ponedjeljak, 21. siječnja 2013.

ZNANJE PRETHODI SVAKOM DJELU - AKIDA

Islamska akida (vjerovanje) I dio



Islamska akida je stvar zbog koje je Allah dž.š. slao poslanike i zbog koje je spustio knjige (Tevrat, Zebur, Indžil, Kur'an) i s kojom je Allah dž.š. zadužio i obavezao i ljude i džine. Kaže Uzvišeni: "A džine i ljude nisam stvorio ni zbog čega drugog nego da Mene obožavaju. Ja ne tražim od njih opskrbu niti da Me hrane, opskrbu daje jedino Allah, Moćni i Jaki."


Svi poslanici su došli sa pozivom u ovu akidu i sve knjige koje je Allah objavio, objavljene su  da objasne ljudima ovu akidu (tj. vjeru Islam), kao i da objasne sve ono što proturječi ovoj vjeri i što izvodi iz nje.Kaže Allah dž.š.: "Mi smo svakom narodu poslanika poslali, "Allahu se klanjajte, a kumira se klonite.”Akida je najvažnija stvar u životu čovjeka i na njoj se temelji sreća na ovom i na budućem svijetu. Kaže Uzvišeni: "Onaj ko ne vjeruje u šejtana, a vjeruje u Allaha, uhvatio se za najčvršću vezu koja se neće prekinuti.” (Prijevod značenja - Bekare, 256.) A to znači da onaj kome izmakne ova akida i  ko se ne uhvati za ovo čvrsto "Allahovo uže", taj je upropastio sebe i na jednom i na drugom svijetu.


Akida je u stvari ono što čovjek prihvata i potvrđuje i u šta vjeruje. Pa ako se ta akida slaže sa onim sa čime je Allah dž.š. poslao poslanike i objavio Knjige, to je ispravna akida (ispravno vjerovanje) sa kojim se postiže spas od Allahove kazne i sreća na dunjaluku i Ahiretu. Ako je ta akida u suprotnosti sa onim sa čime su došli poslanici i zbog čega su objavljene knjige, ta akida zahtijeva kaznu od Allaha i propast na dunjaluku i na Ahiretu.


Sa ispravnom akidom se primaju dobra djela i biće od koristi onome ko ih je činio. Kaže Uzvišeni: "Onome ko čini dobro, bio muškarac ili žena, a vjernik je, Mi ćemo dati da proživi lijep život, i doista ćemo ih nagraditi boljom nagradom nego što su zaslužili.” (Prijevod značenja - En-Nahl, 97.) U suprotnom, sa neispravnom akidom se poništavaju dobra djela i neće biti ni od kakve koristi onom ko ih bude radio: "A tebi i onima prije tebe objavljeno je: "Ako budeš druge Allahu ravnim smatrao, tvoja djela će sigurno propasti, a ti ćeš izgubljen biti.” (Prijevod značenja - Zumer, 65.)


Zbog svega ovoga obaveza je na svakom muslimanu i muslimanki da upoznaju islamsku akidu i da se čvrsto drže puta i pravca koji označava islamsku akidu i da upoznaju sve što je u suprotnosti sa njom od velikog i malog širka. Uzvišeni je objavio: "Znaj da nema drugog istinskog božanstva osim Allaha, zato traži oprosta za svoje grijehe.” (Prijevod značenja - Muhammed, 19.)


Imam Buhari r.a. u svom Sahihu je napisao cijelo poglavlje pod naslovom "Znanje prije riječi i djela", pozivajući se na ovaj kur'anski ajet iz sure Muhammed, a hafiz Ibn Hadžer navodi riječi Ibn Mumina, koji je komentarišući ove Buharijine riječi rekao: "Buharija je sa ovim želio reći da je znanje uslov za ispravnost riječi i djela i ona se ne mogu uzimati u obzir bez znanja, jer znanje predhodi svakom djelu.”


TEMELJI ISLAMSKE AKIDE


Islamska akida temelji se na:


1. Vjerovanju u Allaha dž.š.;

2. Vjerovanju u meleke;

3. Vjerovanju u Knjige;

4. Vjerovanju u poslanike;

5. Vjerovanju u Sudnji dan;

6. Vjerovanju u odredbu dobra i zla.


VJEROVANJE U ALLAHA dž.š.


Vjerovanje u Allaha dž.š. je temelj akide i njen osnov.


A to znači potpuno i iskreno vjerovanje da je Allah dž.š. Gospodar i Vladar svega postojećeg i da je On jedini Stvoritelj i da On upravlja cijelim svemirom i da je On Onaj Koji jedino zaslužuje da bude obožavan i da Mu se ibadet čini i da je svako drugo božanstvo kome se ljudi klanjaju lažno i ništavno kao što je lažan i ništavan ibadet koji se čini tim božanstvima.


Kaže Uzvišeni: "To je zato što je Allah istina, a oni kojima se oni pored Allaha klanjaju su laž, Allah je Uzvišen i Velik.” (Prijevod značenja - Hadždž, 62.)


I da je On opisan svojstvima savršenstva i potpunosti i čist je od svakog nedostatka i manjkavosti.


I to je istinski Tewhid (Jednoća) koji se dijeli na tri vrste: Tewhid Rububijje, Tewhid Uluhijje, Tewhid Esmai-ves-sifat.


