Ali Imran 154
Sabah namaz
Ne troši vrijeme i kategorički se očisti od licemjerstva. Teškoća u vezi sa ustajanjem na sabah namaz nam dokazuje da je osoba koja klanja sabah namaz na vrijeme osoba sa čvrstom vjerom i da nije licemjer. Zato je Muhammed sallallahu alejhi ve selem rekao:"Uistinu, najteži namazi, za licemjere, su jacija i sabah namazi. Kad bi samo znali šta propuštaju, došli bi da klanjanju čak iako bi trebali puzati na koljenima." Buhari i Muslim. Abdullah ibn Mes’ud potvrđuje: "Uistinu jedini koji ih propušta (jaciju i sabah) je dokazani licemjer." Ibn Umer je rekao:"Kad nađemo čovjeka koji nije prisutan na jaciji i sabah namazu, počnemo sumnjati u njega (tj. u njegovu vjeru)."
Kriterij
Ako tražiš kriterij za ocjenjivanje vjere (imana) određene osobe, i nivo njegove iskrenosti u vjeri, onda obrati pažnju na njegovo obavljanje sabah namaza. Ako ta osoba prođe ovaj test, onda to treba uzeti kao indikaciju da je njegov iman čvrst. Treba da svjedočimo da je iskren, jer je uspio da postigne najveću pobjedu protiv sebe i da savlada zadovoljstvo spavanja u krevetu. Ako on padne taj ispit, onda je to indikacija slabosti u njegovoj vjeri, tvrdoće u njegovom srcu, odavanja svojim strastima i popuštanja svojim vlastitim prohtjevima.Kako onda onaj koji si dozvoljava da spava propuštajući namaz može da se osjeća komforno dok ljudi uživaju u džamijama u društvu Kur’ana, slušajući Allahovu poruku sa oduševljenjem. Onaj ko je više zadovoljan sa spavanjem nego sa namazom, taj je istinski gubitnik. Ovo je podsjetnik koji vam mogu pomoći da ustanete na sabah namaz. Neka Allah ove riječi učini vama korisnim. Subhanallahi, elhamdulillahi-rrabbil alemin.
Licemjerstvo u vjerovanju
Ova vrsta licemjerstva vodi čovjeka van Islama i u najdublji dio džehennema. To su ljudi koji odbijaju Poslanstvo Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem, unutra i tajno, čak iako tvrde suprotno. Oni potvrđuju svoje licemjerstvo jasno negirajući Knjige, meleke ili bilo koje od osnovnih vjerovanja. Dokaz je u riječima Allaha subhanehu ve te’ala: "Ima ljudi koji govore: “Vjerujemo u Allaha i u onaj svijet!” - a oni nisu vjernici. Oni nastoje da prevare Allaha i one koji vjeruju, a oni, i ne znajući, samo sebe varaju. Njihova srca su bolesna, a Allah njihovu bolest još povećava; njih čeka bolna patnja zato što lažu." Bekare 8-10
Licemjerstvo u djelima
Ovo licemjerstvo ne čini čovjeka kafirom. Međutim, opasnost da čovjek napusti Islam i dalje postoji. Dokaz je u riječima Muhammeda sallallaahu alejhi ve selama, kao što je zapisano u Buhariji i Muslimu. "Znakovi (licemjera) su tri: Kada govori, laže, kada obeća, ne ispuni obećanje, i kada mu je nešto povjereno, nepouzdan je." Također, riječi Muhammeda sallallahu alejhi ve selam koje čine stvari jasnijim, kako prenosi Umer: "Postoje četiri stvari, ko god ih posjeduje je istinski licemjer i ko god posjeduje jednu od te četiri stvari posjeduje karakteristiku licemjera sve dok je ne napusti. Kada mu je nešto povjereno, nepouzdan je, kada govori, laže, kada obeća, ne ispuni obećanje i kada diskutuje, ponaša se uvredljivo i drsko." "O vjernici! Ako neko od vas od vjere svoje otpadne, pa - Allah će sigurno mjesto njih dovesti ljude koje On voli i koji Njega vole." Maide 54. Jedna od očiglednih karakteristika vjernika je da oni ispituju svoj nijjet, svoja djela i ponašanje i svoje generalno stanje, razmišljajući kako će proći na Sudnjem danu. "Onoga dana kad svaki čovjek pred sobom nađe dobro djelo koje je uradio i loše djelo koje je učinio - poželjeće da se između njih i njega nalazi udaljenost velika." Ali Imran 30 Umer je imao običaj da kaže kad bi drugom