utorak, 15. siječnja 2013.

Ubejj ibn Ka'b

On je Ebu–l-Munzir ili Ebu-Tufejl Ubejj ibn-Ka'b ibn-Kajs el-Enasarijj el-Hazredžijj. Prisustvovao je davanju prisege Allahovom poslaniku, sallallahu alejhi we sellem, na 'Akabi i bio je učesnik bitke na Bedru. Bio je prvi koji je pisao objavu Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi we sellem, kada je učinio hidžru u Medinu. Umer ibnl-Hattab ga je pohvalio slijedećim riječima: ''Ubejj je poglavar muslimana''. Historičari se razilaze u datumu njegove smrti. Međutim, većina njih smatra da je umro za vrijeme hilafeta Omera ibnl-Hattaba r.a.

- Stepen učenosti –

Ubejj ibn-Ka'b je bio poglavar učača Kur'ana i jedan od pisara objave Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi we sellem. O njemu je rečeno: ''Najbolji učač među njima je Ubejj ibn-Ka'b''. Ono što upućuje na njegovo poznavanje učenja Kur'ana je to što je ga je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi we sellem, podučavao Kur'anu. Tirmizi bilježi hadis od Enesa ibn-Malika r.a. koji je rekao: ''Vjerovjesnik, sallallahu alejhi we sellem, je rekao Ubejju ibn-Ka'bu: ''Allah mi je naredio da ti proučim suru 'Lem jekunillezine keferu.......' Ubejj r.a. upita Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi we sellem,: ''Je li me Allah tebi spomenuo po imenu? Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, mu odgovori: ''Da''. Ubejj na ove riječi Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, zaplaka''. U jednoj predaji se spominje da su mu rekli: ''Je li te to mnogo obradovalo? Ubejj im odgovori: ''Što da se ne radujem kada je Allah dž.š. rekao: ''Reci; »Neka se zato Allahovoj blagodati i milosti raduju, to je bolje od onoga što gomilaju''. (Sura Junus: 58.) Ša'bijj prenosi da je Mesruk rekao: ''Šestorica drugova Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, su bili kadije: Omer, Alija, Abdullah, Ubejj, Zejd i Ebu Musa r.a.''. 

- Njegov značaj u tefsiru –

Ubejj ibn-Ka'b je bio među najučenijim ashabma u Allahovoj dž.š. knjizi. Faktori koji su na to najviše utjecali su činjenica da je on prije primanja islama bio jedan od židovskih učenjaka, koji su poznavali tajne prijašnjih objava. Također i to što je bio jedan od pisara objave Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, mu svakako omogučuje da dostigne veliki stepen poznavanja povoda objave Kur'ana i mjesta na kojima je objavljen, poznavanje koji ajeti su prije objavljeni a koji kasnije, derogirajuće i derogirane ajete. Zatim, neshvatljivo je da mu je i jedan ajet bio nejasan a da o tome nije upitao Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi we sellem. Zbog svega ovoga Ubejj ibn-Kab spada u one od kojih su prenešene mnogobrojne predaje o tefsiru, koje se ukoliko su vjerodostojno prenešene uzimaju u obzir i na koje se u tumačenju Kur'ana može osloniti. 

- Predaje od Ubejja ibn-Ka'ba o tefsiru i stepen njihove vjerodostojnosti –

Od Ubejja bin Ka'ba r.a. su prenešene mnogobrojne predaje o tumačenju Kur'ana. Učenjaci su kritički proučili sve te predaje, ocjenili prenosioce koji ih prenose i dali svoju ocjenu samih tih predaja jer on, kao i drugi ashabi nije bio pošteđen potvora i izmišljanja lažnih predaja koji su pripisivane njemu. Sada ćemo navesti najpoznatije predaje od Ubejja ibn-Ka'ba:

Prva: Predaja od Ebu-Dža'fera er-Razija od Rebi' ibn-Enesa od Ebul-Alije od Ubejja r.a. Ovo je vjerodostojan lanac prenosioca. Od Ubejja r.a. je prenešen veliki broj predaja koje prenosi Ebu- Dža'fer er-Razi sa ovim lance prenosioca. Ovaj lanac prenosioca često navodi Ibn-Džeriri i Ibn-ebi-Hatim u svojim tefsirima kao što ga bilježi i imam Hakim u svom Mustedreku i imam Ahmed u Musnedu.

Druga: Predaja od Veki'a od Sufjana od Abdullaha ibn-Muhammeda ibn-Akila od Tufejla ibn-Ubejja ibn-Ka'ba a on od svoga oca. Ovaj lanac prenosioca bilježi imam Ahmed u Musnedu i ona je na stepenu hasen (dobrog) hadisa jer su o Abdullahu ibn-Muhammedu ibn-Akilu iako je iskren i istinoljubiv kritički govorili neki učenjaci po pitanju njegovg pamćenja. Tirmizi u svom Sunenu veli: ''Abdullah ibn-Muhammed ibn-Akil je istinoljubiv i iskren ali su neki učenjaci govorili o njemu da ima slabo pamćenje. Čuo sam Muhammeda ibn-Ismaila kako kaže: ''Ahmed ibn-Hanbel, Ishak ibn- Ibrahim, i Humejdi su prenosili predaje od Abdullaha ibn-Muhammeda ibn-Akila''. Hafiz El-Hejsemi u djelu ''Medžme'u zevaid'' kaže da su hadisi koje on prenosi na stepenu hasen (dobrog) hadisa.

Prevedeno iz knjige: Et-Tefsir ve-l-mufessirun'' od dr. Ez-Zehebija

Preveo: hafiz Zijad ef. Dervić