TEWHID RUBUBIJJE


Što se tiče Tewhida Rububijje - (riječ Rububije dolazi od riječi Rabb, to znači potvrdu da je Allah dž.š. Gospodar) jedini Stvoritelj svijeta, i da On svime upravlja, da On oživljava, usmrćuje i daje opskrbu.


Ova vrsta potvrde ukorijenjena je duboko u ljudskoj prirodi i nema ni jednog čovjeka a da njegova fitra (priroda) ne potvrđuje ovaj tewhid.


Kaže Uzvišeni: "Ako ih upitaš ko ih je stvorio, reći će Allah." (Prijevod značenja - Zuhruf, 87.)


"Ako ih upitaš ko je stvorio nebesa i Zemlju, reći će: “Stvorio ih je Silni i Sveznajući.” (Prijevod značenja, Zurhuf, 9.)


"Reci: "Ko je Gospodar sedam nebesa i Gospodar Arša veličanstvenog?" Allah - odgovoriće, a ti reci: "Pa zašto Ga se onda ne bojite?.” (Prijevod značenja Mu'minun, 86)


Poznato je inače da ni jedno stvorenje ne negira Tewhid Rububijje, tj. ne negira postojanje Gospodara svega postojećeg. Uzrok negiranja Stvoritelja nije ništa drugo do prezrena oholost kako nam to Kur'an objašnjava na primjeru faraona koji je govorio: "Ja ne znam da vi imate drugog boga osim mene.” (Prijevod značenja - Kasas, 38.)


Nakon toga Musa a.s. mu se obratio ovim riječima: "Ti znaš da ovo nije dao niko drugi nego Gospodar nebesa i Zemlje kao očigledna znamenja.” (Prijevod značenja - Isra, 102.)


"I oni ih nepravedni i oholi, porekoše, ali su u sebi vjerovali da su istinita, pa pogledaj kako su skončali smutljivci.” (Prijevod značenja - En-Neml 14)


Dakle, oni za svoje poricanje i negiranje Allaha nisu imali nikakav dokaz, već je oholost ta koja ih je nagnala da poreknu ono što njihove duše i njihova priroda (narav) potvrđuju. Zato govore: "Postoji samo život naš zemaljski, živimo i umiremo, jedino nas vrijeme uništi", - govore oni. A oni o tome baš ništa ne znaju, oni samo nagađaju.” (Prijevod značenja - Gašia 24)


Njihova negacija se ne zasniva na znanju niti na zdravoj pameti i čistoj fitri (prirodi).


A ovaj kosmos i harmonija koja vlada u njemu i sva stvorenja su jasan i očit dokaz jednoće Allaha dž.š. i Njegovog Rububijjeta (Gospodarstva), jer stvorenja moraju imati svoga Stvoritelja i svaka pojava Onoga Koji ju je dao.


Kaže Uzvišeni: "Jesu li oni bez ičega stvoreni ili su oni sami sebe stvorili. I jesu li oni nebesa i Zemlju stvorili.” (Prijevod značenja - Tur, 35.-36.)


Neki od njih kažu da su sva stvorenja nastala putem slučajnosti. To znači da je spajanjem čestica i dijelova određenih stvari putem slučajnosti došlo do pojave života bez Stvoritelja, reda i mudrosti.


Ovu njihovu tvrdnju takođe negira razum i odbacuje ljudska priroda.


Mi ćemo u sklopu govora o Tewhidu Rububijje (o postojanju i jednoći Stvoritelja) spomenuti mudre odgovore četvorice imama na pitanje o dokazima postojanja Allaha dž.š. Imam Ibn Kesir spominje da je Harun Rešid došao Imamu Maliku i pitao ga: "O Ebu Abdullah, šta je dokaz postojanja Allaha i Njegove jednoće?" Imam Malik je odgovorio: "Čudim ti se Harune, zar različitost zvukova i gasova i mnoštvo oblika i stvorenja ne svjedoče o postojanju Gospodara svjetova?".


Neki su ljudi postavili slično pitanje Ebu Hanifi, na što im je on odgovorio: "Vidio sam veliku lađu kako siječe valove Tigrisa bez kormilara, natovarena teškim teretom. Nakon izvjesnog vremena lađa se sama zaustavila na obali, a sve stvari su se iskrcale na obalu bez ičije pomoći. "To je ludost." - rekli su oni koji su ga pitali. A on je onda rekao: "Nebesa bez stubova, zvijezde i sazvježđa, Zemlja i sva stvorenja na njoj, zar nije veća ludost da je sve to nastalo bez Stvoritelja.”


Na isto pitanje imam Ahmed ibn Hambel je odgovorio tako što je uzeo jaje i rekao: "Vidite ovo jaje. Što se tiče njegove vanjštinje, to je srebro, a što se tiče njegove unutrašnjosti, to je žuto zlato, a kada se ono naleže, iz njega iziđe životinja koja čuje i vidi, zar to nije dokaz o postojanju Onoga Koji sve čuje i vidi i Koji sve zna?"


Imam Šafi je na ovo pitanje odgovorio riječima: "Vidite list djeteline, kada ga pojede crv, iz njega iziđe svila. Ako ga pojede gazela, iz nje iziđe misk, a ako taj list pojede pčela, iz nje iziđe med - zar to nije dokaz o postojanju Svemoćnog Stvoritelja Allaha dž.š.


(Nastaviće se) 


Pripremljeno po knjizi: "Upućivanje ka ispravnoj akidi i odgovor sljedbenicima širka i nevjerstva"od dr. Saliha ibn Fevzana 


Nasuf Abdusamed Bušatlić