dao savjet:"Izvagajte svoja djela prije nego što budu pozvana na vaganje (na Sudnjem danu), mjerite svoje duše prije nego što vam budu mjerene i pripremite se za dan kada će sva djela biti izložena i otkrivena." Licemjerstvo koje se očituje u djelima se uvlači u muslimansku zajednicu kao što vatra pali drvo i uništava ga. Licemjerstvo ulazi u srce iz smjerova koje mi ne zapažamo. Zato, preduslov za zaštitu je da čovjek bude budan i da zatvori sva vrata kroz koja licemjerstvo može ući u njegovo srce. Jedan pjesnik je rekao: Upoznao sam zlo, ne zbog zla, već da bih ga izbjegao. Ko god ne pozna zlo, zaslužuje da u njega upadne. Dakle, zaštita ne može biti potpuna osim ako čovjek zna znakove, karakteristike i najsitnije detalje o licemjerstvu, jer znanje o neprijatelju je potrebno da se on savlada. Umer je rekao: "Uistinu, Islam će od vas biti odstranjen, od prvog do zadnjeg koji je rođen kao musliman, a ne pozna džahilijet i njenu stvarnost." Slično, onaj koji ne pozna stvarnost nifaka (licemjerstva) napustit će karakteristike iskrenosti, jednu po jednu, dok na kraju ne upadne u laži i licemjerstvo. Mnogo je rečeno o znakovima licemjerstva, kao opomena muslimanima. Muslimani iz najboljih generacija nisu prestajali da intenzivno strahuju od licemjerstva. Zato je Umer insistirao u ispitivanju Huzejfe (kojeg je Muhammed sallallahu alejhi ve sellem zadužio da zapiše imena licemjera): "Je li me Resulullah ubrojio među licemjere?" Ovo je velika lekcija za one koji se smatraju sigurnim, koji misle da su njihova djela učinjena iskreno za Allaha mnogobrojna. Umer je jedan od poznatih deset ashaba kojima je obećan džennet u hadisu Muhammeda sallallahu alejhi ve selem, ali se opet bojao licemjerstva. Zato se iduće pitanje mora postaviti: Šta, onda, sa onima koji su manje pobožni od Umera i koji se manje Allaha boje? ”Uistinu Allah zna sve što je u srcima.”Ali Imran 154
Sabah namaz
Ne troši vrijeme i kategorički se očisti od licemjerstva. Teškoća u vezi sa ustajanjem na sabah namaz nam dokazuje da je osoba koja klanja sabah namaz na vrijeme osoba sa čvrstom vjerom i da nije licemjer. Zato je Muhammed sallallahu alejhi ve selem rekao:"Uistinu, najteži namazi, za licemjere, su jacija i sabah namazi. Kad bi samo znali šta propuštaju, došli bi da klanjanju čak iako bi trebali puzati na koljenima." Buhari i Muslim. Abdullah ibn Mes’ud potvrđuje: "Uistinu jedini koji ih propušta (jaciju i sabah) je dokazani licemjer." Ibn Umer je rekao:"Kad nađemo čovjeka koji nije prisutan na jaciji i sabah namazu, počnemo sumnjati u njega (tj. u njegovu vjeru)."
Kriterij
Ako tražiš kriterij za ocjenjivanje vjere (imana) određene osobe, i nivo njegove iskrenosti u vjeri, onda obrati pažnju na njegovo obavljanje sabah namaza. Ako ta osoba prođe ovaj test, onda to treba uzeti kao indikaciju da je njegov iman čvrst. Treba da svjedočimo da je iskren, jer je uspio da postigne najveću pobjedu protiv sebe i da savlada zadovoljstvo spavanja u krevetu. Ako on padne taj ispit, onda je to indikacija slabosti u njegovoj vjeri, tvrdoće u njegovom srcu, odavanja svojim strastima i popuštanja svojim vlastitim prohtjevima.Kako onda onaj koji si dozvoljava da spava propuštajući namaz može da se osjeća komforno dok ljudi uživaju u džamijama u društvu Kur’ana, slušajući Allahovu poruku sa oduševljenjem. Onaj ko je više zadovoljan sa spavanjem nego sa namazom, taj je istinski gubitnik. Ovo je podsjetnik koji vam mogu pomoći da ustanete na sabah namaz. Neka Allah ove riječi učini vama korisnim. Subhanallahi, elhamdulillahi-rrabbil alemin.
islambih.org
___________________________________________________________________________________